Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Srbiji
Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 6219
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Porukaod PECELJ » 19 Feb 2021, 12:46

ivanjz piše:Železnička stanica u Valjevu neposredno posle rata.


Mala ispravka . Snimak je iz 1914-15.godine dok još Valjevo nije bilo okupirano.

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 6219
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Porukaod PECELJ » 27 Feb 2021, 12:52

Neposredno posle stajališta kod Krušika i Polj.škole, na pruzi Valjevo-Lajkovac, nekih 500 m niže rečica Ljubostinja je prolazila ispod puta i pruge.
Na fotografiji iz WW II vide se Ljotićevcikako popravljaju ovaj propust.

Ljotićevci na pruzi u Valjevu u toku II svetskog rata..jpg
Ljotićevci na pruzi u Valjevu u toku II svetskog rata..jpg (172.34 KiB) Pregledano 985 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 6219
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Porukaod PECELJ » 03 Apr 2021, 13:01

Bilo je problema na početku eksplostacije ove pruge .

"Pravda" 31.03.1909.godine :

Pravda 31.033.1909.jpg
Pravda 31.033.1909.jpg (143.63 KiB) Pregledano 676 puta

Brodska linija :
Brod BG-Sabac.jpg
Brod BG-Sabac.jpg (42.36 KiB) Pregledano 676 puta

Red vožnje iz tog vremena :
redvz2.jpg
redvz2.jpg (220.24 KiB) Pregledano 676 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 6219
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Porukaod PECELJ » 12 Apr 2021, 12:08

U prošloj objavu u listu "Pravda" od 31.03.1909.godine pisalo se o problemima na žel.stanici Zabrežje.
U "Pravdi" od 03 marta 1909.godine navodi se da je izgleda u martu bio prekid saobraćaja, verovatno zbog zime, i da je to uspešno rešeno, zahvaljujući ing.Miloradu Popoviću.

da li se zna ko je bio ing.Milorad Popović ???

Pravda 3 mart 1909.jpg
Pravda 3 mart 1909.jpg (182.77 KiB) Pregledano 585 puta

"

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 6219
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Porukaod PECELJ » 13 Apr 2021, 11:13

List "Pravda" 22.januar 1909.godine.

Novinar ovog lista je 12.januara 1909.godine putovao uzanom prugom od zabrežja do Valjeva.
U članku iznosi svoje utiske sa tog putovanja, koji su zanimljivi, malo šaljivi a donekle i karikira stvari. mada znamo da je bilo problema na početku.

1-2.jpg
1-2.jpg (237.81 KiB) Pregledano 536 puta

3-4.jpg
3-4.jpg (265.18 KiB) Pregledano 536 puta

5.jpg
5.jpg (164.7 KiB) Pregledano 536 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 6219
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Porukaod PECELJ » 23 Apr 2021, 11:28

Do sada se mislilo da postoji samo jedna fotografija sa dočeka prvog voza 1908.godine u Valjevo, koju je snimio poznati valjevski fotograf Stevan Jovanović.
Za ovu fotografiju, koju je poslao Arhivu g.Neša Gajić (nislim da mi je poznat ?), se isto navodi da je sa dočeka prvog voza ?
Moje mišljenje je da je snimljena sutradan po povratku voza u Obrenovac i Zabrežje ?

168917669_1215681478848397_1937068478502907932_n.jpg
168917669_1215681478848397_1937068478502907932_n.jpg (146.09 KiB) Pregledano 305 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 6219
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Porukaod PECELJ » 28 Apr 2021, 11:47

List "Vreme" 3.avgust" 1938.godine......

Stanični Red vožnje žel.stanice Beograd za uzani kolosek.
Nije bilo direktnog voza za Valjevo pa se presedlo u lajkovcu ali su veze verovatno bile dobre.

Iz donjeg Reda vožnje (ne znam godinu ?) to se i vidi. A mogla je se popiti i kafa u lepoj i zanimljivoj Restoraciji u stanici lajkovac :)

Legenda : (M)-mešoviti voz

6.jpg
6.jpg (272.88 KiB) Pregledano 232 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 6219
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Porukaod PECELJ » 03 Maj 2021, 11:52

Detalja sa železničke stanice Valjevo.

197_001 1961.jpg
197_001 1961.jpg (178.87 KiB) Pregledano 138 puta

Imao bih jedno pitanje : Pošto nikad nisam radio na železnici, primetio sam da na teretnim vagonima ima samo jedno ovo rebrasto crevo a na putničkim dva. Kako to biva ? Verovatno su to creva za vazdušno kočenje (Božić ?) ???
Opet na slici vidimo da su ta dva creva spojena ? Pretpostavljam da je to zadnji vagon i da bi se zatvorio krug instalacije ???

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 6219
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Porukaod PECELJ » 03 Maj 2021, 12:54

Ili je ovo zadnji deo tendera lokomotive sa nekim prskalicama za uništavanje koeova na pruzi ?

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1498
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Porukaod mali.paja » 04 Maj 2021, 22:41

Ovo su uzani vagoni i na vagonu je montirana prskalica za uništavanje korova. Najvjerovatnije je to neki unikatni rad sekcije za pruge. Na uzanim prugama nije bilo zračnih kočnica, pogotovo tipa Božić. Sad na uzanim prugama ugrađuju samo zračne kočnice. Ovo je samo na teritoriju bivše Jugoslavije. Zašto se ugrađuju? Radi toga jer su nekad na uzanim prugama bile vakum kočnice. Nestankom nekadašnjih uzanih pruga su nestali i propisi za te pruge. Ali zato postoje propisi za normalne pruge koji se mogu primjeniti i na uzane. Vani u Austriji se još koriste vakum kočnice. Isto tako koriste i zračne. Koja je razlika između vakum kočnice i zračne. Malo ću pojednostavniti? Vakum po samom imenu bi bilo zrakoprazno. Na lokomotivi postoji parna crpka koja isisava kompletan zrak iz crijeva između vagona i sistema za kočenje na vagonima. Kada strojovođa započinje kočenje on u sistem pomalo pušta zrak i aktiviraju se kočnice. Kod zračnog kočenja pa tako i kočnica tipa Božić u kočionom sistemu vagona i crijevima između je zrak pod pritiskom 5 atmosfera (po sadašnjem bara). Kompresor na lokomotivi stalno drži taj pritisak. Kada strojovođa počinje kočiti on ispušta zrak iz sistema i dolazi do kočenja. Što je veće ispuštanje zraka jače je kočenje. Zato u putničkim vagonima postoje kočnice za slučaj opasnosti. Putnik kada to povuče prisilno pušta zrak i dolazi do naglog kočenja tako da ljudi mogu letiti po vagonima (ovisi od brzine). Na normalnim putničkim vagonima postoji još jedno crijevo u kojem je pritisak 7 atmosfera. To koristi samo kod prolaza između vagona ili ulaza u vagone sa avio sjedalima. Tada se otvaraju bočna vrata pritiskom na dugme ili postoji senzor koji registrira osobu i sam otvara vrata a nakon nekog vremena i zatvara.
Sad da odgovorim zašto su 2 crijeva na putničkim vagonima. Jedno crijevo je od sistema za kočenje dok je drugo za grijanje zimi. Iz lokomotive se pušta para koja u putničkim vagonima i nekim teretnim prolazi kroz radijatore i grije iste. Neki teretni vagoni imaju i crijeva za grijanje iako ne griju. To je uglavnom na vagonima za prijevoz automobila kako bi se provela para do putničke garniture. Naveo sam da i neki teretni vagoni imaju grijenje. Uglavnom su to cisterne koje prevoze neke kemikalije (naprimjer bitumen) koje dok su tople su u tekućem stanju a kad se ohlade onda se skrute, stvrdnu. Obično gdje se trebaju istovarati postoje stabilni izvori pare da ne bi lokomotiva morala dolaziti.
Još malo o kočenju. Zračno kočenje ima kontinentalna Europa dok je vakum uglavnom bio na britanskim otocima. Sad i oni to napuštaju ako nisu već to napustili? Vagoni koji su iz Britanije prelazili u Europu su morali imati mogućnost vakum i zračnog kočenja (2 crijeva). Isto je i sa vagonima iz Europe koji idu u V.Britaniju. Kako bi željezničari znali naprimjer da se vagon dostavljen na utovar u Zaječar za london može tovariti? Ti vagoni kako putnički tako i teretni uz slovnu oznaku serije (veliko slovo abecede) moraju imati i malo slovo "f" (podserija vagona). Taj "f" je od početne riječi trajekt na engleskom (feribot). Toliko od mene. Ima li još kakvo pitanje?


Povratak na “Nekadašnje pruge uskog kolose u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 7 gosta

cron