Stranica 2 od 4
Re: Uzana pruga Bohinjska Bistrica - Ukanc
Poslato: 31 Jan 2017, 12:45
od Jaguar
Ovom temom obuhvaćena je uskotračna pruga Bohinjska Bistrica - Ukanc.
Vidim dvije slike koje se odnose na uskotračnu prugu Idrija - Godovič - Hotedrščica - Logatec, pa predlažem da se otvori nova tema te da se, zatim, ove dvije slike tamo prebace.
Pokraj Bohinjskog jezera, postojalo je nekoliko željezničkih pruga, odnosno planova za izgradnju.
Prva je bila s početka XX. st., kad se kopao Bohinjski predor (tunel). Postojala su dvije mreže radnih pruga (600 mm); kod Bohinjske Bistrice i kod Podbrda.
Zatim (1905.) ide normalnotračna pruga, koja postoji i danas.
Potom (1911.) se planirala gradnja uskotračne pruge Bohinjska Bistrica - Triglav. Postoji projekt (sa zupčastim lokomotivama), ali bez realizacije.
Zatim, 1915., ide uskotračna pruga Bohinjska Bistrica - Ukanc (Zlatorog), na koju se ova tema odnosi, s tim da je od 1915. do 1917. korištena konjska vuča, a od 1917. do 1919. (ili 1920.) kreće promet s (električnim) lokomotivama.
Re: Uzana pruga Bohinjska Bistrica - Ukanc
Poslato: 31 Jan 2017, 17:54
od cira-1
Poštovani gospodine Jaguar
Molim vas kažite koje su to dve fotografije. Ja sam to dobio kao pruga BB - Ukanc,
Hvala
Re: Uzana pruga Bohinjska Bistrica - Ukanc
Poslato: 31 Jan 2017, 19:22
od Jaguar
Druga fotografija uz post od 26. JAN 2017. (18:39) i jedina fotografija uz post od 28. JAN 2017. (18:32) nisu snimljene u okolini Bohinjskog jezera, već se odnose na: Idrija - Godovič - Hotedrščica - Logatec, jednu izuzetnu prugu, koja zaslužuje posebnu temu i pažnju
Re: Uzana pruga Bohinjska Bistrica - Ukanc
Poslato: 02 Feb 2017, 21:00
od cira-1
Ruski ujetniki pri hotelu Zlatorog v Bohinju. Sa Wikipedije.
- 25.jpg (115.55 KiB) Pogledano 4790 puta
Re: Uzana pruga Bohinjska Bistrica - Ukanc
Poslato: 04 Feb 2017, 12:07
od Jaguar
Austrijski povjesničar Manfried Rauchensteiner je našao podatak da je širina kolosjeka bila 600 mm.
Citat:
"Zusätzlich wurde die Wocheiner Feldbahn erbaut, da vom Bahnhof Feistritz eine den hohen Transporterfordernissen entsprechende Straßenverbindung bis zum Ende des Wocheiner Sees fehlte. Zunächst wurde der Bau einer Pferdefeldbahn mit einer Spurweite von 60 Zentimetern unter teilweiser Ausnutzung der Straßen befohlen. Die Streckenlänge betrug 15,7 Kilometer.
Diese Bahn wurde am 6. Dezember 1915 in Betrieb genommen. Da Futter und Pferde immer weniger wurden, fasste man den Entschluss, eine Traktionsumstellung auf Lokomotivbetrieb vorzunehmen. Weil auch genügend Wasserkraft vorhanden und die gegnerische Artillerie weit genug entfernt war, entschied man sich für die Elektrotraktion mittels Oberleitung. Beim oberen Ende des Sees wurde das Feldkraftwerk "Save-Ursprung" erbaut. Eine Pelton-Turbine gekuppelt mit einem Wechselstromdynamo erbrachte 3.000 Kilowatt Leistung. Die Energie, welche die zehn Gleichstromlokomotiven nicht benötigten, wurde für drei Kriegsseilbahnen am Zlatorog verwendet.
Die Bauzeit dauerte vom 20. April bis zum 23. Juli 1917. Am 4. November 1918 kam die Bahn zum letzten Mal im Krieg zum Einsatz. Die elektrische Wocheiner Feldbahn war die einzige Feldbahn mit dieser Traktionsart, die in den Jahren 1914 bis 1918 durch die k. u. k Armee erbaut und betrieben wurde. Die Bahn hatte aber zeitweilig einen enormen Nachteil: Nur wenn die Kriegsereignisse nicht zu nahe an der Bahnlinie stattfanden, konnte mit Vollbetrieb gefahren werden."
[Izvor: Manfried Rauchensteiner (23. Oktober 2007 - 1. Februar 2008) WAFFENTREUE, Die 12. Isonzoschlacht 1917 (Begleitband zur Ausstellung des Österreichischen Staatsarchivs)]
Fotografije bi se mogle odnositi na lokalitete između Polja i Sv. Janeza.
Na skici je prikazana pozicija željezničke (žičarne) stanice "Zlatorog" u Ukancu.
Re: Uzana pruga Bohinjska Bistrica - Ukanc
Poslato: 04 Feb 2017, 18:44
od Jaguar
železocestnik
Mašinovođa
25 Jan 2017, 23:45
Pruga je završavala na stanici Zlatorog. Tako ime su joj dali vojnici.
Ja ne mogu sada tačno nacrtati, kde tačno je bila ova stanica Zlatorog. Sigurno postoje neki ostaci temelja, za koje ja neznam. Sigurno postoje i urisi u katastru. Ali to treba pronaći prije se kaže da je to 100% lokacija.
Dakle, ima još posla za istraživače.
REPLY: Mislim da je fotografija 'Feldbanhof Zlatorog', koju ste priložili 25. januara 2017. (23:45), sasvim dovoljna da, prema vrhovima planina u pozadini, odredite snimateljev položaj.
železocestnik
Mašinovođa
04 Feb 2017, 13:32
Pozdravljeni,
potrebno je znati, da su za potrebe štampanja kataloga "V ZALEDJU SOŠKE FRONTE" (Ljubljana 2015) i same izložbe samo sakupili podatke iz literature, koju su imali na domah ruke, dakle nisu imali ni specialne literature o vojnim željeznicama. Nije bilo izrađenih nikakvih novih studija i sakupljanja građe po arhivima u inostranstvu.
Zbog toga su i greške u tim radovima. Samo jedan primjer:
"...konjsko železnico od Bohinjske Bistrice do hotela Zlatorog v Ukancu in jo kasneje elektrificirali."
Hotel Zlatorog u Ukancu nema nikakve veze sa konačnom stanicom ove pruge. Samo je ime konačne stanice "Zlatorog" isti, kao ime hotela.
REPLY: Vojska je željezničku (žičarnu) stanicu nazvala baš po obližnjem hotelu, pa mislim da zbog ovakva greške ne bismo trebali kritizirati damu
PRILOG
Na fotografiji iz 1919. "turistički" vlak je snimljen na stanici Sv. Janez. U pozadini je most preko Save Bohinjke
Re: Uzana pruga Bohinjska Bistrica - Ukanc
Poslato: 07 Mar 2017, 20:14
od Jaguar
Kome vjerovati? Vjerovati vlastitom oku?
Ovo je kolosijek 600 mm.
železocestnik napisao:
postoje logična objašnjenja za širinu kolosjeka 60 cm i za 70 cm.
... kome vjerovati.
Bohinjska Bistrica
Re: Uzana pruga Bohinjska Bistrica - Ukanc
Poslato: 08 Mar 2017, 00:10
od železocestnik
Pozdravljeni,
Jaguar napisao:železocestnik
Mašinovođa
25 Jan 2017, 23:45
Pruga je završavala na stanici Zlatorog. Tako ime su joj dali vojnici.
Ja ne mogu sada tačno nacrtati, kde tačno je bila ova stanica Zlatorog. Sigurno postoje neki ostaci temelja, za koje ja neznam. Sigurno postoje i urisi u katastru. Ali to treba pronaći prije se kaže da je to 100% lokacija.
Dakle, ima još posla za istraživače.
REPLY Jaguar: Mislim da je fotografija 'Feldbanhof Zlatorog', koju ste priložili 25. januara 2017. (23:45), sasvim dovoljna da, prema vrhovima planina u pozadini, odredite snimateljev položaj.
Imamo krajnu stanicu vojničke željeznice Bohinjska Bistrica - Zlatorog...
Imamo fotografije Ukanško Blato, koje je uradio Janez Pikon, i pored zapisao, kde je bila krajna stanica Zlatorog...
više fotografija i zapis Janeza Pikona:
http://www.gore-ljudje.net/novosti/35152/
Imamo i nacrt, kde piše "Blato". ...
povečava...
....pa može Jaguar
ucrtati snimateljev položaj, koji je utvrdio po vrhovima planina u pozadini. Može i
ucrtati tačnu poziciju krajne stanice vojničke željeznice Bohinjska Bistrica - Zlatorog.
Pozdrav
Darko
Re: Uzana pruga Bohinjska Bistrica - Ukanc
Poslato: 08 Mar 2017, 14:08
od Jaguar
železocestnik napisao:
Postoji i mogučnost, da bi bila širina pruge drugčija kod konjske vuče i kasnije kod elektrovuče.
Mislim da to nije bilo moguće je bi onda došlo do zastoja u transportu vojne opreme od Bohinjske Bistrice do žičarne postaje "Zlatorog"
Re: Uzana pruga Bohinjska Bistrica - Ukanc
Poslato: 08 Mar 2017, 14:33
od Jaguar
železocestnik napisao:
Imamo fotografije Ukanško Blato, koje je uradio Janez Pikon, i pored zapisao, kde je bila krajna stanica Zlatorog...
....pa može Jaguar ucrtati snimateljev položaj, koji je utvrdio po vrhovima planina u pozadini. Može i ucrtati tačnu poziciju krajne stanice vojničke željeznice Bohinjska Bistrica - Zlatorog.
Nema potrebe, g. Janez Pikon je to lijepo objasnio:
Janez Pikon napisao:
Ukanško Blato, predel med Bohinjskim jezerom in slap Savico. Ravninski v spodnjem delu tudi močvirnat travnik. Ob obilnem deževju tu nastane večje jezero, ki je lepo vidno tudi s ceste proti slapu Savica. Sedaj je tu vode le za vzorec, jezerce prikazujem v povzetku strani.
Od hotela Zlatorog proti zahodu, mimo Ukanške glave (574 m) vodi lepa pot po gozdnem predelu ob levem bregu Savice. Kmalu pred seboj zagledam velik travnik in že sem na Blatu (565 m). Levo od poti opazim tudi jezerce, ki pa sedaj ni veliko, toda ob vsakem večjem deževju jezero hitro naraste.
Prikazujem vam nekaj fotografij z danšanje poti in dve starejši fotografiji iz časov, ko je tukaj še vozila ozkotirna železnica. Prva fotografija prikazuje ozkotirno železnico na konjsko vprego in druga za tiste čase že zelo napredno tehniko, električni pogon. Naj omenim še to, postaja je bila malo nižje od sedaj večjega predela na Blatu.
Ozkotirna vojaška železnica Bohinjska Bistrica - Ukanc
Ozkotirno železnico je jeseni 1915 zgradila avstro ogrska armada, njena 8. železniška četa iz železniškega polka. Do začetka poletja 1917 so vagončke, kamor so lahko naložili do 2.5 tone tovora vlekli konji, nato so železnico elektrificirali. Zgradili so novo električno centralo pri Savici. Železnica je delovala še kratek čas po prvi svetovni vojni. leta 1920 so jo podrli.
Osnovni podatki: Širina tirov je znašala 600 mm, dolžina proge 13 km, največji nagib 6‰, na progi je bilo pet izogibališč, zmogljivost proge je znašala 200 ton dnevno.
Naj omenim še zanimivost: Proti koncu petdesetih let prejšnjega stoletja so na Ukanškem Blatu snemali Slovensko - Švedski film z naslovom Krvava pot, veliko statistov za ta film so potrebovali in jih tudi dobili med prebivalci Bohinja, večina iz Zgornje Bohinjske doline. Glavna igralska osebnost med statisti je bil takrat domačin Kovačov Jošč iz Jereke.
Tu nižje proti jezeru je tudi veliko vojaško pokopališče z 289 grobovi iz prve svetovne vojne.
Janez Pikon je naznačio i širinu kolosijeka