Beogradski tramvaji

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od cira-1 »

01 - Razglednicu je 1900. izdao zemunski izdavač Dragutin Frankl, a po snimku iz cca 1895. dvorskog fotografa Milana Jovanovića...

Dušanova ulica
01.jpg
01.jpg (183.34 KiB) Pregledano 1354 puta

Izvor : Stari Dorćol

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od PECELJ »

Tramvaj pored Palate Izvozne banke. Levo bi trebala biti stara kafana Albanija.

230569394_355604706190673_783215344810413679_n.jpg
230569394_355604706190673_783215344810413679_n.jpg (318.99 KiB) Pregledano 1265 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od PECELJ »

Nisam siguran gde je ovo . Možda studentski trg ?

186559992_10225442818040044_8778170608192745907_n.jpg
186559992_10225442818040044_8778170608192745907_n.jpg (65.81 KiB) Pregledano 1067 puta

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od železocestnik »

PECELJ, pozdravljen,

u prvom planu ti je "Grand hotel Pariz"!
pariz.jpg
pariz.jpg (133.43 KiB) Pregledano 1057 puta
Više o "Parizu" piše Nikolina Radovanović, nesuđeni pravnik i profesionalno internet biće, u 011 INFO:

Hotel Pariz
U stvari, kao gotovo sve u Beogradu, priča nije tako jednostavna. Naime, i pre hotela "Pariz" na ovom mestu se nalazio ugostiteljski objekat. Nadaleko čuvena Ćosina mehana, sagrađena je sa dolaskom prvih srpskih doseljenika u Beograd, tridesetih godina 19. veka. Vlasnik kafane je bio mehandžija Anđelko Alekić Ćosa, koji 1868. godine odlučuje podigne uslugu na viši nivo i započinje izgradnju "Gostionice kod Pariza".

Ovako svetsko ime, kafana je dobila kao izraz težnje Srbije da se odmakne od otomanskog uticaja i približi svojoj matici, Evropi. Tih godina su mehane postajale gostionice, a hanovi hoteli, koji su imena nosili po svetskim toponimima i nacionalnim odrednicama: Pariz, Slavija, Petrograd, Bitolj, Imperijal, Nacional, Makedonija...

Hotel je svečano otvoren 1870. godine, kao jedan u nizu terazijskih hotela. Sa leve strane se nalazila čuvena "Kasina", dok je sa desne strane bila kafana "Takovo". Veličinom se nije posebno isticao, pošto je ulična fasada bila široka tek nešto više od 25 metara. Ono što mu je davalo na grandioznosti bila je velika bašta koja se protezala duboko u dvorište. Bašta je bila okružena bočnim krilima, u kojima su se nalazile kafanske sale u prizemlju i gostinjske sobe na spratu. Posedovao je tridesetak udobnih i lepo nameštenih soba.

Zbog udobnosti, urednosti i izuzetno dobre kuhinje, od svog početka bio je svrstan u hotele prve kategorije. Tako se ponosno šepurio natpisom na pročelju - "Grand hotel Paris".

Ratne godine i dva bombardovanja koja je Beograd preživeo tokom Drugog svetskog rata, ostavile su Terazije u ruševinama, a jedna od žrtava je bio i hotel "Pariz". Hotel je konačno srušen 1948. godine, a na njegovom mestu je sagrađen pasaž i trg Bezistan.

Ideja o uređenju centra Beograda i povezivanju Terazije, Trga republike i skvera ispred Narodne skupštine u jednu celinu, rođena je između dva svetska rata, ali je realizacija nastupila tek posle oslobođenja. Zbog velikih oštećenja tokom rata, ali i novih trendova u urbanizmu, arhitekturi i društvenom uređenju, sredinom 20. veka preoblikovan je izgled Terazija. Zdanja građena krajem 19. i u prvoj polovini 20. veka, srušena su i na njihovom mestu podignute su modernije zgrade.

Izgradnjom Doma sindikata, ustanovljen je novi trg kod Narodne skupštine, Trg Marksa i Engelska, a rušenjem hotela "Pariz" i okolnih zgrada, stvorena je mogućnost povezivanja sa Terazijama. Tako je pedesetih godina, na mestu bašte hotela "Pariz", nikao novi beogradski trg - Bezistan.

Još više na linku: Upoznaj Beograd: Od Pariza do Bezistana - Uzbudljiva istorija jednog beogradskog pasaža
https://www.011info.com/upoznaj-beograd ... kog-pasaza

pozdrav
Darko

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od PECELJ »

Hvala Darko na objašnjenju i lepoj istorijskoj priči o ovom hotelu !!!

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

ovu kafanu "Kod Albanije" još nismo imali.

Važno je, da znamo, da je putovala 1906. godine i da su bila u Kolarčevoj ulici već dva kolosjeka
kafana Albanija1906.png
kafana Albanija1906.png (2.21 MiB) Pregledano 958 puta
izvor: ÖNB (Nacionalna biblioteka Austrije u Beču)

Na zidu zgrade lijevo može se pročitat natpis:
kafana Albanija1906A.png
kafana Albanija1906A.png (968.92 KiB) Pregledano 953 puta
Filijal galanterijske trgovine Koste Nikolića i druga

pozdrav
Darko
Poslednje učitavanje od železocestnik dana 18 Sep 2021, 13:23, učitano 1 put ukupno.

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od PECELJ »

Tramvaj u ZEMUNU. Koji je ovo kraj ?

zEMUN.jpg
zEMUN.jpg (401.89 KiB) Pregledano 832 puta

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od cira-1 »

Avijatičarski trg, desno od tramvaja je mali parkič i vidi se osnovna škola Svetozar Miletič, aiza tramvaja je Dom Vazduhoplovstva.

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

na FB piše kod ove fotografije:
Stare slike Zemuna - Jugoslovenski (danas Avijatičarski) trg, druga polovina tridesetih.


Da dodamo još nešto malo o zemunskoj "četrnaestici" iz Modernog žurnala:

Zemunski tramvaj

Od Terazija do Glavne pošte u Zemunu od novembra 1935. godine do Aprilskog rata 1941. godine saobraćao je tramvaj broj 14.

Ideja o uvođenju nove linije nastala je posle izgradnje mosta Kralja Aleksandra koji je otvoren decembra 1934. godine, kada je stvorena kopnena veza između Beograda i Zemuna.
Beograd je u tom trenutku već imao 13 tramvajskih linija pa je novi prevoz dobio oznaku 14.

Prvi tramvaj na liniji 14 prešao je Savu i uputio se ka Zemunu naredne godine, 5. novembra 1935. Tada je zvanično uspostavljena nova linija gradskog prevoza.

Od Terazija do Zemuna bilo je sedam stanica, a popularna "četrnaestica bila je linija duga 6,2 kilometara.

Tramvaj broj 14 najpre je saobraćao od hotela Moskva do hotela Central u Zemunu i to državnim putem Beograd - Zemun koji više ne postoji. “On je išao dijagonalno u odnosu na današnje bulevare Nikole Tesle i Mihajla Pupina i sekao je prostor na kome se nalazi Palata Srbija (nekadašnja zgrada Saveznog izvršnog veća). Trasa je sa beogradske strane uskoro produžena, pa je početna stanica četrnaestice bila Vlajkovićeva ulica pored skupštine”, kaže Darko Vasić, autor DVD-a "Zemun, nekada i sada".

Na liniji 14, d Beograda do Zemuna saobraćalo je šest tramvaja sa prikolicama. Sve do 1940. Godine u Zemunu nije postojala okretnica, već samo "mimoilaznica". Ondašnji tramvaji su bili konstruisani tako da su mogli da voze u oba smera. Tako bi došli do Glavne pošte u Zemunu, stali, i jednostavno krenuli u drugom smeru. Do 1940. sa beogradske strane je linija produžena do Novog groblja.

izvor: http://modernizurnal.com/post/2019/8/1/zemunski-tramvaj

Jugoslovenski trg 1940. godine:
Zemun-1940_slika_O_109129715.jpg
Zemun-1940_slika_O_109129715.jpg (534.48 KiB) Pregledano 816 puta


pozdrav
Darko

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od cira-1 »

železocestnik je napisao :

Tramvaj broj 14 najpre je saobraćao od hotela Moskva do hotela Central u Zemunu i to državnim putem Beograd - Zemun koji više ne postoji. “On je išao dijagonalno u odnosu na današnje bulevare Nikole Tesle i Mihajla Pupina i sekao je prostor na kome se nalazi Palata Srbija (nekadašnja zgrada Saveznog izvršnog veća).........

Slika sa te situacije :
07.jpg
07.jpg (257.62 KiB) Pregledano 798 puta
iz moje arhive

Pošalji Odgovor

Povratak na “Tramvaji i žičare na bivšim ExYu prostorima”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 8 gostiju