PECELJ napisao:ZAPOĆETA POSLE VELIKOG RATA I NIKAD ZAVRŠENA UZANA PRUGA ČAČAK-KOSJERIĆ-DIVCI –VALJEVO
Ranije sam (str.25.teme)postavio fotografiju iz klisure reke Grdac (Prilog 1) i zahvaljujući mladoj osobi Bjanki Lazič, utvrdili smo da su to ostaci ove pruge, odnosno da je u pitanju podzida za neki most, da je to u selu Branković i da iza mosta je bio očuvan nasip u dužini 500m na koji bi se mogli odmah postaviti šine.
Potvrdu za ovo nalazimo i u tekstu mog pok.profesora Zorana Tripkovića koji navodi da je već krajem IXX veka bila planirana ova pruga.
Kao i pruga Valjevo –Loznica i ova je data Francuzima na koncesiju od 100 godina i koja je skoro istekla. Zbog ove koncesije pruga Beograd-Bar je morala ići levom stranom Graca.
I na ovoj nemčkoj karti iz 1940.godine je ucrtana trasa ove uzane pruge(Prilog 2)
A na kraju, zahvaljujući gosn.Tešić Dragoljubu , dobili smo i fotografiju započetog tunela iznad Anatema u kanjonu reke Gradac kod Valjeva (Prilog 3). Od ovog tunela pruga je se spuštala do reke Kolubare i njenom desnom stranom stizala do Divaca gde bi se priključila već postojećoj uzanoj pruzi Valjevo-Zabrežje.
59694769_702146063535277_7343093577242640384_n.jpg
60066952_702251240191426_5983899748485038080_n.jpg
80195720_713552139169732_8924835869496442880_o.jpg
Na strani 25 i 27 sam pisao o započetoj i nikad izgrađenoj uzanoj pruzi Čačak - Valjevo.
Vrlo malo je bilo informacija i uglavnom se zaključivalo na osnovu pretpostavki.
Danas sam od jednog starog valjevca ( g.Ljubomir Milosavljević) dobio niz dodatnih podataka koji dosta ovo rasvetljuju.
Najznačajnije da je pruga počele da se radi 1940.godine po odobrenoj koncesiji francuske firme, da je njena trasa drugačija nego što je prikazana na nemačkoj karti.
Isto tako se vidi da je oduvek postojala ideja i potreba da se Stalać, Čačak, Valjevo i Loznica spoje železnicom sa BiH , sve do Banja Luke.
Evo tog teksta koji je objavio g.Ljubivoje Milosavljević :
" Ovde se radi o pruzi Cacak -Banja Luka, a izgradnja dela pruge od Cacka do Valjeva odobrena je resenjem Ministra saobracaja vlade Kraljevine Jugoslavije pod G.Z Br. 3634 od l5. 02. 1940 god. a koji se odnosi na deonicu u duzini od 90 kilometara i 495 metara. Psao i na izgradnji ovog dela pruge dobila je jedna Francuska kompanija. Odmah je izvrsena eksproprijacija zemljista, pa su radovi na izgradnji trase odmah i zapoceti. Do pocetka drugog sv. rata uradjeno je mnogo toga na trasi. Ako krenemo od Deguricke pecine prema Valjevu sa desne strane iznad pesacke staze videcemo da je prosecena trasa koja dalje ide iznad konjickog kluba i dalje prema oglavku iznad Studenca i zapocetom tunelu iznad "Anatema"
Sem trase vidljiv je i jedan broj izgradjenih betonskih vodopropusta. Tunel je trebao da izadje kod Novakovica kuca, odakle je trasa ponovo vidljiva i na njoj su posle 1965 god izgradjene kuce, iznad ulice Oplenacke, pa dalje iznad ul. Prva brazda , sve do ul Skadarske, pa preko "Sainovace" do ul. Uzicke koju je trebalo da pedje na oko 1oo metara iznad mosta na Gracu. Trasa dalje ide tacno preko zemljista na kome je sagradjena Posta Gradac odakle je mostom trebala da predje Kolubaru, kako bi se kod stare zeleznicke stanice spoji sa delom koji je kroz Brdjanski tunel trebao da vodi prema Loznici.
U sklopu ovih radova prosecen je i put od Tadica brane pa uzvodno do iznad Oglavka. Pre probijanja ovog puta ziteli Degurickog zaseoka Savatijevici-Anicici da bi dosli do Valjeva morali su na sedam mesta da prelaze Gradac. Prikazana Nemacka karta nema nikakve veze sa ovom prugom , jer ja na njoj prikazana trasa isuvise daleko od Valjeva."

- VA Cačak.png (961.48 KiB) Pogledano 7284 puta