Пруге у Беочину и околини
Poslato: 31 Dec 2020, 21:21
Иако је (сада већ бивша) пруга Петроварадин - Беочин (нормалног колосека) углавном позната и о њој већ постоји тема и на овом форуму, на територији општине Беочин су постојале и две пруге уског колосека.
У оквиру цементаре у Беочину и данас постоји индустријска пруга (није у употреби од затвањања за саобраћај пруге Петроварадин - Беочин 2007. године). Ова пруга је нормалног колосека. Међутим, од изградње, 1908. године, до средине (или друге половине) шездесетих, поред нормалног, у склопу индустријске железнице Беочинске фабрике цемента, постојала су и два колосека ширине 600mm.
Један колосек је водио од цементаре до рудника, а један део трасе је ишао испод земље. Тај колосек је био електрификован.
Други колосек је водио од цементаре до Дунава, односно до тадашњег пристаништа. На њему је била дизел вуча. Воз који је ишао до пристаништа су често користили и грађани, углавном током летњих месеци, како би се превезли до купалишта и сл. Железнички транспорт лапора из рудника је замењен покретном траком, док је пристаниште измештено близу нових погона цементаре, тако да су оба колосека уклоњена.
Друга пруга, о којој се не зна готово ништа, налазила се у Фрушкој гори. Почетак јој је био недалеко од места Черевић, такође на територији општине Беочин, а завршавала се у шуми, релативно близу Црвеног чота (највишег врха Фрушке горе). Она је такође уцртана на поменутој карти. Судећи по локацији, највероватније се ради о шумској прузи, пошто се у том делу Фрушке горе и данас користе шумски путеви за извожење дрвне грађе. Ова пруга није била повезана са осталим пругама и (највероватније) није имала везе са цементаром (иако се путем који једним делом прати трасу пруге неко време превозио и лапор из површинског копа Грабово, пруга није ишла до тог копа, него је водила у шуму, где се рачвала на два колосека).
На сликама је стара војна карта из периода Другог светског рата (подаци су из друге половине тридесетих) и на њој су видљиве обе пруге.
На првој слици је обележена индустријска пруга у склопу цементаре. Колосек који је водио до пристаништа је обележен зеленим стрелицама, а колосек до рудника црвеним стрелицама. Пруга Петроварадин - Беочин и ж. станица су обележене плавим стрелицама, а наранџастим стрелицама обележен је индустријски колосек кроз цементару нормалне ширине (1435mm).
НА другој слици је видљива и поменута "непозната" шумска пруга. Она је обележена црвеним стрелицама.
У оквиру цементаре у Беочину и данас постоји индустријска пруга (није у употреби од затвањања за саобраћај пруге Петроварадин - Беочин 2007. године). Ова пруга је нормалног колосека. Међутим, од изградње, 1908. године, до средине (или друге половине) шездесетих, поред нормалног, у склопу индустријске железнице Беочинске фабрике цемента, постојала су и два колосека ширине 600mm.
Један колосек је водио од цементаре до рудника, а један део трасе је ишао испод земље. Тај колосек је био електрификован.
Други колосек је водио од цементаре до Дунава, односно до тадашњег пристаништа. На њему је била дизел вуча. Воз који је ишао до пристаништа су често користили и грађани, углавном током летњих месеци, како би се превезли до купалишта и сл. Железнички транспорт лапора из рудника је замењен покретном траком, док је пристаниште измештено близу нових погона цементаре, тако да су оба колосека уклоњена.
Друга пруга, о којој се не зна готово ништа, налазила се у Фрушкој гори. Почетак јој је био недалеко од места Черевић, такође на територији општине Беочин, а завршавала се у шуми, релативно близу Црвеног чота (највишег врха Фрушке горе). Она је такође уцртана на поменутој карти. Судећи по локацији, највероватније се ради о шумској прузи, пошто се у том делу Фрушке горе и данас користе шумски путеви за извожење дрвне грађе. Ова пруга није била повезана са осталим пругама и (највероватније) није имала везе са цементаром (иако се путем који једним делом прати трасу пруге неко време превозио и лапор из површинског копа Грабово, пруга није ишла до тог копа, него је водила у шуму, где се рачвала на два колосека).
На сликама је стара војна карта из периода Другог светског рата (подаци су из друге половине тридесетих) и на њој су видљиве обе пруге.
На првој слици је обележена индустријска пруга у склопу цементаре. Колосек који је водио до пристаништа је обележен зеленим стрелицама, а колосек до рудника црвеним стрелицама. Пруга Петроварадин - Беочин и ж. станица су обележене плавим стрелицама, а наранџастим стрелицама обележен је индустријски колосек кроз цементару нормалне ширине (1435mm).
НА другој слици је видљива и поменута "непозната" шумска пруга. Она је обележена црвеним стрелицама.