Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini

Hum

Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica

Poruka od Hum »

colicdusan325 piše: Jedno pitanje za poštovanog prijatelja. Ko je radio generalni remont mostarskih lokomotiva serije 85 i dmg 802 sa pruge Čapljina - Dubrovnik? Da li je lokomotiva serije 85 dolazila do Trebinja, Nikšića i Titograda [Podgorica]? Poštovanje i hvala unapred.

Овај пост нема везе са пругом Лашва - Срнетица.

Hum

Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica

Poruka od Hum »

mali.paja piše:
Da počnem od kraja! U Čapljini je napravljena velika radionica za opravak lokomotiva i vagona z a uzane pruge kada je '66 ukinuta uzana pruga Ploče-Sarajevo. Osim ove uzane radionice napravljena je i normalnotračna. Depo Čapljina je postao samostalan i imao je svoju vuču. Dok je bila aktivna uzana pruga iz Sarajeva sve ložionice su spadale pod upravu ložionice Mostar. Ostale su bile ložioničke ispostave pa čak i Niukšić i Titograd (to je bilo sve pod upravom ŽTP-a Sarajevo). Dolaskom MOT 802 na pruge od Čapljine pa prema Dubrovniku, Zeleniki i Nikšiću isti se održavaju u Čapljini. Dolasko i uzanih dizel lokomotiva serije 740 i one se održavaju u Čapljini. Odvajanjem uzanih pruga od Sarajeva u Crnoj Gori iste nisu imale nikad svoju dizel vuču nego je ostala parna. Svi ti popravci su se uglavnom (veliki) održavali u Čapljini. Redovito održavanje je bilo u Nikšiću. Kako sam naveo u Čapljini je napravljena i normalnotračna radionica. Osim vagona održavale su se i normalnotračne parne lokomotive. Nakon otvaranja normalne pruge stanica Mostar teretna je imala manevarsku parnu lokomotivu serije 20, Čapljina je imala lokomotivu lokomotivu serije 12X (ne sjećam se točno serije) i Ploče su imale 1 ili 2 manevarke serije parnih lokomotiva serije 20. Parna lokomotiva serije 12X osim Čapljine opsluživala je i stanicu Metković. To se sve održavalo u Čapljini. Čak je jedne godine krajem šezdesetih jedno kratko vrijeme bila i 1 prijedorska parna lokomotiva serije 22. Zimi su znale uskočiti parne lokomotive i kratko obavljati vuču lokalnih vlakova između Mostara i Ploča kada bi se pojavili problemi sa grijanjem. Jedino u troj vuči nije sudjelovala parna lokomotiva serije 12X. Ona naime nije imala zračneu kočnicu i nije mogla kočiti garnituru. Imala je samo lokomotivsku kočnicu a tada je po propisima to moglo biti za manevru. Početkom sedamdesetih godina ŽTP sarajevo je dobio dizel lokomotive serije 733 na manevru i parnjače su nestale.
Idemo sada na uzanu prug(u)e. Do '66 ložionica Mostar je bila domicil svih parnih lokomotiva serije 85. Nakon te godine sve su te lokomotive povučene u Sarajevo a u Čapljini, Dubrovniku, Zeleniki, Trebinju, Bileći i Nikšiću su ostale samo lokomotive serije 83. Od tih serija 83 najmlađe su u Čapljini bile stacionirane kao RR (ratna rezerva) Uglavnom su bile to lokomotive iz Slavonskog Broda a bila je i 1 ili 2 sa Kobelovim dimnjakom (šešir ili kapa kako tko kaže).
Sve lokomotive serije 85 su se održavale u Mostaru kao i sve lokomotive ložioničkih ispostava. Ložioničke ispostave su imale redovito održavanje a vliki popravci su išli u Mostar. Ali i tu je bilo iznimaka. Ukoliko je bilo potrebno neki baš preveliki popravak onda se sve slalo u Sarajevo u tvornicu VMC (Vaso miskin Crni).
Lokomotive serije 85 nisu smjele vršiti vuču od Mostara prema sjeveru (konjic/Sarajevo) radi malih radijusa krivine. LOkomotiva serije 85 je imala minimalni radijus 90m, serija 83 radijus 80 a lokomotiva UNRRA 50m. KOd transporta prema Sarajevu lokomotiva serije 85 sa istih bi se skidala tjerna motka). Lokomotive serije 85 su uglavnom išle do Dubrovnika i Zelenike. Ima jedna slika lokomotive serije 85 u Trebinju ali ne bih baš pouzdano znao da li su išle redovito ili možda je to bilo slučajno? Ako je to bilo redovito to može biti samo na putničko vlaku za Titograd gdje bi Mostarci vlak dovukli do Trebinja i tamo se vršio lom vuče (tako se službeno zvala izmjena lokomotiva). Lokomotive serije 85 su redovito vukle 2 para putničkih vlakov za Dubrovnik i ljeti jednog sezonca.U Dubrovniku bi te parnjače serije 85 znali uzeti Dubrovčani i odvući teretni vlak do Huma dok bi čekale povratak u međuvremenu. Za zeleniku bi serija 85 kako koji VR vukla brzi vlak sezonac u Zeleniku sa mostarskim osoblje. Neki VR bi sezonac išao u Dubrovnik a grupu vagona za Zeleniku bi preuzelo Zeleničani sa svoji lokomotivama serije 83. Ako bi serija 85 išla u Zeleniku onda bi grupu vagona za Dubrovnik ostavljali na Uskoplju a dlje bi Dubrovčani spuštali u Dubrovnik. Serija 85 je pak svu vuču teretnih vlakova vršila od Mostara do Huma. Prema Pločama vuču su obavljale lokomotive serije 73, 83 i UNRRA. Prema Pločama je bila praktično ravničarska pruga i nije bilo potrebe za jakim lokomotivama kao što je serija 85. Lokomotive Serije UNRRA su obavljale vuču samo teretnih vlakova. Bile su na sabirno manipulativnom vlaku. Već sam prije napisao da su imale mali radijus od 50m pa su mogle svukuda zaći (industrijski kolosijeci). Jedan podatak kada sam spomenuo te sabirno manipulativne vlakove. Vlak je polazi iz Mostara oko 18 sati a stizao drugi dan ujutro. Razdalina je bila nešto malo manja od 80km a vozilo se preko 12 sati. Osim ovog sabirno manipulativnog vlaka lokomotive UNRRA su uskakale kod veliko priljeva tereta. Koliko god je Jugoslavija imala žitnicu u Vojvodini i Slavoniji puno se pšenice uvozilo iz SAD. Ložionica Mostar imala je u svome posjedu 6 lokomotiva UNRRA i uglavnom su bile na manevri.
Od mene za sada toliko.
Овај пост нема благе везе са пругом Лашва - Срнетица.

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8240
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica

Poruka od PECELJ »

Malo bolja slika............................L

Okomotiva JŽ 83-166 na okretnici un železničkoj stanici Lašva :

s-l1600 83-166 Lašva 1966 K305-.jpg
s-l1600 83-166 Lašva 1966 K305-.jpg (303.55 KiB) Pregledano 993 puta
Izvor : Ebay

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1864
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica

Poruka od mali.paja »

PECELJ piše: 18 Jul 2023, 13:01 Malo bolja slika............................L

Okomotiva JŽ 83-166 na okretnici un železničkoj stanici Lašva :


s-l1600 83-166 Lašva 1966 K305-.jpg
Izvor : Ebay
Ova fotografija je najvjerovatnije nastala u prvoj polovini šezdesetih godina. Koliko ja znam lokomotiva je bila vlasništvo ložionice Sarajevo. Do '66 su paralelno u upotrebi bile između Lašve i Sarajeva uzana i normalna pruga. Lokomotiva je Mađarski proizvod. Sredinom šezdesetih su se radila nova uputstva i mjerenja dinamometarskim vagonom za nove tablice opterećenja lokomotiva. Kako je velika većina tih lokomotiva bila prestara praktično su i njihova opterećenja bila manja pa je to u odnosu na stare tablice trebalo ispitati. Ispitivanja na pravcu za brzinu kao i opterećenja na usponima su ispitivana kod željezničke stanice Hum u Hercegovini. od Huma prema zapadu je bio jedan pravac do ukrsnice Hum LUg bio nekih 5-6km. Opterećenja na usponu su vršena iz Dubrovnika prema Humu. To je bilo nekih dvadesetak kilometara. Tako je i lokomotiva sa ove slike završila u Dubrovniku i tamo ostala i na kraju svoj radni vijek okončala.

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8240
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica

Poruka od PECELJ »

Hvala mali.paja na obilju informacija !!!

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8240
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica

Poruka od PECELJ »

železnička stanica JEZERO ba uzanuj pruzi Jajce -Srnetica

Na čelu voza lpkomotiva UNRRA JŽ 28

UNRRA JŽ 28 na stanici Jezero. 1.jpg
UNRRA JŽ 28 na stanici Jezero. 1.jpg (377.01 KiB) Pregledano 686 puta
Irvor :T.N.

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8240
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica

Poruka od PECELJ »

Diverzija na oklopni voz br. 555 na pruzi Donji Vakuf-Jajce u km. 12.9.

Vreme događaja : 1943. VIII 4.

1943. VIII 4. Diverzija na oklopni voz br. 555 na pruzi Donji Vakuf-Jajce u km. 12.9-0.jpg
1943. VIII 4. Diverzija na oklopni voz br. 555 na pruzi Donji Vakuf-Jajce u km. 12.9-0.jpg (316.22 KiB) Pregledano 537 puta
Izvor : T.N.

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8240
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica

Poruka od PECELJ »

Današnji izgled zgrade železničke stanice POTOCI :

417444593_10228156851199174_3821277945361145663_n.jpg
417444593_10228156851199174_3821277945361145663_n.jpg (91.63 KiB) Pregledano 388 puta
Izvor . FB

barac
Ložač
Poruke: 79
Pridružen: 02 Apr 2012, 09:12
Kontakt:

Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica

Poruka od barac »

Moram da ispravim navod kolege iz prethodnog posta... Stanična zgrada u Potocima odavno ne postoji, srušena je još prije 10 godina! Ova fotografija je snimljena oko 2010. godine, otprilike ovako je stanica u Potocima izgledala kada sam je posljednji put vidio "živu"

Pošalji Odgovor

Povratak na “Nekadašnje pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 28 gostiju