Pruga uzanog koloseka Dubravica-Požarevac-Ladne Vode

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Srbiji
Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3913
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Pruga uzanog koloseka Dubravica-Požarevac-Ladne Vode

Porukaod PECELJ » 05 Jun 2014, 16:27

Kratak istorijat

PLANOVI O POČETKU IZGRADNJE PRUGE
Prvo je izgrađena i puštena u eksploataviju deonica Dubravica - Požarevac 23. 11. 1910. godine u dužini 16.1 km
Za deo pruge Požarevac-Petrovac nije bilo nikakvih problema pa su planovi za izgradnju od Ministra građevina odobreni 13. marta 1908. godine. Posle izvršene licitacije, 14. septembra 1908. godine, odobren je i početak gradnje ovog dela pruge.
U toku izgradnje ove pruge nije bilo nikakvih teškoća pa je deo pruge Požarevac-Petrovac u dužini od 36 km i 700 m predat javnom saobraćaju 1(14). juna 1912. godine.

Građenje, trasiranje i obeležavanje železničkih pruga u periodu od 1898. do 1914. godine bilo je veoma aktivno, ali je rat prekinuo sve te radove. Trasiranje i obeležavanje novih pruga najaktivnije se produžilo od 1923. do 1926. godine na svim delovima Jugoslavije, pa da bi se radilo planski, utvrđen je i plan gradnje železničke mreže. Tako je Ministarstvo finansija na osnovu ovlašćenja finansijskog zakona iz 1927/28. godine, donelo Uredbu o građenju novih železnica.

Pošto pomenuta uredba nije sadržala pruge u požarevačkoj oblasti, Skupština požarevačke oblasti je 1. oktobra 1927. godine odlučila da izgradi železničke pruge u svojoj oblasti i da nastavi prugu Petrovac-Žagubica-Gornjanska klisura (granica oblasti) u dužini od 76 km. Za izgradnju ove i drugih pruga u požarevačkoj oblasti Skupština je donela odluku da se zadrži sa 5.000.000 dolara. Vlada je usvojila ovu odluku i Uredbom od 20. jula 1929. godine dala je požarevačkoj oblasti koncesiju za građenje pruga.
Požarevačka oblast je zaključila ugovor sa preduzećem »Amerikan Orijent Konstrukt« i dostavila na uvid Ministru saobraćaja da prouči ugovor sa tehničke strane. Nakon uvida ugovora i pregleda istog sa tehničke strane od strane Ministra saobraćaja, Ministar finansije je dao nalog za zaduženje i potpisivanje ugovora. Međutim, kad je trebalo otpočeti gradnju »Amerikan Orijent Konstrukt« nije mogao naći novac za finansiranje, pa je ugovor raskinut a pruga je samo trasirana i obeležena.

Međutim, deo pruge Petrovac-Ladne Vode, u dužini od 16,5 km, izgrađen je odmah posle oslobođenja, 1945. godine, radi eksploatacije šuma, i u javni saobraćaj predata 12.12. 1946. godine.

Nema podataka kada je ukinuta pruga ali je najverovatnije da je cela pruga prestala da saobraća 1968 godine .

Izvor : ranije ugašeni forum zovspoz...

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3913
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Dubravica-Požarevac-Ladne Vode

Porukaod PECELJ » 05 Jun 2014, 16:35

Nemačka karta trase ove pruge iz 1943.godine :

Karta Dubravica-Pozarevac-Petrovac-(Ladne Vode).jpg
Karta Dubravica-Pozarevac-Petrovac-(Ladne Vode).jpg (137.31 KiB) Pregledano 1316 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3913
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Dubravica-Požarevac-Ladne Vode

Porukaod PECELJ » 11 Jun 2014, 11:01

Na predhodnoj karti se vidi da je postojala i deonica pruge od Dubravice do Kostolca.
To je potvrdio i g.Govedarević u svojoj knjizi "Privatne pruge uzanog koloseka....." navodeći ovu kartu :


Slika
Na ovoj karti se vidi da je postojala nekakva veza između Rudnika Klenovik i Požarevca ( izgrađena 1934, dužine 11.766 m). Pretpostavljam da je u pitanju žičara koja je prevozila ugalj do Požarevca za dalj transport.

O Dubravici kao žel.stanici i luci pisao je g.sdz361 :
"Parobrodska stanica Kraljica Marija je u tom periodu bio naziv za luku Dubravica. Tu se nalazila i istoimena železnička stanica.

Pruga Dubravica (Orašje) - Požarevac je bila koloseka 0,76 m, sagrađena je 1910. godine i ona je (do 1945.) pripadala Požarevačkim Okružnim Železnicama.

Pruga Dubravica - Rudnik Klenovnik - Rudnik Kostolac (I jama) je bila koloseka 0,60 m i nju su sagradili Nemci tokom I sv. rata.
1927. godine je ukinut deo od Rudnika Klenovik do II jame rudnika Kostolac.
Pruga Dubravica - Rudnik Klenovik je ukinuta 1946. godine. "

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3913
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Dubravica-Požarevac-Ladne Vode

Porukaod PECELJ » 11 Jun 2014, 11:04

Rudnik uglja Kostolac :

k3_zps9166d918.jpg
k3_zps9166d918.jpg (88.8 KiB) Pregledano 1296 puta

k5_zps431d050d.jpg
k5_zps431d050d.jpg (71.99 KiB) Pregledano 1296 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3913
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Dubravica-Požarevac-Ladne Vode

Porukaod PECELJ » 11 Jun 2014, 11:09

Detalji iz Rudnika Kostolac :
Rud.lok. Kostolac.jpg
Rud.lok. Kostolac.jpg (173.62 KiB) Pregledano 1296 puta

Utovar uglja Kostolac.jpg
Utovar uglja Kostolac.jpg (167.01 KiB) Pregledano 1296 puta

Izvor : g.Govedarević - "Privatne pruge uzanog koloseka....."

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3913
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Dubravica-Požarevac-Ladne Vode

Porukaod PECELJ » 11 Jun 2014, 11:35

Pruga Kostolac (I jama)-pristanište Todićevac :

Pruga rudnik Kostolac (I jama) - pristanište Todićevac na Ostrvu (Selište) je bila koloseka 0,63 m i sagradila ju je rudnička uprava 1922. godine.
Pruge 0,63 m Rudnika Kostolac (posle II sv. rata je nazvan Stari Kostolac da bi se razlikovao od novog velikog dnevnog kopa Kostolac) su ukinute 1965.

Na ovoj dopunjenoj karti iz 1943.godine,g-na sdz361, vidi se trasa ove pruge :

Slika

O ovoj trasi pruge širine 0,63 m pisai je g.sdz361 :

"Kostolac je pre rata svoj ugalj tovario direkno na brodove neposredno iz jama jer se nalazi na rukavcu Dunava (tkz. Dunavac). Ali taj rukavac su stalno zatrpavali nanosi iz Morave i vremenom je plovidba njim postajala sve teža. Zato su ga Nemci i povezali sa Dubravicom koja je na glavnom toku reke. Kostolac se i posle rata koristio ovom prugom sve dok je 1922. nije u zakup uzeo rudnik Klenovik.
Da pojasnim: ta pruga je bila ratni plen. Za upravljanje ratnim plenom je formirana takozvana Direkcija Plena koja je u skladu sa donetim propisima iznajmljivala tu imovinu zainteresovanim ako nije bila potrebna državnim institucijama. Pošto državne železnice nisu htele da je uzmu u eksploataciju na licitaciji ju je "dobio" rudnik Klenovik. Ali pošto su ta dva rudnika pripadala različitim vlasnicima i bili u priličnoj konkurenciji "upravljač" prugom je mogao cenom i kvalitetom prevoza prilično da ucenjuje drugog.
Vlasnici rudnika Kostolac nisu hteli da zavise od svojih konkurenata pa su podigli prugu od svog rudnika (I jame) do svog pristaništa koje su sagradili na glavnom toku Dunava. Todićevac je nazvano po kapetanu Todiću koji je upravljao njihovom plovnim parkom. Deo "nemačke" pruge od okna I do okna II im je i dalje trebao i oni su ga otkupili od države. Rudniku Klenovnik nije trebao deo do okna II pa ge je vratio državi, koja ga je demontirala jer više nikom nije trebao."

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3913
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Dubravica-Požarevac-Ladne Vode

Porukaod PECELJ » 11 Jun 2014, 11:39

Prizori sa pruge Kostolac (I jama)-pristanište Todićevac - prelazak preko Dunavca :

k1_zps9fdab3ac.jpg
k1_zps9fdab3ac.jpg (54.64 KiB) Pregledano 1293 puta

k2_zpsc0f4baee.jpg
k2_zpsc0f4baee.jpg (61.34 KiB) Pregledano 1293 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 4914
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Dubravica-Požarevac-Ladne Vode

Porukaod ivanjz » 11 Jun 2014, 16:57

Na ovoj zadnjoj fotografiji reklo bi se da je kolosek 0.60.

http://www.google.com

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3913
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Dubravica-Požarevac-Ladne Vode

Porukaod PECELJ » 11 Jun 2014, 17:30

ivanjz piše:Na ovoj zadnjoj fotografiji reklo bi se da je kolosek 0.60.

http://www.google.com


Verovatno niste obratili pažnju, ovo je pisalo tamo gde je ona topografska karta :

"Pruga rudnik Kostolac (I jama) - pristanište Todićevac na Ostrvu (Selište) je bila koloseka 0,63 m i sagradila ju je rudnička uprava 1922. godine."

Korisnikov grb
presa
Šef stanice
Poruke: 378
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:15
Mesto: Мали Борак
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Dubravica-Požarevac-Ladne Vode

Porukaod presa » 11 Jun 2014, 19:11

Da li se zna nešto više o ovoj lokomtivi sa zadnje fotografije?


Povratak na “Nekadašnje pruge uskog kolose u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost