Stranica 5 od 51

Re: Parenzana ili TPC (Trieste – Parenzo - Canfanaro)

Poslato: 22 Jan 2017, 20:23
od železocestnik
Pozdravljeni,

na Parencani bilo je više puta nesreća zbog bure.

Tako i 31. 3. 1910. godine, kada je bura prevrnula vagone kod kraja Milje (sada u Italiji) i bilo je troje mrtvih i više ranjenih.

Lokomotiva U-23 ostala je na pruzi, samo je jedna kolesna osovina iztirila.

Slika

Fotoalbum Kumar, Železniški muzej Ljubljana

pozdrav
Darko

Re: Parenzana ili TPC (Trieste – Parenzo - Canfanaro)

Poslato: 26 Jan 2017, 12:25
od PECELJ
U svojoj knjizi "PARENZANA.......-...." T.Brate pojavljuje ovu fotografiju koja malo detaljnije prikazuje posledice ove železničke nesreće zbog bure :
Udesi  -18.jpg
Udesi -18.jpg (249.93 KiB) Pogledano 5220 puta

Re: Parenzana ili TPC (Trieste – Parenzo - Canfanaro)

Poslato: 04 Feb 2017, 12:06
od PECELJ
Dolazak prvog voza u Izolu :
izola2 dolazak prvog voza.jpg
izola2 dolazak prvog voza.jpg (168.71 KiB) Pogledano 5196 puta

Re: Parenzana ili TPC (Trieste – Parenzo - Canfanaro)

Poslato: 05 Feb 2017, 10:21
od Jaguar
Predlažem da "Parenzana" prebaci u poglavlje o uskotračnim prugama u Hrvatskoj, na osnovi kilometraže i broja stanica.

Re: Parenzana ili TPC (Trieste – Parenzo - Canfanaro)

Poslato: 05 Feb 2017, 12:35
od PECELJ
Uzana pruga Parenzana ukinuta je 1935.godine. Za vreme svog postojanja uvek je pripadala Italiji.

To se vidi i na ovoj nemačkoj karti iz 1940.godine. Verovatno iz tih razloga je teme postavljena tamo gde je sada.
karta parenzana 1940.jpg
karta parenzana 1940.jpg (190.53 KiB) Pogledano 5182 puta

Re: Parenzana ili TPC (Trieste – Parenzo - Canfanaro)

Poslato: 05 Feb 2017, 12:57
od železocestnik
Pozdravljen Pecelj,

ova karta gore prikazuje stanje posle prvog svjetskog rata. Iako Italija uvjek gubi ratove, na kraju je uvjek na pravoj strani i dobija teritorije.

Dakle, za vrijeme izgradnje Parencane bila je cijela trasa u Austo-ugarskoj u Primorju/Litorale. Zbog toga je tako i stavljena trasa.

Avstrijsko primorje (nemško Österreichisches Küstenland, italijansko Litorale Austriaco):

wikipedija: https://sl.wikipedia.org/wiki/Avstrijsko_primorje
na engleskom: https://en.wikipedia.org/wiki/Austrian_Littoral

Situacija prije prvog svjetskog rata:

Slika

pozdrav
Darko

Re: Parenzana ili TPC (Trieste – Parenzo - Canfanaro)

Poslato: 05 Feb 2017, 13:14
od PECELJ
Hvala g.Darko da dodatnom objašnjenju. Smetnuo sam sa uma period pre i za vreme WW I.

Ja sam hteo naglasiti da su sve ostale uzane pruge koje ovde razmatramo su u izvesnom periodu pripadale , odnosno nalazile se na teritoriji ex-YU.

Re: Parenzana ili TPC (Trieste – Parenzo - Canfanaro)

Poslato: 05 Feb 2017, 13:48
od Jaguar
Kompletna vojna pruga 3 + 3a + 3b "ugašena" je krajem oktobra 1917. a demontirana je 1918., još dok je trajala Austro-ugarska monarhija, odnosno znatno prije razgraničenja između kraljevine SHS i kraljevine Italije (nakon prvog svjetskog rata), ali se tema "Idrija - Godovič - Hotedrščica - Logatec" ipak ne nalazi u ovom poglavlju. Zapravo,  čitavo zemljište na kojemu su se nalazile vojne pruge br. 3a, br. 3b,  te dio zemljišta pruge br. 3, pripalo je kraljevini Italiji nakon završetka prvog svjetskog rata. Kraljevini SHS pripali su samo Hotedrščica i  Dolenji Logatec. 


Mislim da "izmjena državnih granica" nebi trebao biti isključivi kriterij kod odabira tematskog poglavlja.

Tako, na primjer, uskotračnu prugu Cividale del Friuli (Čedad)  - Sužid - Kobarid (br. 8 na slici), napravili su Talijani, koji su je ukinuli prije početka drugog svjetskog rata. Dio zemljišta na kojemu se ta pruga nalazila (Poiana - Kobarid) pripalo je Jugoslaviji nakon završetka drugog svjetskog rata. Upravo iz tog razloga namjeravam temu "Čedad - Kobarid" započeti u poglavlju o slovenskim uskotračnicama. 

Re: Parenzana ili TPC (Trieste – Parenzo - Canfanaro)

Poslato: 06 Feb 2017, 16:17
od Jaguar
Jaguar napisao:Upravo iz tog razloga namjeravam temu "Čedad - Kobarid" započeti u poglavlju o slovenskim uskotračnicama. 

Danas sam primio "vabilo" (prilog) i nadam se da ću u petak biti u Kobaridu. Kobariški muzej me pozvao da prisustvujem na predstavljanju knjige o uskotračnoj željeznici "Čedad - Kobarid".

Ponavljam, namjeravam temu o toj pruzi započeti u poglavlju o slovenskim uskotračnicama, ali ne mogu prije nego administrator odluči, u koje poglavlje da prebaci "Parenzanu".

U međuvremenu, pojavio se problem s uvrštenjem uskotračne pruge "Bosanska Rača - Bosanska Mezgraja" među srbijanske, pa sad treba čekati da administrator ispravi grešku, te da prebaci temu o toj pruzi u poglavlje o bosanskohercegovačkim uskotračnicama.

Trieste Campomarzio (vecchia) - Koper (Capodistria) - Poreč (Parenzo)

Poslato: 09 Feb 2017, 20:48
od Jaguar
PARENZANA


Dati principali:

Lunghezza: 122.990 km
Apertura: 1902 - 1906
Chiusura: 1935
Ultimo gestore: Ferrovie dello Stato
Elettrificazione: no
Scartamento: 760 mm


Stazioni e fermate: 

Trieste Campomarzio (vecchia), Trieste Campomarzio (scalo merci), Trieste Scalo Legnami, Trieste Servola, Monte Castiglione, Zaule-Val Rosandra, Muggia, 

Albaro Vescovà, Villa-Decani, Lazzaretto-Risano, Capodistria, Semedella, Isola d'Istria, Madonna di Strugnano, Portorose-Pirano,  S. Lucia di Portorose, S. Bortolo, Sicciole, 

Salvore, Mazzoria, Caldania, Buje, Tribano, Grisignana, Castagna, Piemonte, Portole, Bagni S. Stefano-Levade, Montona, Caroiba, Raccotole, Visinada, Baldassi, S. Domenica-Villa S. Marco, Visignano d'Istria, Villanova di Parenzo, Parenzo