Plavi voz
Plavi voz
Плави воз
Плави воз је име специјалног воза коришћеног за потребе Јосипа Броза Тита, бившег председника СФР Југославије. Био је у употреби од 1946. до 1980. Последњи пут је саобраћао 5. маја 1980. приликом преноса Титовог ковчега из Љубљане у Београд. Од 2007. године поново је стављен у употребу.
Историјат
Плави воз је до смрти Јосипа Броза Тита, 4. маја 1980. године, коришћен искључиво за превоз председника СФРЈ, високих државних и политичких личности и страних државника. Од првог поласка Плавог воза децембра 1946. године Тито је овим возом прешао више од 600.000 километара. Одлука о градњи садашњих вагона донета је 1956. године а воз су градили „ГОША“ из Смедеревске Паланке и фабрика вагона „Борис Кидрич“ из Марибора. Садашње име „Плави воз“ добио је управо према боји у коју је офарбан да би се разликовао од композиција тадашње ЈДЖ-а које су биле зелене боје. Плавим возом је путовало више од 60 светских државника а за путовање енглеске краљице Елизабете II по Југославији, октобра 1972. године, воз је посебно преуређен. Сматрао се најлуксузнијим возом ондашњег времена.
Плави воз је име специјалног воза коришћеног за потребе Јосипа Броза Тита, бившег председника СФР Југославије. Био је у употреби од 1946. до 1980. Последњи пут је саобраћао 5. маја 1980. приликом преноса Титовог ковчега из Љубљане у Београд. Од 2007. године поново је стављен у употребу.
Историјат
Плави воз је до смрти Јосипа Броза Тита, 4. маја 1980. године, коришћен искључиво за превоз председника СФРЈ, високих државних и политичких личности и страних државника. Од првог поласка Плавог воза децембра 1946. године Тито је овим возом прешао више од 600.000 километара. Одлука о градњи садашњих вагона донета је 1956. године а воз су градили „ГОША“ из Смедеревске Паланке и фабрика вагона „Борис Кидрич“ из Марибора. Садашње име „Плави воз“ добио је управо према боји у коју је офарбан да би се разликовао од композиција тадашње ЈДЖ-а које су биле зелене боје. Плавим возом је путовало више од 60 светских државника а за путовање енглеске краљице Елизабете II по Југославији, октобра 1972. године, воз је посебно преуређен. Сматрао се најлуксузнијим возом ондашњег времена.
Re: Plavi voz
Вагони плавог воза
Плави воз поседује свечани салон са трпезаријом, троје салонских кола са апартманима, кухињу, ресторан и посебна затворена пртљажна кола за превоз аутомобила. Укупно располаже са 92 места а пун капацитет спаваћих кола је 90 лежајева. Унутрашњост воза је урађена углавном у дрвету. Коришћени су махагони, крушка и орах а салони и ходници су декорисани интарзијама.
Кола ресторан (серија WR, 88-69)
Ова кола чине трпезарија са 28 места, салон са 8 места, бар и кухиња. Максимална брзина саобраћања је 140 km/h. Режим размене "NE". Могу саобраћати само у гарнитури Плавог воза. Кола поседују озвучење (унутрашње које је двоканално и спољно) и телефонске инсталације. Грејање кола је парно.
Салон апартмани (серија Salon, 89-69)
Прва кола су била салон - апартман Јосипа Броза. Климатизована су, а чине их два апартмана са по једним лежајем, радни кабинет, купатило, салонски део са две фотеље и гардероберни одељак. Друга кола поседују: два луксузна и четири дубл лежаја, радни кабинет, купатило, салон за осам особа и чајну кухињу. Климатизована су.
Максимална брзина ових кола је 140 km/h. Режим размене "NE". Могу саобраћати само у гарнитури Плавог воза. Кола поседују озвучење (унутрашње које је двоканално и спољно) и телефонске инсталације. Грејање кола је парно.
Свечани салон - трпезарија (серија Salon, 89-69)
Ова салонска кола су климатизована. Свечана сала је капацитета 28 места, док салонски део располаже са 10 фотељских места. Кола су опремљена доканалним озвучењем и кинопројектором. Максимална брзина саобраћања кола износи 140 km/h. Режим размене "NE". Могу саобраћати само у гарнитури Плавог воза. Кола, такође, поседују телефонске инсталације. Грејање кола је парно.
Кола - кухиња (серија SK, 88-69)
Кола серије SK јесу кола - кухиња и морају да буду спрегнута са енергетским колима из састава Плавог воза. Капацитет припремања оброка је 300 оброка. Могу саобраћати само у гарнитури Плавог воза.Напајање кола се врши електричном енергијом 3 х 300 волти, 50 Hz, а грејање паром. Кола су опремљена инсталацијама за телефон и озвучење (унутрашње које је двоканално и спољно). Максимална брзина саобраћања износи 140 km/h. Режим размене „NE“.
Кола за превоз аутомобила (серија MD, 98-30)
Кола серије MD су затворена једноспратна пртљажна кола за превоз аутомобила. Опремљена су уређајима за прање аутомобила у току путовања. Могу саобраћати у редовним возовима.Капацитет MD кола износи 4 аутомобила. Највећа дозвољена висина возила која се могу товарити износи 1,75 метара. Кола поседују пролазни вод електрогрејања, сопствено HAGENUK грејање, два односно један помоћни лежај за пратиоца кола. Максимална брзина саобраћања износи 140 km/h. Режим размене „NE“.
Салонска кола (серија Salon, 09-80)
Капацитет кола је 10 дубл лежаја и један сингл (6 кабина). Поседују салонски део, вакуум тоалет, купатило у главној кабини, кухињу. Кола су климатизована. Максимална брзина ових кола је 160 km/h. Режим размене "RIC". Тип кола "Z". Могу саобраћати у редовним возовима. Кола нису из састава Плавог воза. Поседују дизел-агрегар MERCEDES снаге 56 kW и вишесистемски уређај за грејање кола HAGENUK са могућношћу избора извора грејања: струја, нафта или пара.
Плави воз поседује свечани салон са трпезаријом, троје салонских кола са апартманима, кухињу, ресторан и посебна затворена пртљажна кола за превоз аутомобила. Укупно располаже са 92 места а пун капацитет спаваћих кола је 90 лежајева. Унутрашњост воза је урађена углавном у дрвету. Коришћени су махагони, крушка и орах а салони и ходници су декорисани интарзијама.
Кола ресторан (серија WR, 88-69)
Ова кола чине трпезарија са 28 места, салон са 8 места, бар и кухиња. Максимална брзина саобраћања је 140 km/h. Режим размене "NE". Могу саобраћати само у гарнитури Плавог воза. Кола поседују озвучење (унутрашње које је двоканално и спољно) и телефонске инсталације. Грејање кола је парно.
Салон апартмани (серија Salon, 89-69)
Прва кола су била салон - апартман Јосипа Броза. Климатизована су, а чине их два апартмана са по једним лежајем, радни кабинет, купатило, салонски део са две фотеље и гардероберни одељак. Друга кола поседују: два луксузна и четири дубл лежаја, радни кабинет, купатило, салон за осам особа и чајну кухињу. Климатизована су.
Максимална брзина ових кола је 140 km/h. Режим размене "NE". Могу саобраћати само у гарнитури Плавог воза. Кола поседују озвучење (унутрашње које је двоканално и спољно) и телефонске инсталације. Грејање кола је парно.
Свечани салон - трпезарија (серија Salon, 89-69)
Ова салонска кола су климатизована. Свечана сала је капацитета 28 места, док салонски део располаже са 10 фотељских места. Кола су опремљена доканалним озвучењем и кинопројектором. Максимална брзина саобраћања кола износи 140 km/h. Режим размене "NE". Могу саобраћати само у гарнитури Плавог воза. Кола, такође, поседују телефонске инсталације. Грејање кола је парно.
Кола - кухиња (серија SK, 88-69)
Кола серије SK јесу кола - кухиња и морају да буду спрегнута са енергетским колима из састава Плавог воза. Капацитет припремања оброка је 300 оброка. Могу саобраћати само у гарнитури Плавог воза.Напајање кола се врши електричном енергијом 3 х 300 волти, 50 Hz, а грејање паром. Кола су опремљена инсталацијама за телефон и озвучење (унутрашње које је двоканално и спољно). Максимална брзина саобраћања износи 140 km/h. Режим размене „NE“.
Кола за превоз аутомобила (серија MD, 98-30)
Кола серије MD су затворена једноспратна пртљажна кола за превоз аутомобила. Опремљена су уређајима за прање аутомобила у току путовања. Могу саобраћати у редовним возовима.Капацитет MD кола износи 4 аутомобила. Највећа дозвољена висина возила која се могу товарити износи 1,75 метара. Кола поседују пролазни вод електрогрејања, сопствено HAGENUK грејање, два односно један помоћни лежај за пратиоца кола. Максимална брзина саобраћања износи 140 km/h. Режим размене „NE“.
Салонска кола (серија Salon, 09-80)
Капацитет кола је 10 дубл лежаја и један сингл (6 кабина). Поседују салонски део, вакуум тоалет, купатило у главној кабини, кухињу. Кола су климатизована. Максимална брзина ових кола је 160 km/h. Режим размене "RIC". Тип кола "Z". Могу саобраћати у редовним возовима. Кола нису из састава Плавог воза. Поседују дизел-агрегар MERCEDES снаге 56 kW и вишесистемски уређај за грејање кола HAGENUK са могућношћу избора извора грејања: струја, нафта или пара.
Re: Plavi voz
Локомотиве
Парнe локомотивe серије ЈЖ 11 произведенe јsu 1947. године у фабрици локомотива "МАВАГ" - у Будимпешти (Мађарска). Три локомотиве ове серије
( 11-015, 11-022, и 11-023), коришћено је за потребе вуче плавог воза у периоду од 1947-1957.године. Све три локомотиве су сачуване.
-Локомотива 11-022 је музејски експонат и налази се изложена испред главне железничке станицеу Београду.
-Локомотива 11-015 је изложена у Загребу.
-Локомотива 11-023 је изложена у железичком музеју у Љубљани.
Дизел-хидрауличне локомотиве серије JЖ Д66 касније JЖ 761 са хидрауличним преносником снаге произведенe су 1957. године у фабрици локомотива Krauss-Maffej AG у Минхену (Немачка). Сачуване су све ове локомотиве. Једна је музејски експонат у Суботици, а остале су смештене поред гараже плавог воза у Топчидеру.
Дизел електричнe локомотиве серије ЈЖ 666 су произведене у "Џенерал Моторсу" (САД) 1978. године. Ове локомотиве се још увек експлоатишу на пругама у Србији.
Свака од ових локомотива је имала свој сериjски број и на њима су се налазиле карактеристичне табле са натписима значајнијих битака у Другом светском рату.
Постојале су локомотиве:
001 — Динара
002 — Козара
003 — Сутјеска
004 — Неретва
Парнe локомотивe серије ЈЖ 11 произведенe јsu 1947. године у фабрици локомотива "МАВАГ" - у Будимпешти (Мађарска). Три локомотиве ове серије
( 11-015, 11-022, и 11-023), коришћено је за потребе вуче плавог воза у периоду од 1947-1957.године. Све три локомотиве су сачуване.
-Локомотива 11-022 је музејски експонат и налази се изложена испред главне железничке станицеу Београду.
-Локомотива 11-015 је изложена у Загребу.
-Локомотива 11-023 је изложена у железичком музеју у Љубљани.
Дизел-хидрауличне локомотиве серије JЖ Д66 касније JЖ 761 са хидрауличним преносником снаге произведенe су 1957. године у фабрици локомотива Krauss-Maffej AG у Минхену (Немачка). Сачуване су све ове локомотиве. Једна је музејски експонат у Суботици, а остале су смештене поред гараже плавог воза у Топчидеру.
Дизел електричнe локомотиве серије ЈЖ 666 су произведене у "Џенерал Моторсу" (САД) 1978. године. Ове локомотиве се још увек експлоатишу на пругама у Србији.
Свака од ових локомотива је имала свој сериjски број и на њима су се налазиле карактеристичне табле са натписима значајнијих битака у Другом светском рату.
Постојале су локомотиве:
001 — Динара
002 — Козара
003 — Сутјеска
004 — Неретва
Re: Plavi voz
Дизел моторни воз
У саставу Плавог воза налазе се и самоходни моторни салон и приколица салон апартманског типа са климатизацијом, изграђена у Немачкој 1961. године а дограђена 1962. године у Марибору. Капацитет самоходног салона је шест кабина (12 дуплих лежајева), салон поседује кухињу, сопствени извор грејања и могућност електричног грејања из дизел агрегата. Воз поседује два дизел мотора независна један од другог и развија брзину од 120 km/h.
У саставу Плавог воза налазе се и самоходни моторни салон и приколица салон апартманског типа са климатизацијом, изграђена у Немачкој 1961. године а дограђена 1962. године у Марибору. Капацитет самоходног салона је шест кабина (12 дуплих лежајева), салон поседује кухињу, сопствени извор грејања и могућност електричног грејања из дизел агрегата. Воз поседује два дизел мотора независна један од другог и развија брзину од 120 km/h.
Re: Plavi voz
Прва од три парне локомотиве које су вукле Плави воз је 11-015. Она је сачувана и изложена је у Загребу.
Re: Plavi voz
Друга парна локомотива која је вукла Плави воз је 11-022. И она је сачувана и изложена је испред главне железничке станице у Београду.
Re: Plavi voz
Трећа парна локомотива која је вукла Плави воз је 11-023. И она је сачувана и налази се у железничком музеју у Љубљани.
Re: Plavi voz
Дизел-хидраулична локомотива 761-001. Динара
Првобитно су ове локомотиве имале ознаку D-66,да би касније биле преобележене у 761.
Првобитно су ове локомотиве имале ознаку D-66,да би касније биле преобележене у 761.
Re: Plavi voz
На жалост нисам успео да пронађем фотографију локомотиве 761-002 Козара, из времена када је била у возном стању.
Једино ову имам.
Направио сам грешку када сам у неком претходном посту написао да се једна локомотива серије 761 налази изложена у Суботици.
То није тачно. Све три локомотиве се тренутно налазе у јадном стању на колосеку гараже плавог воза у Топчидеру.
Првобитно је наручено 4 локомотиве овог типа,али је испоручено три локомотиве док је четврта остала у Немачкој. Тамо је продата.
Једино ову имам.
Направио сам грешку када сам у неком претходном посту написао да се једна локомотива серије 761 налази изложена у Суботици.
То није тачно. Све три локомотиве се тренутно налазе у јадном стању на колосеку гараже плавог воза у Топчидеру.
Првобитно је наручено 4 локомотиве овог типа,али је испоручено три локомотиве док је четврта остала у Немачкој. Тамо је продата.
Poslednje učitavanje od sencica dana 24 Sep 2012, 12:24, učitano 2 puta ukupno.
Ko je na vezi
Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 2 gosta