ZASTO CIRA

Zanimljive priče sa motivima uskog koloseka

Moderator: mitra

Odgovori
gljeb1947
Nadzornik pruge
Postovi: 40
Pridružio se: 08 Dec 2012, 22:37

ZASTO CIRA

Post od gljeb1947 »

Postovane kolege ljubitelji. Javljam se prvi put (najnoviji clan) i nisam siguran da otvaram novu temu na pravom mestu. No, mislim da je vazno da se procita i ako je moguce, da se tema malo razvije.
Naime, ovih dana sam pokusavao da dokucim poreklo zeleznickog termina koji je stekao "terminolosko pravo" da ga mozemo slobodno proglasiti, kako to kazu, za "terminus tehnicus" ili opste usvojeni i priznati termin.
A rec je o terminu CIRA koji upotrebljavamo za vozove uskog koloseka. Kontaktiro sam ljude (imena necu navoditi) koji vaze za najbolje poznavaoce zeleznice uopste i postavio im samo jedno pitanje trazeci neko pouzdano objasnjenje: Odakle termin CIRA? Zasto CIRA?
Naravno ima mnogo prica, od one zbog konduktera Cire, pa masinovodje, pa po hrvatskoj pesmi "Sjedi Ciro na vrh brda..." itd. No, svako od njih je napomenuo da su to ipak nepozdani podaci.
Analizirajmo mogucnosti.
1. Taj termin je ocigledno rodjen tamo gde je bilo uskog koloseka. Ovo nije narocito tesko ni pametno, ali moze pomoci..
2. U Srbiji je on CIRA, Bosni i hercegovini, Hrvatskoj Crnoj Gori i delimicno Makedoniji je on CIRO. Dakle svugde je to Cira ili Ciro! Termin koji je opste prihvacen. Ali odakle je krenulo?
3. U zvanicnoj terminologiji zeleznica bilo kog doba on ne postoji.
4. Ipak neki vozovi u svakodnevnom govoru dobijaju cak i ime sa nadimkom Cira. Npr. Paracinski Cira.
Ali da ne duzim dalje jer ja resenje ne znam. Moze vam se uciniti krajnje nevazno jer Cir ili Ciro je to uvek bio i bice. Ipak svako od vas zna zasto nosi svoje licno ime. Prezime mu je od porodice.
Tako je i sa vozovima. Vozovi uskog koloseka su prezime. To je jasno. A ime Cira/Ciro? Ponovo pitam zasto?
gljeb1947

jovanla
Ložač
Postovi: 97
Pridružio se: 30 Mar 2012, 12:28
Kontakt:

Re: ZASTO CIRA

Post od jovanla »

Poštovani gljeb1947...Vaše pitanje je ne samo interesantno, nego je odgovor na njega od velikog značaja za nas, ljubitelje uskog koloseka. Ne znam pravi odgovor na Vaše pitanje...(ovo što ću napisati su samo neka moja razmišljanja o nastanku imena "Ćira"...nadam se da će se i drugi uključiti..).

"Ćira je muško ime u Srbiji. Odmila od Ćirilo.Ime je prisutno i u Bosni i u Hrvatskoj, ređe u Sloveniji. Ali nije slovenskog porekla... Značenje imena dolazi od latinskog Cyrillus, od grčki Kyrillos - gospodarski, gospodski. Uzani kolosek se u Bosni pojavio u drugoj polovini XIX veka, u Srbiji nešto kasnije. Ime lokomotivi i malom vozu, koji je u seoskim krajevima Srbije i Bosne - gde je nadimak i nastao- bio železnička stvarnost ( a ne normalni voz koji je saobraćao urbanijim predelima ) verovatno je i nastalo krajem XIX i početkom XX veka. Za seosko stanovništvo su oni koji su radili na železnici i oni koji su u ta prva vremena mogli priuštiti sebi "luksuz vožnje vozom" bili gospoda pa je i sam voz poneo ime Gospodina - Kirila, Ćirila...kasnije od milja Ćire..."

sdz361
Mašinovođa
Postovi: 159
Pridružio se: 02 Apr 2012, 18:19
Kontakt:

Re: ZASTO CIRA

Post od sdz361 »

Reč Ćira je jedna od najznačajnijih reči uz koje sam ja odrastao. Kad god bi je kao mali čuo, uzbuđeno sam pokušavo da vidim zašto je izgovorena i gde je taj Ćira što se pominje. Pa ipak do pre par godina mi nikad nije palo na pamet da se zapitam za poreklo ovog naziva. Tada me je to pitao poznati pisac knjiga o uaznom koloseku Keith Chester koga je to takođe zanimalo. On je, skupljajući građu o našem uzanom koloseku našao neka objašnjenja o tome, Jedno je da je nadimak Ćira imao neki partizanski kurir, koji je bio spor ali pouzdan, kao uzani vozovi. Po njemu je neko nazvao partizanske vozove uzanog koloseka, a vremenom se taj naziv proširio na sve "male" vozove. Ovo je naravno pisalo u nekoj knjizi o partizanskim železnicama. Drugo objašnjenje je bilo da se nadimak Ćira u početku odnosio samo na lokomotive serije 83 a onda proširio na sve uzane vozove.
Obojci su nam ova objašnjenja bila malo verovatna. Ni sada nisam sasvim siguran u poreklo ovog naziva ali ova prvo objašnjenje sigurno nije tačno jer se izraz Ćira pominje, mada daleko ređe, i pre drugog svetskog rata, dakle stariji je od partizanskih kurira. Na osnovu svega što sam ja uspeo da pročitam najverovatnije mi je da ovaj naziv potiče od srpskih vojnika sa solunskog fronta. A to mislim zato što je najranije pominjanje ovog naziva, koje sam ja uspeo da pronađem, u jednoj knjizi (nije mi sad pri ruci pa ne mogu da napišem tačan naziv) u kome se opisuju doživljaji jednog našeg oficira na solunskom frontu. U njoj on na jednom mestu pominje mali dekoviljski voz kojim su snabdevane srpske trupe na frontu kod Vertekopa. I tu jasno navodi da su srpski vojnici taj mali voz zvali Ćira. Verovatno su po povratku u Srbiju srpski vojnici ovaj izraz počeli da koriste i za druge vozove uznaog koloseka. Zašto su uzeli baš nadimak Ćira na žalost ne piše. Moguće je da je to neka "posrbljena" francuska reč jer su dekoviljske vozove na Solunski front doneli i u početku koristili Francuski vojnici.
Nastaviću da tragam za podacima o poreklu ovog nadimka, a bar za sada je ovo najlogičnija verzija.

misichs
Pružni radnik
Postovi: 2
Pridružio se: 25 Okt 2023, 15:46
Kontakt:

Re: ZASTO CIRA

Post od misichs »

Možda ovo nema nikakve veze, ali se negde uklapa u priču o tome da su naziv doneli naši Solunci.

Koga interesuje može da pogleda italijansku wikipediju:

https://it.wikipedia.org/wiki/Evaristo_de_Chirico

a meni je kad sam kao turista bio na Pilionu ( Volos, Grčka ) i krenuo na atraktivni izlet rekonstruisanom železnicom uskog koloseka do mesta Miljes, iz priče vodiča, ime graditelja ove pruge probudilo asocijaciju na naš naziv ĆIRA za odgovarajuću kategoriju železničke "tvorevine".

E sad, u biografiji narečenog Evaristo_de_Chirico - a, ova pilionska pruga nije njegov najvažniji projekat i delo,
ali mu ime baš "vuče" na naš naziv za uskotračnu železnicu.

Chirico baš zvuči kao Ćira

misichs
Pružni radnik
Postovi: 2
Pridružio se: 25 Okt 2023, 15:46
Kontakt:

Re: ZASTO CIRA

Post od misichs »

Evo ima još jedna odrednica na gore pomenuti projekat Pelionske železnice

https://en.wikipedia.org/wiki/Pelion_railway

i još po nešto o de Chirico-u senioru graditelju železnica.

Odgovori

Povratak na “Priče sa uskog koloseka”

Ko je OnLine

Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 0 gostiju