Beogradski tramvaji

JŽ 363
Ložač
Poruke: 90
Pridružen: 01 Sep 2017, 22:24
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od JŽ 363 »

Pozdrav svima!

Ja bih se priključio pređašnjoj elaboraciji s par komentara, koji će u suštini potvrditi prethodne objave.

Kada su krajem 60-ih tramvaji prefarbani u zeleno-belu šemu, vrata su na većini tipova zaista bila farbana dvojako - neki (PCC, Breda, ĐĐ 201) su imali potpuno bela (tj. krem-bela), a drugi zeleno-bela vrata. Ostaje nejasno zašto je do toga dolazilo - npr. izvesno je da je prva isporučena kompozicija TMK-1B (tj. Bikovi) imala zeleno-bela vrata, dok su kasniji imali total-bela. A tramvaji T4 su (po svemu sudeći svi) isporučeni iz Čehoslovačke sa belim vratima. Zato se teško može zaključiti da li je GSP-zahtevao jednu ili drugu varijantu, pogotovo što su Brede 3 i PCC 2 imali obe varijante.

Tramvaji Brod/Jasenica i Brede 1 su povučeni uoči poligonacije tramvajskog voznog voda u periodu cca. 1977/1978, pošto je očigledno bilo odlučeno da se na preostalim predratnim tramvajima ne vrši zamena trola pantografima. Njih su u voznom parku (ne i na njihovim linijama) nadomestili polovni GT-4 i GT-6 iz Hagena, čiji broj se ugrubo poklapa s brojem povučenih Breda 1 i Brod/Jasenica. Doduše, ovi drugi su očigledno bili raspušteni još u prvoj polovini 70-ih i verovatno su bili čuvani kao rezerve. Dok su Brede 1 još bile u radu oko 1977.

Tokom 1979. su tramvaji ponovo prefarbani, u krem-crvenu šemu. Ovog puta su vrata na svim tipovima farbana u krem-crveno (osim na PCC 1, čija vrata su ostala total-bela). Do sada nisam naišao na neku fotografiju nekog drugog tipa na kome su vrata ostala bela. Međutim, ironija je da su novi KT-4 koji su počeli da se isporučuju 1980. godine svi imali bela vrata. Dakle, opet nedoslednost.

Treba napomenuti da su Brede 2 i ĐĐ 101 ostali u krem-zelenoj šemi i nisu prefarbani u crvenu boju. Makar do sada nisam pronašao fotografiju koja bi dokazala suprotno. Ova dva tipa su povučena i rashodovana do 1981. godine (u to vreme najstariji tipovi po godištu nabavke, ako izuzmemo PCC 1), očigledno s prvom isporukom novih KT-4. Verovatno zato i nisu dobili krem-crveno bojenje, pošto je bilo jasno da se otpisuju.

Broken Boveri & Cie
Ložač
Poruke: 147
Pridružen: 22 Apr 2021, 21:59
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Broken Boveri & Cie »

Pozdrav

Ja bih dodao malu ispravku zamena troli u pantograf je započela 1976 i trajala do 1977 i ne znam da li su smeli da voze tramvaji samo sa trolom u oči tog procesa ?

Trmavaji djuro djakovic 101 nisu baš bili najstariji 1981
oni su bili 1964 godište a Belgijanci i Brede bili stariji a dočekali su 1985.

Tramvaji sa po kojim belim vratima 70 ih su bili takodje i Brede 1 i Brede 2 gotovo kod svih modela sem Jasencia/sl brod

A kolko sam razumeo iz vašeg posta PCC su od 1978 (kada je počelo farbanje) imali bela vrata u crvenoj boji ? Nije istina 115 i 116 su imali crveno bela za ostale ne mogu da tvrdim nema slika.

Vesa
Vozovođa
Poruke: 233
Pridružen: 07 Feb 2017, 19:04
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Vesa »

Poligonizacija je urađena u periodu od jeseni 1976 do proleća 1977. godine. U isto vreme su tramvajima ugrađivani pantografi i menjana kontaktna mreža. Najpre je menjana mreža na pravcima: Rakovica (od Glavne železničke stanice do Rakovice), Voždovac (od Bulevara JNA do Trošarine) i Smederevski put (od Vukovog spomenika do Kluza), jednom po jednom. Dok je mreža menjana vozili su autobusi. Kad bi mreža bila promenjena, to je izgledalo ovako: tramvaj bi dolazio sa Pristaništa do Slavije sa trolnom motkom, ulazio u Bulevar JNA i stao na određeno mesto. Tu je čekao pomoćni radnik GSP-a da spusti trolu i veže je. Kada bi to obavio, obavestio bi vozača, ovaj bi podizao pantograf i nastavljao vožnju. U povratku bi se događao obrnut proces: na određenom mestu, pre ulaska u kružni tok na Slaviji, vozač bi spustio pantograf a pomoćni radnik odvezivao trolnu motku i podizao je. Kad je mreža zamenjena na pravcima, privremeno su zatvorene sve linije dok je mreža zamenjena na liniji 2, u oba depoa, na okretnici Pristanište i dr. U tom periodu svim tramvajima su uklonjene trolne motke. Tramvajska motorna kola mogla su, dakle, da voze bez pantografa sve dok su mogla da opsluže liniju samo s trolnom motkom. Brede Đenove prve serije i Jasenice mogle su da voze najkasnije do oktobra 1976. godine, mada sam ja siguran da su Jasenice povučene još ranije. Mitovi o tramvaju 27 koji je, kao, vozio do 1979, nemaju veze s istinom. I meni se čini da je 27 otpisan među prvim kolima tog tipa.

Broken Boveri & Cie
Ložač
Poruke: 147
Pridružen: 22 Apr 2021, 21:59
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Broken Boveri & Cie »

Zanimljivost jedna je da od 1976 godine kad je počela zamena troli u pantograf trmavaji Djuro Djakovic 201 sve više vuku prikolice iz serije 101.
Takodje 1986 se poslednje prikolice povlače iz službe i zajedno sa onima koje su počele da trule koju godinu pre u Topčideru, odlaze u Zagrebacki ZET sa još dve iz novije serije sedamdesetih (ukupno 18).
Prilozi
79+153 linija 6 1980 godine trootske travel
79+153 linija 6 1980 godine trootske travel
79+153 1980.jpg (312.36 KiB) Pregledano 885 puta
79 1979 godine trootske travel
79 1979 godine trootske travel
79 1979.jpg (311.32 KiB) Pregledano 885 puta
Linija 3 januar 1986 godine politika
Linija 3 januar 1986 godine politika
IMG_20220526_215247.jpg (46.7 KiB) Pregledano 885 puta

JŽ 363
Ložač
Poruke: 90
Pridružen: 01 Sep 2017, 22:24
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od JŽ 363 »

Broken Boveri & Cie piše: 25 Maj 2022, 23:37 Pozdrav

Ja bih dodao malu ispravku zamena troli u pantograf je započela 1976 i trajala do 1977 i ne znam da li su smeli da voze tramvaji samo sa trolom u oči tog procesa ?

Trmavaji djuro djakovic 101 nisu baš bili najstariji 1981
oni su bili 1964 godište a Belgijanci i Brede bili stariji a dočekali su 1985.

Tramvaji sa po kojim belim vratima 70 ih su bili takodje i Brede 1 i Brede 2 gotovo kod svih modela sem Jasencia/sl brod

A kolko sam razumeo iz vašeg posta PCC su od 1978 (kada je počelo farbanje) imali bela vrata u crvenoj boji ? Nije istina 115 i 116 su imali crveno bela za ostale ne mogu da tvrdim nema slika.
Pardonirajte,

malo sam pisao paušalno, a negde i pogrešio - nakon 1979. godine, PCC 1 su, poput ostalih tramvaja, imali vrata u krem-crvenoj boji, a ne bela, kao što sam napisao. Negde u glavi sam stvorio drugačiju sliku. U pravu ste.

Takođe sam paušalno napisao period vršenja poligonacije. Da, ona je počela 1976. a 1978. je ceo postupak već bio okončan.

U vezi sa stanjem voznog parka početkom 80-ih; istina je da Đure/Stojadini nisu bili najstariji, ali je u GSP-u prema njima bio stvoren animozitet i bili su prvi na listi za otpis nakon predratnih tramvaja. Ovi tramvaji se, po svemu sudeći, u Beogradu nisu najbolje pokazali tokom eksploatacije i brže-bolje su garažirani čim su nabavljeni polovni tramvaji iz Hagena. Na liniji br. 6, zamenili su ih upravo "Hagenci".

U poslednje vreme, na Ebay-u se nude foto-negativi sa beogradskim tramvajima s kraja 70-ih (neke od fotografija su ovde i na srodnim forumima). Interesantno je da u grupi fotografija iz 1979. još uvek nema neke s prizorom ĐĐ 101. Sam nisam naišao na neke fotografije "Đura" nakon 1978. godine, osim jedne, koja se već javljala na forumima (možda i ovde). Prenosim za svaki slučaj:

Slika

Više se ne sećam kada je i gde inicijalno objavljena ova fotografija, ali prenosim.

Vesa
Vozovođa
Poruke: 233
Pridružen: 07 Feb 2017, 19:04
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Vesa »

Dragi JŽ 363,
uz veliko poštovanje i molbu da mi se ponovo privatno javite jer sam - ne znam tačno kako - pogubio vaše kontakte - molim vas da mi verujete da je poligonizacija završena u proleće 1977. godine. To znam lično jer sam išao i popisivao. Imam to negde, čim nađem objaviću. A i ne bi bilo nikakvog razloga da se to razvlači dve godine. Što će reći da je tramvaj sa trolnom motkom uslikan nešto ranije, negde krajem leta 1976. godine.
Uopšte me ne bi čudilo da su "Đure" ostale u garaži čim su došli "Divazi". Kad su kupovani, sredinom šezdesetih, bila je ideja da traju deset godina, tako da su ih se lako odrekli. Ostaje enigma kako je taj tramvaj vukao dve prikolice u Zagrebu a u Beogradu jedva jednu, i to na ravnoj liniji 6. Motori su se, navodno, pregrevali.
I mala ispravka: "Breda" nije stradala u sudaru nego se prevrnula u Pariskoj ulici kad je posle krivine krenula prema okretnici Pristanište.
Takođe, mala dopuna: jedna "Jasenica" stajala je i na Autokomandi, iza cvećara, okrenuta iz pravca Vojvode Stepe prema Bulevaru JNA.

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1855
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od mali.paja »

Koliko znam u Zagrebu i Osijeku tramvaji nisu bili sa trolom. Koji je razlog da je Beograd to dugo imao? Nisam sa tramvajima na "ti" pa me zanima koja je razlika i prednosti i nedostaci ta dva sistema napajanja tramvaja?

JŽ 363
Ložač
Poruke: 90
Pridružen: 01 Sep 2017, 22:24
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od JŽ 363 »

Trolna motka je najrudimentarniji tip oduzimača struje na tramvajima, primenjivan još od 19. veka. U poređenju s drugim tipovima oduzimača, one i nemaju naročitih prednosti, osim jednostavne konstrukcije i lakog održavanja. Zato su mnogo veći njeni nedostaci - navodno slabije oduzimanje struje, a veće trošenje voznog voda, manja brzina tramvaja, lošije manevarske sposobnosti (vožnja u rikverc), kao i smicanje s voznog voda (slično kao i kod trolejbusa).

Zagreb je električni tramvaj dobio na samom početku 2. decenije 20. veka, u doba kada su već bili razvijeni drugi tipovi oduzimača (tzv. "lire") boljih karakteristika. Da ne govorimo o Osijeku koji je električni tramvaj dobio polovinom 20-ih godina prošlog veka. Kako su ovi oduzimači na vrhu posedovali klizače, vozni vod je u samom startu morao biti razvučen u cik-cak smeru, zarad ravnomernog trošenja klizača. Zato u ova dva grada nije bilo nikakvih problema prilikom zamene lira na tramvajima pantografima. S druge strane, tramvajski vozni vod u Beogradu, bio je postavljen u pravoj liniji, prilagođen za trole. Zbog toga je u drugoj polovini 70-ih i vršena poligonacija vozne mreže.

Zašto je Beograd to imao dugo? Pa... modernizacija je nekad dugotrajni proces. Šala na stranu; od kraja 2. sv. rata pa do polovine 60-ih godina, glavni problem tramvajskog saobraćaja u Beogradu je bila zastarelost voznog parka i nedovoljan broj raspoloživih vozila. Zato je na prvom mestu bila nabavka novih tramvaja. Mada mislim da se o poligonaciji razmišljalo još u drugoj polovini 60-ih i svakako početkom 70-ih. Trebalo je da to dođe na red. Ruku na srce, neki tramvajski sistemi (poput Rige, Toronta, San Franciska) još uvek koriste trolne oduzimače na svojim vozilima. Mada i tu dolazi do modernizacije (ali tek poslednjih godina).

Broken Boveri & Cie
Ložač
Poruke: 147
Pridružen: 22 Apr 2021, 21:59
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Broken Boveri & Cie »

Okrenrica kod Novog groblja,
Djuro Djakovic 201, 73+175
1980 godina
Trootske travel ebay
Prilozi
73+175 1980.jpg
73+175 1980.jpg (319.38 KiB) Pregledano 828 puta

Broken Boveri & Cie
Ložač
Poruke: 147
Pridružen: 22 Apr 2021, 21:59
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Broken Boveri & Cie »

Tramvaj T4 na liniji 10 1974 godine,
Izvor Trotskee travel

Da li je ovaj tramvaj pored linije 2 u celosti i nešto manjem broju na 10 vozio na još nekim linijama do uvođenja pantografa? Posle je počeo da se šeta malo.
Prilozi
12.jpg
12.jpg (350.71 KiB) Pregledano 815 puta

Pošalji Odgovor

Povratak na “Tramvaji i žičare na bivšim ExYu prostorima”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 8 gostiju