Tramvaj u Ljubljani

JŽ 363
Ložač
Poruke: 90
Pridružen: 01 Sep 2017, 22:24
Kontakt:

Re: Tramvaj u Ljubljani

Poruka od JŽ 363 »

cira-1 piše:Ljubljana, tramvajski saobraćaj ispred Figovca, u pozadini Nabotičnika, 1939. (Peter Naglič)
Lep prizor s ljubljanske Ajdovščine. Osvrnuo bih se na možda interesantan detalj - tramvaj u skretanju krajnje desno nosi oznaku linije 2, iako dolazi iz pravca kojim linija 2 nije saobraćala. Najverovatnije da je reč o kolima koja se uključuju na redovni rad, dolazeći iz depoa (čak deluje da je unutrašnjost tramvaja prazna, bez putnika).
cira-1 piše:Tramvaj u dubokom snegu zimi 1952. u Ljubljani.
23.jpg
Ova fotografija je takođe zanimljivo svedočanstvo. Koliko sam na osnovu postojećih izvora uspeo da zaključim, linija 1 jeste vozila iz naselja Moste za Šentvid, ali ne preko ljubljanskog Kolodvora, već preko centra grada. Postoji mogućnost da je tramvaj s fotografije prema odredištu vozio obilaznom rutom - možda zbog kakve obnove pruge u centru, ili snega koji je redukovao linije.
železocestnik piše: Baš u toj 1952. godini bili su komunisti na vladi toliko "jaki", da su mogli izbaciti iz imena sela i gradova u Sloveniji sve što miriše na crkvu.
Počelo se pisati ŠENTVID.
Ako danas pitaš omladinu, šta znači Šentvid, niko nezna :roll:
pozdrav
Darko


Hvala za ovu opasku Železocestnik. Potvrdili ste nešto što sam nagađao. To znači da je ista situacija i u nazivima ostalih mesta u Sloveniji poput Šentruperta, Šentjanža, Šentjerneja... Imena svetitelja koja su se "utopila" u svoje prefikse. Mora se priznati da je za ono vreme to bio dobar kompromis. Za razliku od npr. Srbije gde su verski toponimi i imena najčešće brisani i menjani u potpunosti.

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Tramvaj u Ljubljani

Poruka od železocestnik »

JŽ 363, pozdravljen,

da, u pravu si, linija 1 vozila je iz Šentvida (ŠT.VID) za Moste preko centra grada i ne preko željezničke stanice.
muzejkr-360b.jpg
muzejkr-360b.jpg (230.89 KiB) Pregledano 2271 put
Izgleda da zbog snijega nije mogao proči preko centra grada ili je bilo to premeštanje tramvaja na drugu prugu.

pozdrav
Darko

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Tramvaj u Ljubljani

Poruka od cira-1 »

Marijin, danes Prešernov trg okoli leta 1900.
Marijin, danes Prešernov trg okoli leta 1900..jpg
Marijin, danes Prešernov trg okoli leta 1900..jpg (943.06 KiB) Pregledano 1974 puta

Izvor : Fb

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Tramvaj u Ljubljani

Poruka od železocestnik »

cira-1, pozdravljen,

pa oni na Fb neznaju ništa drugo nego prepisivati...

Ako bi pogledali u wikipediju:

"Ljubljanski tramvaj u saobraćaj je pušten 6.9.1901. godine. Međutim, u periodu posle Drugog svetskog rata većina gradova u Jugoslaviji ukinula je tramvajski saobraćaj dajući tako više prostora automobilima koji su postajali sve važniji. Tramvaj u Ljubljani ukinut je 1958. godine, a dužina tračnica tada je iznosila 21 km."

Sada tačno znamo, što znači na Fb "oko godine 1900".
Dakle barem jednu godinu na "gore" :D

pozdrav
Darko

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Tramvaj u Ljubljani

Poruka od cira-1 »

adski trg oko 1900.
Opet greška, kako je železocestnik napisao :

"Ljubljanski tramvaj u saobraćaj je pušten 6.9.1901. godine.

tako da ova fotografija datira naj ranuije iz 1901. godine
Gradski trg oko 1900..jpg
Gradski trg oko 1900..jpg (1.03 MiB) Pregledano 1904 puta

Izvor : Fb

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Tramvaj u Ljubljani

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

mogu da kažem, da sada izgleda tema Tramvaj u Ljubljani bolje nego tema o ljubljanskom tramvaju na forumu vlaki.info, kde je tema već od 2007. godine, ima 149 stranica, ima 870.000 poseta, imala je tisuće fotografija.

Kako to imala?
Pa skoro sve su izčeznule.
Vjerovatno 90%, pošto je propao ponudnik pohranjenja fotografija bez plaćanja. Dakle forum nema svoj server za fotografije.

Pored fotografija postoji i puno teksta o historiji tramvaja u Ljubljani. Ali i taj tekst je vezan uz fotografije i tabele.

Ako hočeš o nekom tramvaju nešto znati, nije dovoljno samo fotografije.
Treba da znaš, kako to preduzeće posluje, koliko ima putnika, koliko kilometara prođu tramvaji i prikolice, koliko novca se sakupi od prodaje karata, kakav je vozni red i štošta.

U ovom prostoru bila su tramvajska preduzeća u glavnom dioničke družbe. I tad, kad su bile u vlasti grada.
Zbog toga trebala su sakupljati podatke i svake godine jih stavljati u potvrđenje na skupštini dioničara.
Tako je bilo u Beča, tako je bilo Ljubljani, Zagrebu, Beogradu i drugdje.
I tako su se podaci sačuvali.

Ako uzmemo za primjer Beč, imamo sačuvane sve podatke...
scan-190219-0002a (2).jpg
scan-190219-0002a (2).jpg (194.66 KiB) Pregledano 1604 puta
Ovo su podaci od 1903-1912.

Ako idemo po redu odozgo:
Odozgo-lijevo: broj putnik, koliko novca se dobije od voznih karata (tamno)
Odozgo-desno: prevoženi kilometri zajedničko tramvaji i prikolice (prikolice tamno)
Dole-lijevo: broj stanovništva i broj karata (tamno)
Dole-desno: največi broj tramvaja i prikolica (tamno) po satima dana

Takvih podataka na ovim prostorima u geografskoj visini niže Beča ne može se više pronaći, pitanje je, da li su uopšte vodili sve te statistike.

Ali barem može se pronaći broj putnika u jednoj godini i broj pređenih kilometara tramvaja i prikolica u jednoj godini.

Pogledat ćemo na primjeru tramvaja u Ljubljani, da li je to moguće naći.

Potrebno je uložiti sve snage (rad u arhivu), da bi mogli to naći za Ljubljanu. Do sada nekako mi je uspjelo da sakupim podatke o prevezenim putnicima i pređenim kilometrima za godine 1901-1929.
Tram LJ-diagram 1901-1929.jpg
Tram LJ-diagram 1901-1929.jpg (106.61 KiB) Pregledano 1604 puta


Da ne ispadne, da sam si izmislio, dodajem i tabelu:



Prva kolona pređeni kilometri, druga kolona prevezeni putnici


Za slijedeće godine još fali puno podataka :roll:

Ali za neke godine imam na razpolaganju za tramvaj u Ljubljani podatke po mjesecima u godini (primjer godina 1935):
SMD1935a.jpg
SMD1935a.jpg (92.82 KiB) Pregledano 1604 puta

Za uzorak ćemo pokušat sakupiti podatke za tramvaj u Subotici, da vidimo, koliko podataka bi mogli skupiti ovako na daleko, bez velike muke, bez rada u arhivu...
Tabelu o tramvaju u Subotici dodajem u temi za Suboticu.

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Tramvaj u Ljubljani

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

u Narodnom muzeju u Pragu imaju fotografiju na staklu odmah po početku vožnji sa tramvajem u Ljubljani.

Dakle odmah posle 1901. godine...tramvaj ispred magistrata (gradske kuće):

PS-5728_1 kopie_originalNMP.jpg
PS-5728_1 kopie_originalNMP.jpg (867.55 KiB) Pregledano 1592 puta


Detajl tramvaja sa fotografije...
NMP tramvaj pred magistratom_detalj1.jpg
NMP tramvaj pred magistratom_detalj1.jpg (201.33 KiB) Pregledano 1592 puta

Vidi se, da je tramvaj vozio na liniji:
MESTNI TRG - VOJAŠKA BOLNIŠNICA
nemački: RATHAUSPLATZ- GARNISONSSPITAL

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Tramvaj u Ljubljani

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

tek sada vidim, da nisam dodao tabelu podataka za graf:

Da ne ispadne, da sam si izmislio, dodajem i tabelu:



Prva kolona pređeni kilometri, druga kolona prevezeni putnici


Za slijedeće godine još fali puno podataka :roll:


Sada dodajem tabelu:
tabela tram LJ 1901-1929.jpg
tabela tram LJ 1901-1929.jpg (99.59 KiB) Pregledano 1579 puta

pozdrav
Darko

JŽ 363
Ložač
Poruke: 90
Pridružen: 01 Sep 2017, 22:24
Kontakt:

Re: Tramvaj u Ljubljani

Poruka od JŽ 363 »

Interesantno je da je broj prevezenih putnika u godinama I sv. rata bio skoro trostruki, u odnosu na predratne i posleratne godine. Da li su bili vršeni i vojni prevozi tramvajem?

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Tramvaj u Ljubljani

Poruka od železocestnik »

JŽ363, pozdravljen,

tek sada vidim pitanje.

Da, u Ljubljani bile su vojne bolnice, prevozilo se je ranjenike, bilo je puno kasarni...
To je bila pozadina fronte na Soči.

Kad imam otvorenu temu, dodajem još fotografiju tramvaja broj 37. Fotografiju imaju u Tehničnem muzeju Slovenije:
tramvajLJTMS70letšt37B.jpg
tramvajLJTMS70letšt37B.jpg (332.69 KiB) Pregledano 1463 puta
pozdrav
Darko

Pošalji Odgovor

Povratak na “Tramvaji i žičare na bivšim ExYu prostorima”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 9 gostiju