Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika

Sve vezano za nekadašnje pruge uskog koloseka u Crnoj Gori
Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 4409
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika

Porukaod PECELJ » 10 Okt 2018, 17:31

Zadnju fotografiju sam objavio na 11 strani teme. Malo posle je g.mali.paja naveo da je poplava nastala od plimskog talasa ?
Opet u 47 broju (od 52) Ilustrovanog lista iz 1922.godine, piše kako sam i naveo ?

Evo te stranice :

Slika

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 701
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika

Porukaod železocestnik » 10 Okt 2018, 21:26

PECELJ, pozdravljen,

puno ti hvala za ovaj sken Ilustrovanog lista.

Sada je potpuno jasno, da je to bila poplava zbog nabujanog potoka i ne zbog plimnog vala.

Piše ispod fotografije u 7 (sedam) svjetskih jezika ;) :lol:

Ilustrovani list, Beograd 1922, broj 46 (30.XI.-7.XII. 1922).

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 701
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika

Porukaod železocestnik » 10 Okt 2018, 22:17

Pozdravljeni,

skoro sam obrisao gornju poruku, kada sam htijo još nešto dodati :roll:

Dakle iz knjige dr. Zoltan Mađar / dr. Magyar Zoltán: Z E L E N I K A, KOLIJEVKA TURIZMA, 2002

....
Spomenuli smo Sokolanu: to je bila jednostavna kuća gimnastičkog društva
„Sokol“, a stajala je pri obali na mjestu kasnije lučke kapetanije. Imala je neveliku
gimnastičku salu sa otvorenim sportskim terenom, gdje su se održavali sletovi pred
publikom. Preko puta je pak ona velika poljana, gdje je 1920. održana prva zvanična
fudbalska utakmica mjesnog kluba „Obilić“, dosta visokog kvaliteta, jer je garnizon
obavezivao birane nogometaše. Taj teren je u drugoj polovini 30-ih godina upropašten
katastrofalnom poplavom, kada je uništena i Sokolana, potok je promijenio tok u novim
vododerinama, pa je čak otplavio dio puta za Kute pri trgovini Vujnovića, izazvavši i
pukotine na toj zgradi. Do tada je ista poljana služila i za logorovanje šatrovačkih
zabavljača sa „ringišpilom“, strijeljanom i drugim uređajima. I prije i poslije toga je bilo još grdnih poplava, 1922. godine je jedna takva katastrofa koštala živote tri vojnika i jednog civila.

....
Potvrde za ovu tehničku očiglednost leže u Hrvatskom državnom arhivu u Zagrebu, gdje je danas pohranjena dokumentacija za željeznice u Dalmaciji, Carsko-kraljevskog ministarstva saobračaja u Beču, sa planovima i pripadajučom dokumentacijom. Tu se moglo utvrditi sljedeče: Nakičenovičeva napomena "od skora", o regulaciji zeleničkih voda, mora imati vremenski dijapazon od oko 20 godina, krajem XIX vijeka. I to unazad do gradnje kolskog puta sa mostovima. Zabareni prostor je več time bio poboljšan u takvoj mjeri, da se mogao nazvati "Na Zeleniku", odnosno, bujica Repaj je regulativno produžena sve do mora. Za potrebe željezničke stanice je cesta zatim nešto premještena, i to sa jednim novim mostom preko novoregulisanog odvodnog kanala izvorskih voda. Takođe je novo regulisano ušče Repaja, počev od pritoka tih izvorskih voda (odnosno od onog starijeg cestovnog mosta).
Ovo stanje zadržalo se nekoliko decenija, kada je jedna katastrofalna poplava – tridesetih godina - izazvala nove regulacione radove.

link do knjige: http://www.magyar.de/zelenika/ZELENIKA.pdf

pozdrav
Darko

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 4409
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika

Porukaod PECELJ » 11 Okt 2018, 12:04

Možda je to ova rečica ?

Železnički most u Zelenici preko reke Opačica :
Prilozi
zelenika zel.most reka Opacica  WW I  Zelenika.jpg
zelenika zel.most reka Opacica WW I Zelenika.jpg (82.63 KiB) Pregledano 267 puta

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 701
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika

Porukaod železocestnik » 11 Okt 2018, 18:04

PECELJ, pozdravljen,

tačno je, to je ta rečica. Sada se zove Opačica, prije se zvala drugačije (može se vidjet u knjizi, citiranoj gore).

NOVA PITURA NA STARI ŽELJEZNIČKI MOST U ZELENICI
03.11.2011. 10:30 (Radio Jadran)

Radnici JKS preduzeća iz Herceg Novog pituravaju ovih dana stari željeznički most u Zelenici. Da li to čine zbog važne godišnjice 103 godine crnogorske željeznice, ili 110 godina od prvog voza u Boki Kotorskoj, želje da sačuvaju tragove istorije ovog kraja, kome je pruga Gabela – Hum – Uskoplje – Herceg Novi – Zelenika donijela bogatiji život, tek zarđali stari most postaje lijep spomenik prošlom vremenu.
Mostom su vozovi tutnjali skoro 67 godina, a danas malo ko i od ovdašnjih stanovnka prođe. Posljednji putnički voz napustio je Zeleniku 30. juna 1968. godine u 11 sati.

Slika


Ustvari, u istoriji crnogorske željeznice 16. jul 1901. godine ostaće zapamćen po tome što je toga dana stigao prvi voz u Boku Kotorsku, austrougarskom prugom. Ova pruga je „samo periferno“, od Sutorine, 11,5 kilometara, ulazila na teritoriju sadašnje Crne Gore. Mada je gradila Austrougarska, ona je dio tehničkog i kulturnog nasljeđa Crne Gore.
– Donjela je zajedno sa Lukom Zelenika prosperitet cijelom kraju. Od nje je živio Herceg-Novi – prisjeća se, Zeleničanin, bivši vlasnik prvog hotela “Plaža” i aktuelni počasni konzul Mađarske u Crnoj Gori, Ćaba Mađar.
Ovaj most je bio ogranak pruge za istovar municije, vodio je prema Povijeri, odnosno Barutani na Zmijici. Tamo je bilo skladište municije. Tu se sa vozova istovarala municija, ali bio je i pretovar za brodove – priča za Radio Jadran, Ćaba Mađar.
– Pruga je izgubila značaj izgradnjom jadranske magistarle, nije bilo tereta, išlo je sve prema Luci Ploče. A Zelenika je živjela od Luke, Željezničke stanice i hotela “Plaža”. Kada je željeznica došla, bila je za pedeset godina obezbjeđena perspektiva čitavog mjesta i Boke. Herceg-Novi je u to vrijeme živio od Zelenike, ubirao poreze i prihode, sve dok nije ukinuta željeznica – kazuje Mađar.
Danas je lokalnom stanovništvu izvor egzistencije sve samo ne transport robe željeznicom, sve samo ne hotelski turizam i tek po malo lučki rad.

Slika

Slika

Prije pituranja mosta, most je držala skupa hrđa.

Sada ga drži skupa hrđa i farba ;) :lol:

Garantujem, jer sam ga vidio u detajle!

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 701
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika

Porukaod železocestnik » 11 Okt 2018, 23:41

Pozdravljeni,

fotografija mosta preko Opačice, koju je gore stavio PECELJ je stvarno iz vremena prvog svetskog rata ili koju godinu kasnije.

Kako znam ?
Pa 23.8.1918 bilo je bombardiranje saveznika, pa je i ovaj most stradao. Nije baš puno, ali ako pogledaš malo bolje, vidi se, da je savijen...

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 701
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika

Porukaod železocestnik » 12 Okt 2018, 15:13

Savijen glavni nosać (a i gornji oštečen)) mosta zbog bombnog napada saveznika 23.8.1914:

Slika

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 701
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika

Porukaod železocestnik » 13 Okt 2018, 08:22

Pozdravljeni,

tražio sam dokaze, da je ovaj most u Zelenici držala prije farbanja samo hrđa...

Na kraju sam pronašao fotografije, koje to potvrđuju...iz 2011. godine:

Ako si pogledao most iz daleka, još je dobro izgledao ;)

Slika

Slika

Ako pogledaš malo bliže, već nije najbolje...

Slika

Provjerimo, kako izgleda ovaj čvor odozgo...

Slika


Jedan od glavnih nosača, na mestu, kde je nekada bio prag:

Slika


Pa kroz ovaj glavni nosać vidi se....more :roll:

Slika


Tako izgleda most na mestu, kde je oslonjen na oslonac...

Slika


Kada su most piturali, radnici su na hrđu stavili samo farbu.
Sada drži most skupa i hrđa i farba, dakle ima dvostruku nosivost :lol:

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 701
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika

Porukaod železocestnik » 14 Okt 2018, 09:18

Pozdravljeni,

odmah, kad sam saznao za sanaciju željeznikog mosta u Zelenici u oktobru 2012, sam navratio, da vidim, šta su uradili :?

Izgleda, da je opština nabavila previše plave boje (vidi ograde po Zelenici), pa su odlučili, da sa viškom prefarbaju i željeznički most. Željeznički mostovi nikad nisu bili u plavoj boji :roll:

Kad se vozi pored ovog mosta, iz auta se sada vidi, da je rad odlično obavljen...

Slika

Ako pogledamo malo bliže, vidimo, da rad još nije obavljen do kraja (dana 17.10.2012)...

Slika

Donji dio mosta sa glavnim nosačima uopšte nije prefarban.

Da li je to istina ?

Slika

Slika

Pogledajmo i detajle, koje već znamo iz godine 2011...

Slika

Slika

Pitanje je, zašto nisu prefarbali i donji dio mosta ?

Možda je bio uzrok, što je pršila voda iz gradskog vodovoda....

Slika

Slika

Vidi se, da prši voda iz cevi a iz ventila, tako da je bio gubitak vode velik.
Da li prši još sada neznam, jer posle 2012 nisam više navratio u Zeleniku.

pozdrav
Darko

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 4409
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika

Porukaod PECELJ » 15 Nov 2018, 13:29

Ulazak voza u stanicu Herceg Novi 1904.godine :
Prilozi
818_001 HN.jpg
818_001 HN.jpg (230.27 KiB) Pregledano 48 puta


Povratak na “Nekadašnje pruge uskog koloseka u Crnoj Gori”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost