Stranica 2 od 2

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poslato: 24 Jan 2016, 17:24
od PECELJ
Vi verovatno dobro poznajete ove predele u odnosu na mene pa je došlo do malog nesporazuma.

Ja na onoj fotografiji vidim kolosek šumske pruge negde u planini. Nisam ni mislio da je to mesto Okruglica.
To je izgleda odvojak (takvih je bilo oko 7 km) od glavne trase pruge Ilijaš-Okruglica-Ravne, što se lepo vidi na ovoj mapi.

Pozdrav !
Ilijas-Okruglica_1950_O_2-1.jpg
Ilijas-Okruglica_1950_O_2-1.jpg (242.4 KiB) Pregledano 25100 puta

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poslato: 25 Jan 2016, 08:32
od dugab
Gospodine Pecelj,
Moja primjedba se ne odnosi na Vas i sliku koju ste objavili, a koja je prvotno objavljena u "Šumarskom listu" iz 1941. godine. Moja primjedba odnosi se na tekst koji je napisao ivanjz, u kome on mjesto naziva Okruglicom. Radi se o mjestu, koje se na ovoj staroj karti naziva Sv. Ilija i nalazi se, ako pogledate kartu, između pruga Ilijaš - Okruglica i Semizovac - Ivančići. Mjesto se tada zvalo Sv. Ilija, a danas se zove Taračin Do, a sv. Ilija je zaštitnik te župe.
Živi i zdravi bili!

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poslato: 26 Jan 2016, 11:18
od PECELJ
Šumska pruga kroz mesto Okruglica :
Okruglica pruga.jpg
Okruglica pruga.jpg (105.53 KiB) Pregledano 25089 puta

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poslato: 22 Apr 2020, 11:20
od PECELJ
Železnička staniva Ilijaš i lokomotiva oznake 1264 :
s-l1600 locomotive 1264 at Ilias.jpg
s-l1600 locomotive 1264 at Ilias.jpg (293.68 KiB) Pregledano 24493 puta
Izvor : ebay

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poslato: 22 Apr 2020, 14:12
od železocestnik
Pozdravljeni,

ivanjz stavio nama je u drugoj temi još jednu fotografiju lokomotive broj 1264:

Slika


pozdrav
Darko

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poslato: 22 Apr 2020, 14:27
od železocestnik
Pozdravljeni,

o ovoj lokomotivi dao je podatke Tanka vatra:
Tanka vatra piše:
Ova lokomotiva je proizvedena u fabrici Krauss & Co. u Lincu f.br. 1264/1922 godine. Kupilo je ŠIP Buttazoni & Venturini iz Sarajeva,koje je vršilo eksploataciju šuma u oblasti oko pruge Vogošća - Čevljanovići gde je imalo veliko skladište.Pored skladišta je imalo i mrežu šumskih pruga,kao i dostavni kolosek koji se odvajao u km.9.020 na navedenoj glavnoj pruzi,na kojima je ona obavljala službu.Oznaka lokomotive je bila identična fabričkom broju,a imala je 4 pogonske osovine,i zanimljivo Allan-ovu krmu.Ostali tehnički podaci su trenutno nedostupni,a svoj rad je završila krajem 60-tih godina prošlog veka u ŠIP-u iz Srednjeg ili Ilijaša.
Neke podatke dodao je i železocestnik:
železocestnik piše:Pozdravljeni,

prema Pospichalu je ovako:

KrLi 1264/21 Dt Buttazzoni & Venturini Sarajevo; Teodorovic i Dohan; Dir. Šuma, Sarajevo 1264 Zvijezda (Ilijaš)

I kod Chestera piše ovaj put posle 1945:

1264 KrLi 1264/1922 PDI Jahorina; ŠIP Zvijezda/Ilijaš

Broj 1264 nekako odgovara godini 1922:

Slika

pozdrav
Darko

pozdrav
Darko

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poslato: 22 Apr 2020, 15:03
od železocestnik
Pozdravljeni,

ovaj tekst nam je dodao vanjz na početku teme. Ovaj tekst se može naći svugdje, svi ga kopiraju, a niko ne dodaje, ko ga je prvi napisao i da li postoji neki dokumenti o godini izgradnje strugare/pilane i šumske pruge od Ilijaša do Okruglice.
ivanjz piše:"Otkako je 1882. godine osnovana firma Buttazzoni und Venturini Holzindustrie A.G. u Sarajevu, u Ilijašu je podignuta strugara, poznatija kao pilana. Za potrebe novootvorene "Strugare" izgraden je (1884-1885 godine) jedan krak uskotračne šumske pruge na lokomotivni pogon od Ilijaša do Okruglice u dužini od 37,2 km, koja je služila za eksploataciju šume sa Nabožića, Okruglice i okolnih mjesta."
Šta možemo reći o toj priči, je li istinita :?:

Zanimljivo je, da ni Keith Chester u svojim knjigama o bosanskim i hercegovačkim željeznicama ne piše ništa o početku ove pruge.

Jedini pouzdani pisac o istoriji bosansko-hercegovačkih željeznica je Dževad Juzbašić.

Pogledajmo, šta piše o toj šumski željeznici u doktorskoj disertaciji sa naslovom: Izgradnja željeznica u Bosni i Hercegovini u svetlu Austrougarske politike od okupacije da kraja Kallayeve ere, Sarajevo 1974.

"Na magistralnu liniju u dolinu rijeke Bosne nadovezivale se je i šumska željeznica koja je pripadala firmi Buttazzoni i Venturini d.d.
Pruga je od Ilijaša, gde se je nalazila jedna od pilana preduzeća, vodila uz rječicu Misoču, desnu pritoku Bosne, u ugovorno područje firme koje su činile šume Misoča.
Dužina glavne linije ove šumske željeznice dosegla je 37 km, a osim nje izgrađeno je i 7 km sporedneh puteva."

Izgleda, da je i ovdje greška, jer su vjerovatno ovih 7 km pruge bez lokomotive.

Kao izvor podaje Juzbašić:
- Lakatoš i Despić: Industrija Bosnei Hercegovine, 1924
- Bericht über die Verwaltung von Bosnien und der Herzegovina 1906-1916

Iz ovog "Bericht über ...." dodaje i Keith Chester prugu Buttazzoni & Venturini AG i 37.2 km pruga sa lokomotivom i još 7,3 km bez lokomotive, izgrađeno 1912 godine, ali tamo, gde je pruga, ima zapisano: Ljubinje-Prača, dakle greška.


Da li čemo saznati istinu o ovoj priči od studenata šumarstva iz Zagreba :?:

pozdrav
Darko

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poslato: 22 Apr 2020, 15:51
od železocestnik
Pozdravljeni,

izgleda baš tako: istinu ćemo saznati samo zbog toga. što su išli apsolventi na stručnu ekskurziju u BiH još prije drugog svetskog rata (julija 1940), a zapis o tome napisali u broju 6 Šumarskog lista za 1941. godinu, dakle već za vrijeme rata.

R. Cividini i K. Mirth (Zagreb): APSOLVENTSKA EKSKURZIJA STUDENATA ŠUMARSTVA POLJOPRIVREDNO-ŠUMARSKOG FAKULTETA
U ZAGREBU MJESECA SRPNJA 1940. GODINE.

Ilijaš1.jpg
Ilijaš1.jpg (181.93 KiB) Pregledano 24482 puta
Ilijaš2.jpg
Ilijaš2.jpg (132.86 KiB) Pregledano 24482 puta
Ilijaš3.jpg
Ilijaš3.jpg (63.79 KiB) Pregledano 24482 puta

pozdrav
Darko

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poslato: 22 Apr 2020, 16:04
od železocestnik
Pozdravljeni,


i poslednji dio, koji nas interesuje:
Ilijaš4.jpg
Ilijaš4.jpg (131.74 KiB) Pregledano 24481 put
Misteriju o postavljanju pruge i pilane rešili su studenti šumarskog fakulteta iz Zagreba.

Zahvaljujem se jima Slika Slika

Ko bi sada htio, da piše, da je bila izgrađena pruga Ilijaš-Okruglica u godinama 1884-1885, trebao bi pored staviti neki dokumenat o tome.


pozdrav
Darko

Re: Šumska pruga Ilijaš - Okruglica

Poslato: 17 Okt 2020, 18:13
od železocestnik
Pozdravljeni,

sada je sve posve jasno, kada je bila izgrađena pruga Ilijaš-Okruglica.

Zanimljivo je, da ni Keith Chester u svojim knjigama o bosanskim i hercegovačkim željeznicama ne piše ništa o početku ove pruge.
Iz " Bericht über die Verwaltung von Bosnien und der Herzegovina 1906-1916" dodaje i Keith Chester podatke o pruzi Buttazzoni & Venturini AG. Pruga sa lokomotivskom vućom je duga 37,2 km i ima još 7,3 km pruge bez lokomotive, izgrađena je 1912. godine. Nije tačno zapisano, kde je ta pruga: Chester ima zapisano: Ljubinje-Prača, dakle pogrešno.

Ali Chester je tačno zapisao, kada je ila izgrađena pruga sa lokomotivskom vučom: 1912. godine.
Upitao sam Chestera, odakle mu ovaj podatak.
Sada mi je odgovorio i slao dokumenat, koji potvđuje ovaj zapis.
Dakle možemo ustanoviti, da je Chester radio knjigu o bosanskim i hercegovačkim željeznicama:
The Narrow Gauge Railways of Bosnia-Hercegovina na osnovu arhivske građe!

Prijepis
jednog izveštaja Direkcije bosansko-hercegovačkih zemaljskih železnica (k. k. BHLB = Bosnisch-Herzegowinische Landesbahnen) od 14.4.1912.

Direkcija je izradila projekt sa cijenama projekta za dogradnju stajališta Ilijaš kod kilometra 20 0.5 na liniji Sarajevo-Bosanski Brod.
Firma Butazzoni i Venturini ima za iskorištavanje šumskog područja Misoće u gradnji šumsku železnicu sa lokomotivskom vućom, koja bi se kod stajališta Ilijaš priključila na bosansko-hercegovačke zemaljske železnice. Firma bi sa svojom lokomotivom vozila vagone b.-h. zemaljskih železnic prazne vozila do svoga stovarišta, udaljenog oko 200 m i posle pune vračala do stajališta Ilijaš.
Pored železničke pruge gradi se nova moderna pilana, koja će prerađivati 30-40.000 kubik metara drva, što znaći u jednoj godini proizvodnju rezanog drveta u iznosu 1300 – 1800 vagona.
Postoječi kolosjeci u stajalištu Ilijaš ne mogu primiti tako velikog transporta a i sa stanice Podlugovo ne bi bilo moguće transportirati tako velike transporte drvene građe.

pozdrav
Darko