Istočna pruga Sarajevo-Ustiprača-Višegrad-Vardište

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini
Odgovori
Korisnikov avatar
PECELJ
Uber minister
Postovi: 8852
Pridružio se: 01 Apr 2012, 19:47
Kontakt:

Re: Istočna pruga Sarajevo-Ustiprača-Višegrad-Vardište

Post od PECELJ »

Ovo je zadnja verzija mosta. Slike su iz 1972. i 1975.godine.
Vidi se da su sada stubovi pomereni prema sredini reke a onih bliže obali više nema.
Kada je ovo urađeno to ipak ne znam. Na prošlom postu vidi se začetak gradnje ovih novih stubova.
Most_na_Drini_83-016_29-7-1972.jpg
Most_na_Drini_83-016_29-7-1972.jpg (105.44 KiB) Pogledano 2862 puta
Slika


To bi bilo sve smoje strane. Slike su prikupljene sa raznih foruma železnice.
Zamolio bih g.Ivanjz-a ili eventualno g.SDZ361 da ovo pogledaju i potvrde ili demantuju moje pretpostavke.

Korisnikov avatar
ivanjz
Uber minister
Postovi: 5716
Pridružio se: 30 Mar 2012, 12:18
Kontakt:

Re: Istočna pruga Sarajevo-Ustiprača-Višegrad-Vardište

Post od ivanjz »

Odlična analiza g. PECELJ.

Čudna je bila sudbina ovog mosta, valjda zbog njegove velike strateške važnosti. Pokušati ću i ja dodam neke činjenice.

Nakon rušenja prvog mosta Austrougari su izgradili drugi i ovaj most je pušten u saobraćaj već u aprilu 1916. godine.

Slika

Ovaj most već ima dodatne noseće stubove, ali oni nisu puno udaljeni od krajnjih. Most ne poseduje lučni deo. Ugradnjom dodatnih stubova verovatno se nastojalo da se ojača njegova konstrukcija kako bi mogle i teže lokomotive preko njega da prolaze.

Da li je ovaj most srušen prilikom povlačenje Austrougarske krajem prvog svetskog rata ja nemam podatke. Najverovatnije nije.

Poznato je da je izgrađen novi most 1925. godine. Ja posedujem fotografiju sa njegove izgradnje 1925. godine. Nemam prava da je objavim pa ću postaviti samo jedan njen deo.

Slika

Na fotografiji se vidi deo novog mosta, lučne konstrukcije koji ste vi prikazili na nekoliko fotografija. Ispred je stari most verovatno austrougarski sa prethodne slike, a koji se koristio za saobraćaj prilikom izgradnje novog. Prema tome sigurno je da je ovaj lučni most bio u upotrebi sve do početka II svetskog rata.

Sam drugi svetski rat je već velika nepoznanica. Imamo fotografiju na kojoj se vidi njegova izgradnja od strane Nemaca, ovog puta bez luka. Vrlo je moguće da je upotrebljena konstrukcija onog mosta koji su izgradili Austrougari.

Međutim postoje ove dve fotografije gde četnici vrše diverziju na ovom mostu 1943. godine.

Slika

Slika

Ove dve fotografije prikazuju most koji je vrlo sličan onom iz 1926. godine, pa je moja pretpostavka da je slika popravka mosta iz 1941. godine nastala posle ove, odnosno da on nije porušen 1941. godine.
Čester navodi da je ovaj most(lučni) bio treći po redu od 4 u njegovoj 70-godišnjem periodu. Ako je to tačno onda slika montiranja mosta iz 1941. godine odnosi se na 1916. godinu. Međutim, mislim da je pogrešio, odnosno da je most najmanje pet puta bio obnavljan. Teško je poverovati da Nemci posle rušenja 1943. godine ovaj most nisu ponovo obnovili, kao i da ga nisu srušili 1944. godine.

Evo i Česterove fotografije sa izgradnje 1925. godine.

Slika

Kada je tačno izgrađen ovaj novi sa nosećim stubovima koji se nalaze u reci ne zmam. Za pretpostaviti je da je to 1945. godine, zbog važnosti ove pruge.

http://www.google.com

Korisnikov avatar
ivanjz
Uber minister
Postovi: 5716
Pridružio se: 30 Mar 2012, 12:18
Kontakt:

Re: Istočna pruga Sarajevo-Ustiprača-Višegrad-Vardište

Post od ivanjz »

Evo još jedne fotografije čuvenog mosta nastale dve godibe nakon ukidanja istočne pruge. Most se sada koristi za drumski saobraćaj. Put dolazi na most sa leve strane, a pruga je dolazila sa desne iz smera Međeđe.

http://www.google.com
Prikačeni fajlovi
mdrina23.jpg
mdrina23.jpg (98.46 KiB) Pogledano 2945 puta

Korisnikov avatar
PECELJ
Uber minister
Postovi: 8852
Pridružio se: 01 Apr 2012, 19:47
Kontakt:

Re: Istočna pruga Sarajevo-Ustiprača-Višegrad-Vardište

Post od PECELJ »

Zahvaljujem g.Invajz na vašoj iscrpnoj analizi i iznošenju puno novih detalja.
Za početak vas moram pitati, jer me je to puno zbunilo : Ko je mogao srušiti prvobitni most da bi se morao graditi novi(pravougaoni) 1916 godine i koji ste prikazali na vašoj slici ? Sve do 1918.godine most se pretpostavljam nalazio na teritoriji Austrougarske ?
Kad ovo usaglasimo, nastavićemo dalje , ako vas ne zamaram.

Korisnikov avatar
cira-1
Ministar železnica
Postovi: 2506
Pridružio se: 30 Mar 2012, 20:43
Kontakt:

Re: Istočna pruga Sarajevo-Ustiprača-Višegrad-Vardište

Post od cira-1 »

Svaka čast obojici na lepoj obradi istorije ovog čuvenog mosta.

Šta je sledeće ?

Korisnikov avatar
ivanjz
Uber minister
Postovi: 5716
Pridružio se: 30 Mar 2012, 12:18
Kontakt:

Re: Istočna pruga Sarajevo-Ustiprača-Višegrad-Vardište

Post od ivanjz »

PECELJ napisao:Zahvaljujem g.Invajz na vašoj iscrpnoj analizi i iznošenju puno novih detalja.
Za početak vas moram pitati, jer me je to puno zbunilo : Ko je mogao srušiti prvobitni most da bi se morao graditi novi(pravougaoni) 1916 godine i koji ste prikazali na vašoj slici ? Sve do 1918.godine most se pretpostavljam nalazio na teritoriji Austrougarske ?
Kad ovo usaglasimo, nastavićemo dalje , ako vas ne zamaram.
Prvobitni most su uništili Austrougari prilikom povlačenja iz Višegrada u jesen 1914. godine, nakon Cerske bitke, jer se Užička vojska približavala Višegradu. Dakle, trebalo je godinu i po dana da se ovaj most ponovo obnovi.
Mislim da su oni u povlačenju porušili tada i jedan deo čuvenog Andrićevog mosta u Višegradu. Strah je bio ipak veliki, a zemlja nije njihova.

http://www.google.com
Prikačeni fajlovi
mdrina.jpg
mdrina.jpg (108.69 KiB) Pogledano 2915 puta

Korisnikov avatar
PECELJ
Uber minister
Postovi: 8852
Pridružio se: 01 Apr 2012, 19:47
Kontakt:

Re: Istočna pruga Sarajevo-Ustiprača-Višegrad-Vardište

Post od PECELJ »

G.Ivanjz,
ja sam potpuno zaboravio da je Srpska vojska posle Cerske bitke nastavila napredovanje, prešla Drinu i stigla verovatno do Višegrada. Logično je da su Austrougari srušili most i u Višegradu pa i ovaj na Drini kod Međeđe.
Na ovoj slici se vidi da je izvršena delimična sanacija porušenog dela mosta. Ostaje pitanje ko je to uradio i kada ?
117_001.jpg
117_001.jpg (40.21 KiB) Pogledano 2887 puta
Na današnjem forumu Politikinog Zabavnika (preneta iz Novosti) pojavila se prvi put dosad nepoznata slika porušenog Višegradskog mosta iz 1943.godine, a rušen je delimično i krajem rata bombardovanjem od strane saveznika.

Slika

Malo sam skrenuo sa teme, ali dobro.

Za sada je sigurno da nema dileme oko naša prva tri mosta iz 1906, 1916. i 1925.godine.

Korisnikov avatar
ivanjz
Uber minister
Postovi: 5716
Pridružio se: 30 Mar 2012, 12:18
Kontakt:

Re: Istočna pruga Sarajevo-Ustiprača-Višegrad-Vardište

Post od ivanjz »

Zanimljiv tekst o obnovi Mosta na Drini kod Međeđe 1945. godine.

Zanimljiva je trasa dekoviljske pruga koja je morala biti postavljena radi postavljana konstrukcije sa desne obale Drine.

http://www.google.com
Prikačeni fajlovi
mdrina14.png
mdrina14.png (1008.06 KiB) Pogledano 2821 put

Korisnikov avatar
PECELJ
Uber minister
Postovi: 8852
Pridružio se: 01 Apr 2012, 19:47
Kontakt:

Re: Istočna pruga Sarajevo-Ustiprača-Višegrad-Vardište

Post od PECELJ »

G.Ivanjz,
sa ovim vašim postom potvrđeno je da je u novembru 1945. napravljen novi most sa, uvučenim u reku, nosačima koji i dan danas postoji ali služi za auto-saobraćaj.

Znači, posle rušenja mosta 1943.godine od strane četnika ili više nije bilo mosta do oslobođenja ili su Nemci napravili most koji je prikazan na ovoj problematičnoj sluci :
mdrin-1 1941.jpg
mdrin-1 1941.jpg (80.9 KiB) Pogledano 2814 puta
No, da se ja vratim malo unazad.

Ako 1918.godine pri povlačenju Austrougarske vojske drugi most nije srušen, zašto bi se pravio novi 1925.godine ?
Veća je verovatnoća da je most oštećen (ne znamo ko ?), pa popravljen i osposobljen za saobraćaj do 1925-te, što dokazuje i vaša slika pri izgradnji trećeg mosta.

Da li ova problematična slika1941 može predstavljati obnovu oštećenog drugog mosta ? U principu može, mada me bune ovi ostaci na obali i reci. U tom slučaju posle 1943 nije bilo mosta do oslobođenja i faktički postoje 4 verzije mosta.

Ako pak ova problematična slika1941 predstavlja izgradnju novog mosta od strane Nemaca posle rušenja trećeg 1943.godine od strane četnika, onda postoji 5 verzija ovog mosta.
Da li je on srušen ili oštećen do oslobođenja, to je pitanje. Bitno je da je novi sagrađen 1945.godine.

Mislim da smo se dosta približili istini.
Srdačan pozdrav.

Korisnikov avatar
ivanjz
Uber minister
Postovi: 5716
Pridružio se: 30 Mar 2012, 12:18
Kontakt:

Re: Istočna pruga Sarajevo-Ustiprača-Višegrad-Vardište

Post od ivanjz »

Još malo analize.

1. Sigurno je da Most na Drini kod Međeđe nije srušen 1941. godine. Za to postoji više dokaza. Imamo fotografije nemačkih vojnika koji su se fotografisali u stanici u Čačku 1941. godine u vozu koji je dolazio iz Sarajeva. Razlozi za njegovo rušenje nisu ni postojali, a i Nemci su vrlo brzo došli do Sarajeva, mislim za desetak dana od početka rata.

2. Most koji su srušili četnici 1943. godime je onaj isti koji je izgrađen 1925. godine. Razlozi za izgradnju ovog mosta leže pre svega zbog puštanja pruge Užice - Vardište u saobraćaj. Tada je rekonstruisana i cela pruga od Višegrada do Vardišta, a i još neki mostovi su zamenjeni. Nosivost ovog drugog mosta je bila relativno mala, pa verovatno veće lokomotive serije 83 i 92 nisu preko njega mogle da saobraćaju.

Na drugoj slici se vidi da se u Drini nalazi ostatak mosta sa desne strane Drine, jer je most miniran odmah nakon nosača sa desne strane.

3. To znači da most u izgradnji 1941. godine kako je navedeno na slici sigurno je postavljen pod pogrešnom godinom. To može biti samo 1943. godina.

4. Ovaj čuveni most se danas nalazi duboko u jezeru HE u Višegradu.

http://www.google.com
Prikačeni fajlovi
mdrina111a.jpg
mdrina111a.jpg (168.6 KiB) Pogledano 2809 puta
mdrin1943.jpg
mdrin1943.jpg (114.88 KiB) Pogledano 2809 puta

Odgovori

Povratak na “Nekadašnje pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini”

Ko je OnLine

Korisnika u ovom forumu: Ahrefs [Bot] i 32 gosta