Pruga Niš - Dimitrovgrad

Sve vezano za istoriju železnica u Srbiji
jovanla
Ložač
Poruke: 97
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:28
Kontakt:

Pruga Niš - Dimitrovgrad

Poruka od jovanla »

.


PRUGA NIŠ - DIMITROVGRAD

Gradnja pruge Beograd-Niš, prve železničke pruge u ondašnjoj Kraljevini Srbiji, proistekla je iz obaveza koje je 1878. na Berlinskom kongresu preuzela Kneževina Srbija (od 1882. godine Kraljevina). Srbija je bila primorana da izgradi železničku prugu od svoje granice na Savi do Turske odnosno Bugarske granice. Posle velikih političkih problema i diplomatskih aktivnosti, afere Bontu i propasti Generalne unije, pruga Beograd-Niš dovršena je i puštena u saobraćaj 23 avgusta( po starom kalendaru) 1884. godine. Nastavilo se s gradnjom i povezivanjem sa bugarskim i turskim železnicama.

Nakon propasti Generalne Unije, Ministarski Savet Srbije je 27 marta 1882 godine odobrio je ministru finansije da podpiše novi ugovor o građenju pruga sa punomoćnikom društva Narodnog Kontoara za eskont, što je i učinjeno 29 marta 1982 godine.

Sa novim društvom je srpska vlada zaključila i ugovor o građenju i eksploataciji pruge Niš Pirot i to 1884 godine za sumu od 223000 dinara po kilometru. za građenje pruge Niš-Pirot vlada je morala da izda novu seriju železničkih obveznica. Građenje pruge od Niša i Pirota do Caribroda je bilo u cilju ispunjenja člana 10 Berlinskog ugovora od 28 marta 1880 godine kojim je predviđena železnička veza između Beograda i Caribroda.( Srbije i Bugarske )
Građenje pruge Niš – Pirot je počelo 25 jula ( stari kalendar) 1885. godine. Rat između Srbije i Bugarske 1885/86 prekinuo je građenje železnice u septembru a od proleća 1886. građenje je nastavljeno.Pruga ka Pirotu dovršena je 1. novembra 1887. godine, a kada je Bugarska završila svoju deonicu do granice, 1. avgusta 1888. godine uspostavljena je veza sa bugarskim železnicama kod Caribroda (Dimitrovgrada ) preko zajedničke srpsko-bugarsko pogranične stanice. Do 1950. godine ime grada bilo je Caribrod a otada Dimitrovgrad. Do kraja I svetskog rata Caribrod se nalazi u sastavu Bugarske, a od 1920 godine nalazi se u sastavu Srbije.

U skupštini te 1888 godine kralj Milan ponosno izjavljuje:

Među saobraćajnim sredstvima stoje železničke pruge na prvom mestu. Na Berlinskom kongresu naložene su Srbiji u interestu njenom i svetskog saobraćaja,zamašne dužnosti, koje je ona, iz poštovanja prema velikim silama, potpisnicima Berlinskog Ugovora, savesno i potpuno ispunila dovršivši građenje svojih železničkih pruga u svima pravcima. Naša pruga Niš-Vranje dovršena je još prošle godine, a ove godine dovršena je i pruga Niš – Caribrod, tako da, sa naše strane, ništa ne stoji na putu da se obe ove pruge vežu sa prugama turskim i bugarskim.”

Evo trase ove pruge na staroj karti:

Slika

Slika

Slika

Stari red vožnje sa ove pruge.

Slika

.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Niš Dimitrovgrad

Poruka od ivanjz »

SVI POSTOVI SA TEME SIĆEVAČKA KLISURA NA STARIM RAZGLEDNICAMA I FOTOGRAFIJAMA PREMEŠTENI SU OVDE

ivanjz piše:Goran Ćirić je napisao:

"Сићевачка клисура

Целина настала пробојем Нишаве између Белопаланачке и Нишке котлине у дужини од око 16 км. Састоји се из три дела: горњег дугог око 5,5 км (Градишки кањон); средњег дугог око 2,5 км (Острвичка котлина) и доњег дугог око 7,8 км (сићевачки део). Цела клисура заузима пространство од око 50 квадратних километара.

О клисури има веома мало историјских података. Због непроходности и забитости кроз векове нема ни античких, ни средњовековних а ни Турских података о клисури. Ипак, неки топоними, трагови градишта, манастира и манастиришта указују да је простор клисуре био насељен како у време антике тако и средњовековног периода.

У време антике, средњег века и Турске владавине, дакле у периоду дужем од 2,000 година, пут који је повезивао Ниш са Софијом и Константинопољем/Цариградом/Инстанбулом је ишао преко превоја Плоче (на самој Плочи се и данас могу видети остаци римског пута Via Militaris). Данашњи пут преко Плоче је трасирао турски управитељ Ниша Митад паша 1862. године. О значају Плоче говоре чак и стихови Ивана Гундилића који превој помиње у спеву „Дубравка“ (превој назива Куновица по оближњем селу).

По први пут је клисура постала проходна након изградње железничке пруге Ниш-Пирот, која је пуштена у промет 1887. године. Након Другог светског рата, средином шездесетих, је у промет пуштен и савремени пут који је пробијен кроз клисуру. Нови ауто-пут Ниш-Пирот-Софија, чија би градња требала да почне следеће године ће опет напустити клисуру и иће преко Плоче (испод које ће бити изграђен тунел)

Због своје лепоте, посебности флоре и фауне на њеном простору, специјалне климе постоји предлог да се клисура прогласи националним парком. "

SIćevačka klisura je najčešći motiv na starim srpskim razglednicama sa železničkim motivima.

Pogledajmo neke.

Slika
[/quote]

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Niš Dimitrovgrad

Poruka od ivanjz »

Sićevačka klisura.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Niš Dimitrovgrad

Poruka od ivanjz »

Sićevačka klisura.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Niš Dimitrovgrad

Poruka od ivanjz »

Sićevačka klisura.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Niš Dimitrovgrad

Poruka od ivanjz »

jagafoto piše:Fotografiju Tunel u Sićevačkoj klisuri snimio je Lazar Lecter.
Njen originalni otisak je u Arhivu SANU u Beogradu, 7901/II-431;
a fotografije g. L. Lectera o izgradnji železnice u Srbiji izlagane su na Svetskoj izložbi u Parizu 1889. godine...

Slika

Valjevska revija Kolubara (04/2009) o Lecteru piše: Lazar Lecter je rodom iz Temišvara.
U Srbiju se preselio u leto 1879. Bio je tada star 48 godina. Stalni fotografski atelje u Beogradu
otvorio 1880. godine, potom i atelje u Nišu. Knez Milan Obrenović ga je ubrzo naimenovao za
svog dvorskog fotografa. Rešenjem ministra unutrašnjih dela Milutina Garašanina primljen je
19. februara 1881. „pod zaštitu srpskih zakona”. Po onome što se o njemu sada zna, Lecter se
fotografskim poslom bavio još nekoliko godina, do oko 1895. Imao je zvanje: „kraljevski srpski dvorski fotograf”.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Niš Dimitrovgrad

Poruka od ivanjz »

jagafoto piše:Fotografije Lazara Lectera, snimljene osamdesetih godina XIX veka,
u vreme kada je u Srbiji počela izgradnja železnica uspešno su ostvarile funkciju
dokumenata o terenima predviđenim za izgradnju pruge, o izvođenim radovima,
kao i o izgledu završenog posla koji je sniman između 1884. i 1888. godine.

Fotografija Izgradnja tunela na pruzi Niš-Pirot nastala je oko 1885.
Originalni otisak nalazi se u arhivi SANU u Beogradu, 7901/II-627

Slika

Ova, kao i fotografija Tunel u Sićevačkoj klisuri prvi put su izlagane u MPU 1977.
Na studijskoj izložbi prof. Branibora Debeljkovića pod nazivom ’’Stara Srpska fotografija’’,
a zatim na pokretnoj izložbi, istog naziva, koja je obišla mnoge gradove u zemlji i inostranstvu.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Niš Dimitrovgrad

Poruka od ivanjz »

jagafoto piše:Sićevačka klisura na još jednoj razglednici:

Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Niš Dimitrovgrad

Poruka od ivanjz »

Evo još malo slika iz Sićevačke klisure.

Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Niš Dimitrovgrad

Poruka od ivanjz »

Sićevačka klisura.

Slika

http://www.google.com

Pošalji Odgovor

Povratak na “Istorija pruga normalnog koloseka u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 11 gostiju