Beogradski tramvaji

Vesa
Vozovođa
Poruke: 233
Pridružen: 07 Feb 2017, 19:04
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Vesa »

U prvom planu je mrtav konj, a iza njega dve "brede" (jedna je 38, broj druge se ne vidi) i AEG #8. Ali, ne znam gde mi je ta fotografija.

CKD-KT4
Ložač
Poruke: 121
Pridružen: 27 Jun 2015, 17:20
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od CKD-KT4 »

CKD-KT4 piše: 06 Dec 2022, 00:17 Pretražujući beleške, naišao sam na jedno pismo objavljeno na Forum "Politikinog Zabavnika" (nažalost nisam ga mogao ponovo tamo pronaći), mislim da će biti ovdašnjoj publici zanimljivo:

Из једног писма послатог из Београда у Пожаревац 12. јула 1944. године.

"А сада да ти јавим нешто о себи. Са послом у Дирекцији сам се доста растеретио, пошто се шеф отсека, инг. Николић, вратио са осуства и боловања, а и колега Лилић се вратио са пуно воље на посао, тако да смо целокупни посао поделили нас четворица међусобно. Шеф је остао доле у Дирекцији да обавља са канцеларијом целокупну администрацију, и да нам упућује на пруге сав материјал који нам треба. Нас тројица т. ј. Лилић, ја и Ковачевић расподелили смо се на 3 пруге и то: Лилић на крају пруге бр. 7 (код Н. Гробља) где ће одржавати: талијанска кола, теретна кола за песак и ђубре и оспособљавати једна по једна нова кола (која су дошла из фабрика) за саобраћај на линији бр. 6 и 10. Ја сам наравно задржао крајњу станицу линије бр. 6 код „Цветка“. Ту имам да одржавам саобраћај на лин. бр. 6 и једна кола да дајем за локал на лин. бр. 2, затим имам партију за дизање кола (оправка – већа) и две радионице у дворишту „Цвет. Механе“ за вазд. уређај – кочнице и за рез. делове. Колега Ковачевић има да одржава саобраћај на лин. бр. 10 на крају Вождовца. Сутра сам поново дежуран од 14 ч. до 8 ч.
...
Цветко"
Našao:
http://politikin-zabavnik.co.rs/pz/cont ... ment-62385

Vesa
Vozovođa
Poruke: 233
Pridružen: 07 Feb 2017, 19:04
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Vesa »

Da se naslonim na uspelu prezentaciju otkrića poštovanog ČKD-KT4 da smo imali italijansko-čehoslovačke hibride. Dao mi je ideju, pa evo rezultata.
Tokom bombardovanja 1941. u zapaljenom depou na Dorćolu teško su stradale dve "Brede": koliko se može videti u jednom od filmova snimanim u okupiranom Beogradu, izgorele su karoserije, unutrašnji enterijer i elektrooprema. Jedan od ta dva tramvaja je #37, broj drugog se ne vidi. Tokom 1942. godine, na Dorćolu su sknuli karoserije sa ova dva tramvaja i poslali ih u "Jasenicu". E sad, da li su u "Jasenici" iskopirali karoserije ili su reparisali izgorele - ne znam, "Novo vreme" piše da su "izgrađene" u "Jasenici", ali to ne mora da bude tačno. Karoserija "Brede" #37 vratila se u Beograd u drugoj polovini juna 1943, da bude montirana u Beogradu. Tu je trebalo da bude montirana i elektrooprema koju je trebalo da isporuče "Škoda" i "Simens". Trebalo je, takođe, da motori budu "popravljeni" u "privatnim radionicama u Beogradu" i potom montirani takođe u radionicama DTO. Kad je pronašao "Škodin" kontroler, ČKD-KT4 je identifikovao drugi "Bredin" tramvaj postradao u depou: to je, dakle, gotovo sigurno, #39.
Meni je zanimljivo koliko su se u "Jasenici" potrudili oko "novih italijanskih kola", ulickali su ga, svaka im čast. Još su i sedišta napravili da budu kao originalna.
Poslednje učitavanje od Vesa dana 06 Dec 2022, 23:52, učitano 1 put ukupno.

Vesa
Vozovođa
Poruke: 233
Pridružen: 07 Feb 2017, 19:04
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Vesa »

Karoserija "Brede" #37 stigla u Beograd, u drugoj polovini juna 1943:
Prilozi
1943-6-20 - 03a.jpg
1943-6-20 - 03a.jpg (935.84 KiB) Pregledano 308 puta

CKD-KT4
Ložač
Poruke: 121
Pridružen: 27 Jun 2015, 17:20
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od CKD-KT4 »

Vesa piše: 06 Dec 2022, 23:39 ČKD-KT4 je identifikovao drugi "Bredin" tramvaj postradao u depou: to je, dakle, gotovo sigurno, #39.
Moraću da razočaram, ipak su ta druga obnovljena kola #42. Ima slika u časopisu "Obnova" (isto broj iz druge polovine juna 1943).

P.S.: slika #41 i #42 (vidi se po okvirima prozora na vratima da ima drugačije bojanje, isto kao na #37):
Breda_I_19450825_Politika.JPG
Breda_I_19450825_Politika.JPG (207.97 KiB) Pregledano 302 puta
25.08.1945, "Politika"

#41 je prva "breda" obojana u krem-crveno, i to 1946. g.
Poslednje učitavanje od CKD-KT4 dana 07 Dec 2022, 00:15, učitano 2 puta ukupno.

Vesa
Vozovođa
Poruke: 233
Pridružen: 07 Feb 2017, 19:04
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Vesa »

Odlično. Dakle, #37 i #42.

CKD-KT4
Ložač
Poruke: 121
Pridružen: 27 Jun 2015, 17:20
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od CKD-KT4 »

Vesa piše: 06 Dec 2022, 23:39 Tokom bombardovanja 1941. u zapaljenom depou na Dorćolu teško su stradale dve "Brede": koliko se može videti u jednom od filmova snimanim u okupiranom Beogradu, izgorele su karoserije, unutrašnji enterijer i elektrooprema.
Foto Branibor Debeljković:
Breda_I_37_42_april_1941.png
Breda_I_37_42_april_1941.png (787.31 KiB) Pregledano 299 puta

Vesa
Vozovođa
Poruke: 233
Pridružen: 07 Feb 2017, 19:04
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Vesa »

Da... Nisam znao za ovu fotografiju Branibora Debeljkovića. Hvala. Ali, onda imamo više "mešanaca" nego što smo se nadali.

CKD-KT4
Ložač
Poruke: 121
Pridružen: 27 Jun 2015, 17:20
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od CKD-KT4 »

Nema na čemu.

(Nemam konkretnih dokaza, no) nekako sam ubeđen da su sve "brede I i II" kad-tad "degradirane" u kola sa klasičnim kontrolerom, zbog nedostatka potrebnih delova, ali i zbog i veće potrošnje struje kod tramvaja koji imaju akceleratore*.

* naravno, nabavka PCC-a ne ide tome u prilog, no činjenica da je njihova potrošnja elektroenergije bila problematična i izazovna za GSP... no to nije prvi ni poslednji nelogičan potez...

CKD-KT4
Ložač
Poruke: 121
Pridružen: 27 Jun 2015, 17:20
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od CKD-KT4 »

Jedna malo poznati podatak jeste da su tramvajske linije u Beogradu dobile brojčane oznake 1.2.1916, tj. uveli su ih Austrougari (isto kao i "privremeno" pravilo vožnje levom stranom puta). Pre toga, linije su imale naziv Kalemegdanska, Savska, Topčiderska itd.

Broj okupatorskih "Beogradskih novina" za 30.1.1916. je pisao o tome:
received_1443304612756896.jpeg
received_1443304612756896.jpeg (54.02 KiB) Pregledano 193 puta
(Nedugo zatim je linija 6 produžena do redovnog terminusa u Topčideru)

(Dakle, ako neko kaže da je najstarija beogradska električna linija oduvek imala oznaku 3, slobodno mu možete natrljati šesticu na nos... :mrgreen: )

Linija kroz samu Makedonsku ulicu nije obnovljena, već je žica sa nje upotrebljena za obnovu drugih pruga.

No, čudi me trasa linije 5 (generalno su opisi linija u gorepomenutom mediju očajni i nerazumljivi u narednim brojevima, na stranu izmenjene nazive ulica* i institucija). Ako uzmemo u obzir da saobraćaj na pruzi u Makedonskoj nije uspostavljan tokom Prvog svetskog rata, onda je neki (mogući) zaključak da je to bila kraća varijanta linije 1, no onda bi pre bila 1-lokal, 1/, tj. 1 precrtano, kako je bio običaj u mnogim evropskim gradovima.

Za sada nemam odgovor na ovu nepoznanicu.

Pošalji Odgovor

Povratak na “Tramvaji i žičare na bivšim ExYu prostorima”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 5 gostiju