Колубарске пруге

U Srbiji je bio veliki broj ovih pruga. Podsetimo se.
Pošalji Odgovor
admin
Site Admin
Poruke: 40
Pridružen: 29 Mar 2012, 18:07
Kontakt:

Колубарске пруге

Poruka od admin »

Све везано за индустријске пруге уског колосека у рудницима Колубаре

Korisnikov grb
jagafoto
Vozovođa
Poruke: 288
Pridružen: 01 Apr 2012, 20:24
Kontakt:

Re: Колубарске пруге

Poruka od jagafoto »

Na starom, zovs požega, forumu sam pisao:

GOLUBUŠA

Rasputnica Golubuša se nalazila u Km 62+211 pruge Mladenovac – Lajkovac, i od nje se odvajala
pruga za stanicu Kolubara u Velikim Crljenima. Dužina pruge Golubuša – Kolubara iznosila je 7,6 km.
Ovom prugom su dopremana prazna kola za utovar uglja u kolubarskim kopovima i za otpremu, ugljem, tovarenih kola.

Iz pravca Lazarevca, rasputnica Golubuša je imala jednu odvojnu skretnicu i bila je osigurana
mehaničkim ulaznim signalima bez predsignala. Na rasputnici su dežurali saobraćajno- transportni otpremnici.

Postavljanje i izvlačenje kola na ovoj pruzi vršeno je bar dva puta dnevno- ujutro i popodne, a po potrebi i češće.

U km 2+660 pruge Golubuša-Kolubara odvajao se industrijski kolosek ’’Sušara’’ izgrađen 1956. godine.

Napomena: Više podataka o ovoj pruzi može se naći u knjizi ’’Železnice i ugalj Kolubare’’
Doktora Milana Grujića, izdanje ŽELNID, Bgd, 2008.


Između Golubuše i skretnice za ’’Sušaru’’ pruga prelazi reku Peštan. Most na Peštanu je metalne konstrukcije i
još uvek postoji. Preko mosta danas prelaze jedino pešaci i biciklisti.

Današnji izgled mosta i trase vidi se na sledećim fotografijama.

Slika

Slika

Slika

Milodan
Desetar pruge
Poruke: 29
Pridružen: 15 Dec 2015, 20:11
Kontakt:

Re: Колубарске пруге

Poruka od Milodan »

Osim pomenute Golobuše, opisane u ovom tekstu postojalo je još, ako se dobro sećam, još tri pruge (idustrijskih koloseka) na uzanim prugama u dolini Kolubare. Fokusiram se na lajkovački železnički čvor. Iz stanice Brdule postojala je industrijska pruga za Radljevo odakle se u železničkim kolima izvlačio ugalj iz Radljeva. U stanici Brgule je postojala lokomotiva za opsluživanje ove pruge, postavljanjem praznih i izvlačenjem tovarenih kola.
U mestu Ćelije, službeni naziv Beli Brod, postojao je industrijski kolosek, koji je opsluživao preduzeće "Dimitrije Tucović" u Ćelijama. Odmah iza mosta i stajališta Beli Brod postojala je skretnica (sa iskliznicom) preko koje su se guranjem postavljala kola, uglavnom, za utovar tucanika i kreča i otuda izvlačila kola za dalju otpremu. Nisam siguran, ali mi se čini da su u fabrici postojala dva (ili više) koloseka - tako da je bilo moguće "okretanje" lokomotive oko bruta (niza železničkih kola) tako da je vbilo moguće guranje na otvorenu prugu prema Lazarevcu i od skretnice "fabrički" voz je lokomotiva vukla za Lajkovac na dalje ranžiranje.
Iz stanice Slovac, paralelno sa prugom za Divce (i Valjevo) vodio je industrijski kolosek za utovar kamena u majdanu Slovac. Postrojenje za utovar kamena i transportni sistem je prelazio preko puta Slovac-Valjevo.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Колубарске пруге

Poruka od ivanjz »

Pozdrav za gospodina Milodana starog železničara i otprovnika kao i dobrog poznavaoca pruga uskog koloseka.

Dobro nam došao na forum1

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Колубарске пруге

Poruka od PECELJ »

U knjigama g.Grujića i g.Govedarevića pominje se rudnik uglja Radljevo. Govori se da je bio u eksploataciji za vreme ratova i kada je vladala nestašica.
Međutim nigde se ne govori o bilo kakvoj uzanoj ind.pruzi Radljevo - Brgule.
Pominje se samo da je postojala uzana ind.pruga (600mm) Mali Borak- rudnici Kolubara i da je ukinuta oko 1950.godine.
Možda je se naš mašinovođa i otpravnik g. Miladin prebacio u svojim sećanjima ?
Borak.jpg
Borak.jpg (39.84 KiB) Pregledano 4576 puta
Golubasa.jpg
Golubasa.jpg (32.36 KiB) Pregledano 4576 puta

sdz361
Mašinovođa
Poruke: 159
Pridružen: 02 Apr 2012, 17:19
Kontakt:

Re: Колубарске пруге

Poruka od sdz361 »

Poštovani g. miladin se nije prebacio u svojim sećanjima.
Industrijska pruga od stanice Brgule do rudnika uglja Radljevo je zaista postojala. Sagrađena je oko 1936. godine, par godina nakon što je ovaj rudnik otvoren. Ova pruga je bila koloseka 0,76 m ali je prvobitno sagrađena sa laganim "dekoviljskim" šinama koje nisu mogle da izdrže veliko osovinsko opterećenje, pa je i pored istog koloseka ugalj ipak pretovaran u stanici Brgule. Po rudničkoj pruzi su mogli da saobraćaju samo vagoneti i laka rudnička manevarka ali ne i državni vagoni. Ugalj je iz tih vagoneta preko rampe u Brgulama pretovaran u JDŽ vagone. Pošto je rudnik imao samo jednu lokomotivu, kada ona nije bila ispravna, vagonete su vukli konji.

Tokom drugog svetskog rata nestašica uglja iz drugih krajeva je povećala značaj ovog rudnika, tako da je prevoz sa pretovarom posto usko grlo. Zato je po naređenju Nedićeve vlade državna železnica ustupila rudniku jače šine i 1942. godine pruga je rekonstruisana tako da su njome mogli da saobraćaju klasični vagoni i lokomotive JDŽ direktno do rudnika. Posle rata ovaj rudnik je dobio još veći značaj i otvorena mu je još jedna jama, tako da se ova pruga u mestu Radljevo račvala na dva kraka. Rudnik je prvo iznajmio a kasnije i otkupio manevarsku lokomotivu od JDŽ i to je bila 71-012. Ova lokomotiva je kasnije prebačena u Železaru Jesenice i danas je sačuvana kao muzejski primerak u Sloveniji.

Trasa ove pruge može da se vidi na nekim kartama iz pedesetih a nešto podataka o njoj ima i u Grujićevoj knjizi "Železnice i ugalj Kolubare" (strane 74-75).

"Modernizacija" šezdesetih je progutala i usku prugu i rudnik. Uska pruga pala kao "žrtva" normalizacije a jamski rudnik Radljevo je zatvoren kada su na tom prostoru otvorani veliki površinski kopovi Kolubare.
Rudnik je zatvoren 1965. godine i pruga je tada prestala da se koristi ali nisam našao podatak da li je tada i demontirana ili je to bilo tek 1968. kada je ukinuta uska pruga za lajkovac
Možda miladin zna ovaj podatak?

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Колубарске пруге

Poruka od PECELJ »

Zahvaljujem našoj "živoj enciklopediji" g.sdz361 na detaljnom opisu ove industrijske pruge.
Nažalost ja nisam imao ovu knjigu g.Grujića, koja se pominje, pa je tako i došlo do moje pogrešne pretpostavke.

Pozdrav i za g.Miladina i g.sdz361

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Колубарске пруге

Poruka od ivanjz »

sdz361 piše:Poštovani g. miladin se nije prebacio u svojim sećanjima.
Industrijska pruga od stanice Brgule do rudnika uglja Radljevo je zaista postojala. Sagrađena je oko 1936. godine, par godina nakon što je ovaj rudnik otvoren. Ova pruga je bila koloseka 0,76 m ali je prvobitno sagrađena sa laganim "dekoviljskim" šinama koje nisu mogle da izdrže veliko osovinsko opterećenje, pa je i pored istog koloseka ugalj ipak pretovaran u stanici Brgule. Po rudničkoj pruzi su mogli da saobraćaju samo vagoneti i laka rudnička manevarka ali ne i državni vagoni. Ugalj je iz tih vagoneta preko rampe u Brgulama pretovaran u JDŽ vagone. Pošto je rudnik imao samo jednu lokomotivu, kada ona nije bila ispravna, vagonete su vukli konji.

Tokom drugog svetskog rata nestašica uglja iz drugih krajeva je povećala značaj ovog rudnika, tako da je prevoz sa pretovarom posto usko grlo. Zato je po naređenju Nedićeve vlade državna železnica ustupila rudniku jače šine i 1942. godine pruga je rekonstruisana tako da su njome mogli da saobraćaju klasični vagoni i lokomotive JDŽ direktno do rudnika. Posle rata ovaj rudnik je dobio još veći značaj i otvorena mu je još jedna jama, tako da se ova pruga u mestu Radljevo račvala na dva kraka. Rudnik je prvo iznajmio a kasnije i otkupio manevarsku lokomotivu od JDŽ i to je bila 71-012. Ova lokomotiva je kasnije prebačena u Železaru Jesenice i danas je sačuvana kao muzejski primerak u Sloveniji.

Trasa ove pruge može da se vidi na nekim kartama iz pedesetih a nešto podataka o njoj ima i u Grujićevoj knjizi "Železnice i ugalj Kolubare" (strane 74-75).

"Modernizacija" šezdesetih je progutala i usku prugu i rudnik. Uska pruga pala kao "žrtva" normalizacije a jamski rudnik Radljevo je zatvoren kada su na tom prostoru otvorani veliki površinski kopovi Kolubare.
Rudnik je zatvoren 1965. godine i pruga je tada prestala da se koristi ali nisam našao podatak da li je tada i demontirana ili je to bilo tek 1968. kada je ukinuta uska pruga za Lajkovac
Evo par fotografija.
Radljevo1.jpg
Radljevo1.jpg (137.67 KiB) Pregledano 4190 puta
Koliko može da se vidi ovde je lokomotiva serije 72.
Radljevo2.jpg
Radljevo2.jpg (184.63 KiB) Pregledano 4190 puta
Radljevo3.jpg
Radljevo3.jpg (181.51 KiB) Pregledano 4190 puta
U pozadini se vidi lokomotiva verovatno 71-012 ispred ložionice.

Ovu lokomotivu imali smo priliku već da vidimo u Lajkovcu.
71-012.jpg
71-012.jpg (142.05 KiB) Pregledano 4190 puta
Izvor FB.

http://www.google.com

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Колубарске пруге

Poruka od cira-1 »

Rađanje Kolubare - 150 godina rudarske proizvodnje-14
Rađanje Kolubare - 4.jpg
Rađanje Kolubare - 4.jpg (807.9 KiB) Pregledano 2914 puta

Pošalji Odgovor

Povratak na “Nekadašnje industrijske pruge uskog koloseka u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 6 gostiju