Plakat radnih akcija - Brcko-Banovici 1946. I Šamac-Sarajevo 1947. godine. Arhiv Milan Suvajac.

Malo istorijata o ovoj prelepoj pruzi, tekst iz Vikipedije, slobodne enciklopedije, a slike sam ubacio da tekst nebude suvoparan.
Pruga Brčko - Banovići je železnička pruga u severnoj Bosni koja je nastala kao rezultat prve omladinske radne akcije u nekadašnjoj Jugoslaviji. Na njenoj izgradnji radilo je 62.268 omladinaca iz cele Jugoslavije i više od 1.000 brigadira iz inostranstva.
Sa sajta JP Zavoda za urbanizam Subotice skinuo sam ove dve fotografije, Omladinska radna brigada iz
Mađarske na Subotičkoj železničkoj stanici, jula 1946. godine, odlazi na Omladinsku radnu akciju Brčko – Banovići.


Ideja o izgradnji železničke pruge koja bi spajala bogata nalazišta uglja banovićkog bazena sa glavnim saobraćajnicama, a preko njih i sa udaljenim potrošačkim centrima, postojala je još pre Drugog svetskog rata. Po završetku rata još u periodu obnove Jugoslavije od ratnih razaranja, pre početka planske izgradnje socijalističke privrede, ovo je bio jedan od prvih velikih investicionih poduhvata.
Omladinska pruga Brcko - Banovici 1946. godine. Arhiv Milan Suvajac.

Za budući petogodišnji plan u slobodnoj Jugoslaviji bilo je preko potrebno osigurati solidnu sirovinsku bazu. Bogate naslage banovićkog uglja, za jugoslovenske prilike relativno visokokaloričnog, sa vrlo pogodnim uslovima eksploatacije, podstakle su najviše rukovodeće organe privrede, da još početkom 1946. godine odluče, da se tokom te godine pristupi izgradnji ove pruge. Bilo je, predviđeno i isplanirano da pruga bude završena za sedam meseci. Taj zadatak, bio je završen u rekordno kratkom vremenu.
Izgradnja mosta preko Bosne. Sa foruma damir661.

Sredinom marta 1946. godine, građevinsko odeljenje tadašnjeg ministarstva saobraćaja dobilo je nalog da pristupi izvođenju pripremnih radova. Elaborat o izgradnji bio je gotov za nepunih mesec dana. Na dan 1. aprila počele su pripreme i taj datum je Dan početka omladinskih radnih akcija. 1. maja, prve omladinske radne brigade otvorile su radove na pruzi Brčko-Banovići, dugoj 92 km. U toku izgradnje pruge iskopano je 1.361.680 km² zemlje i 134.460 km² kamena. Izgrađena su dva tunela u dužini 667 m i 22 mosta ukupne dužine 455 m.
Prvi voz ovom prugom prošao je 7. novembra 1946. godine.
Miroslav Krleža je rekao:„Nije ovo prva pruga na svijetu sigurno, ali je prva koju su izgradila djeca“.
Izgradnja tunela Vranduk kod Zavidovica i Titov govor u Sarajevu posle pustanja pruge Samac-Sarajevo. Sa foruma damir661.
