Jovanla je napisao:
LAJKOVAC ZA VREME PRVOG SVETSKOG RATA
Za vreme Prvog svetskog rata je još više istaknut značaj sagrađenih pruga i novoosnovane varošice Lajkovac. Lajkovačka pruga je naročito poslužila srpskoj vojsci u Cerskoj bitki. Valjevo je u Cerskoj bitki 1914. godine bilo centar odbrane. Pomoć u hrani, oružju, municiji i drugim potrebama, uglavnom je dolazila vozom preko Lajkovca. Najviše je dolazilo pomoći iz Rusije, preko Prahova. U Prahovu su naši primali Rusko brašno. Brašno je tovareno u Prahovu u Vagone normalnog koloseka; u Zaječaru je teret pretovaran u vagone na pruzi uzanog koloseka. U Paraćinu je opet sve to prebacivano na vagone normalnog koloseka, a u Mladenovcu na vagone uskog koloseka. Dalje je hrana preko Lajkovca stizala u Valjevo gde je na železničkoj stanici sve tovareno u komorske kolone konjske i volovske zaprege, a odatle na front.
Dnevne potrebe iznosile su 180 vagona ljudske i stočne hrane, a uzani kolosek je mogao da podmiri samo 40 vagona. Hrana za vojsku skupljana je u celoj zemlji i smeštana u magacine u Valjevu, Ubu, Lajkovcu, Aranđelovcu, Mladenovcu, Požarevcu i Užicu. Kad su borbe počele i Austrijanci upali u Srbiju, nadirali su ka Valjevu,a načelnik Vrhovne Komande odredio je Valjevo kao vojni magacin druge i treće armije. Iskrcne stanice određene su u Valjevu i Lajkovcu.
Za vreme Cerske bitke prevoz ranjenika do Valjeva vršen je kolskim zapregama, konjskim, a češće volovskim. Od Valjeva je vršen prevoz ranjenika sanitetskim vozovima. Saobraćao je samo jedan voz na liniji Valjevo – Lajkovac – Mladenovac. Kasnije će na ovoj liniji biti tri sanitetska voza ali tek u jesenjim bitkama, kad su nam saveznici pomogli u vagonima, lokomotivama, lekarima i lekarskim pomoćnicima, lekovima, zavojima i drugim sredstvima među kojima su bila najviše očekivana ćebad, nosila, jastuci, čaršavi i dr.
U novembru 1914. godine. Austro- Ugarska vojska je iskoristila nadmoćnost
svojih snaga i odbacila srpske snage na desnu obalu Kolubare i Ljiga.
Očekivanja Srpske Vrhovne komande da će neprijatelj privremeno, prekinuti svoje operacije ispred Kolubare i Ljiga nisu se ostvarila. Austro – Ugarske trupe V i VI armija, izbile su 16. novembra 1914. godine na Kolubaru . Iako je znao da je premorenim i proređenim Austrijskim trupama odmor bio preko potreban, general Poćorek je naredio da V armija i XIII korpus VI armije produže napad bez zadržavanja radi zauzimanja visova na desnoj obali Kolubare. Ovim napadom Poćorek je težio da se domogne železničke pruge Obrenovac – Lajkovac – Valjevo i njome, umesto uskim i blatnjavim močvarnim putevima, snadbeva svoje trupe.
Austro - Ugarska 21. landverska divizija stigla je 16. novembra do sela Šopić i Lazarevca, dok je 9. divizija sa prethodnicom nastupala ka Lajkovcu gde se u reonu selo Petka – Vrače Brdo- selo Ćelije, sukobila sa Moravskom divizijom.
Austro - Ugarska komande i rezerve bile su locirane na teritoriji sela Lajkovca a njihova operativna vojska je bila u kolubarskom potesu. U opštem narodnom metežu i zbegu, kod železničkog mosta na Belom Brodu ( koji su Srbi u povlačenju srušili ) dospelo je dosta Lajkovčana u Austro - Ugarsko zarobljeništvo.
Srbi su haubicama sa položaja na Vračevom Brdu tukli Austro – Ugarsku rezervu, pa je dosta zgrada u selu Lajkovcu razoreno i porušeno. Pored ostalih objekata oštećena je školska zgrada koja je gađana od strane Srba jer je tu bila smeštena Austro – Ugarska komora.
Postupajući po Poćorekovom naređenju Austro –Ugarska vojska nastupala je širokim frontom prema potezu Lajkovac – Obrenovac i preko Kolubare prema Ljigu. Razvile su se ogorčene borbe na obalama Kolubare i Ljiga, naročito na Vrače Brdu, Čovki, Ćelijskoj i Županjskoj kosi kod Šopića, Lazarevca i Konatice. Izuzetno teške i krvave borbe (od 16. – 25. novembra) vođene su na Vračevom Brdu.
Sadejstvom neprijateljevog 8. i 13. korpusa napadnuto je uzvišenje Čovka snažnim koncentracijama artiljerijske vatre. Čovka, Vrače Brdo i Čuk- odsek koji je branila Moravska I - bili su 17. novembra „ stavljeni pod koncentričnu vatru pet artiljerijskih grupa sa levih obala Kolubare i Ljiga.“
Moravska divizija I napustila je Čuk u toku noći 17/18 novembra, a njen komandant predložio je Vrhovnoj komandi da se, zbog izloženosti Čovke unakrsnoj artiljerijskoj vatri, ova divizija povuče na Kremenicu. To nije prihvaćeno. „Čovka se mora držati po svaku cenu“ – poručio je u svojoj naredbi načelnik štaba Vrhovne komande. Istovremeno, poslao je pojačanje Moravskoj diviziji I.
Da bi pojačao odbranu Čovke komandant srpske 2. armije naredio je da se Moravskoj diviziji upute u pomoć 4. puk prvog poziva iz rezerve i 13. puk Timočke divizije. Čovku je tako branilo sedam srpskih pešadijskih pukova.
Kao „ jako istaknuti lakat u ključu između Kolubare i Ljiga, koji se mogao staviti pod snažnu koncentričnu i unakrsnu vatru artiljerijskih grupa sa leve obale Kolubare ( Lajkovac ) i Ljiga ( selo Pepeljevac ).“ Čovka se prosto podmetala i nudila napadaču koji je težio da što pre izbije na greben između reke Peštan i reke Onjega. Taj greben je pružao i mogućnost za brzo prodiranje ka Aranđelovcu. Srpska Vrhovna komanda je bez sumnje pridavala veliki značaj Čovki i insistirala na njenom držanju „po svaku cenu“.
Uslova za protivnapad srpskih snaga u pravcu Vrače Brda nije bilo sve doklegod su jake neprijateljske grupe sa leve obale Kolubare i Ljiga dejstvovale artiljerijskom vatrom po srpskim položajima.
Artiljerijskom vatrom neprijatelj je bukvalno preorao položaje Moravske divizije prvog poziva na Vračevom Brdu, a zatim neprekidnim jurišima nastojao da ih zauzme. Uz obostrane teške gubitke Vračevo Brdo je 14 puta prelazilo iz ruke u ruku. U jednoj od bitaka, 20. novembra 1914. godine, poginuo je Dimitrije Tucović, komandir 1. voda, 1. čete 4. bataljona 1. moravskog puka, narodni poslanik i jedan od vođa Socijalističkog pokreta u Srbiji. U svoju beležnicu, neposredno pre pogibje, on je zapisao:
...Sinoć smo smenjeni sa predstraže. Vojnici pokisli do gole kože. Od zime im se ruke ukočile. Došli smo u rezervu, ali na mesto koje je sto puta gore. Došli smo posle ponoći. Ležali smo u vodi. Uznemireni i očajni, vojnici pipaju po mraku ne bi li našli malo suvog mesta, ali uzaman. Celu noć su prečučali pod nastrešnicama, cvokoćući zubima i proklinjući svoju sudbinu...
... Navala koja je još u zoru pod zaštitom artiljerije početa, još istom žestinom traje. Već je dvanaest sati prošlo, a navala još ne prestaje. Ako prvi bojni red probije neprijatelja, onda treba da jurišamo napred...
Shvativši da na Kolubari i Ljigu „nisu više po sredi zaštitničke borbe“ već da je ustvari počela velika bitka, neprijatelj je 23. novembra pojačao napade na celom frontu od Obrenovca do Kosjerića.
25. novembra neprijatelj je na frontu Druge Armije ( 80000 ljudi , 1356 topova i 40 mitraljeza ), vojvode Stepe Stepanovića , zauzeo Vračevo Brdo i Čovku. Ali 3. decembra po naređenju Mišićevom sve tri Armije Srpske vojske krenule su energični protiv - napad. Probijanjem centra neprijateljskog fronta i potiskivanjem sa glavne planinske grede, neprijatelj je izgubio moćan oslonac, a njegove trupe u dolini Kolubare i Z. Morave razdvojene su prostranim terenom i srpskim snagama i ostale su bez neposredne vezi uzajamnog potpomaganja. Izbijanjem prve armije i užičke vojske na obale Drine i Save i oslobađanjem Beograda 15. decembra 1914. godine, posle velikih pobeda srpske vojske na Suvoboru i Maljenu, Ovčaru i Kablaru, Rudniku i Kosmaju, Kolubari i Ljigu – pobedonosno je završena Kolubarska bitka.
Srpska vlada i Vrhovna komanda bile su, krajem avgusta 1915. godine obaveštene o velikoj i snažnoj akciji protiv Srbije, koju su pripremale Austro – Ugarska, Nemačka i Bugarska. U jesen 1915. godine Austro – Ugarske trupe uspele su da slome uporan otpor Srpske vojske. Čim je izvršeno povlačenje Srpske vojske i njeno napuštanje Srbije 1915. godine, nastupili su teški dani i velika iskušenja za srpski narod.
U jesen 1915. godine Austrijanci su kontrolisali železnički čvor i stanicu u Lajkovcu. Prvih dana okupacije neprijatelju je prva briga bila da odmah uspostavi opštinsku vlast i da je stavi pod svoju komandu. Smatrali su da je za njih najbolje da se zadrži stara samoupravna i administrativna podela a zatim su na čelo opštinskih službi postavili sebi najpouzdanije ljude.
Seljacima je za vreme okupacije najteže padala rekvizicija – prinudno oduzimanje pokretnih dobara (hrane, odeće, građevinskog materijala, vozila, stoke, mašina i dr.) za potrebe Austro – Ugarskih oružanih snaga i državnih institucija. Rekvizicija ljudske i stočne hrane redovno je obavljana do poslednjeg dana okupacije.
Zbog značaja koji je u saobraćaju Srbije imao Lajkovači železnički čvor,
Austrougarska vlast je preduzela odgovarajuće radove u krugu ložionice i za vreme okupacije su dovršeni radovi započeti pre ratova 1912 - 1918. godine, odnosno formiran je i dovršen ložionički krug. Takođe su intenzivno nastavljeni radovi na pruzi uzanog koloseka Lajkovac- Čačak, na deonici do Ugrinovaca. Prema austrijskom projektu počelo se sa gradnjom železničkog gvozdenog mosta na Kolubari („Pepeljevački most“) koji je spojio Čačansku prugu sa Lajkovačkim železničkim čvorom. Radove na mostu su izvodili Rusi, zarobljenici, a pod upravom austrijskih inženjera i tehničara. Most je dovršen februara 1917. godine. Iste godine puštena je u saobraćaj deonica pruge Lajkovac - Gornji Milanovac.
Nakon proboja Solunskog fronta austrougarska vojska se ubrzano povlačila. Krajem oktobra 1918. godine srpska vosjka je ušla u Lajkovac. Stanovništvo je sa velikim oduševljenjem dočekalo svoje oslobodioce.
Saobraćaj u Srbiji nakon Prvog svetskog rata bio je potpuno razoren. Železnički saobraćaj izgubio je polovinu svojih vrednosti. Prilikom povlačenja austrougarske trupe su uništavale stanice i stanična postrojenja, lokomotive, rušile tunele, i mostove, odnosno pragove i razarale pruge. Od 68 lokomotiva uzanog koloseka sa kojima je raspolagala Srbija, kraj rata je dočekalo 14 lokomotiva.
U stanici Lajkovac sva postrojenja i pulzometar porušeni su. Zgrada ložionice je teško oštećena. a okretnica porušena. Na više mesta kolosek je isprekidan a skretnice polomljene. Mostovi na Kolubari, prema Lazarevcu i Čačku porušeni su pa je popravka pruga i osposobljavanje za saobraćaj bila vezana sa popravkom mostova. Fotorafisanje svih razrušenih objekata i procenu nanete šetete obavljala je posebna komisija početkom 1919. gopdine.
Krajem februara 1919. godine provizorno je osposobljena pruga Zabrežje – Valjevo. Zbog radova na železničkom mostu najkasnije je osposobljena pruga Lajkovac – Ugrinovac: puštena je u rad 2. decembra 1919. godine. Tri godine kasnije ova deonica je spojena sa Čačkom.
Problemi železničkog saobraćaja u to vreme bili su veliki: loš ugalj, nedostatak lokomotiva i vagona i velika kašnjenja vozova. Posledice Prvog svetskog rata uticale su na standard svih kategorija stanovništva pa i železničara.
I dok je kod ostalih najaktuelniji problem bila besposlica, kod železničara je neredovno primanje zarađenog usled oskudice u novcu. Iz istog razloga nije se mogla izvršiti naknada zaposlenim železničarima ni za protekle tri ratne godine. Skupoća kao najokrutnija posledica ratnih godina koja se ispoljavala u višestrukom porastu cena životnih namirnica, odela, obuće, kirija i ostalih potreba, pritisla je narod i na području Lajkovca.
Lajkovačka opština je u Prvom svetskom ratu, uz znatne ljudske žrtve, pretrpela i ogromno materijalno stradanje. Njeno stanovništvo je oslobađanje dočekalo sa praznim stajama i torovima, sa odnetim i upropašćenim poljoprivrednim inventarom, sa porušenim kućama i privrednim zgradama, bez nameštaja i pokućstva, bez ljudske i stočne hrane, sa razgrađenim dvorištima, sa zaparloženim i u korov obraslim njivama, sa uništenim šumama i voćnjacima,a trgovci i zanatlije sa opustošenim radnjama.
Uz ogromnu štetu nad nepokretnom imovinom koja je iznosila 6248856 dinara, ili 58,65 % ukupno tražene odštete, kao i onoj pričinjenoj odnošenjem znatnih količina ljudske i stočne hrane, novca, pokućstva, poljoprivrednih i drugih sprava, jedno domaćinstvo u Lajkovačkoj opštini je u toku Prvog svetskog rata izgubilo u proseku: 7,66 grla goveda; 0,47 grla konja; 2,39 ovaca; 79,58 komada živine i 0,89 košnica.
Prema pojedinačnim prijavama Prvostepenom sudu za ratnu štetu, 163 oštećena subjekta pretrpela su štetu od 10654814 dinara. Lajkovčanima je od potraživanja sud za ratnu štetu (počeo sa radom 1. aprila 1921. godine ) priznao svega 15,28 % od tražene odštete što nije bilo ni približno vrednosti upropašćene i opljačkane imovine stanovnika Lajkovačke opštine, bez obzira što ni prijave štete nisu bile uvek objektivno sastavljene.
Prevareno prilikom dosuđivanja odštete i zanemareno u raspodeli reparacionog materijala, seljaštvo u Lajkovačkoj opštini je bilo pogođeno i zamenom presuda ratne štete obaveznivcima, odnosno bonovima početkom 1924. godine, sa rokom amortizacije od 50 godina i godišnjom kamatom od 2,5 procenata. Budući da mu je novac bio neophodan, ono je svoje obaveznice odmah prodavalo, često i u bescenje, i nekad i za samo više od 10 % nominalne vrednosti, čime je i onako skromna odšteta postala beznačajna.
http://www.google.com