Rudnik Ljubija i njegova železnica :
Rudnik Ljubija i njegova železnica :
O ovoj železnici je svojevremeno pisao g.sdz361 :
"Ovaj rudnik je otvorila AU vojska tokom I svetskog rata. U samom rudniku na otvorenim kopovima je korićena železnica koloseka 0,60 m na koju je kukHB doveo petnaestak dvo i troosovnih lokomotiva. Za dalji prevoz rude je sagrađena pruga koloseka 0,76 m.
Ova pruga je išla od Ljubije na zapad i spajala se sa Šipadovom prugom kod mesta Baltine Bare (između Prijedora i Sanskog mosta). Kasnije je što zbog jakog saobraćaja na Šipadovoj pruzi (nakon ulaska Italije u rat jedine sigurne veze Monarhije sa Dalmacijom) što zbog različite uprave napravljena posebna pruga skroz do Prijedora.
Ono što je interesntno da je pruga rudnika Ljubija koja je dolazila sa zapada presecala prugu Srnetica - Prijedor i zatim sa njene desne strane išla paralelno do Prijedora gde je napravljena poseban deo stanice 0,76 m sa ložionicom samo za "Ljubiske" vozove. Iako se radilo o prugama istog koloseka u mestu Baltine Bare je napravljena raskrsnica, dakle nije bio moguć prelazak vozila sa pruge Ljubija - Prijedor na Šipadovu prugu. Kolosečna veza je postojala tek u stanici Prijedor.
Pored prevoza rude i transporta uglja potrebnog za rad rudnika (parni bageri na otvorenom kopu) ovom prugom su prevoženi i radnici i meštani tako da je imala relativno veliki vozni park. Između dva rata železnica rudnika Ljubija je imala 15 parnih lokomotiva koloseka 0,76 m (+ 11 lokomot. koloseka 0,60 m) i 19 otvorenih, 3 zatvorena, 2 službena i 3 putnička vagona. Posle rata na njoj su korišćene i 2 dizel lokomotive koje su nakon ukidanja ove pruge prebačene na Samoborčeka (31 i 32).
Inače ova pruga je ukinuta 1948. kada je napravljena pruga normalnog koloseka od Brezičana do Ljubije. na žalost o ovoj železnici se jako malo pisalo i za sada ima vrlo malo podataka ili fotografija.
U Železničkom muzeju u Beogradu postoji plan stanice Prijedor gde se lepo vidi kolosečna situacija stanica normalnog koloseka, Šipadaova i Rudnika Ljubije. Takođe nije poznata većina lokomotiva ove železnice. "
"Ovaj rudnik je otvorila AU vojska tokom I svetskog rata. U samom rudniku na otvorenim kopovima je korićena železnica koloseka 0,60 m na koju je kukHB doveo petnaestak dvo i troosovnih lokomotiva. Za dalji prevoz rude je sagrađena pruga koloseka 0,76 m.
Ova pruga je išla od Ljubije na zapad i spajala se sa Šipadovom prugom kod mesta Baltine Bare (između Prijedora i Sanskog mosta). Kasnije je što zbog jakog saobraćaja na Šipadovoj pruzi (nakon ulaska Italije u rat jedine sigurne veze Monarhije sa Dalmacijom) što zbog različite uprave napravljena posebna pruga skroz do Prijedora.
Ono što je interesntno da je pruga rudnika Ljubija koja je dolazila sa zapada presecala prugu Srnetica - Prijedor i zatim sa njene desne strane išla paralelno do Prijedora gde je napravljena poseban deo stanice 0,76 m sa ložionicom samo za "Ljubiske" vozove. Iako se radilo o prugama istog koloseka u mestu Baltine Bare je napravljena raskrsnica, dakle nije bio moguć prelazak vozila sa pruge Ljubija - Prijedor na Šipadovu prugu. Kolosečna veza je postojala tek u stanici Prijedor.
Pored prevoza rude i transporta uglja potrebnog za rad rudnika (parni bageri na otvorenom kopu) ovom prugom su prevoženi i radnici i meštani tako da je imala relativno veliki vozni park. Između dva rata železnica rudnika Ljubija je imala 15 parnih lokomotiva koloseka 0,76 m (+ 11 lokomot. koloseka 0,60 m) i 19 otvorenih, 3 zatvorena, 2 službena i 3 putnička vagona. Posle rata na njoj su korišćene i 2 dizel lokomotive koje su nakon ukidanja ove pruge prebačene na Samoborčeka (31 i 32).
Inače ova pruga je ukinuta 1948. kada je napravljena pruga normalnog koloseka od Brezičana do Ljubije. na žalost o ovoj železnici se jako malo pisalo i za sada ima vrlo malo podataka ili fotografija.
U Železničkom muzeju u Beogradu postoji plan stanice Prijedor gde se lepo vidi kolosečna situacija stanica normalnog koloseka, Šipadaova i Rudnika Ljubije. Takođe nije poznata većina lokomotiva ove železnice. "
Re: Rudnik Ljubija i njegova železnica :
Gradnja pruge u vreme WW I od strane Austrougarske :
Re: Rudnik Ljubija i njegova železnica :
Nemačka karta ove pruge iz 1940.godine :
Re: Rudnik Ljubija i njegova železnica :
Uzana pruga kroz Ljubiju :
Re: Rudnik Ljubija i njegova železnica :
Ljubija 1921.godine :
Re: Rudnik Ljubija i njegova železnica :
Most-vijadukt u Ljubiji :
Re: Rudnik Ljubija i njegova železnica :
Rudnik Lubija - Kasina :
Re: Rudnik Ljubija i njegova železnica :
Rudnik Ljubija :
Re: Rudnik Ljubija i njegova železnica :
Kao što se vidi pruga je dekoviljska, širine 600 mm :
Re: Rudnik Ljubija i njegova železnica :
Lokomotive na ovoj pruzi :
U-36 :
Mislim da je i ova U-36 :
U-36 :
Mislim da je i ova U-36 :
Ko je OnLine
Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 0 gostiju