Lokomotive Serije JZ 90

Lokomotive, motorni vozovi, vagoni...

Urednik: ivanjz

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Lokomotive Serije JZ 90

Poruka od ivanjz »

Sž361 je napisao:

"Lokomotive serije 90 vozile na pruzi Ćuprija - Senjski Rudnik i to su to bile i glavne lokomotive na ovoj pruzi. One su uostalom i napravljene baš za nju iako su radile i na drugim pravcima. Ja sam imao nameru da napišem nešto detaljnije o lokomotivama sa ove pruge.
Kao što smo već pisali ova pruga ima velike uspone i oštre krivine. Ovakve pruge su predstavljale najveći izazov za konstruktore parnih lokomotiva jer usponi zahtevaju veliku vučnu snagu a to znači veći broj pogonskih tj. vezanih osovina. Međutim što je veći broj pogonskih osovina vezanih kretnim polugama kod parnih lokomotiva to je njena sposobnost prolaska kroz krivine manja. Zato su konstruktori širom sveta smišljali razne sisteme da reše ovaj problem. Švajcarski (vrlo logično) inženjer Antoan Malet je smislio sistem koji je i nazvan po njemu i koji se i pored određenih slabosti pokazao dosta dobro u eksploataciji. I Srpske Državne Železnice su htele da ga isprobaju na pruzi Ćuprija - Senjski Rudnik pa su 1907. godine nabavile dve lokomotive ovog sistema od nemačke fabrike Henšel. Lokomotive su pravljene po ugledu na lokomotive Saksonskih Kraljevskih Železnica koje su imale veoma veliku mrežu pruga koloseka 0,75 m u brdskim krajevima. Ove lokomotive su dobile oznake SDŽ 391 i 392.

Slika

Na šemi ove lokomotive se najbolje vidi funkcionisanje sistema Malet. Lokomotiva ima dve grupe pogonskih točkova i dva para cilandara za svaku od njih. Zadnji par osovina je kruto postavljen u ramu lokomotive kao i kod običnih tipova. Ali prednji par osovina se u stvari nalazi na obrtnom postolju koje je zglobno vezano za glavni ram lokomotive i ono može da da se zaokreće u krivini što omogućava lokomotivi lak prolaz i kroz male radijuse. Praktično njena kruta baza je kao kod male dvoosovne lokomotive. Osobenost ovog sistema je i da su parne mašine sistema kompaund. To znači da para prvo ide u zadnji par cilindara koji rade sa normalnim pritiskom a imaju standardan prečnik (kod ove lokomotive 240 mm). Iskorišćena para na izlazu iz cilindara još uvek ima neku energiju i ona se sprovodi u prednji par cilindara koji naravno rade sa daleko manjim pritiskom i zato imaju dosta veći prečnik (kod ove lokomotive 370 mm). Naravno zbog pokretljivosti obrtnog postolja na kome se nalaze ovi cilindri cevi za dovod pare su morale da budu fleksibilne a to je (u to vreme) bilo teško postići. To je i bila jedna od najvećih mana ovog sistema jer je to izazivalo česte kvarove. Takođe duplirani mehanizmi su poskupljivali održavanje i bili su osetljiviji na neujednačen kvalitet delova i neprecizno ugrađivanje.

Slika

Ipak lokomotive ovog tipa su se pokazale vrlo dobro na ovoj pruzi pa je 1911. godine u Nemačkoj nabavljeno još 10 komada (SDŽ 393 - 402). Nisu sve radile na "Senjskoj" pruzi ali je ona bila domicil najvećem broju. Služile su jako dobro i ostale su dugo u saobraćaju oko 60 godina (90-002 čitave 62 godine). Nakon ukidanja pruge do Ravne Reke neke su prebačene u Bosnu. Ali mislim da lokomotiva 90-005 nije nikad radila tamo i da je ova slika nastala nakon revizije u fabrici "Vasa Miskin" u Sarajevu (lokomotiva deluje sveže sređenja). Jer lokomotiva 90-005 je nakon povlačenja sa "Senjske" pruge radila na pruzi Paraćin - Zaječar i u rudniku Bogovina.
Kao što sam već napisao nažalost nikom nije palo na pamet da sačuva bar jednu od ovih lokomotiva, veoma interesantnih i u tehničkom i u istoriskom pogledu. Za male pare su prodate u staro gvožđe a mi smo se i tada kao i danas hvalili svojom istorijom i svaki čas se pozivali na nju. Jedino što smo zaboravili da je "sačuvamo". Na sreću Česi koji za to imaju mnogo manje razloga nisu. Četri srpske lokomotive ovog tipa su se zatekle na teritoriji nove države Čehoslovačke na kraju I svetskog rata. 3 na nemačkom vojnom vozu koji je povlačio ljude i opremu njihovih vojnih železničkih jedinica sa Balkana i jedna koju je AustroUgarska vojska poslala na opravku u njihovu radionicu Vrytki. Ove lokomotive (za razliku od svih ostalih koje nisu bile u Srbiji krajem rata) nisu vraćene našoj železnici već su ostale da rade u ČS gde su dobile oznake U47 001-004 i gde su korišćene do sredine šezdesetih. Nakon toga su dve predate Nacionalnom Tehničkom Muzeju u Pragu. U 47 001 (bivša SDŽ 391) je 1992. godine popravljena u vozno stanje i od tada se koristi na železnici Jindihov Hradec."

Slika

Pregled lokomotiva SDŽ391-402

Slika

Na fotografiji dole lokomotive oznake 90-001 na nepoznatoj lokaciji.

Slika

Transport Česke lokomotive U47 001.

Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive Serije JZ 90

Poruka od ivanjz »

Lokomotiva 90-007 snimljena u Travniku 1966. godine.

Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive Serije JZ 90

Poruka od ivanjz »

Poznata Šeherova fotografije iz Sarajeva.

Slika

i slika lokomotive iz Senjskog rudnika.

Slika

Očigledna je razlika između ove dve lokomotive. Da li neko zna o čemu je reč?

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive Serije JZ 90

Poruka od ivanjz »

Kao što se vidi iz prethodne tabele jedan broj ovih lokomotiva ostao je u Čehoslovačkoj posle I svetskog rata. Tu su dobile numeraciju od U 47 001 do u 47 004. Evo njihovih fotografija.

U 47 001

Slika

U 47 002

Slika

Danas se nalazi kao muzejski eksponat u Prešovu.

U 47 003

Slika

U 47 004

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
presa
Šef stanice
Poruke: 378
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:15
Mesto: Мали Борак
Kontakt:

Re: Lokomotive Serije JZ 90

Poruka od presa »

Sdž361 je napisao:

"Lokomotive serije 90 su nabavljene za brdske pruge u Srbiji. Pre I svetskog rata su radile na više SDŽ-ovih uzanih pruga ali posle 1918. godine su sve skoncentrisane u ložionicu Ćuprija za rad na teškoj brdskoj pruzi Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Reka. Na toj pruzi je inače maksimalni uspon bio 41 promil, dakle samo malo manje od Komara na kome su se koristile zupčaste lokomotive.

Sve lokomotive ove serije, sem 90-004 koja je kasirana brzo posle II svetskog rata, su radile u Ćupriji do 1962. godine i ukidanja najteže deonice Senjski Rudnik - Ravna Reka. Posle toga 1963. godine mašina 90-002 je prodata rudniku Dobra Sreća u Vini, 1964. godine lokomotive 90-006 i 007 su date ŽTP-u Travnik tj. ložionici Dolac a lokomotiva 90-005 je nešto kasnije iznajmljena pa prodata rudniku Bogovina. Ostale lokomotive (90-001, 003, 008, 009) su 1967. godine kasirane, nakon ukidanja i poslednje deonice od Ćuprije do Senjskog Rudnika."

Korisnikov grb
presa
Šef stanice
Poruke: 378
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:15
Mesto: Мали Борак
Kontakt:

Re: Lokomotive Serije JZ 90

Poruka od presa »

Poznata fotografija Čarlija Levisa sa lokomotivom 90-007 u stanici Šipovo, što se nadovezuje na priču sdža-a.

Slika

http://www.google.com

zokivoz
Šef stanice
Poruke: 422
Pridružen: 29 Maj 2012, 10:18
Kontakt:

Re: Lokomotive Serije JZ 90

Poruka od zokivoz »

Lokomotiva 90-006 u stanici Travnik.
Prilozi
90-006-Travnik.jpg
90-006-Travnik.jpg (161.93 KiB) Pregledano 4845 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8134
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Lokomotive Serije JZ 90

Poruka od PECELJ »

Tehničke karakteristike ove serije :
90.jpg
90.jpg (80.42 KiB) Pregledano 4772 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive Serije JZ 90

Poruka od ivanjz »

Lokomotiva 90-007 u stanici Jajce.

http://www.google.com
Prilozi
90-007.jpg
90-007.jpg (142.37 KiB) Pregledano 4677 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8134
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Lokomotive Serije JZ 90

Poruka od PECELJ »

Fabrički prospekt lokomotive serije 90 , spremljene za stanicu Mladenovac. Izgleda da je kasnije dobila oznaku JDŽ 90-005.
JDZ-90-005.jpg
JDZ-90-005.jpg (90.07 KiB) Pregledano 4628 puta

Pošalji Odgovor

Povratak na “Vučna i vozna sredstva sa nekadašnjeg uskog koloseka”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 12 gostiju