PECELJ piše:Lokomotive JŽ 363-019 i JŽ 363-007 negde na pruzi Graz - Koper
G. Pecelj, lokomotive s fotografija su svakako pod SŽ upravom, ne više JŽ. Na fotografiji lokomotive 019 i 007 vuku IC voz "Pohorje", koji je upravo oko 2003. godine počeo da vozi na produženoj relaciji Koper - Maribor - Graz. Lokacija na kojoj je voz fotografisan se nalazi negde između Postojne i Divače, da malo preciziramo.
Možda ne bi bilo loše da uz fotografije posredujete i detaljniju (da ne kažem potpunu) informaciju o njihovom izvoru (npr. u vidu direktnijeg linka). Ukoliko se radi o javno dostupnom izvoru, to može samo koristiti radi utvrđivanja detalja i otklanjanja potencijalnih nedoumica.
Dobro ste primetili za SŽ. Na ovom linku je bilo slika i iz perioda JŽ pa u brzini.......
PECELJ piše:Lokomotive JŽ 363-019 i JŽ 363-007 negde na pruzi Graz - Koper :
Što se destinacije s fotografije tiče, rekao bih da je namenjen u Koper. Od Ljubljane do Kopra, kompoziciji bi se često priključivala druga Brižitka. To je bilo toliko učestalo, da sam smatrao kako su dve lokomotive bile potrebne radi spusta teške kompozicije niz Kraški rub. Međutim, pre će biti da je druga lokomotiva dodavana zbog potreba Luke Koper, pošto se iz Kopra voz vraćao s jednom lokomotivom.
Izvinjavam se na OT, ali kad je već iskrsla fotografija što evocira uspomene...
Zašto mislim da je vlak iz Kopra? Između Maribora-Z.M.-Ljubljane-Sežane je lijevostrani promet. Po slici bih rekao da vlak ide redovito desnim kolosijekom prema Ljubljani. Kod nas bi to bio nepravlni kolosijek a u Sloveniji pravilni?
Hvala na linku g. Pecelj!
Zaista lepe fotografije, naročito iz perioda JŽ - interesantne su stare 361, očigledno u različitim nijansama bojenja. Šteta što su rezolucije male, ali, autori očigledno žele da sačuvaju deo prava, razumljivo.
mali.paja piše:
Zašto mislim da je vlak iz Kopra? Između Maribora-Z.M.-Ljubljane-Sežane je lijevostrani promet. Po slici bih rekao da vlak ide redovito desnim kolosijekom prema Ljubljani. Kod nas bi to bio nepravlni kolosijek a u Sloveniji pravilni?
Tačno, u Sloveniji je na dvokolosečnim prugama pravilni smer vožnje levim kolosekom (osim Z.M. - Dobova). Ali, u kom god smeru da vozi, voz sa slike je na nepravilnom koloseku, pošto vozi desnom stranom.
Lokomotive serije JŽ 363, francuskog proizvođača Alsthom, isporučene su ŽTP-u Ljubljana između 1975. i 1977. godine. Bile su konstruisane na bazi serije francuskih lokomotiva CC 6500 (koje su u vreme nastanka bile najbrže evropske lokomotive za putnički saobraćaj), sa kojima pre svega dele vizuelni identitet (zakošeni i zasečeno čelo) i glavnu tehničku karakteristiku – monomotor. Na svakom šestoosovinskom postolju, smešten je po jedan veliki motor koji je konstruisan tako da dozvoljava rad lokomotive u dva režima – putničkom i teretnom. U prvom slučaju, postiže se veća maksimalna brzina, nauštrb manje vučne snage. U drugom slučaju obratno. I tu nažalost prestaje svaka sličnost JŽ i SNCF verzije.
Ukupna vučna snaga serije 363 iznosi 2970 kW (3980 ks), tek nešto više od polovine snage serije CC 6500 (5900 kW, 7900 ks). Dok je maksimalna brzina francuskih lokomotiva u redovnom saobraćaju bila 200 km/h (dvosistemska varijanta CC 21000 čak 220 km/h), JŽ verzija je bila „ograničena“ na samo 125 km/h u putničkom režimu i 75 km/h u teretnom. Posledično, na seriji 363 su bile pojednostavljene druge tehničke i mehaničke komponente. Prema francuskim izvorima, čak ni obrtna postolja SNCF i JŽ lokomotiva nisu ista. S druge strane, lokomotive 363 imaju ugrađene jače tzv. grejne otpornike na kabinama, koji dopuštaju nesmetan rad lokomotive u uslovima temperature -25’C, stepena vlage 80%).
Kao što je verovatno poznato, „Brižitke“ su inicijalno bile nabavljene za potrebe teretne vuče iz/u Luku Koper, mada su se viđale i na drugim pravcima i vozovima. Između ostalog, bile su redovne na noćnom ekspresu „Slovenija“ (Koper – Beograd), kao i vozu „Pohorje ekspres“. Za pet godina, navršiće se 50 godina od kako je prva Brižitka isporučena - verujem da će do tada još uvek veliki deo ovih lokomotiva biti u saobraćaju.