Pruga Niš - Dimitrovgrad
Poslato: 15 Jul 2012, 22:40
.
PRUGA NIŠ - DIMITROVGRAD
Gradnja pruge Beograd-Niš, prve železničke pruge u ondašnjoj Kraljevini Srbiji, proistekla je iz obaveza koje je 1878. na Berlinskom kongresu preuzela Kneževina Srbija (od 1882. godine Kraljevina). Srbija je bila primorana da izgradi železničku prugu od svoje granice na Savi do Turske odnosno Bugarske granice. Posle velikih političkih problema i diplomatskih aktivnosti, afere Bontu i propasti Generalne unije, pruga Beograd-Niš dovršena je i puštena u saobraćaj 23 avgusta( po starom kalendaru) 1884. godine. Nastavilo se s gradnjom i povezivanjem sa bugarskim i turskim železnicama.
Nakon propasti Generalne Unije, Ministarski Savet Srbije je 27 marta 1882 godine odobrio je ministru finansije da podpiše novi ugovor o građenju pruga sa punomoćnikom društva Narodnog Kontoara za eskont, što je i učinjeno 29 marta 1982 godine.
Sa novim društvom je srpska vlada zaključila i ugovor o građenju i eksploataciji pruge Niš Pirot i to 1884 godine za sumu od 223000 dinara po kilometru. za građenje pruge Niš-Pirot vlada je morala da izda novu seriju železničkih obveznica. Građenje pruge od Niša i Pirota do Caribroda je bilo u cilju ispunjenja člana 10 Berlinskog ugovora od 28 marta 1880 godine kojim je predviđena železnička veza između Beograda i Caribroda.( Srbije i Bugarske )
Građenje pruge Niš – Pirot je počelo 25 jula ( stari kalendar) 1885. godine. Rat između Srbije i Bugarske 1885/86 prekinuo je građenje železnice u septembru a od proleća 1886. građenje je nastavljeno.Pruga ka Pirotu dovršena je 1. novembra 1887. godine, a kada je Bugarska završila svoju deonicu do granice, 1. avgusta 1888. godine uspostavljena je veza sa bugarskim železnicama kod Caribroda (Dimitrovgrada ) preko zajedničke srpsko-bugarsko pogranične stanice. Do 1950. godine ime grada bilo je Caribrod a otada Dimitrovgrad. Do kraja I svetskog rata Caribrod se nalazi u sastavu Bugarske, a od 1920 godine nalazi se u sastavu Srbije.
U skupštini te 1888 godine kralj Milan ponosno izjavljuje:
” Među saobraćajnim sredstvima stoje železničke pruge na prvom mestu. Na Berlinskom kongresu naložene su Srbiji u interestu njenom i svetskog saobraćaja,zamašne dužnosti, koje je ona, iz poštovanja prema velikim silama, potpisnicima Berlinskog Ugovora, savesno i potpuno ispunila dovršivši građenje svojih železničkih pruga u svima pravcima. Naša pruga Niš-Vranje dovršena je još prošle godine, a ove godine dovršena je i pruga Niš – Caribrod, tako da, sa naše strane, ništa ne stoji na putu da se obe ove pruge vežu sa prugama turskim i bugarskim.”
Evo trase ove pruge na staroj karti:
Stari red vožnje sa ove pruge.
.
PRUGA NIŠ - DIMITROVGRAD
Gradnja pruge Beograd-Niš, prve železničke pruge u ondašnjoj Kraljevini Srbiji, proistekla je iz obaveza koje je 1878. na Berlinskom kongresu preuzela Kneževina Srbija (od 1882. godine Kraljevina). Srbija je bila primorana da izgradi železničku prugu od svoje granice na Savi do Turske odnosno Bugarske granice. Posle velikih političkih problema i diplomatskih aktivnosti, afere Bontu i propasti Generalne unije, pruga Beograd-Niš dovršena je i puštena u saobraćaj 23 avgusta( po starom kalendaru) 1884. godine. Nastavilo se s gradnjom i povezivanjem sa bugarskim i turskim železnicama.
Nakon propasti Generalne Unije, Ministarski Savet Srbije je 27 marta 1882 godine odobrio je ministru finansije da podpiše novi ugovor o građenju pruga sa punomoćnikom društva Narodnog Kontoara za eskont, što je i učinjeno 29 marta 1982 godine.
Sa novim društvom je srpska vlada zaključila i ugovor o građenju i eksploataciji pruge Niš Pirot i to 1884 godine za sumu od 223000 dinara po kilometru. za građenje pruge Niš-Pirot vlada je morala da izda novu seriju železničkih obveznica. Građenje pruge od Niša i Pirota do Caribroda je bilo u cilju ispunjenja člana 10 Berlinskog ugovora od 28 marta 1880 godine kojim je predviđena železnička veza između Beograda i Caribroda.( Srbije i Bugarske )
Građenje pruge Niš – Pirot je počelo 25 jula ( stari kalendar) 1885. godine. Rat između Srbije i Bugarske 1885/86 prekinuo je građenje železnice u septembru a od proleća 1886. građenje je nastavljeno.Pruga ka Pirotu dovršena je 1. novembra 1887. godine, a kada je Bugarska završila svoju deonicu do granice, 1. avgusta 1888. godine uspostavljena je veza sa bugarskim železnicama kod Caribroda (Dimitrovgrada ) preko zajedničke srpsko-bugarsko pogranične stanice. Do 1950. godine ime grada bilo je Caribrod a otada Dimitrovgrad. Do kraja I svetskog rata Caribrod se nalazi u sastavu Bugarske, a od 1920 godine nalazi se u sastavu Srbije.
U skupštini te 1888 godine kralj Milan ponosno izjavljuje:
” Među saobraćajnim sredstvima stoje železničke pruge na prvom mestu. Na Berlinskom kongresu naložene su Srbiji u interestu njenom i svetskog saobraćaja,zamašne dužnosti, koje je ona, iz poštovanja prema velikim silama, potpisnicima Berlinskog Ugovora, savesno i potpuno ispunila dovršivši građenje svojih železničkih pruga u svima pravcima. Naša pruga Niš-Vranje dovršena je još prošle godine, a ove godine dovršena je i pruga Niš – Caribrod, tako da, sa naše strane, ništa ne stoji na putu da se obe ove pruge vežu sa prugama turskim i bugarskim.”
Evo trase ove pruge na staroj karti:
Stari red vožnje sa ove pruge.
.