Opatijski tramvaji

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Opatijski tramvaji

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

preko puta kolodvora Matulji bila je kolodvorska restauracija. Sada je to buffet "Stacion". Ali imaju barem na svojo reklami staru fotografiju kolodvorske restauracije...
Vidi se, da je bila za vrijeme Italije i hotel.
Pa vide se i stebri krova iznad tramvajske stanice.

Slika

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Opatijski tramvaji

Poruka od železocestnik »

Opet zakasnio... :roll:

Željeznička restauracija Matulji:

Slika

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Opatijski tramvaji

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

na prvoj stranici je na početku dodao 661-441 link do wikipedije o Opatijskom tramvaju: https://hr.wikipedia.org/wiki/Opatijski_tramvaj

Pošto se tekst povremeno menja i na wikipediji, bolje da stavimo nekoliko podataka i ovdje:

Tramvajska linija Matulji-Opatija-Lovran u dužini 12 km (tačno: 12,409 km) puštena je u promet 1908. godine, a povezivala je željezničku stanicu Matulji - Opatija preko Voloskog s Opatijom i Lovranom. Tramvaj, odnosno mala električna željeznica kako su je nazivali, uveden je prvenstveno za potrebe prijevoza opatijskih hotelskih gostiju od vlaka do hotela. Uz putnička kola postojala su i teretna kojima se prevozio teret do skladišta u Opatiji.

Ministarstvo za željeznice je 1907. izdalo građevinsku dozvolu za njenu gradnju te je tramvaj u rekordno kratkom vremenu bio instaliran. Pušten je u promet 17. 2. 1908. godine. Pruga je bila jednokolosječna te su zbog toga svakih nekoliko kilometara izgrađene mimoilaznice na kojima su se nalazile i postaje. Širina kolosjeka je bila 1000 mm, što je i danas standardna širana u većem djelu Europe. Tramvaj je koristio napon od 750 Volti istosmjerne struje.

Opatijski tramvaj bio je u vlasništvu dioničkog društva Abbazianer Elektrizitäts- und Kleinbahngesellschaft iz Beča (A.E.K.). Nakon I.svjetskog rata tramvajsko društvo prešlo je pod upravu Società Anonima Ferrovie Elettriche Secondarie Abbazia. (F.E.S.A.)

Tramvaj je prometovao do 1933. godine. Točno 1. 4. 1933. godine počelo se s demontažom tračnica, koje su brodom iz opatijske luke odvezene na Siciliju, dok su tramvajska kola prodana Ljubljani.

Podaci:
Postaje: 27
Najniža točka: 2 m n.v. (Ika, Ičići, Opatija)
Najviša točka: 212m n.v.(Matulji)
Prosječna brzina: 10 km/h
Maksimalna brzina: 22 km/h
Frekvencija polazaka: svakim danom od 6 od 22 sata svakih 15 do 20 minuta
Prva vožnja: 17. 2. 1908.
Posljednja vožnja: 31. 3. 1933.

Stanice:
Kolodvor Matulji - Opatija
Centar Matulja
Prodavaonica namještaja
Remiza
Črnikovica (Restoran Amfora)
Raskrižje Črnikovica - Štangerova
Crkva Sv.Ane
Gradska vijećnica
Lipovica
Hotel Belveder
Raskrižje Titova - Laginjina
Tržnica
Hotel Agava
Hotel Bristol
Hotel Imperijal
Slatina
Industrijski kolosjek u ul. V.Jože
Hotel Bellevue
Thalassotherrapia
Hotel Adriatic
Vila Elektra
Punta Kolova
Spoj obalnog puta i gl. ceste
Hotel Ičići
Ulaz u marinu
Ičići
Ika
Lovranska bolnica
Lovran

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Opatijski tramvaji

Poruka od železocestnik »

Možda ne bi bilo loše, da stavimo nacrt pruge od železničke stanice do remize, da se zna, kde je bila…

Nacrt ćemo uzeti onaj, u koji je Pffaf na forumu zeljeznice.net ucrtao remizu iznad zaljeva Preluk:
Link: https://www.zeljeznice.net/forum/index. ... ja-lovran/

Slika


Imamo i nacrt, na kome nije ucrtana remiza, a ucrtana je tramvajska pruga i električna centrala, koja je bila u blizini remize:
Slika
link: http://vlakovi-ri-hr.forumcroatian.com/ ... ija-lovran

Na nacrtu se vidi, da zavoj kod Preluka nije bio tako oštar...
Posle prvog svetskog rata bio je na samoj granici Italija-kraljevina SHS.

Slika

Radijus je bio barem 25 metara...


pozdrav
Darko

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2470
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Opatijski tramvaji

Poruka od cira-1 »

FINE0 31.04.1933. slika_u_clanku
32.jpg
32.jpg (69.94 KiB) Pregledano 2460 puta
Izvor isti

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Opatijski tramvaji

Poruka od železocestnik »

cira-1, pozdravljen,

na tabli na tramvaju piše: Südbahnstation Mattuglia, dakle željeznička stanica Južne željeznice Matulji.

Još jedna fotografija iz austro-ugarskog perioda:

Slika

Iako je fotograf na fotografiju zapisao Abbazia = Opatija, dečki sa foruma vlakovi kažu, da je fotografija iz Ike (Ika)

Link: http://vlakovi-ri-hr.forumcroatian.com/ ... ki-tramvaj

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Opatijski tramvaji

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

samo toliko, da se zna, da je bi opatijski tramvaj prvi električni tramvaj u Hrvatskoj. Napon je bio 750 V, koji je bio za to vrijeme nešto posebno.

KONČAR - INSTITUT ZA ELEKTROTEHNIKU
50 godina primijenjenih znanstvenih istraživanja i razvoja na području elektrotehnike; Stjepan Car

Primjena električne energije u vuči započela je 1908. kad je u promet pušten električni tramvaj Matulji – Opatija – Lovran, za koji je izgrađena termoelektrana Preluk s dvama istosmjernim generatorima 750 V, 145 kW i akumulatorskom baterijom.
U Zagrebu je stari konjski tramvaj iz 1891. zamijenjen novim električnim tramvajem tek 1910. s po dva motora snage 25 kW proizvođača Ganz & Co iz Budimpešte.
U Dubrovniku je također iste godine ušao u promet električni tramvaj od Gruža do Pila, a bio je u prometu sve do 1971.
U Osijeku je električni tramvaj pušten u pogon tek 1926.

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Opatijski tramvaji

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

prošle i produžena u ovu godinu bila je u Hrvatskom muzeju turizma izložba 'Na krilatim kotačima do Opatijske rivijere'...

HRT Magazin
Autor: T.V./T.S./HRT
23. 07. 2018. prije 1 godinu
U Hrvatskom muzeju turizma traje izložba 'Na krilatim kotačima do Opatijske rivijere'. Posvećena je željeznici i tramvaju koji je opatijskim ulicama vozio do 1933. Vrijedni predmeti, fotografije i dokumenti prikupljeni su u suradnji sa srodnim ustanovama iz Njemačke, Austrije i Slovenije.

Bez dobrih prometnih veza ne bi bilo razvoja opatijskog turizma, ali ni riječke luke. Stoga Hrvatski muzej turizma izložbom 'Na krilatim kotačima do Opatijske rivijere' podsjeća na značajne obljetnice: 145. obljetnicu željezničke pruge Beč – Opatija – Rijeka i Budimpešta – Rijeka i 110. obljetnicu opatijskog tramvaja.

Željeznička veza Rijeke i Opatije s tada već postojećom prugom Beč – Trst dovršena je 1873. godine. Društvo južnih željeznica zaslužno je za izgradnju i svečano puštanje u promet. Iste godine puštena je u promet i željeznička pruga koja je Rijeku povezivala s Karlovcem tj. Zagrebom i Budimpeštom, pa je i Opatija dobila željezničku vezu s Bečom, Budimpeštom, Zagrebom, Trstom, Ljubljanom i ostalim gradovima na trasi pruge.

1900. godine počele su pripreme za uvođenje električnog tramvaja od željezničke postaje Opatija – Matulji do Opatije. Polazna stanica trase nalazila se u Matuljima, na 212 metara nadmorske visine, a zatim se pruga spuštala prema obali prateći pretežito glavnu cestu sve do okretišta u Lovranu. Prtljaga se vozila posebnim vagonima, a tijekom ljeta koristili su se otvoreni vagoni.

Izložba 'Na krilatim kotačima do Opatijske rivijere' bila je u Vili Angiolini.
link: https://magazin.hrt.hr/453599/price-iz- ... e-rivijere

...sa videom.

pozdrav
Darko

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2470
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Opatijski tramvaji

Poruka od cira-1 »

Poslednja vožnja tramvaja u Opatiji, iz članka .....
50.jpg
50.jpg (69.51 KiB) Pregledano 2409 puta

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Opatijski tramvaji

Poruka od železocestnik »

cira-1, pozdravljen,

neznam, zbog čega ljudi toliko vole da smanjuju fotografije sa rezanjem :roll:

I ova je u originalu veća...

Slika

Nešto "između", ali u boljoj resoluciji:

Slika

Na forumu: http://www.lokalpatrioti-rijeka.com/ kažu, da je to stvarno fotografija zadnje vožnje:
"Za ovu fotografiju sam doznao da je to uspomena na zadnju vožnju popularne "Fese" - tako se je zvao ovaj tramvaj, a na tramvaju se vidi i natpis s imenom. Na slici su svi Matujci koji su se tog dana zatekli u centru. Vozač tramvaja zvao se Kuzma Puharić i umro je u dubokoj starosti 1970. godine."
F.E.S.A. = Società Anonima Ferrovie Elettriche Secondarie Abbazia

pozdrav
Darko

Pošalji Odgovor

Povratak na “Tramvaji i žičare na bivšim ExYu prostorima”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 35 gostiju