Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma-Knin
-
- Direktor železnice
- Poruke: 1881
- Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
- Kontakt:
- ivanjz
- Uber minister
- Poruke: 5716
- Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
- Kontakt:
Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma
- Prilozi
-
- UnrraDrvar.JPG (174.08 KiB) Pregledano 15304 puta
- ivanjz
- Uber minister
- Poruke: 5716
- Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
- Kontakt:
Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma
Železnička stanica Oštrica nalazila se neposredno pre Drvara iz smera Srnetice. Od ove stanice lokomotive su gurale voz u suprotnom smeru ili su možda uglavnom bile dve kao na slici Čarla Levisa. Ako bi bila jedna lokomotiva onda bi vozovi u Drvar ulazili sa lokomotivom na kraju voza. Da li je to tako bilo?
http://www.google.com
http://www.google.com
- Prilozi
-
- Ostrica.jpg (319.06 KiB) Pregledano 15295 puta
- PECELJ
- Uber minister
- Poruke: 8352
- Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
- Kontakt:
Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma
Grafički prikaz karakteristika ove pruge :
Izvor : HR forum
Izvor : HR forum
- PECELJ
- Uber minister
- Poruke: 8352
- Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
- Kontakt:
Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma
Postavljeno je pitanje od g.ivanjz u vezi ponašanja u stanici Oštrici.
Ja ću izneti neko svoje mišljenje, što ne mora da znači da je tako bilo.
Stanica Oštrica, kao reverzna, je imala jedan slepi kolosek, jednu skretnicu i drugi kolosek kojki je išao od skretnice ka Drvaru.
Ako pogledamo gornji GRF, razlika nad.visina Drvara i Oštrice je oko 70 m a pruga je duga oko 3,2 km.
Prosečan uspon(pad) je oko 22 o/oo a maksimalni oko 29 o/oo, što je poprilično.
Iz tog razloga smatram da su u oba smera išle 2 lokomotive-vučna i potisna.
Sad tu postoje 2 mogućnosti :
1 mogućnost :
2 mogućnost :
Zbog velikog uspona(pada) na relaciji Oštrica-Oštrelj- oko 26 o/oo, moguće je da su iz Oštrela išle 2 lokomotive kao i iz Drvara ka Oštrelju.
Tada nije bila potrevna dodatna lokomotiva za stanicu Oštricu.
Ja ću izneti neko svoje mišljenje, što ne mora da znači da je tako bilo.
Stanica Oštrica, kao reverzna, je imala jedan slepi kolosek, jednu skretnicu i drugi kolosek kojki je išao od skretnice ka Drvaru.
Ako pogledamo gornji GRF, razlika nad.visina Drvara i Oštrice je oko 70 m a pruga je duga oko 3,2 km.
Prosečan uspon(pad) je oko 22 o/oo a maksimalni oko 29 o/oo, što je poprilično.
Iz tog razloga smatram da su u oba smera išle 2 lokomotive-vučna i potisna.
Sad tu postoje 2 mogućnosti :
1 mogućnost :
2 mogućnost :
Zbog velikog uspona(pada) na relaciji Oštrica-Oštrelj- oko 26 o/oo, moguće je da su iz Oštrela išle 2 lokomotive kao i iz Drvara ka Oštrelju.
Tada nije bila potrevna dodatna lokomotiva za stanicu Oštricu.
- ivanjz
- Uber minister
- Poruke: 5716
- Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
- Kontakt:
Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma
- Prilozi
-
- Unrra32-Prijedor.jpg (154.08 KiB) Pregledano 15256 puta
-
- Direktor železnice
- Poruke: 1881
- Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
- Kontakt:
Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma
Po dolasku iz Amerike i iskrcaju u Dubrovniku ova lokomotiva je imala prvi domicil Split.
-
- Mašinovođa
- Poruke: 171
- Pridružen: 31 Mar 2012, 07:57
- Kontakt:
Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma
Zamolio bih g. Pecelja da nam postavi nesto fotogtafija sa ove pruge iz knjihe A. Horna.
- PECELJ
- Uber minister
- Poruke: 8352
- Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
- Kontakt:
Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma
Kratki istorijat ove pruge :
Ova pruga je deo tzv. Steinbeis-ove železnice u Bosni (kasnije tzv.Šipadove železnice) :
Knin – Prijedor 233 km
Knin – Jajce 239 km (Srnetica-Jajce 106 km)
Srnetica-Ribnik Gornji 62
Izvor : sajt Grmeč
Sve do kraja prvog svetskog rata čuveno austro-ugarsko šumsko deoničarsko društvo "Steinbeis" je posedovalo svoju 760 mm železnicu "Steinbeisbahn" u direktnom vlasništvu i dužini od 400 km sa 33 lokomotive, petstotinjak teretnih, te 60 putničkih vagona, 18 drvenih tendera za vodu i potrebne radionice za održavanje lokomotiva i pruge u Drvaru.
Ta mreža je bila sastavljena od glavnih linija:
1. Lička Kaldrma-Srnetica-Prijedor: 232km
2. Srnetica-Jajce: 106km
3. Srnetica-Ribnik Gornji: 62km
Uzana pruga Knin - Oštrelj je otvorena za teretni promet 1902.godine .Ta pruga je poslije produzena do Prijedora, pa je putnicki promet od Knina do Prijedora otvoren 10.10.1914.godine.
Ukupna duzina pruge Knin - Prijedor je bila 232,8 km.
Na deonici pruge Knin - Lička Kaldrma je napravljena konverzija na normalni kolosijek 1435 mm kada je 29.11.1948.godine za promet otvorena pruga normalnog kolosijeka Bihać - Knin.
Važniji periodi za ovu prugu su :
1. [1889. - 1920.] Štembajzove željeznice (Steinbeisbahn)
Period izgradnje i austrougarske eksploatacije ove uskotračne željezničke mreže kojom su jurile parnjače germanskog porijekla. Među najbrojnijima su bile lokomotive "Weitzer", "O&K - Orenstein & Koppel OHG", "Maffei", "Krauss", "Krauss-Maffei AG", "Jung-Jungenthal GmbH" i još nekih drugih proizvođača. U arhivama se govori mnogobrojnim parnjačama iz tog doba.
2. ŠIPAD-ove željeznice - [1921. - 1945.]
Period u kojem je bila prava ekspanzija ove pruge koja je u paraleli sa starim lokomotivama uzimala još novih od istih proizvođača ili nekih novih kao "Henschel & Sohn", " Mavag " i mnogih drugih, uzimatih bilo u zakup ili kupovnjem. Broj lokomotiva se povećava u ŠIPAD-ovim mrežama. Prava industrijska revolucija za ove pruge.
3. Nacionalizacija TPŽ i period JŽ - [1946. - 1976.]
Period poslijeratne nacionalizacije privatnih železnica i pokretanja rada ove pruge je bio dosta ograničen u poređenju sa predratnim vremenom. Da bi 70-tih godina došlo do njenog definitivnog gašenja. Pored postojećeg starog Šipadovog voznog parka mogle su se sad ovdje sretati i novije lokomotive češkog porijekla "Škode" i po koja domaća parnjača "Đuro Đaković"
Promet na uzanoj pruzi Knin – Lička kaldrma je obustavljen 29.11.1948.
Promet na uzanoj pruzi Prijedor - Drvar je obustavljen 1.6.1975.
Promet na uzanoj pruzi Licka Kaldrma - Drvar je obustavljen 28.5.1978.
Izvor : sajt Grmeč
Gledajući ovu istoriju pruge, možda bi u naslovu trebalo dodati i stanicu Knin ?
Ova pruga je deo tzv. Steinbeis-ove železnice u Bosni (kasnije tzv.Šipadove železnice) :
Knin – Prijedor 233 km
Knin – Jajce 239 km (Srnetica-Jajce 106 km)
Srnetica-Ribnik Gornji 62
Izvor : sajt Grmeč
Sve do kraja prvog svetskog rata čuveno austro-ugarsko šumsko deoničarsko društvo "Steinbeis" je posedovalo svoju 760 mm železnicu "Steinbeisbahn" u direktnom vlasništvu i dužini od 400 km sa 33 lokomotive, petstotinjak teretnih, te 60 putničkih vagona, 18 drvenih tendera za vodu i potrebne radionice za održavanje lokomotiva i pruge u Drvaru.
Ta mreža je bila sastavljena od glavnih linija:
1. Lička Kaldrma-Srnetica-Prijedor: 232km
2. Srnetica-Jajce: 106km
3. Srnetica-Ribnik Gornji: 62km
Uzana pruga Knin - Oštrelj je otvorena za teretni promet 1902.godine .Ta pruga je poslije produzena do Prijedora, pa je putnicki promet od Knina do Prijedora otvoren 10.10.1914.godine.
Ukupna duzina pruge Knin - Prijedor je bila 232,8 km.
Na deonici pruge Knin - Lička Kaldrma je napravljena konverzija na normalni kolosijek 1435 mm kada je 29.11.1948.godine za promet otvorena pruga normalnog kolosijeka Bihać - Knin.
Važniji periodi za ovu prugu su :
1. [1889. - 1920.] Štembajzove željeznice (Steinbeisbahn)
Period izgradnje i austrougarske eksploatacije ove uskotračne željezničke mreže kojom su jurile parnjače germanskog porijekla. Među najbrojnijima su bile lokomotive "Weitzer", "O&K - Orenstein & Koppel OHG", "Maffei", "Krauss", "Krauss-Maffei AG", "Jung-Jungenthal GmbH" i još nekih drugih proizvođača. U arhivama se govori mnogobrojnim parnjačama iz tog doba.
2. ŠIPAD-ove željeznice - [1921. - 1945.]
Period u kojem je bila prava ekspanzija ove pruge koja je u paraleli sa starim lokomotivama uzimala još novih od istih proizvođača ili nekih novih kao "Henschel & Sohn", " Mavag " i mnogih drugih, uzimatih bilo u zakup ili kupovnjem. Broj lokomotiva se povećava u ŠIPAD-ovim mrežama. Prava industrijska revolucija za ove pruge.
3. Nacionalizacija TPŽ i period JŽ - [1946. - 1976.]
Period poslijeratne nacionalizacije privatnih železnica i pokretanja rada ove pruge je bio dosta ograničen u poređenju sa predratnim vremenom. Da bi 70-tih godina došlo do njenog definitivnog gašenja. Pored postojećeg starog Šipadovog voznog parka mogle su se sad ovdje sretati i novije lokomotive češkog porijekla "Škode" i po koja domaća parnjača "Đuro Đaković"
Promet na uzanoj pruzi Knin – Lička kaldrma je obustavljen 29.11.1948.
Promet na uzanoj pruzi Prijedor - Drvar je obustavljen 1.6.1975.
Promet na uzanoj pruzi Licka Kaldrma - Drvar je obustavljen 28.5.1978.
Izvor : sajt Grmeč
Gledajući ovu istoriju pruge, možda bi u naslovu trebalo dodati i stanicu Knin ?
- PECELJ
- Uber minister
- Poruke: 8352
- Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
- Kontakt:
Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma
Dve karte ove trase pruge iz različitih perioda :
Izvor : HR forum
Izvor : HR forum
Ko je na vezi
Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 2 gosta