Stranica 2 od 13

Re: Pruga Gradsko-Prilep-Bitolj (600mm)

Poslato: 28 Feb 2014, 10:30
od PECELJ
Istovremeno sa izgradnjom stanice Gradsko za uzani kolosek, Nemci i Bugari nastavljaju i sa izgrdanjom vojne (poljske) pruge prema Prilepu i Bitolju (početak 1916.godine).

Prva deonica kojoj su pristupili je Gradsko-Drenovo u dužini od 20,1 km i ona je završena početkom aprila 1916.godine.

Teren nije bio baš lagan za gradnju, što svedoče i ove slike :
mf235 Gradnja pruge.jpg
mf235 Gradnja pruge.jpg (140.21 KiB) Pogledano 3993 puta
Slika

Re: Pruga Gradsko-Prilep-Bitolj (600mm)

Poslato: 28 Feb 2014, 10:33
od PECELJ
Detalj sa izgradnje pruge u blizini Drenova :
y02b Drenovo.jpg
y02b Drenovo.jpg (89.12 KiB) Pogledano 3993 puta
Izvor : Iz kolekcije g.Vladimira

Re: Pruga Gradsko-Prilep-Bitolj (600mm)

Poslato: 28 Feb 2014, 10:37
od PECELJ
Okolina Drenova :

Kanjon u blizini Drenova :
mf229 Drenovo kanjon.jpg
mf229 Drenovo kanjon.jpg (147.83 KiB) Pogledano 3993 puta
mf227 drenovo.jpg
mf227 drenovo.jpg (149.42 KiB) Pogledano 3993 puta
Izvor: sa jednog nemačkog sajta

Re: Pruga Gradsko-Prilep-Bitolj (600mm)

Poslato: 28 Feb 2014, 10:40
od PECELJ
Kompozicija između Gradskog i Drenova :
301_drenovo_1 Gradsko -Drenovo.jpg
301_drenovo_1 Gradsko -Drenovo.jpg (71.41 KiB) Pogledano 3993 puta

Re: Pruga Gradsko-Prilep-Bitolj (600mm)

Poslato: 28 Feb 2014, 10:42
od PECELJ
Železnička stanica Drenovo (u useku je verovatno pruga) :
mf226 drenovo.jpg
mf226 drenovo.jpg (149.69 KiB) Pogledano 3993 puta
Izvor : nemački sajt

Re: Pruga Gradsko-Prilep-Bitolj (600mm)

Poslato: 01 Mar 2014, 12:46
od cira-1
Jedna interesantna fotografija sa sajta - Bilder vom Mazedonischen kriegsschauplatz, u potpisu fotografije piše (slobodan prevod) rampa za pretovar.
Konsultovao sam i g. Vladimira i dobio sam sledeće odgovor : Na žalost tačnu lakaciju niko mi dasad nije u Prilepu potvrdio. Inače to je građeno dok je bila samo žičara koja se spuštala od Pletvara i tu se radio pretovar a kasnije je ostala i kad je pruga urađjena Pletvar-Prilep.

Re: Pruga Gradsko-Prilep-Bitolj (600mm)

Poslato: 03 Mar 2014, 12:09
od PECELJ
Zbog vrlo teškog i nepristupačnog terena na prevoju Pletvar a i zbog oskudice u vremenu, Okupatorske snage su odlučile da u I fazi grade žičeru od Drenova do Prilepa
a da se kasnije izgradi pruga i nastavi dalje prema Bitolju.
Iz donjih Karti se vidi da su uspeli da stignu samo do mesta Beranci nadomak Bitolja (Monastira) :
301_kartamak_2.jpg
301_kartamak_2.jpg (143.33 KiB) Pogledano 3969 puta
Izvor : iz arhive g.sdz361


Karta pruga u vreme Solunskog fronta :
solunpruge.jpg
solunpruge.jpg (88.88 KiB) Pogledano 3969 puta
Izvor :g.Govedarović-Privatne pruge uz.koloseka u Srbiji.....

Re: Pruga Gradsko-Prilep-Bitolj (600mm)

Poslato: 03 Mar 2014, 12:22
od PECELJ
Uporedo sa postavljanjem žičare gradila se i pruga, sa faznim kašnjenjem.
Detalj sa gradnja pruge u blizini mesta Trojanci :
ur99 Trojaci.jpg
ur99 Trojaci.jpg (110 KiB) Pogledano 3969 puta
Izvor:iz arhive g.Vladimira

Re: Pruga Gradsko-Prilep-Bitolj (600mm)

Poslato: 04 Mar 2014, 02:04
od sdz361
Pre nekog vremena gospodin Pecelj je postavio fotografiju koja je inače na hrvatskom forumu izazvala dosta diskusije oko lokacije.

[quote]Nova stanica Gradsko za uski kolosek izgrađena pored stare od strane Nemaca i Bugara početkom 1916.godine :

Uz nju je navedeno da je iz Gradskog. Ipak nikako se nije uklapala sa ostalim slikama ove stanice. Evo rešenja te zagonetke. Pre nekog vremena na interntu sam našao ovu fotografiju:
Slika

Iako je zgrada dosta zaklonjena vojnicima i vagonima jasno je da se radi o istoj staničnoj zgradi kao i na pomenutoj fotografiji.
Na poleđini ove slike je tekst na bugarskom ali čitak i tu piše da je ovaj snimak napravljen u Prilepu na gradskoj stanici (gradska gara). Tada sam se i ja setio da su u Priepu za vreme I SR Nemci i bugari napravili dve stanice Glavnu, veliku sa ložionicom, čije su slike poznate ali koja je bila na periferiji grada i Gradsku stanicu koja je bila bliže gradu. Dakle na onoj fotografiji nije Gradsko već Gradska stanica u Prilepu.

Re: Pruga Gradsko-Prilep-Bitolj (600mm)

Poslato: 04 Mar 2014, 10:28
od PECELJ
Na makedonskom sajtu N.G.in Macedonija piše sledeće :

Istorijat izgradnje :

"Бугарска војска под команда на Германска војска.
• На 26.02.1916 година почнува со градба на трасата од Градско до Дреново во должина од 20.1 км, под команда на само два германски официри. Трасата е завршена на 02.04.1916 година.
• Во 04.1916 гради жичара Дреново - Прилеп во должина од 50 (63) км.
• 10.06.1916 година пуштен е делот од Дреново до Тројаци од ~ 20 км.
• На 28.06.1916 биле завршени работите на целата деница.
• Жичарата Дреново - Прилеп на 09.07.1916 извршен е пробен пренос на шини.
• Железничка траса Плетвар - Прилеп во должина од 22,9 км. почнува да гради на 03.12.1916 година.

Прва траса, Градско - Дреново во должина од 20,1 км.

Оваја траса водела од постојната станица Градско до Дреново � преименуван во фон Мекензен, германски фердмаршал, командант на 11 германска, 3 австро-унгарска и 1 бугарска армија ( August von Mackensen).

Самата станица Градско морала да се догради и како преодна станица од нормалниот колосек од трасата Београд - Солун и воената железница, (Feldbahn).
Трасата била во равница со карпесто глинена подлога така да брзината на градење траела нешто повеќе од еден месец, од 26.02.1916 до 02.04.1916 година.
Нанесен е горен слој од чакал и ископани и нанесени околу 100.000 м3 земја."

Ja sam iz gornjeg teksta zaključio da je građena nova stanica za uzanikolosek (feldbahn). Potvrdu za to sam dobio i preko one slike stanice Gradsko skinute sa bugarske Wikimedie i delcampe.net.
Na panorami mesta Gradsko su i neki beli šatori kao i na navodnoj slici stanice Gradsko ?

Stanica Prilep je izgledal ovako :
prilep.jpg
prilep.jpg (111.3 KiB) Pogledano 4250 puta
1923.g. :
Prilep1923 lozionica.jpg
Prilep1923 lozionica.jpg (62.42 KiB) Pogledano 4250 puta
Iz njih se ne može nešto posebno zaključiti ali iz Vaše zadnje sigurno da (način gradnje krova stanice Prilep)

Mislim da ste u pravu i da je u Gradskom došlo samo do podizanja silnih drvenih magacina i da je to faktički "dogradnja" (догради).
Još jednom hvala na Vašim ispravkama. Tako svi nešto naučimo, što je dobro.