Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Bosna i Hercegovini imala je možda i najveći broj ovih pruga. Vratimo sećanja.
Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poruka od PECELJ »

Vi verovatno dobro poznajete ove predele u odnosu na mene pa je došlo do malog nesporazuma.

Ja na onoj fotografiji vidim kolosek šumske pruge negde u planini. Nisam ni mislio da je to mesto Okruglica.
To je izgleda odvojak (takvih je bilo oko 7 km) od glavne trase pruge Ilijaš-Okruglica-Ravne, što se lepo vidi na ovoj mapi.

Pozdrav !
Ilijas-Okruglica_1950_O_2-1.jpg
Ilijas-Okruglica_1950_O_2-1.jpg (242.4 KiB) Pregledano 24651 put

dugab
Pružni radnik
Poruke: 5
Pridružen: 16 Jan 2016, 15:18
Kontakt:

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poruka od dugab »

Gospodine Pecelj,
Moja primjedba se ne odnosi na Vas i sliku koju ste objavili, a koja je prvotno objavljena u "Šumarskom listu" iz 1941. godine. Moja primjedba odnosi se na tekst koji je napisao ivanjz, u kome on mjesto naziva Okruglicom. Radi se o mjestu, koje se na ovoj staroj karti naziva Sv. Ilija i nalazi se, ako pogledate kartu, između pruga Ilijaš - Okruglica i Semizovac - Ivančići. Mjesto se tada zvalo Sv. Ilija, a danas se zove Taračin Do, a sv. Ilija je zaštitnik te župe.
Živi i zdravi bili!

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poruka od PECELJ »

Šumska pruga kroz mesto Okruglica :
Okruglica pruga.jpg
Okruglica pruga.jpg (105.53 KiB) Pregledano 24640 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poruka od PECELJ »

Železnička staniva Ilijaš i lokomotiva oznake 1264 :
s-l1600 locomotive 1264 at Ilias.jpg
s-l1600 locomotive 1264 at Ilias.jpg (293.68 KiB) Pregledano 24044 puta
Izvor : ebay

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

ivanjz stavio nama je u drugoj temi još jednu fotografiju lokomotive broj 1264:

Slika


pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

o ovoj lokomotivi dao je podatke Tanka vatra:
Tanka vatra piše:
Ova lokomotiva je proizvedena u fabrici Krauss & Co. u Lincu f.br. 1264/1922 godine. Kupilo je ŠIP Buttazoni & Venturini iz Sarajeva,koje je vršilo eksploataciju šuma u oblasti oko pruge Vogošća - Čevljanovići gde je imalo veliko skladište.Pored skladišta je imalo i mrežu šumskih pruga,kao i dostavni kolosek koji se odvajao u km.9.020 na navedenoj glavnoj pruzi,na kojima je ona obavljala službu.Oznaka lokomotive je bila identična fabričkom broju,a imala je 4 pogonske osovine,i zanimljivo Allan-ovu krmu.Ostali tehnički podaci su trenutno nedostupni,a svoj rad je završila krajem 60-tih godina prošlog veka u ŠIP-u iz Srednjeg ili Ilijaša.
Neke podatke dodao je i železocestnik:
železocestnik piše:Pozdravljeni,

prema Pospichalu je ovako:

KrLi 1264/21 Dt Buttazzoni & Venturini Sarajevo; Teodorovic i Dohan; Dir. Šuma, Sarajevo 1264 Zvijezda (Ilijaš)

I kod Chestera piše ovaj put posle 1945:

1264 KrLi 1264/1922 PDI Jahorina; ŠIP Zvijezda/Ilijaš

Broj 1264 nekako odgovara godini 1922:

Slika

pozdrav
Darko

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

ovaj tekst nam je dodao vanjz na početku teme. Ovaj tekst se može naći svugdje, svi ga kopiraju, a niko ne dodaje, ko ga je prvi napisao i da li postoji neki dokumenti o godini izgradnje strugare/pilane i šumske pruge od Ilijaša do Okruglice.
ivanjz piše:"Otkako je 1882. godine osnovana firma Buttazzoni und Venturini Holzindustrie A.G. u Sarajevu, u Ilijašu je podignuta strugara, poznatija kao pilana. Za potrebe novootvorene "Strugare" izgraden je (1884-1885 godine) jedan krak uskotračne šumske pruge na lokomotivni pogon od Ilijaša do Okruglice u dužini od 37,2 km, koja je služila za eksploataciju šume sa Nabožića, Okruglice i okolnih mjesta."
Šta možemo reći o toj priči, je li istinita :?:

Zanimljivo je, da ni Keith Chester u svojim knjigama o bosanskim i hercegovačkim željeznicama ne piše ništa o početku ove pruge.

Jedini pouzdani pisac o istoriji bosansko-hercegovačkih željeznica je Dževad Juzbašić.

Pogledajmo, šta piše o toj šumski željeznici u doktorskoj disertaciji sa naslovom: Izgradnja željeznica u Bosni i Hercegovini u svetlu Austrougarske politike od okupacije da kraja Kallayeve ere, Sarajevo 1974.

"Na magistralnu liniju u dolinu rijeke Bosne nadovezivale se je i šumska željeznica koja je pripadala firmi Buttazzoni i Venturini d.d.
Pruga je od Ilijaša, gde se je nalazila jedna od pilana preduzeća, vodila uz rječicu Misoču, desnu pritoku Bosne, u ugovorno područje firme koje su činile šume Misoča.
Dužina glavne linije ove šumske željeznice dosegla je 37 km, a osim nje izgrađeno je i 7 km sporedneh puteva."

Izgleda, da je i ovdje greška, jer su vjerovatno ovih 7 km pruge bez lokomotive.

Kao izvor podaje Juzbašić:
- Lakatoš i Despić: Industrija Bosnei Hercegovine, 1924
- Bericht über die Verwaltung von Bosnien und der Herzegovina 1906-1916

Iz ovog "Bericht über ...." dodaje i Keith Chester prugu Buttazzoni & Venturini AG i 37.2 km pruga sa lokomotivom i još 7,3 km bez lokomotive, izgrađeno 1912 godine, ali tamo, gde je pruga, ima zapisano: Ljubinje-Prača, dakle greška.


Da li čemo saznati istinu o ovoj priči od studenata šumarstva iz Zagreba :?:

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

izgleda baš tako: istinu ćemo saznati samo zbog toga. što su išli apsolventi na stručnu ekskurziju u BiH još prije drugog svetskog rata (julija 1940), a zapis o tome napisali u broju 6 Šumarskog lista za 1941. godinu, dakle već za vrijeme rata.

R. Cividini i K. Mirth (Zagreb): APSOLVENTSKA EKSKURZIJA STUDENATA ŠUMARSTVA POLJOPRIVREDNO-ŠUMARSKOG FAKULTETA
U ZAGREBU MJESECA SRPNJA 1940. GODINE.

Ilijaš1.jpg
Ilijaš1.jpg (181.93 KiB) Pregledano 24033 puta
Ilijaš2.jpg
Ilijaš2.jpg (132.86 KiB) Pregledano 24033 puta
Ilijaš3.jpg
Ilijaš3.jpg (63.79 KiB) Pregledano 24033 puta

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,


i poslednji dio, koji nas interesuje:
Ilijaš4.jpg
Ilijaš4.jpg (131.74 KiB) Pregledano 24032 puta
Misteriju o postavljanju pruge i pilane rešili su studenti šumarskog fakulteta iz Zagreba.

Zahvaljujem se jima Slika Slika

Ko bi sada htio, da piše, da je bila izgrađena pruga Ilijaš-Okruglica u godinama 1884-1885, trebao bi pored staviti neki dokumenat o tome.


pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

sada je sve posve jasno, kada je bila izgrađena pruga Ilijaš-Okruglica.

Zanimljivo je, da ni Keith Chester u svojim knjigama o bosanskim i hercegovačkim željeznicama ne piše ništa o početku ove pruge.
Iz " Bericht über die Verwaltung von Bosnien und der Herzegovina 1906-1916" dodaje i Keith Chester podatke o pruzi Buttazzoni & Venturini AG. Pruga sa lokomotivskom vućom je duga 37,2 km i ima još 7,3 km pruge bez lokomotive, izgrađena je 1912. godine. Nije tačno zapisano, kde je ta pruga: Chester ima zapisano: Ljubinje-Prača, dakle pogrešno.

Ali Chester je tačno zapisao, kada je ila izgrađena pruga sa lokomotivskom vučom: 1912. godine.
Upitao sam Chestera, odakle mu ovaj podatak.
Sada mi je odgovorio i slao dokumenat, koji potvđuje ovaj zapis.
Dakle možemo ustanoviti, da je Chester radio knjigu o bosanskim i hercegovačkim željeznicama:
The Narrow Gauge Railways of Bosnia-Hercegovina na osnovu arhivske građe!

Prijepis
jednog izveštaja Direkcije bosansko-hercegovačkih zemaljskih železnica (k. k. BHLB = Bosnisch-Herzegowinische Landesbahnen) od 14.4.1912.

Direkcija je izradila projekt sa cijenama projekta za dogradnju stajališta Ilijaš kod kilometra 20 0.5 na liniji Sarajevo-Bosanski Brod.
Firma Butazzoni i Venturini ima za iskorištavanje šumskog područja Misoće u gradnji šumsku železnicu sa lokomotivskom vućom, koja bi se kod stajališta Ilijaš priključila na bosansko-hercegovačke zemaljske železnice. Firma bi sa svojom lokomotivom vozila vagone b.-h. zemaljskih železnic prazne vozila do svoga stovarišta, udaljenog oko 200 m i posle pune vračala do stajališta Ilijaš.
Pored železničke pruge gradi se nova moderna pilana, koja će prerađivati 30-40.000 kubik metara drva, što znaći u jednoj godini proizvodnju rezanog drveta u iznosu 1300 – 1800 vagona.
Postoječi kolosjeci u stajalištu Ilijaš ne mogu primiti tako velikog transporta a i sa stanice Podlugovo ne bi bilo moguće transportirati tako velike transporte drvene građe.

pozdrav
Darko

Pošalji Odgovor

Povratak na “Nekadašnje industrijske pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 7 gostiju