Toma napisao: 02 Jul 2023, 15:33
cira-1 napisao: 12 Nov 2012, 14:08
...a već 6.7.1930 na velikoj svečanosti prvi voz je stigao u Kuršumliju...
...a Kuršumlija čeona...
Koji je razlog da je Kuršumlija čeona stanica? Neka ideja produljenja pruge prema sjeverozapadu, ili?
Hvala i pozdrav
toma
U pitanju je bila konfiguracija terena - planinski Prevoj Prepolac (876 m/nv) ispod kojeg je bio predviđen tunel. Zatim visinska razlika između Kuršumlije (366 m/nv) i Podujeva (676 m/nv) - što su bili odlučujući faktori da se pruga gradi dolinom reke Kosanice,pa dalje na Merdare i na kraju Podujevo.
Izgradnjom mosta preko reke Toplice,kojim je povezana stanica Kastrat na pruzi Priština - Kuršumlija sa Rasputnicom "1" na pruzi Niš - Kuršumlija, formirana je triangla radi promene pravca kretanja vozova.Za vreme parne vuče voz iz Niša za pravac Priština,bi po polasku iz Kuršumlije gurao celu garnituru unazad do iza Rasputnice "1",i odatle drugim kolosekom pravac stanica Kastrat,dakle dimnjakom napred.
Isti slučaj je bio sa vozovima koji su dolazili iz pravca Prištine : po polasku iz Kuršumlije,garnitura voza bi bila gurana unazad do izlaza iz stanice Kastrat,gde bi nakon promene koloseka krenula dimnjakom napred u ka Rasputnici "1" i dalje za Niš.