Lokomotive serije JŽ 01

Parne lokomotive u Srbiji i svetu nekada i sada
Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 01

Poruka od PECELJ »

Lokomotiva JŽ 01-121 snimljena 1966.godine na napoznatoj stanici.

Zahvaljujući g.cvijiću utvrđeno je da je to ćel.stanica Bela Palanka na pruzi Niš-Dimitrovgrad.
Niška ložionica je bila zadužena za ovu lokomotivu.

s-l1600 01 121 1966.jpg
s-l1600 01 121 1966.jpg (111.85 KiB) Pregledano 966 puta
Izvor : ebay

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1855
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 01

Poruka od mali.paja »

Ima li podatak kad je slika nastala?

Tanka vatra
Vozovođa
Poruke: 242
Pridružen: 03 Jan 2016, 19:34
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 01

Poruka od Tanka vatra »

PECELJ piše: 26 Avg 2022, 11:38 Lokomotiva JŽ 01-121 snimljena 1966.godine na napoznatoj stanici.

Zahvaljujući g.cvijiću utvrđeno je da je to ćel.stanica Bela Palanka na pruzi Niš-Dimitrovgrad.
Niška ložionica je bila zadužena za ovu lokomotivu.


s-l1600 01 121 1966.jpg
Izvor : ebay
Nažalost podatak g-dina Cvijića je potpuno pogrešan!

U pitanju je stanica Vratarnica na pruzi Zaječar - Niš,iz vremena kada je bila u punoj funkciji. Takođe lokomotiva 01-121
je pripadala ložionici Zaječar,gde je bila stalno domicilirana. To što je izložena u ložionici Crveni Krst u Nišu je iz razloga što
je pripadala prvoj podseriji ovih lokomotiva koje su isporučene SDŽ. Postoji podatak da je dovučena iz zaječarske ložionice
radi predstavljanja prikaza istorijata vuče na JŽ.

Priložena slika je originalno u boji,čini mi se da potiče iz sredine 60-tih godina,a skinuta sa e-baya,čak sam je video na nekom
forumu. Našao se neki "stručnjak" da je preradi u c/b kako bi navodno dobila na "autentičnosti".

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1855
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 01

Poruka od mali.paja »

Ako je slika iz šezdesetih nije li lokomotiva već vraćena u Zagreb? 01-121 je bila za vrijeme Kraljevine Jugoslavije oklopljena. Isto je napravljeno u današnjem MIN-u (kako se prije zvao). Postigla je brzinski rekord ako se ne varam sa 127km/h. Bilo je nekih problema sa pregrijavanjem pa je radi toga bila u Zagrebu u današnjem Gredelju. Nakon skidanja oklopa jedno je vrijeme još bila u Srbiji i vraćena je kasnije u Zagreb. Moram potražiti knjigu od Tadeja Bratea i vidjeti da li ima tamo konkretnijih podataka?

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 01

Poruka od PECELJ »

U pravu je g.Tanka vatra......

Još jedna fotografija iz železničke stanice Vratarnica iz 1966.godine.

Na čelu kompozicije je lokomotiva JŽ 01-121.


s-l1600 01 121 Vratarnica 1966 Duplicate P Gray.jpg
s-l1600 01 121 Vratarnica 1966 Duplicate P Gray.jpg (133.63 KiB) Pregledano 938 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 01

Poruka od PECELJ »

G.mali .paja se malo prebacio :


JDZ 01-101.jpg
JDZ 01-101.jpg (158.73 KiB) Pregledano 938 puta

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1855
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 01

Poruka od mali.paja »

Moj grijeh, moj grijeh! Drugi dan sam išao pogedati u knigu iz koje je fotografija koju je Pecelj postavio i malo se zainteresirao i raspitao o svemu. Lokomotiva 01-101 je oklopljena u Beogradu a ne Nišu. Imala je problema sa cilindrima koje nisu mogli riješiti i radi toga je bila u Zagrebu (današnji Gredelj). Prema nekim podacima je lokomotiva na probnim vožnjama postigla brzinu od 128km/h. Kad sam spominjao Niš pretpostavljam da je i tamo bila u MIN-u? Zašto to pretpostavljam. Ima negdje slika na našem forumu u Hrvatskoj lokomotive u Nišu i ljudi oko nje. Netko je napisao da je to bio Orijent. Čisto sumnjam da su baš putnici bili oko lokomotive u Nišu, ali može biti svašta?

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 01

Poruka od železocestnik »

@mali.paja, pozdravljen,

ja mislim, da je još jedan grijeh... :D
Ja mislim, da ne možemo govoriti o "oklopni" lokomotivi.

Oklopna železnička kola su lokomotive i vagoni, koji su stvarno "oklopljeni", ali to znači sa limom od 10 mm pa i više milimetara.
Takva oklopna železnička kola se upotrebljavaju za vojne potrebe.


Ovaj "leteći Beograđanin" bio je "oklopljen" sa tankim limom, da ne bi bila na kraju suviše težak. Dakle, nije bio oklopljen... ;)

vidi filmić: [url]https://www.youtube.com/watch?v=UP1QozW ... otives[url]

Treba naći neki novi naziv za lokomotivu obloženu sa tankim limom zbog aerodinamike.

"Na probnoj vožnji na pruzi Beograd-Zagreb, 1937.godine, lokomotiva je vukla voz sastavljen od 5 kola, težine 158 tona brzinom od 122 km/h, pri čemu je lokomotiva imala miran hod. Sama lokomotiva je na jednoj deonici postigla za to vreme i za naše uslove fantastičnu brzinu od 146 km/h, čime se svrstala u red superekspresnih parnih lokomotiva."
izvor: FB

pozdrav
Darko

Tanka vatra
Vozovođa
Poruke: 242
Pridružen: 03 Jan 2016, 19:34
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 01

Poruka od Tanka vatra »

Zahvaljujući izvornoj ( nemačkoj ) i ostaloj pipadajućoj literaturi iz 20-, 30- i 40-tih nešto manje kasnijih godina,veoma dobro
mi je poznat istorijat parnih lokomotiva ser.01 i 04. Nedostaje mi još jedan inostrani tehnički izvor podataka,takođe i neki podaci
iz Žel.muzeja u Beogradu,(ako ih budu dali) kako bih mogao da objavim jedan veoma opširan i argumentovani prikaz ovih,inače
meni najdražih J(D)Ž parnih lokomotiva,na i sa kojima sam proveo i doživeo mnogo lepih trenutaka.

U principu,osim glavnih,mnogi ostali podaci o ovim lokomotivama nemaju baš pouzdanu osnovu,tako da ako se i prihvate,to mora
biti sa rezervom. U prilog tome da priložim detaljnija objašnjenja u vezi lokomoive 01-101 za našu dvojicu kolega sa ovog foruma.

@mali paja
Poznato je da je tada aerodinamična lokomotiva 01-101 bila u zagrebačkoj radionici (današnji "Gredelj") na dodatnim poboljšanjima
za postizanje brzinskog rekorda.Prema jednom članku iz Pol.Zabavnika iz sredine 80-tih godina,tim radovima je rukovodio Ing.Eugen
Lazarević,koji je zbog svojeg jevrejskog porekla početkom II sv.rata izbegao iz Zagreba.Dogovoreno je bilo da lokomotiva/voz pri
vožnji iz pravca Beograda nosi ime "Leteći Beograđanin" a iz suprotnog smera/pravca "Leteći Zagrebčanin".

Ova lokomotiva je pripadala ložionici Kraljevo i tu joj je bio stalni domicil.Prevlačila je brze,putničke i lokalne vozove za Kos.Polje,
Čačak,Lapovo i Stalać. Kasirana je sredinom 80-ti godina prošlog veka,zajedno sa tenderom 20-048. Lično sam video iz voza kako
je bila uvrštena u dugačku kompoziciju parnjača za kasiranje,koju su činile lokomotive ser.01 i 33,i stajale na izvlačnom koloseku
ložionice Kraljevo.

@železocestnik
- Aerodinamični oklop na lokomotivi 01-101
U literaturi pre II sv.rata ovo je bio važeći naziv,isto kao i "aerodinamični oblik" - oba spominje Ing.D.Lončarević u svom priručniku
"Naše železnice"
Prof.Univ. Vladimir Farmakovski je koristio termin/izraz "aerodinamična obloga".
Dakle potpuno ispravni termini,u zavisnosti u kom jezičkom području se primenjuju.

- YT- video 01-101
Jedan više nego katastrofalan video,koji pod hitno mora biti uklonjen!
Prikazana su naopako okrenute slike iz Fonda Žel.muzeja u Zagrebu,više nego traljavo obrađene slike sa probne vožnje i iz
beogradske ložionice. Takođe i oblik fabričke tablice "Schwartzkopff" je sa italijanskih parnih lokomotiva,nikako sa onih ser.01 i
04,koji je bio ovalan.

- Spin "Superekspresna parna lokomotiva 01-101"
U knjizi V.Farmakovski - V.Vitas "LOKOMOTIVE - Opšti deo", Bgd.1941, navedene su tačne karakteristike za ovaj tip lokomotive:
"Superekspresne lokomotive vuku lakše vozove (150 - 250 tona),a brzina im ide od 140 - 200 km/h.Radi smanjivanja otpora vazduha
koji je pri ovim brzinama veoma velik,lokomotive dobijaju oblogu aerodinamičnog oblika.
Vezanih vratila ima 2 - 3,a prečnik pogonskih točkova se kreće od 2.000 - 2.300 mm."

Spin da lokomotiva 01-101 pripada "Superekspresnim" potiče od jednog "napaljenog" srpskog/srbijanskog ljubitelja železnica,koji
je jako dobro prošao u medijima.Upoređujući prikazane karakteristike "Superekspresnih lokomotiva" i onih sa lokomotive 01-101,
to lako dokazuju.

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1855
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 01

Poruka od mali.paja »

Hvala na iscrpnom odgovoru!

Pošalji Odgovor

Povratak na “Parne lokomotive u Srbiji i nekadašnjoj JŽ mreži”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 9 gostiju