Beogradski tramvaji

Vesa
Ložač
Poruke: 132
Pridružen: 07 Feb 2017, 19:04
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Porukaod Vesa » 23 Dec 2018, 01:25

Poštovani JŽ 363,
imate li tu skicu okretnice?

Korisnikov grb
cira-1
Direktor železnice
Poruke: 1744
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Porukaod cira-1 » 23 Dec 2018, 12:23

Na mestu centralnog gradskog trga nekada je postojala kafana, nalik mnogima iz onog doba, smeštena u prizemnoj kući. Pre rata tu je bila legendarna "Topola", veoma blizu mesta gde se danas nalazi gorostasna skulptura posvećena nekadašnjem političaru. Vide se šine,a koliko vidim da je dvokolosečna ???
Kafana Topola - 1.jpg
Kafana Topola - 1.jpg (90.4 KiB) Pregledano 1125 puta


Izvor : Beograd nekad i sad : Trg Nikole Pašića

Našao sam i ovj podatak : Godine 1947. Terazije su preuređene, šine povađene. Privremena okretnica tramvaja je napravljena na Trgu Marksa i Engelsa (današnjem Trgu Nikole Pašića) koji je bio u izgradnji, a početkom ’50-ih godina prošlog veka tramvaji su se preselili na okretnicu kod crkve Svetog Marka gde su ostali do danas.

JŽ 363
Nadzornik pruge
Poruke: 32
Pridružen: 01 Sep 2017, 22:24
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Porukaod JŽ 363 » 23 Dec 2018, 22:23

Lep pozdrav g. Vesa,

pronašao sam spomenutu skicu, prenosim je:

Slika

Objavljena je bila na forumu Railserbia.net, a njen autor je bio član "Topčiderac".

JŽ 363
Nadzornik pruge
Poruke: 32
Pridružen: 01 Sep 2017, 22:24
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Porukaod JŽ 363 » 23 Dec 2018, 22:42

cira-1 piše:Na mestu centralnog gradskog trga nekada je postojala kafana, nalik mnogima iz onog doba, smeštena u prizemnoj kući. Pre rata tu je bila legendarna "Topola", veoma blizu mesta gde se danas nalazi gorostasna skulptura posvećena nekadašnjem političaru. Vide se šine,a koliko vidim da je dvokolosečna ???


Poštovani g. cira-1,

crtež koji ste postavili prikazuje stanje lokacije u vremenu pre 2. sv. rata. Deo šina koji se vidi na slici je zavoj kojim su tramvaji s Bul. Kralja Aleksandra vozili na Terazije i ta deonica je svakako bila dvokolosečna. Uzeo sam slobodu da u prethodnu skicu ucrtam stanje sa crteža;

Slika

crvenim sam zaokružio lokaciju koju je slikao autor crteža.
Nedoumica u vezi s dvokolosečnom prugom se odnosila na samu okretnicu prekoputa "Borbe", tj. da li je sama okretnica imala jedan ili dva koloseka.

Što se tiče same okretnice, razultati do kojih se može doći metodom dedukcije jeste da je izgrađena najranije u vreme uvođenja trolejbusa, tj. u kasno proleće 1947. godine. Međutim, moguće je da je do toga došlo i kasnije, pošto sam nailazio na podatke da je u jednom periodu kao početna stanica (već) skraćene 6-ice služila ukrsnica pored Skupštine.
Do kada je okretnica egzistirala? Tokom 1949. jeste, ako kao dokaz uzmemo video s Bredom 2 kod pošte (a koje su te godine isporučene). Po meni, okretnica je demontirana najverovatnije s početkom gradnje zgrade Doma sindikata, ili tokom pripremnih radova na gradnju. Nažalost, ovakva nagađanja nisu najinteresantnija. Trebalo bi krenuti u istraživanje periodne građe, ali manjak vremena često koči...

Vesa
Ložač
Poruke: 132
Pridružen: 07 Feb 2017, 19:04
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Porukaod Vesa » 24 Dec 2018, 13:13

Poštovani JŽ 363,
hvala Vam za sve što ste nesebično podelili s nama. Da li biste bili ljubazni još da objasnite poslednju fotografiju koju sam ja postavio? Gde se tramvaj tačno nalazi na mapi?
Sećam se Topčiderca, imao je odličnih priča o liniji 12 za Dedinje.

JŽ 363
Nadzornik pruge
Poruke: 32
Pridružen: 01 Sep 2017, 22:24
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Porukaod JŽ 363 » 24 Dec 2018, 22:18

Vesa piše:Da li biste bili ljubazni još da objasnite poslednju fotografiju koju sam ja postavio? Gde se tramvaj tačno nalazi na mapi?


Lep poydrav, g. Vesa,

tramvaj MAN s prikolicom se nalazi u Nemanjinoj ulici, prošavši raskrsnicu s Ul. Svetozara Markovića. Zgrada u pozadini je "Akademija 28", s tim što je u međuvremenu očigledno pretrpela promene (više ne postoje krilna vrata ka Nemanjinoj).

Dolazim i do zaključka da su tramvajske pruge u Nemanjinoj i na donjem delu Bulevara Revolucije jedine u tadašnjem Beogradu bile izdvojene u baštice u sredini ulice, sa stubovima unutar koloseka. Da li grešim?

JŽ 363
Nadzornik pruge
Poruke: 32
Pridružen: 01 Sep 2017, 22:24
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Porukaod JŽ 363 » 24 Dec 2018, 22:21

Grešim. Postojala je i jedna deonica u Bul. Vojvode Mišića, između Sajma i Mostara.

Vesa
Ložač
Poruke: 132
Pridružen: 07 Feb 2017, 19:04
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Porukaod Vesa » 24 Dec 2018, 23:43

Hvala. Zbunilo me je ono što je pisalo ispod fotografije, ali mi se nikako nije uklapalo.

JŽ 363
Nadzornik pruge
Poruke: 32
Pridružen: 01 Sep 2017, 22:24
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Porukaod JŽ 363 » 25 Dec 2018, 22:39

Dok smo pri temi o okretnici na Trgu Marksa i Engelsa, postavio bih još jednu interesantnu fotografiju;

Slika

Ja bih je datirao upravo u period 1948-1950. Ako dobro primećujem, tramvajska pruga zaokreće na desnu stranu, a potvrda za to je položaj kontaktne mreže koju "otkriva" beli zid nekadašnje zgrade suda. Pogled objektiva bi trebalo da je usmeren pravo na prostor okretnice, mislim da se tamo čak nazire i jedan rešetkasti stub, nosač tramvajske mreže.

Ne sećam se gde sam tačno pronašao fotografiju - Flickr ili neki od srodnih foruma - ali nažalost nisam uspeo da nađem verziju sa većom rezolucijom. Time bi raspoznavanje bilo mnogo lakše.

Vesa
Ložač
Poruke: 132
Pridružen: 07 Feb 2017, 19:04
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Porukaod Vesa » 06 Jan 2019, 01:52

Jedan prilog i od mene. Godina je 1947, nemam, nažalost, datum.
Prilozi
486820NBSnovinepolitika194719470424005cr.jpg
486820NBSnovinepolitika194719470424005cr.jpg (138.96 KiB) Pregledano 981 puta


Povratak na “Tramvaji i žičare na bivšim ExYu prostorima”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost