Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Sve vezano za nekadašnje pruge uskog koloseka u Crnoj Gori
Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Poruka od PECELJ »

Karta trase peuge Titograd-D.Plavnica :
K Titograd-D.Plavnica.jpg
K Titograd-D.Plavnica.jpg (183.12 KiB) Pregledano 4083 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Poruka od PECELJ »

Vozni red iz 1949.godine :
RV Tirograd-D.Plavnica 49.jpg
RV Tirograd-D.Plavnica 49.jpg (121.86 KiB) Pregledano 3990 puta
Red vožnje iz 1954/55.godinu :
RV Titograd-Donja plavnica  54-55.jpg
RV Titograd-Donja plavnica 54-55.jpg (52.57 KiB) Pregledano 3990 puta
Izvor : sajt g.S.Ignjatovića

Korisnikov grb
wulfy
Nadzornik pruge
Poruke: 41
Pridružen: 15 Nov 2014, 19:42
Mesto: Budva - Crna Gora
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Poruka od wulfy »

Ako sam dobro na ovoj pruzi su bile četri lokomotive, sve četri zaplenjene od Austro-Ugarske tokom I svjetskog rata. Jedna od njih je bila i ova:

1917 godište, model Breitfeld-Daněk, oznake JDŽ 99.3-013, prvobitno služila u Austro-Ugarskoj

Koje su bile ostale tri nije mi poznato, ali mislim da su takođe imale oznake 99.3. Poslije drugog svjetskog rata angažovana je i jedna Đuro Đaković lokomotiva, nije mi poznata oznaka.

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Poruka od cira-1 »

Prvo pomenuta lokomotiva 993-013. Fotografija je sa izložbe pod rednim brojem 012
Prilozi
993-013 Izlozba012.jpg
993-013 Izlozba012.jpg (218.64 KiB) Pregledano 3953 puta

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Poruka od cira-1 »

Pored ove lokomotive iz ove serije radila je i lokomotiva 993-002. Fotografija je sa izložbe
Prilozi
993.002.jpg
993.002.jpg (119.8 KiB) Pregledano 3952 puta

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Poruka od cira-1 »

Pored ove serije na ovoj pruzi je radila i parna lokomotiva serije 992-014. Fotografija je sa izložbe pod rednim brojem 038.
Za četvrtu lokomotivu nemam podatke, a ako nekog interesuje mogu da pokušam da pronađem.
Prilozi
992.014 Izlozba 038.jpg
992.014 Izlozba 038.jpg (152.01 KiB) Pregledano 3952 puta

Korisnikov grb
wulfy
Nadzornik pruge
Poruke: 41
Pridružen: 15 Nov 2014, 19:42
Mesto: Budva - Crna Gora
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Poruka od wulfy »

PECELJ piše:
DJDJ 06.08.1959.jpg
izlozba012fa5.jpg
Dakle, imamo 99.3-013, 99.3-002 i 99.2-014 (sve tri od prije II svjetskog rata) te bi trebala biti još jedna.
Takođe, znamo da je bila i jedna Đuro Đaković 1947 godište, sudeći po slici iz citiranog posta. Zna li se koji je to model lokomotive i koja je oznaka bila?

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Poruka od PECELJ »

Muzejska postavka lokomotive, izrađene u „Đuro Đaković“, u „Potisju“-Kanjiža :
Potisje kanjiza IMG_3400.JPG
Potisje kanjiza IMG_3400.JPG (94.89 KiB) Pregledano 3933 puta
Najverovatnije da je 4-ta CG lokomotiva serija 99.3. Rađena možda po licenci ?

Korisnikov grb
wulfy
Nadzornik pruge
Poruke: 41
Pridružen: 15 Nov 2014, 19:42
Mesto: Budva - Crna Gora
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Poruka od wulfy »

Vrlo moguće.

Od putnika koji su svojevremeno koristili voz na relaciji Plavnica - Podgorica/Titograd čuo sam da mu je nadimak bio ,,Šarabaj''. Porjeklo nadimka mi nisu znali objasniti. Ima li neko ideju?

sdz361
Mašinovođa
Poruke: 159
Pridružen: 02 Apr 2012, 17:19
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Poruka od sdz361 »

Evo opet mene. U prethodnim postovima o ovoj kratkoj ali lepoj i zanimljivoj pruzi pomenuto je dosta podataka o lokomotivama. Oni su delom preuzeti iz literature ali na žalost u njima ima puno grešaka. Zato ću u narednim postovima dati tačne podatke (na osnovu višegodišnjeg skupljanja dokumentacije po raznim muzejima i arhivima)o voznom parku na ovoj pruzi.

Da krenemo od početka. Prvu prugu koloseka 0,60 m između Podgorice i Donje Plavnice tj. pristaništa na Skadarskom jezeru sagradila je Austro-Ugarska vojska 1917. godine. Na pruzi su korišćene polovne dvoosovinske lokomotive. Oktobra 1918. bilo ih je 3, serije kukRB IIb sa brojevima 818,820 i 823. Prilikom evakuacije kuk vojska je uspela da demontira kompletnu prugu sa voznim parkom, da to ukrca na brodove i uputi ka Rijeci ili Trstu. Šta je tačno bilo sa tim materijalom se ne zna. Najverovatnije je taj materijal na brodu ili u nekoj od Jadranskih luka zaplenila italijanska vojska. U svakom slučaju ništa od toga nije pripalo novostvorenoj Kraljevini SHS.

Zato je 1923. godine odlučeno da se ova pruga ponovo izgradi. Prugu su izgradile jedinice železničke komande vosjke Kraljevine SHS. Zvanično objašnjenje je bilo da se to radi zbog uvežbavanja vojnih jedinica ali to nije bio glavni razlog. Glavni razlog je bio to što je italijansko "Barsko društvo" koje je držalo prugu Bar - Virpazar i Barsko pristanište imalo još od pre rata koncesiju i za gradnju pruge od Skadarskog jezere do Podgorice. Zato država nije smela da gradi prugu za javni saobraćaj na toj relaciji. Kako italijani u novim okolnostima nisu pokazivali nameru da tu prugu uskoro i izgrade rešenje je nađeno u angažovanju vojske. Pruga je zvanično služila samo za njene potrebe. Kao što sam već ranije u jednoj drugoj temi napisao kolosečni materijal je prebačen iz Srbije sa demontirane vojne pruge Valjevo - Pričević. Od ratnog plena koji je skoncentrisan u ložionici Đeneral Hanri (danas Đorče Petrov) prebačene su dve lokomotive: SHS 116 (bivše Pruske vojne železnice HFB, Henshel 4954/1898) i SHS 166 (bivše kuk vojne železnice kukRB RIIIc 166, STEG 4339/1918).
U međuvremu je italijanska kompanija zvanično odustala od koncesije za prugu Plavnica - Podgorica pa je ova pruga mogla da promeni status, da se otvori za javni saobraćaj i pređe pod upravu državnih železnica. To se i desilo 1927. godine. Pruga je teritorijalno potpala pod Oblasnu direkciju državnih železnica Sarajevo. Direkcija Sarajevo je pored pomenue dve lokomotive prebacila na ovu prugu i lokomotivu SHS 603 (ex kukRB 352, Smoschewer 603/1918). Međutim ova lokomotiva je bila preteška za ovu prugu i praktično nije korišćena u saobraćaju. Zato je 1929. iz Kraljeva prebačna još jedna lokomotiva SHS 55A, (isti tip kao i SHS 116, bivše Pruske vojne železnice, Krauss 2929/1894. Ove četri lokomotive su bile na ovoj pruzi i 1934. godine kada je izvršena prenumeracija na novi sistem označavanja lokomotiva JDŽ. O tome u narednom postu.

Pošalji Odgovor

Povratak na “Nekadašnje pruge uskog koloseka u Crnoj Gori”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 10 gostiju