Re: Pruga Stalać - Kruševac - Kraljevo - Čačak - Požega
Poslato: 18 Feb 2016, 22:03
Kod Grdice su bila dva tunela. Jedan na pruzi uzanog koloseka i jedan na pruzi normalnog koloseka. Najbolje se to vidi na skici koja je deo izveštaja o stanju i obnovi pruge Kraljevo - Čačak koji je 2.12.1945. godine podnela I železnička brigada. Uzani tunel je bio na dva mesta obrušen pa je kroz tunel normalnog koloseka koji još nije bio u redovnom saobraćaju privremeno postavljen uzani kolosek.
Između Kraljeva i Čačka koloseci nikad nisu bili upleteni. Kad je normalni kolosek građen (još pre II sv. rata) bilo je predviđeno opstajanje uzanog koloseka. Zato su oni napravljeni jedan pored drugog sa zajedničkim stanicama tako uređenim da je saobraćaj mogao nezavisno da se odvija na svakom od njih. Kao što se na slici vidi njihove trase su se spajale vrlo blizu nakon Grdičkog tunela.
I još jedan detalj. Petlja na uzanom koloseku od stanice Kraljevo prema Grdici kojom se obilazi polukružna ložionica je napravljena tek nakon izgradnje nove stanice i rekonstrukcije Kraljevačkog čvora početkom tridesetih. Pre toga je stara uzana stanica bila u pravcu Stalaća (levo na skici) i originalna trasa uzane pruge je išla ravno od te stanice do tunela.
Da se ne zbunite: u odnosu na uobičajene karte ova slika "stoji" naopako. Stanična zgrada Kraljevo (ozančio sam je plavo) je gore, a smer ka Čačku je dole. Normalni kolosek sam označio crveno, a uzani zeleno. U sredini se vidi i položaj ložionice normalnog koloseka.Između Kraljeva i Čačka koloseci nikad nisu bili upleteni. Kad je normalni kolosek građen (još pre II sv. rata) bilo je predviđeno opstajanje uzanog koloseka. Zato su oni napravljeni jedan pored drugog sa zajedničkim stanicama tako uređenim da je saobraćaj mogao nezavisno da se odvija na svakom od njih. Kao što se na slici vidi njihove trase su se spajale vrlo blizu nakon Grdičkog tunela.
I još jedan detalj. Petlja na uzanom koloseku od stanice Kraljevo prema Grdici kojom se obilazi polukružna ložionica je napravljena tek nakon izgradnje nove stanice i rekonstrukcije Kraljevačkog čvora početkom tridesetih. Pre toga je stara uzana stanica bila u pravcu Stalaća (levo na skici) i originalna trasa uzane pruge je išla ravno od te stanice do tunela.