Pruga uskog koloseka Bar - Virpazar

Sve vezano za nekadašnje pruge uskog koloseka u Crnoj Gori

Korisnikov grb
cira-1
Direktor železnice
Poruke: 1362
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Bar - Virpazar

Porukaod cira-1 » 14 Apr 2012, 09:52

Jedna interesantna pruga uzanog koloseka, širana koloseka 750 mm, kažu prva u Crnoj Gori, ako ne računamo prugu Uskoplje - Zelenika koja je bila širine 760 mm. Prvo kratak istorijat ove pruge, tekst sam dobio od prijatelja jovanla, a ja sam ubacio par fotografija, čini mi se da je tako interesantnije.

Izgradnja pruge Bar - Virpazar
Na prostoru koji obuhvata granice današnje Crne Gore prva železnička pruga Gabela – Zelenika otvorena je u julu 1901. godine. Austro- ugarska, koja je tada vladala Bokom i delom Crnogorskog primorja, gradila je ovu prugu uskog koloseka iz vojničkih razloga. Od nje su se račvali pravci Uskoplje - Dubrovnik i Hum – Trebinje, preko kojih je bila povezana sa železničkom mrežom u Bosni i Dalmaciji. U Beču su planirali da prugu od Zelenike preko teritorije Kneževine Crne Gore produže sve do Skadra.

Na Cetinju su imali drugačije planove. Ekonomski interesi zemlje nalagali su građenje saobraćajnica koje bi povezale demografske centre i šumama i rudama bogata područja u unutrašnjosti sa obalom Jadranskog mora.
Slika
Radovi na izgradnji pruge u Barskom polju. Iz knjige 100 godina železnice Crne Gora.

U Crnoj Gori su ideje o gradenju železnica ozbiljnije počele da se razmatraju 90-tih godina XIX vijeka. Kao moguće linije pominjane su trase Plavnica-Danilovgrad, Nikšić - Skadarsko jezero, Andrijevica - Skadarsko jezero. Ove projekte i proračune radili su francuski stručnjaci, a francuski je trebalo da bude i kapital za njihovu realizaciju. Crnogorska vlada je zvanični konkurs za izgradnju pruge Nikšić - Bar raspisala 1901. godine. Trebalo je da ova železnica posluži iskorišćavanju prirodnih resursa u Kneževini. Crnogorski ministar inostranih poslova Gavro Vuković, prilikom svoje posete Parizu, bezuspešno je stojao da francuski kapital izgradi ovu prugu.

Početkom XX veka inženjer Ante Dešković iznosi planove za ekonomski preobražaj Crne Gore u kojima značajnu ulogu igra izgradnja železničkih pruga.

Pošto Rusija nije pokazivala interes, poželjno je bilo da kapital bude iz zemalja politički nezainteresovanih za Crnu Coru, poput Holandije ili Belgije, ali ni za njih Crna Gora nije bila dovoljno ekonomski zanimljiva.

Nastupajući u Zapadnoj Evropi kao promoter crnogorskih privrednih resursa Ante Dešković se oktobra meseca 1902. godine, pojavio u Veneciji. U iscrpnom ekspozeu zainteresovanima je predočio prednosti ulaganja u Crnu Goru. Za realizaciju su nuđene sledeće koncesije: izgradnja i korišćenje Barske luke u trajanju od 50 godina; izgradnja i iskorišćavanje železnice Nikšić- Bar u trajanju 75 godina uz garanciju 5 odsto dobiti na uloženi kapital u ova preduzeća.
Slika
Đuzepe Volpi i crnogorski fukcioner nadgledaju radove na pruzi. Iz knjige 100 godina železnice Crne Gora.

U pomenutom ekspozeu predviđalo se da je za gradnju luke i železnice, organizovanje eksploatacije šuma i ruda i uspostavljanje monopola duvana, neophodno obezbediti 20.000.000 franaka. Ključni i najskuplji segment poduhvata koji je trebalo da ekonomski preobrazi Crnu Goru, bila je izgradnja železnice. Za nju je trebalo prema ovom proračunu utrošiti 10.300.000 franaka.

Predstavnici venecijanske grupe Ruđero Revedini, Pjero Foskari i Đuzepe Volpi sačekali su da rok važenja Deškovićevih koncesija istekne, a onda su početkom januara 1903. godine doputovali na Cetinje. ržavnom savetu Kneževine obratili su se 15. (28.) januara sa željom da preuzmu pomenute koncesije kao i da im se odobri rok od pola godine radi dodatnih istraživanja i finansijske pripreme. Vlada im je u svemu izašla u susret.

Od momenta dobijanja koncesija pa do potpisivanja konačnog ugovora između italijanskih kapitalista i crnogorske vlade o gradnji luke, železnice i plovidbenog sistema na Skadarskom jezeru, prošlo je više od tri godine.
Slika
Tunel Sutorman na pruzi Bar - Virpazar. Arhiv Voja Milanović.

Nakon pravog diplomatskog rata, konačno je 20 decembra 1905. godine ustanovljeno anonimno cnogorsko društvo pod nazivom “Barsko društvo” sa sedištem na Cetinju. Ciljevi Društva bili su podizanje Luke Bar i pridodate Slobodne zone, gradnja i korišćenje železnica “u Crnoj Gori i inostranstvu”, monopolsko vršenje plovidbe po Skadarskom jezeru mehaničkim sredstvima i uopšte,"svaka finansijska i trgovačka operacija ma koje vrste”.

Projekat železnice izradio je predsednik Društva, inženjer Roberto Paganini.

Izvesni radovi na gradnji luke i železnice obavljani su i prije nego što je zaključen ugovor sa “Barskim društvom”. Inženjeri Pasi i Cenderini tokom proleća 1906. godine počeli su sa izgradnjom stanice u ristanu i tunela kroz Sutorman.

Od samog početka radova na železnici dolazilo je do sukoba između crnogorskih radnika i italijanskih poslodavaca. Italijanski inženjer Pasi žalio se crnogorskim vlastima na nedisciplinu radnika. . .U opštoj klimi nepopularnosti Italijana kod naroda, inženjer Pasi je molio da vlasti pošalju žandarme, kako bi oni garantovali red.
Slika
Barska luka 1908. godine. Iz knjige 100 godina železnice Crne Gora.

Nastavak sledi

Korisnikov grb
cira-1
Direktor železnice
Poruke: 1362
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Bar - Virpazar

Porukaod cira-1 » 15 Apr 2012, 10:21

Sukobi između radnika i Italijana su se nastavljali. Na deonici pruge u Barskom polju 1906. godine u štrajk je stupilo oko 30 radnika zbog otpuštanja nastojnika koji ih je štitio od preduzimača. Iste godine je izbio i štrajk na gradilištu luke.

Jula 1907. godine nekoliko radnika koji su već ranije radili u Americi organizovalo je štrajk na radovima za probijanje tunela na Sutormanu. Formirali su štrajkački odbor, koji je tražio da se umesto nastojnika Italijana postave Crnogorci, kao i da se povećaju nadnice. Ovaj štrajk je uspeo jer je glavni preduzimač pristao na uslove, plašeći se širenja štrajka među radnicima duž čitave pruge.

Probijanje železničke trase je zbog tvrdog krečnjačkog terena bilo povezano sa velikim teškoćama, a javljao se takođe i problem podzemnih voda, posebno kod izlaza prema Virpazaru. Među najvažnijim
poslovima bili su: učvršćivanje pruge na glinovitim terenima, izgradnja pojedinih nasipa, potpornih zidova, često velike visine, nekoliko dubokih rovova, zatim više mostića i dva zidana mosta, jednog u Crnom potoku i drugog u Limnjanima. Najteži objekat za gradnju na pruzi bio je tunel u Sutormanu, koji je bio širine 3,5m, visine 4,5 m, dužine 1.969 metara i čitav obložen.
Slika
Pruga Bar-Virpazar – spirala, scena iz filma - Mali voz

Izgradnja pruge se uprkos teškoćama bližila kraju.Rimska Tribuna je pisala: “Noću između 17. i 18. marta spojena su dva dela tunela u Sutormanu”. Dvadeset šestog septembra 1908. godine inženjer Pasi je telegramom obavestio predsednika Vlade Tomanovića o dolasku prve lokomotive iz Bara u Virpazar. Italijani su u Virpazaru napravili malu svečanost uz isticanje vladareve slike i gozbu.

Redovan saobraćaj trebalo je da otpočne tek nakon što komisija pregleda i utvrdi ispravnost izvedenih radova na pruzi. U zvaničnoj štampi se pisalo o očekivanju velikih privrednih koristi i najavljeno je skoro svečano otvaranje pruge.

Ministar finansija i građevina Dušan Vukotić je 29. oktobra najavio otvaranje redovnog saobraćaja za 2. novembar i zainteresovane pozvao da uvoz robe vrše preko Barske luke. Konačno je 2. novembra uz prigodnu svečanost pruga Bar-Virpazar predata saobraćaju.
Slika
Italijanski gosti prilikom svecanog otvaranja pruge. Iz knjige 100 godina železnice Crne Gora.

I nakon početka saobraćaja nastavljeni su radovi na pruzi. Opremane su stanice, obezbeđivana drenaža, uređivani depoziti vode i goriva, uređivane radionice za remont i opravku.

Duž čitave linije je bilo 9 stanica, sa 5 tornjeva za snabdevanje. Stanice su međusobno i sa generalnom upravom u Baru bile povezane telegrafskom mrežom. U Baru je napravljen magacin za materijal i gorivo, jedan depo za lokomotive i jedan za auto - vozove, kao i dizalica za pretovar materijala.
Slika
Železnicka stanica u Virpazaru. Arhiv Jovanović Radoslav.

U Virpazaru je uspostavljena radionica za opravku i depo. Pored stanice bio je smešten restoran, a bife služba postojala je takođe pred ulazom u tunel Sutorman sa strane Bara. Na stanici u Baru nije bilo takvih objekata, jer je Društvo u gradu napravilo hotel “Marina”, sa svim komforom od kupatila do parnog grejanja. Za putnički saobraćaj su u početku predviđena troja auto-kola, svaka kapaciteta 8 mesta prve klase i 24 treće klase, ali su se brzo pokazala kao nedovoljna. Prema carinskim podacima pre otvaranja železničkog saobraćaja, mesečni promet robe bio je 250 tona, da bi 1910. godine u proseku iznosio 1000 tona. Uvećani promet u Barskoj luci je zahtevao povećanje voznog parka. Godine 1910. naručeno je 5 novih putničkih vagona, 20 teretnih i 3 nove lokomotive.

Još dve fotografije Virpazara :
Slika
Radionica u Virpazaru. Iz knjige 100 godina železnice Crne Gora.

Slika
Iz knjige - Pruge uzanog koloseka Jugoslovenskih železnica mr. Zoran Bundalo.

alend
Vozovođa
Poruke: 239
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:00
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Bar - Virpazar

Porukaod alend » 16 Apr 2012, 09:57

Polazak voza iz železničke stanice u Baru.
Prilozi
Barvoz.jpg
Barvoz.jpg (28.09 KiB) Pregledano 424 puta

Korisnikov grb
cira-1
Direktor železnice
Poruke: 1362
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Bar - Virpazar

Porukaod cira-1 » 27 Maj 2012, 17:19

Još dve lepe fotografije sa ove pruge :

Ložionica u Baru Fotografije je objavljena i knjigi Srbija ekspres.
Slika

Sutorman - Arhiv Milan Suvajac.
Slika


Korisnikov grb
presa
Šef stanice
Poruke: 378
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:15
Mesto: Мали Борак
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Bar - Virpazar

Porukaod presa » 30 Maj 2012, 12:45

Železnička stanica Virpazar.

virpazar2.jpg
virpazar2.jpg (55.18 KiB) Pregledano 423 puta


Kompozicija na ulazu u stanicu.

http://www.google.com

Korisnikov grb
presa
Šef stanice
Poruke: 378
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:15
Mesto: Мали Борак
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Bar - Virpazar

Porukaod presa » 30 Maj 2012, 12:46

Današnji izgled Virpazara sa prepoznatljivim detaljima sa starih
razglednica.

virpazaradans.jpg
virpazaradans.jpg (42.72 KiB) Pregledano 423 puta


Železnička stanica je očigledno odlično očuvana i renovirana.

Korisnikov grb
shuca
Vozovođa
Poruke: 230
Pridružen: 05 Jun 2012, 22:27
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Bar - Virpazar

Porukaod shuca » 26 Avg 2012, 19:41

82405818.JPG
82405818.JPG (38.23 KiB) Pregledano 1078 puta

sencica

Re: Pruga uskog koloseka Bar - Virpazar

Porukaod sencica » 11 Nov 2012, 01:17

Železnička stanica u Baru. Fotografija nastala 1957.godine.

Slika
Fotografija sa interneta.


Povratak na “Nekadašnje pruge uskog koloseka u Crnoj Gori”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 2 gosta

cron