Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica
Poslato: 12 Jul 2013, 15:47
"Pruga uskog kolosijeka Podgorica - Donja Plavnica sagradjena je 1927. godine za potrebe povezivanja stanovništva južne Zete sa Podgoricom koja je u to vreme naglo razvijala svoj novi centar sjeverno od rječice Ribnice u ortogonalno regulisanoj Novoj Varoši, po principima evropskog urbanizma.
Međutim, pomenuta pruga je bila dio šireg sistema željezničkog saobraćaja koji je trebao povezati Bar, Podgoricu, Nikšić i dalje Hercegovinu. Tih 20-tih i 30-tih godina od Podgorice do Bara se moglo putovati vozom, ali se dijelom puta preko Skadarskog jezera išlo brodom od Plavnice do Virpazara. Stanica u Podgorici se nalazila u Staroj Varosi, neposredno pored Sahat kule. Do Plavnice je pruga prolazila kroz stanice Zelenika, Srpska, Mahala, Golubovci, Berislavci, Gornja i Donja Plavnica. Nakon putovanja brodom, putnici su ka Baru nastavljali vozom od Virpazara preko Sutormana. Namera je bila da se naknadno povežu Donja Plavnica na jednoj i Virpazar na drugoj obali jezera za što je bilo predloženo više rješenja. Konačno, 1959. godine je otvorena današnja trasa pruge Podgorica - Bar sa tunelom ispod Sozine i nasipom preko Skadarskog jezera sa nezadovoljavajućim odnosom prema ekosistemu jezera u zoni Vranjine i tvrđave Lesendro.
Naime, prelaz je riješen nasipski, a ne mostom, što dijeli akvatoriju jezera na dvije manje. Izgradnjom nove pruge normalnog kolosijeka na drugoj trasi, uskokolosiječna pruga Podgorica - Donja Plavnica prestaje da funkcionise.
Najvažniji konstruktivni dio pruge je betonski most preko Cijevne, nažalost srušen, neposredno pored postojećeg drumskog. Od mosta su ostala dva obalna stuba i betonska greda od obale do stuba. Kako je korito Cijevne duboko, navoz i greda mosta su bili ravni. Trasom pruge danas se pruža magistralni put ka Petrovcu do spomenika u Golubovcima, dalje ide lokalni asfalt ka Donjoj Plavnici.
Osovinski razmak između šina 600 mm, što je jedan od najužih profila.
Aleksandar Stanojlovic, d.i.a iz Pančeva"
Međutim, pomenuta pruga je bila dio šireg sistema željezničkog saobraćaja koji je trebao povezati Bar, Podgoricu, Nikšić i dalje Hercegovinu. Tih 20-tih i 30-tih godina od Podgorice do Bara se moglo putovati vozom, ali se dijelom puta preko Skadarskog jezera išlo brodom od Plavnice do Virpazara. Stanica u Podgorici se nalazila u Staroj Varosi, neposredno pored Sahat kule. Do Plavnice je pruga prolazila kroz stanice Zelenika, Srpska, Mahala, Golubovci, Berislavci, Gornja i Donja Plavnica. Nakon putovanja brodom, putnici su ka Baru nastavljali vozom od Virpazara preko Sutormana. Namera je bila da se naknadno povežu Donja Plavnica na jednoj i Virpazar na drugoj obali jezera za što je bilo predloženo više rješenja. Konačno, 1959. godine je otvorena današnja trasa pruge Podgorica - Bar sa tunelom ispod Sozine i nasipom preko Skadarskog jezera sa nezadovoljavajućim odnosom prema ekosistemu jezera u zoni Vranjine i tvrđave Lesendro.
Naime, prelaz je riješen nasipski, a ne mostom, što dijeli akvatoriju jezera na dvije manje. Izgradnjom nove pruge normalnog kolosijeka na drugoj trasi, uskokolosiječna pruga Podgorica - Donja Plavnica prestaje da funkcionise.
Najvažniji konstruktivni dio pruge je betonski most preko Cijevne, nažalost srušen, neposredno pored postojećeg drumskog. Od mosta su ostala dva obalna stuba i betonska greda od obale do stuba. Kako je korito Cijevne duboko, navoz i greda mosta su bili ravni. Trasom pruge danas se pruža magistralni put ka Petrovcu do spomenika u Golubovcima, dalje ide lokalni asfalt ka Donjoj Plavnici.
Osovinski razmak između šina 600 mm, što je jedan od najužih profila.
Aleksandar Stanojlovic, d.i.a iz Pančeva"