Pruga uskog koloseka Ustiprača-Goražde-Foča-Miljevina

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini
Igor Legaz
Ložač
Poruke: 128
Pridružen: 17 Maj 2018, 16:01
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Ustiprača-Goražde-Foča-Miljevina

Porukaod Igor Legaz » 25 Jul 2018, 19:54

Gornji prilog:

Skica (iz druge polovine tridesetih) Drine od Šćepan Polja do Foče, s ucrtanim dijelovima šumskih pruga, kako uz (niz) Bistricu, tako i od Beheč koliba (o kojoj ima jako malo podataka).

Donji prilog:

Fotografija drumskog mosta preko Drine kod Broda (snimatelj je uzvodno od mosta), iz koje saznajem da je taj most mnogo stariji, nego što sam mislio. Upisana je godina "1909", a to je mnogo ranije od "trideserih", kako sam ja pogrešno mislio da je izgrađen.
Prilozi
Gornji.tok.Drine.jpg
Gornji.tok.Drine.jpg (221.41 KiB) Pregledano 340 puta
Drumski.most.Brod.jpg
Drumski.most.Brod.jpg (104.27 KiB) Pregledano 340 puta

DraganFo
Kondukter
Poruke: 53
Pridružen: 31 Mar 2012, 08:02
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Ustiprača-Goražde-Foča-Miljevina

Porukaod DraganFo » 26 Jul 2018, 08:22

Ovo nije isti most kao u Brodu na Drini. Ovaj most je vjerovatno preko rijeke Drine u Foci kod KPZ.

Igor Legaz
Ložač
Poruke: 128
Pridružen: 17 Maj 2018, 16:01
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Ustiprača-Goražde-Foča-Miljevina

Porukaod Igor Legaz » 26 Jul 2018, 11:00

DraganFo piše:Ovo nije isti most kao u Brodu na Drini. Ovaj most je vjerovatno preko rijeke Drine u Foci kod KPZ.


Ja san se orijentirao po kamenim upornjacima i prema pozadini. Meni se čini da je u pozadini fotografije (lijevo) pejsaž kod ušća Bistrice.

Točno je da željezne konstrukcije mostova sa posljednje dvije fotografije nisu jednake, ali bio je prvi svjetski rat u međuvremenu i mostovi na Drini su bili rušeni.

Onaj "prinčev" most u Foči je mnogo dulji.

DraganFo
Kondukter
Poruke: 53
Pridružen: 31 Mar 2012, 08:02
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Ustiprača-Goražde-Foča-Miljevina

Porukaod DraganFo » 26 Jul 2018, 13:06

Ja nemam podatak da su ovi mostovi rušeni u I svjetskom ratu. Igore ako imate lijepo bi bilo da to napišete.

DraganFo
Kondukter
Poruke: 53
Pridružen: 31 Mar 2012, 08:02
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Ustiprača-Goražde-Foča-Miljevina

Porukaod DraganFo » 28 Jul 2018, 09:25

Svako jutro radnim danom putovali smo ’ćirom’ iz Miljevine do Foče u školu. Ponekad u povratku, naručito petkom, kada je pijačni dan u Foči čula bi se pjesma:

’Putovo sam ćirom moja mala
Miljevina – Foča gimnazija’

Obično je kondukter bio pokojnji Rajko Nogo, lafčina i naš veliki prijatelj. Mi smo silazili u Foči, a on bi presjedao u drugi voz i nastavljao svoj posao do Ustiprače. U povratku ponovo bi Rajko bio u našem vozu. Kasnije kada smo otišli na studije u Sarajevo prilikom povratka presjedali bi u Ustiprači u ’fočanski’ voz. Ako bi u njemu naišli na Rajka, imali smo osjećaj kao da smo već stigli. Uz priču, piće a ponekad i pjesmu brzo bi nam prošlo vrijeme do Foče. Tu smo uvijek presjedali u ’miljevski’ voz koji je bio mješoviti. Putnički vagoni bili su obični, drveni. Nama putnicima nekako je simbol miljevskog ’ćire’ bio Rajko Nogo.
Željeznica je za Miljevinu značila puno. Prema priči starijih ljudi prije rata se u Foču putovalo autobusom koji je uvijek bio pun i dugo se putovalo. Nekada se išlo i konjima preko Kozje Luka. Povezivanje prugom Foče i Miljevine poslije rata sve se promjenilo. Miljevina se naglo razvijala u jedan lijepi mali bosanski gradić pun života.Većina naroda je zarađivala svoj hljeb u rudniku, a bogami neki i na željeznici. U Miljevini je ostala sačuvana zgrada željezničke stanice. Mišljenja sam da bi na njoj trebalo postaviti spomen ploču sa imenima željezničara i njihovim zanimanjima. Oni su svoj posao radili krajnje savjesno i odgovorno sve do kraja pruge. Nije zabilježen nijedan teži udes i ako je pruga prolazila kroz opasni kanjon rijeke Bistrice. Postavljanjem ove ploče Miljevina bi dobila obilježje na svog čuvenog ’ćiru’ i njene željezničare.
Ukidanjem ’ćire’ sve se promijenilo. Nekako je i Miljevina počela da gubi na svojoj ljepoti i značaju. Rat je dokrajčio sve. Izginula je omladina u punoj snazi, a oni koji su preživljeli suočili su se problemom zapošljavanja i proste egzistencije. Počelo je masovno iseljavanje u Kanadu, Ameriku, Zapadne zemlje, Australiju…

Miljevina umire polako, a kada će neznamo....

Tužna priča jednog malog bosanskog gradića, a takvih je puno.
Prilozi
Miljevina.jpg
Miljevina.jpg (170.22 KiB) Pregledano 265 puta

Igor Legaz
Ložač
Poruke: 128
Pridružen: 17 Maj 2018, 16:01
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Ustiprača-Goražde-Foča-Miljevina

Porukaod Igor Legaz » 28 Jul 2018, 14:02

DraganFo piše:Ja nemam podatak da su ovi mostovi rušeni u I svjetskom ratu. Igore ako imate lijepo bi bilo da to napišete.


Mislim, da ove "usporedne" fotografije otklanjaju svaku sumnju.

Dakle, sve tri fotografije (ove dvije i ona, na kojoj piše 1909.) su snimljene na istoj lokaciji, a to je Brod.

O ostalom što pitate, g. Dragane, nastojat ću nešto uskoro napisat, pa makar malo odstupim od strogo željezničke tematike.
Prilozi
Brod.ab.most.jpg
Brod.ab.most.jpg (198.65 KiB) Pregledano 248 puta
Brod.nizvodno.od.mosta.jpg
Brod.nizvodno.od.mosta.jpg (84.18 KiB) Pregledano 248 puta

milanp
Mašinovođa
Poruke: 171
Pridružen: 31 Mar 2012, 07:57
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Ustiprača-Goražde-Foča-Miljevina

Porukaod milanp » 28 Jul 2018, 14:49

Bravo draganfo. Priča Vam je odlična sa tužnim krajem. Pozdrav za Miljevce ako ih još ima.

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 4409
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Ustiprača-Goražde-Foča-Miljevina

Porukaod PECELJ » 29 Jul 2018, 11:16

Jedno lepo sećanje putnika na relaciji Foča-Ustiprača , koje sam svojevremeno arhivirao.

Imam osećaj da je u pitanju g.DraganFo ? :D

Iz reda vožnje se vidi da je putovanje motornim vozom od Foče do Ustiprače trajalo je sat i sedamnaest minuta, a dužina pruge je bila 49 kilometara, što znači da mu je bila brzina oko 40 km/h, što svakako nije malo. Pojava ovih vozova sa kojim sam često putovao za Sarajevo, gdje sam studiro, bilo je ravno putovanju danas avionom. Tako je pravo poređenje. Konfor, brzina, nema dima, nema buke, nema škripe to je ono što je bila njegova glavna osobina. Koliko me sjećanje služi uvijek je bio pun. Rezervisala su se mjesta tako da nije moglo biti stajanja.
Inače prije motornjaka obavezno smo presjedali u Ustiprači. To je presjedanje skoro uvijek bilo dramatično, posebno nakon završetka praznika i ferija. Obično je to nekako presjedanje bilo noći. Ustiprača je bila puna putnika koji su čekali voz iz Višegrada i Užica za Sarajevo. Kako je stanica Ustiprača u krivini, to su ovi vozovi iznenada ulazili u stanicu, kada je dolazio do opšte pometnje među ovom masom svijeta. Pravilo je bilo kako se ko snađe. Uvijek su naprijed bile 85 mašine. Ovi vozovi su u stanicu Ustiprača dolazili puni, a skoro cijeli voz koji je došao iz Foče i Goražda trebao je da se ukrca za Sarajevo. Ulazili smo kroz prozore, što nije bila rijetkost. Mnogi nisu mogli ni da uđu već su morali da sačekaju drugi voz. Sjedenja nije bilo. I tako do Bistrika i Sarajeva kroz tunele i dimove mašine.
Kako su vozovi bili puni, obično su dvije lokomotive vozile ove putničke kompozicije. Konduktera tada nije ni bilo, jer jednostavno čovjek nije mogao ni da prođe kroz voz.
Jedna zanimljivost u ovim kompozicijama zimi, bio je zadnji vagon, koji je bio specijalne konstrukcije i koliko se sjećam koristio se za proizvodnju pare za zagrijavanje putničkih vagona i imao je dimnjak. Vjerovatno zbog velikog uspona od Ustiprača do Stambolčića bilo je veliko opterećenje mašina, pa utrošak pare za zagrijavanje vagona nije dolazio u obzir.
Od Ustiprače do Sarajeva jedina veća stanica po broju putnika bila je Mesići – Rogatica, koja se nalazila blizu Rogatice. Bilo je zanimljivo gledati iz voza, koji je se kretao preko nadvožnjaka na Bistriku prema stanici Sarajevo – Banovo masu svijeta koja ide od Bistrik stanice prema gradu. Čovjek da ne povjeruje da je toliki svijet mogao da stane u malenog, dobrog i poslušnog "ćiru". Slična je bila slika i u stanici Banovo.

DraganFo
Kondukter
Poruke: 53
Pridružen: 31 Mar 2012, 08:02
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Ustiprača-Goražde-Foča-Miljevina

Porukaod DraganFo » 29 Jul 2018, 13:31

Hvala Pecelj na podsjećanju. Evo još malo o mojim sjećanjima.

Kada smo putovali ‘ćirom’ najčešće bi se nagutali dima u tunelu Stambulčić pa smo jedva čekali kada će voz izaći iz tunela. Sa motornim vozom nismo to osjećali ali ko se ne nadimi dima i nezna šta je ćira. Motorni voz došao je početkom sedamdeseti godina i relativno kratko je vozio jer je pruga brzo ukinuta. Malo nam je pravio problem njegov polazak iz Foče. Išao je rano oko pola šest pa smo mi miljevci morali da prespavamo u Foči kod familije kako bi ujutru stigli na vrijeme jer nije bilo voza iz Miljevine.
Između Ustiprače i Foče nije bilo tunela pa je čitavom dužinom bila ljepota gledati Drinu. Najviše putnika je ulazilo u Goraždu, Vitkovićima i Ustikolini. U Vitkovićima uvek se osjećao specifičan miris zbog hemijske fabrike.
Od stanice Mesići pa do Ustiprače je najdublji kanjon Prače i uz prugu nema naseljenih mesta. Ipak u stajalištu Brčigovo ponekad bi bilo naroda premda mi nikada nije bilo jasno odakle su došli, vjerovatno sa okolnih brda. Stanica Dub nije imala putnika, a svrha joj je bila za ukrštanje vozova jer je velika udaljenost između Mesića i Ustiprače. Isti je slučaj i sa stanicama Dovlići i Sudući. Iako se stanica Banja Stijena smatra kao najnepristupačnijom stanicom ipak je u njoj bilo putnika. Najljepša priroda je bila između stanice Pale i Svjetlina. Od Sjetline zapadno počinje Jahorina i lijepo se vidi, a do Stambulčića istočno vidi se i Romanija sve od stanie Pale. Ustipraču pamtim i po prodavcima voća jer je to voćarski kraj. Naručito su bile lijepe kruške. Prodavci su koristili novine kao ambalažu. Najčešće je to bila ‘Borba’ jer je ona vjerovatno bila besplatna. Dolaskom u Stambulčić iz pravca Ustiprače imali smo osjećaj da je Sarajevo tu, a i ćira je posle puno muke išao lakše prema Sarajevu. Dolaskom u stanicu Bistrik skorapola putnika bi napustalo voz pa je do Sarajeva bilo komotno ali je i kratko trajalo. U stanici Sarajevo – Banovo čekali su nosači koji su nudili svoje usluge.
Prilozi
17404921174_2bafaecb69_b.jpg
17404921174_2bafaecb69_b.jpg (121.83 KiB) Pregledano 186 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 4409
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Ustiprača-Goražde-Foča-Miljevina

Porukaod PECELJ » 29 Jul 2018, 14:06

Baš lepo podsećanje g.DraganFo !!!


Povratak na “Nekadašnje pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 2 gosta