Putnički vagoni uskog koloseka

Lokomotive, motorni vozovi, vagoni...

Urednik: ivanjz

Pošalji Odgovor
Korisnikov grb
presa
Šef stanice
Poruke: 378
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:15
Mesto: Мали Борак
Kontakt:

Putnički vagoni uskog koloseka

Poruka od presa »

Putnički vagon 2 i 3 razreda u stanici Jajce.

http://www.google.com
Prilozi
Vagoni.jpg
Vagoni.jpg (87.07 KiB) Pregledano 4069 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8134
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Putnički vagoni uskog koloseka

Poruka od PECELJ »

Dobro je da je pokrenuta ova tema jer se o vagonima malo pisalo.
Ja bih temu malo preinačio tako da glasi : Vagoni uskog koloseka.
Time bi obuhvatili i teretne i specijalne vagone. Možda će to Moderator uspeti da ispravi.

Za početak ja ću dati jedan skraćeni izvod iz knjige g.Zorana Bundala :

Obeležavanje vagona

1. SDŽ

bez oznake samo sa brojem - salon i inspekciona kola
B - kola II razreda
C - kola III razreda
D - kola za grejanje (parni kotao)
E - službena kola
Z - poštanska kola
H - zatvorena teretna kola
K - otvorena teretna kola
J - otvorena za ugalj (za rasute terete sa niskim stranicama)
M - za žive životinje
.....................

SDŽ nije razlikovao broj osovina kroz podserije, podserije su se pisale kao sufiks.


2. BHLB (Bosanko-Hercegovačke Zemaljske Železnice)

S - salon
Dw - inspekciona kola
D - službena i prtljažna kola
A - I razred
B - II razred
C - III razred
E - IV razred
F - poštanska kola
G - zatvorena teretna kola
...........................

Podserije su se pisale malim slovom. Bez podserije su bila doosovna kola, a je označavala četvoroosovinska a s i l trosovna kola.


3. JDŽ/JŽ

JDŽ je u principu usvojila bosanski sistem označavanja uz manje promene (saloni, neke vrste teretnih kola i podserije)

Putnička i službena:

bez serije sa oznakom - salonska, inspekciona i kola za ručavanje
A - I razred
B - II razred
C - III razred
D - službena kola
E - kola IV razreda
F - poštanska kola
podserije: e - sa 3 osovine, l - kola za lokalne pruge, m - kola uža od normalnog tipa, n - sa 2 osovine, o - sa ulazima na bočnim stranama u svaki odeljak zasebno ....

Teretna zatvorena:

G - obična zatvorena
H - sa rešetkastim zidovima
M - za sitnu stoku
N - sa krletkama za prevoz živine
podserije: a - kola amerikanskog tipa, b - bez kočnice, e - sa 3 osovine, l - kola sa hladnjacima ...

Otvorena teretna:

J - sa visokim stranicama koje se mogu skidati
K - sa visokim stranicama
L - kola sa stupcima
S - kola sa obrtnima
P - specijalna otvorena kola za prevoz kola za pokućstvo
T - kola sa 6 osovina namenjena za prevoz teških stvari

Kola sa sudovima

R - kola sa sudovima (cisterne)

Kada je usvojen ovaj sistem objavljen je u službenim novinama saobraćajnih ustanova Kraljevine Jugoslavije a nešto kasnije i Dodatku Redu Vožnje za pruge koloseka 0,76 II deo (62b - II) od 01.12.1938.
Ovaj sistem je zadržan do kraja uskog koloseka na JŽ uz određena prilagođavanja vremenu (ukidanje IV i kasnije i III razreda, podserije).

Putnički vagoni su imali četvorocifrene brojeve a teretni petocifrene.

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8134
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Putnički vagoni uskog koloseka

Poruka od PECELJ »

Ko želi malo detaljnije :
clip5a.jpg
clip5a.jpg (59.22 KiB) Pregledano 4053 puta
clipx.jpg
clipx.jpg (164.47 KiB) Pregledano 4053 puta
clip2z.jpg
clip2z.jpg (178.72 KiB) Pregledano 4053 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8134
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Putnički vagoni uskog koloseka

Poruka od PECELJ »

-nastavak-
clip3dg.jpg
clip3dg.jpg (155.36 KiB) Pregledano 4053 puta
clip4w.jpg
clip4w.jpg (141.8 KiB) Pregledano 4053 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8134
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Putnički vagoni uskog koloseka

Poruka od PECELJ »

presa piše:Putnički vagon 2 i 3 razreda u stanici Jajce.

http://www.google.com
Ovaj prvi vagon do nas 2 klase je dosta neobičan. Imao je 2prozora+WC+1prozor.
Ne vidi se jasno, ali je verovatno dvoosovinski.
Ja kraći do sada nisam video.

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8134
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Putnički vagoni uskog koloseka

Poruka od PECELJ »

Izgleda da su postojali i zglobni vagoni. Ulazilo se na vrata koja su bila postavljena između dva vagona :
Zglobni vagoni.jpg
Zglobni vagoni.jpg (158.44 KiB) Pregledano 4032 puta

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1855
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Putnički vagoni uskog koloseka

Poruka od mali.paja »

PECELJ piše:
presa piše:Putnički vagon 2 i 3 razreda u stanici Jajce.

http://www.google.com
Ovaj prvi vagon do nas 2 klase je dosta neobičan. Imao je 2prozora+WC+1prozor.
Ne vidi se jasno, ali je verovatno dvoosovinski.
Ja kraći do sada nisam video.
Najvjerovatnije je to bio službeni vagon. Dvoosovinski vagoni se nisu dugo zadržali poslije '45. 2 su razloga uglavnom bila. Prvi je da su imali malu nosivost i njihova tarara je povećavala nepotrebno opterećenje vlaka. Prema nekim studijama pretpostavljalo se da je na uzanim prugama oko 1/3 prijevoza bilo za potrebe željeznice. Tu se odnosilo najviše na transport uglja i šljake (leša) iz ložionica nakon čišćenja lokomotiva kao i transport praznih vagoona za te potrebe. Isto tako se vršio i transport vode cisternama za namirivanje lokomotiva. Ja znam za kolodvor Zavala, gdje se voda cisternama dopremala, na pruzi prema Dubrovniku, Zeleniki i Titogradu. Sad si zamislite da vam je u prosijeku 1/3 mrtvog bruta (po željezničkom žargonu) na pruzi između Konjica i Bradine gdje je opterećenje 1 lokomotive oko 70t. Tamo su svi vlakovi MORALI imati najmanje 2 lokomotive bez obzira da li idu uz ili niz brdo. Drugi razlog je bio sa tim vagonima na brdskim prugama. Relativno je često dolazilo do iskakanja tih vagona kod potiskivanja. Isto tako teško je bilo složiti vlakove mješane sa 2 i 4 osovine. Nepotreban i duži manevarski rad kod sastavljanja vlaka. Također je trebalo i više kočničara na tim vlakovima. I nekad je željeznica imala nedostatak lokomotiva i ljudstva. Moj pokojni otac je bio strojovođa u Mostaru. Znao je imati i preko 300 sati rada mjesečno. Jedno vrijeme je bio u Zeleniki (6-7 godina). Non stop je bio pisan samo noćne smjene. Predvečer bi otišao do Uskoplja, Huma i ujutro se vratio. Odmah je pisan i sljedeću noć. Jedanput je otišao i šefu ložionice u Zeleniki (Nikola Malovrazić) i rekao: "Nisam ja ŠIŠMIŠ da znam raditi samo po noći. Znam ja i po danu raditi."
Poslije izbacivanja vagona sa 2 osovine ostali su u prometu samo vagoni sa 3 i 4 osovine.

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1855
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Putnički vagoni uskog koloseka

Poruka od mali.paja »

PECELJ piše:Izgleda da su postojali i zglobni vagoni. Ulazilo se na vrata koja su bila postavljena između dva vagona :
Zglobni vagoni.jpg
Nisu postojali putnički zglobni vagoni. Ovo je nekakva fotomontaža. Po meni bi ova slika bila u Ostrošcu (od Konjica prema Mostaru druga po redu).

jz82
Pružni radnik
Poruke: 4
Pridružen: 20 Apr 2012, 18:38
Kontakt:

Re: Putnički vagoni uskog koloseka

Poruka od jz82 »

Kada bi neko mogao od naših forumakih znalac mogao da se prihvati posla, pa redom postavljati vagon po vagon, namena, proizvodnja, teh. crtež i naravno foto..... Jeste teško ali vredi pokušati dobiti alu enciklopediju pruga koji više nema...

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8134
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Putnički vagoni uskog koloseka

Poruka od PECELJ »

Imate puno toga na linku Srećka Ignjatovića :

http://vremeplov.ba/?p=17404

Pošalji Odgovor

Povratak na “Vučna i vozna sredstva sa nekadašnjeg uskog koloseka”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 8 gostiju