"Maglićeve" šumske željeznice i Rudnika uglja u Miljevini

Bosna i Hercegovini imala je možda i najveći broj ovih pruga. Vratimo sećanja.
Igor Legaz
Vozovođa
Poruke: 298
Pridružen: 17 Maj 2018, 16:01
Kontakt:

Re: "Maglićeve" šumske željeznice i Rudnika uglja u Miljevini

Porukaod Igor Legaz » 09 Dec 2018, 19:33

Otto Blau je šezdesetih godina XIX. st. bio pruski konzul u Bosni i Hercegovini

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Otto_Blau_(Orientalist)

Svoja zapažanja o Bosni i Hercegovini, zapisao je u:
Reisen in Bosnien und der Hertzegowina.

Za Brod je zapisao da na Drini ima skela, ali je izostavio napisati neku riječ o ostacima mosta.
Prilozi
IMG-cdd24576a8858bb2bece04a1ff7abd21-V.jpg
IMG-cdd24576a8858bb2bece04a1ff7abd21-V.jpg (132.69 KiB) Pregledano 259 puta
IMG-95856e0c8531b24d8f6c147bbcb81a47-V.jpg
IMG-95856e0c8531b24d8f6c147bbcb81a47-V.jpg (235.02 KiB) Pregledano 259 puta
IMG-fc745ef5c7d1b0637515df9ec0379c4a-V.jpg
IMG-fc745ef5c7d1b0637515df9ec0379c4a-V.jpg (123.41 KiB) Pregledano 259 puta

Igor Legaz
Vozovođa
Poruke: 298
Pridružen: 17 Maj 2018, 16:01
Kontakt:

Re: "Maglićeve" šumske željeznice i Rudnika uglja u Miljevini

Porukaod Igor Legaz » 09 Dec 2018, 21:44

Da se vratim na post od 04.11.2018.



Od 1572. (Philippe du Fresne-Canaye) do 1673. (Menze i Marino Ragnina), bila su (najmanje) 3 drvena drinska mosta u Brodu.

Ako je drveni most, kojeg spominju Dubrovčani Menze i Marino Ragnina, bio u prostoru do 1677. godine, onda taj most "nije preživio" kraj te godine, jer je Drinu, 1677. spopao katastrofalan povodanj, a kad Drina nabuja, onda "sve nosi", bez ikakve sentimentalnosti.

Izuzetan povodanj Drine zabilježen je 1731. godine , pa (još žešči) 1737. godine, a o onom katastrofalnom iz 1896. godine, pisao je i legendarni nobelovac.

Stoga, ako je na početku bilo koje od popisanih godina bio neki drveni most na mističnoj ljepotici (ne samo u Brodu), tada takav most definitivno nije "doživio" kraj te godine.

Od 1677. kad je (najkasnije) stradao drinski most, koji je bio u Brodu 1673. (Menze i Marino Ragnina) do 1906. (kad je izgrađen prvi željezni most na Drini u Brodu) proteklo je 229 godina.


Evliya Çelebi je 1664. godine bio u Višegradu i zapisao je da je nabujala Drina (prije 1664.) srušila jedan volat (jedno okno) vezirovog kamenog mosta.

Iz toga se može iti, koliko jak povodanj je bio kad se urušio jedan volat kamene ćuprije.

Jasno, ako je te godine bio neki drveni most u Brodu, Drina ga je "odnijela".
Prilozi
2018-12-09 20.15.31_31.jpg
2018-12-09 20.15.31_31.jpg (205.89 KiB) Pregledano 256 puta

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 798
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: "Maglićeve" šumske željeznice i Rudnika uglja u Miljevini

Porukaod železocestnik » 10 Dec 2018, 01:18

Pa da, to su nevjerovatne sile, koje nastupaju kot katastrofalnih povodnji...

Ja mislim , da postoje nacrti, kada je Austrijska monarhija prvi put ustanavljala, kakvo je stanje temelja. Bilo je veoma loše...

I sada, ako ima velika sila, volat ode niz reku...

Kamena ćuprija zauzima suviše prostora za tako divlje reke (zbog širokih nosača i puno broja nosača).
Tek sa novim tehnologijama je moguće riješiti probleme, koje tada nisu mogli.

pozdrav
Darko

Igor Legaz
Vozovođa
Poruke: 298
Pridružen: 17 Maj 2018, 16:01
Kontakt:

Re: "Maglićeve" šumske željeznice i Rudnika uglja u Miljevini

Porukaod Igor Legaz » 10 Dec 2018, 13:31

Poznati hrvatski polihistor Vjekoslav Klaić je 1878. objavio:

Bosna • Podatci o zemljopisu i poviesti Bosne i Hercegovine.

U toj knjizi Vjekoslav Klaić piše da je tada (sedamdesete godine XIX. st.), bio samo jedan most na Drini i to kameni, u Višegradu, a navodi da je na Drini, kod Broda, bila skela.
Prilozi
2018-12-10 13.16.28.jpg
2018-12-10 13.16.28.jpg (105.29 KiB) Pregledano 243 puta
2018-12-10 13.06.19.jpg
2018-12-10 13.06.19.jpg (124.97 KiB) Pregledano 243 puta

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 798
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: "Maglićeve" šumske željeznice i Rudnika uglja u Miljevini

Porukaod železocestnik » 10 Dec 2018, 21:48

Pozdravljeni,

ja mislim, da je u ovom članku dovoljno napisano, koji sve problemi dolaze sa velikim/katastrofalnim povodniji, kojih je bilo na Drini puno.

http://www.hms.civil.uminho.pt/events/a ... 77_184.pdf

Zbog toga je i odnelo parapet...
...pa i po koji volat

Kameni most bi trebao biti više od stogodišnje vode (pa i više).
Ali onda ne bi tako lepo izgledao i nikad nebi došao u UNESCO spisak ;) :D

Još dio knjige Bridge hydraulics, toliko da se vidi, da je bila polovina mostova oštećena zbog poplava...i da se vidi, da je potreban dovoljni "otvoren prostor" mosta za rijeku...

https://books.google.si/books?id=e0VZDw ... ms&f=false

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 798
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: "Maglićeve" šumske željeznice i Rudnika uglja u Miljevini

Porukaod železocestnik » 10 Dec 2018, 22:47

Samo još to, šta znači "otvoreni profil" mosta..

Slika

Kada rijeka "popuni" profil mosta, počne se povečavati brzina vode i potkopavati temelje stubova...

Da nismo sasvim u OT, to važi i za željezničke mostove, i one čelične.

Kad nivo rijeke dođe sasvim ispod čelične konstrukcije, postoji opasnost od udaraca dvnih trupaca ili drugih stvari, koje nosi voda sa sobom, i može oštečiti čelićnu konstrukciju, koja nije proračunata za takve sile.

pozdrav
Darko

Igor Legaz
Vozovođa
Poruke: 298
Pridružen: 17 Maj 2018, 16:01
Kontakt:

Re: "Maglićeve" šumske željeznice i Rudnika uglja u Miljevini

Porukaod Igor Legaz » 24 Dec 2018, 16:38

Prilog:

Detalj topografske "JNA karte" (M = 1 : 25000) iz 1973. godine, list: "Gacko [576-2-1]", podlist: "Brod, Beleni".

Karta pokriva Drinu od Broda do Foče. Nažalost, karta je "odsjekla" lijevu polovinu apsolutno najlegendarnijeg željezničkog mostovnog prijelaza, u povijesti.

Uz lijevu obalu Drine nema nikakve ceste, već je samo pruga "Miljevina".

Cesta je uz desnu obalu Drine, a cestovna vozila Drinu u Brodu prelaze preko armiranobetonskog mosta "mješovite namjene", jer se u to vrijeme, taj most koristio i za željeznički promet, što se vidi po mreži kolosijeka na desnoj obali Drine, u Brodu.

U svijetu su postojali, postoje, i postojat će mostovni željeznički riječni prijelazi, na stotine, tisuće, miljune, raznovrsnih mostova.

Svaki takav prijelaz ima (imat će) svoj historijat, ali niti jedan nema (niti će imat) tako bogato ispisanu povijest, kao ovaj, u Brodu.
Prilozi
IMG-2904500812523dd8553ffed43c788cb3-V.jpg
IMG-2904500812523dd8553ffed43c788cb3-V.jpg (226.09 KiB) Pregledano 158 puta


Povratak na “Nekadašnje industrijske pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost