Pruga uskog koloseka Idrija - Godovič - Hotedrščica - Logatec

Sve o nekadašnjim prugama uskog koloseka u Sloveniji
Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5347
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Pruga uskog koloseka Idrija - Godovič - Hotedrščica - Logatec

Porukaod ivanjz » 01 Feb 2017, 10:04

Nekoliko fotografija.

01.jpg
01.jpg (211.77 KiB) Pregledano 624 puta


Izgradnja tunela kroz Naklom u Logatcu

02.jpg
02.jpg (81.03 KiB) Pregledano 624 puta

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga uskog koloseka Idrija - Godovič - Hotedrščica - Logatec

Porukaod Jaguar » 02 Feb 2017, 21:45

Sa priložene skice,  vidi se da ova "dekoviljska" pruga ide: Dolenji Logatec - Hotedrščica - Godovič, a onda se dijeli u dva kraka:

[1] Godovič - Črni Vrh - Zadlog - Pancala

[2] Godovič - Idrija - Dolenja Trebuša

Prugu je gradila austrougarska vojska radi opskrbe vojnih jedinica na Soškoj fronti, a u funkciji je bila od 9. septembra 1916. do 24. oktobra 1917.
Prilozi
skica.Logatec.jpg
skica.Logatec.jpg (108.67 KiB) Pregledano 598 puta

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga uskog koloseka Idrija - Godovič - Hotedrščica - Logatec

Porukaod Jaguar » 04 Feb 2017, 13:02

Za potrebe štampanja kataloga "V ZALEDJU SOŠKE FRONTE" (Ljubljana 2015.), Mira Hodnik je napisala da je dionica Idrija - Dolenja Trebuša bila u prometu svega 6 dana. 

Citat:


"Oskrba bojišč je bila močno odvisna od cestnega in železniškega prometa. Cestni promet je bil zaradi pomanjkanja konj in avtomobilov močno okrnjen, 
zato so pospešeno gradili ozkotirne železnice. Sprva so vagone vlekli konji, kasneje so jih nadomestile 
bencinske lokomotive, nekatere proge so celo elektrificirali.

Bohinjska železnica od Jesenic do Bohinjske Bistrice in naprej skozi tunel v Baško grapo do Gorice je  bila med letoma 1915 in 1917 najpomembnejša oskrbovalna pot severnega dela avstro-ogrske 5. armade, ki se je bojevala na frontni liniji Šmohor - Batognica - Peski - Mrzli vrh. Za hitrejšo oskrbo krnskega bojišča so od jeseni 1915 do spomladi 1916 zgradili še konjsko železnico od Bohinjske Bistrice do hotela Zlatorog v Ukancu in jo kasneje elektrificirali.

Promet na bohinjski progi proti Sv. Luciji (zdaj Most na Soči) je bil že od začetka soške fronte pogosto ustavljen zaradi dosega italijanskih topničarjev. Ko je italijanska vojska v 6. soški bitki avgusta 1916 tako poškodovala normalnotirno progo, da so vlaki z jeseniške strani lahko vozili samo še do Grahovega v Baški grapi, so bili prisiljeni za nemoteno oskrbo fronte poiskati nove povezave. 


Odločili so se, da bo glavno izhodišče oskrbe železniška postaja LOGATEC.


V letih 1916 in 1917 so zgradili in širili omrežja začasnih ozkotirnih železnic med Logatcem in Idrijo ter proti Črnemu Vrhu ("Idrijski Feldbahn"). 

Nova proga je nadomestila izpad poškodovane in prezasedene bohinjske železnice. Najprej so naredili ozkotirno konjsko železnico Logatec - Godovič - Zadlog (Črni Vrh) - Lokve (Poncala). Nato so na ozkotirni železnici Logatec - Črni Vrh na današnji glavni cesti Godovič - Črni Vrh (na serpentini takoj za predorom) zgradili nov odcep proti Idriji. Tri kilometre dolga proga se je po zelo zahtevnem terenu nad Divjim jezerom spustila v Idrijsko Belo.

Tik pred prebojem soške fronte so podaljšali še ozkotirno železnico od Idrije do Dolenje Trebuše in zgradili progo med Škofjo Loko in Hotavljami. 

Progo Idrija - Dolenja Trebuša, ki je bila dograjena 18. oktobra 1917, so uporabljali samo šest dni, do preboja fronte pri Kobaridu, 24. oktobra 1917."


Uskotračna željeznica (s konjskim vučom) Škofja Loka - Hotavlje, koju spominje Mira Hodnik, je na skici uz prethodni post označena brojem 2.
Prilozi
Godovich.JPG
Godovich.JPG (131.65 KiB) Pregledano 583 puta

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 740
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Idrija - Godovič - Hotedrščica - Logatec

Porukaod železocestnik » 04 Feb 2017, 13:32

Pozdravljeni,

potrebno je znati, da su za potrebe štampanja kataloga "V ZALEDJU SOŠKE FRONTE" (Ljubljana 2015) i same izložbe samo sakupili podatke iz literature, koju su imali na domah ruke, dakle nisu imali ni specialne literature o vojnim željeznicama. Nije bilo izrađenih nikakvih novih studija i sakupljanja građe po arhivima u inostranstvu.

Zbog toga su i greške u tim radovima. Samo jedan primjer:

"...konjsko železnico od Bohinjske Bistrice do hotela Zlatorog v Ukancu in jo kasneje elektrificirali."

Hotel Zlatorog u Ukancu nema nikakve veze sa konačnom stanicom ove pruge. Samo je ime konačne stanice "Zlatorog" isti, kao ime hotela.

pozdrav
Darko

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga uskog koloseka Idrija - Godovič - Hotedrščica - Logatec

Porukaod Jaguar » 04 Feb 2017, 18:01

Anka Vončina je "cijeli život" istraživala ovu prugu. Ona piše:

"Ozkotirna železnica je široka le od 600 do 700 milimetrov (normalnotirna 1435 mm), zgrajena brez klasičnega, običajnega, železniškega ustroja, brez utrjene podlage, ki je potrebna za normalno progo. Imenovali so jo 'Feltban' po njenem nemškem poimenovanju 'Der Feldbahn'. Z gradbenimi deli so pričeli takoj (veliko število predvsem ruskih vojnih ujetnikov). Najprej so vrtali predore, gradili nasipe in podporne škarpe, kopali useke in polagali tire na odobreni trasi. Kjerkoli so le lahko, so jih položili kar po in poleg obstoječe ceste.

Promet do Zadloga je stekel takoj, prav neverjeten je podatek, da že 9. septembra 1916, šesta ofenziva pa je bila sredi avgusta. Po pripovedovanju so med samo vožnjo tire tudi sproti prilagajali, jih prestavljali, za vleklo pa so uporabljali konjske vprege."



U reviji "Ruda" (Mežica, decembar 2012.) sam pronašao zanimljiv članak:

"Posebnosti gradnje železniškega predora pri Godoviču v času I. svetovne vojne".

Tu reviju je lako pronaći na internetu, a ja izdvajam ovu rečenicu iz navedenog članka:


"Sprva su štiriosne vagončke (z nosilnostjo 2.5 tone na os) vlekli s konji, ko pa je krme pa tudi konj začelo primanjkovati, so začeli uporabljati

vagončke z vgrajenim motorčkom

(3.5 kW, dvovaljni, zračno hlajeni)".
Prilozi
tunel25.jpg
tunel25.jpg (101.58 KiB) Pregledano 572 puta
most25.jpg
most25.jpg (157.15 KiB) Pregledano 572 puta

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga uskog koloseka Idrija - Godovič - Hotedrščica - Logatec

Porukaod Jaguar » 04 Feb 2017, 19:43

Dionica Godovič - Idrija, bila je izuzetno zahtjevna, a gospođa Anka Vončina ovako je opisala gradnju:

"Zelo slikovit 12 kilometrski odsek od Godoviča do Idrije so zgradili v rekordnem času, od 1. do 20. septembra 1916 (20.000 ujetnikov). Gradnja na tem delu je bila zaradi terena zelo zahtevna. V strmini so izkopali celo tunel, čez grape gradili mostovže, za obračališče pa viadukt. Povprečen naklon proge je bil trideset promilov, kajti višinska razlika med Godovičem in Idrijo je okrog 300 metrov.

Železniška trasa iz Godoviča proti Idriji je okrog tri kilometre potekala po Francoski cesti (zgrajena v času Ilirskih provinc), ki se od ceste proti Črnemu Vrhu odcepi v ostrem ovinku, 500 m po izhodu iz današnjega tunela. Tudi ta je bil, mimogrede, narejen za namen železniške povezave do bojišč, vendar kasneje. Ko je Feltban zapusti francosko cesto, je v širokih 'okljukah zakljukal' nad prepadno strugo Zale (kanjon med Godovičem in Idrijo, kjer poteka cesta danes) in tekel visoko po njenem levem bregu do Vrh Ključ. Tu je prečkal cesto Podroteja - Koševnik in se zagrizel nad Divjim jezerom v Strug proti Idrijski Beli. Teren že nad Zalo ni enostaven, a tu je še prepadnješi.

V Strugu nad Vojkovo ploščo je predor dolg skoraj 25 metrov. Takoj za predorom je bil mostiček čez zelo strmo hudourniško strugo (sedaj ohlapna jeklenica). Takoj naprej za levim ovinkom pa je proga potekala po več kot deset metrov dolgem lesenem mostovžu ob skalni steni. O njem danes ni nobenih sledi, vidni so le betonski temelji na obeh koncih, na katerih je slonela lesena konstrukcija. Ta del poti nam danes pomaga premostiti obvoz z nekaj klini.

Železnica Idrijske Bele ni dosegla. Vlak se je na slabi izravnavi nad Vojkovo ploščo, pred zadnjimi stenami, ki zapirajo izhod iz Struga v Belo, obrnil proti Idriji.



Del ovinka je bil narejen na leseni konstrukciji - viaduktu - drugače v tej strmini ni bilo možno."



Gradnja tog znamenitog drvenog zavoja ("viadukta") ovjekovječena je na priloženoj fotografiji.
Prilozi
Umkehrschleife.jpg
Umkehrschleife.jpg (190.6 KiB) Pregledano 567 puta

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga uskog koloseka Idrija - Godovič - Hotedrščica - Logatec

Porukaod Jaguar » 04 Feb 2017, 20:39

Na prvom prilogu približno je skicirana trasa, da se vidi kako se pruga "spuštala" iz Godoviča do Idrije, kao i lokacija onog drvenog "Umkehrschleife".

Na drugom je prilogu snimak pronađenog "dekoviljskog" segmenta ove pruge, ali u izvoru nije naveden podatak o razmaku šina.
Prilozi
trasaGI.jpg
trasaGI.jpg (149.06 KiB) Pregledano 560 puta
sirina.jpg
sirina.jpg (119.49 KiB) Pregledano 560 puta

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga uskog koloseka Idrija - Godovič - Hotedrščica - Logatec

Porukaod Jaguar » 05 Feb 2017, 12:18

Uz post od 04 Feb 2017 (18:01) priložene su dvije arhivske fotografije: tunel (gornja slika) i mostić kod tog tunela (donja slika). Tunel je vrlo dobro očuvan, ali mostića više nema.
Prilozi
041Tunel.jpg
041Tunel.jpg (155.02 KiB) Pregledano 543 puta
044Mostic.jpg
044Mostic.jpg (251.2 KiB) Pregledano 543 puta

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga uskog koloseka Idrija - Godovič - Hotedrščica - Logatec

Porukaod Jaguar » 05 Feb 2017, 12:23

Na dionici od Godoviča do mjesta gdje se nalazio drveni "Umkehrschleife" (kojeg, također, više nema), dobro su očuvani nasipi, škarpe, zasjeci i usjeci.
Prilozi
015Nasip.jpg
015Nasip.jpg (151.21 KiB) Pregledano 543 puta
053Skarpa.jpg
053Skarpa.jpg (214.04 KiB) Pregledano 543 puta
054Usjek.jpg
054Usjek.jpg (135.4 KiB) Pregledano 543 puta

Jaguar
Šef stanice
Poruke: 337
Pridružen: 27 Jan 2017, 14:44

Re: Pruga uskog koloseka Idrija - Godovič - Hotedrščica - Logatec

Porukaod Jaguar » 05 Feb 2017, 12:45

Između mjesta gdje se nalazio drveni "Umkehrschleife" i Idrije, rijeka Idrijica prima dvije desne pritoke: Zala (kanjon te rijeke naglašava Anka Vončina) i Ljubevščica.

Mislim da se gradnja mosta (u prilogu) odnosila na Ljubevščicu.
Prilozi
Ljubevscica.jpg
Ljubevscica.jpg (107.03 KiB) Pregledano 542 puta


Povratak na “Nekadašnje pruge uskog koloseka u Sloveniji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost