Pozdravljeni,
uspjelo mi je pronaći fotografa ove fotografije lokomotive 5388:
- milj-1b.jpg (124.77 KiB) Pregledano 5155 puta
Pronašao sam članak u Novi progi br.2 iz 1975. godine:
- milj-1c.jpg (169.57 KiB) Pregledano 5155 puta
Pouzetak:
"U 8. mjesecu 1974. godine četvorica ljubitelja železnica posetila je neke pruge u BiH.
Posetili su i drvno industriju "Maglić" u Foči.
Zajedno imaju oko 30 km šumskih pruga.
Između Broda na Drini i Miljevine voze po pruzi JŽ kroz prekrasnu sutjesku Bistrice, kde je puno tunela i mostova.
Od Miljevine dalje počinje prava šumska pruga do cjepišne stanice Rataj.
Jedna pruga ide od tu dalje prema Paležu i Čekrk Poljani (15km), druga po dolini reke Oteše do poslijednjeg nakladališta u Zaklopu (10 km). Pruga nije na posebnoj gramoznoj gredi, radiusi su maleni, usponi do 60 promila.
Postoje dva čekrka na prugi prema Paležu, uspon je do 500 promila. Upotrebljava se čelična sajla, koja ide preko bobna sa bremzom. Na svakom kraju sajle je jedan pun i jedan prazan vagon. Natovaren vagon vuče praznog na gore. Na polovini pruge je izogibalište, kde se vagona susreču.
Dionice su duge oko 450 m i 500 metara.
Pruga u dolini Oteše ima na kraju dva odcjepa do nakladališta. Do tamo voze trupce traktori-gosjeničari ili jih dovoze sa žičarama.
"Maglić" ima 5 parnih lokomotiva i jednu dizel lokomotivu.
Dvije su izrađene u Jungenthalu.
Treća je Henschel (1934)
Četvrta je 5388 ZVONARA (1912, O&K, krmilje "Marschal"; nadimak ZVONARA dobila je zbog toga, jer je imala pored žviždaljke i parno zvono!Peta lokomotiva je TEJA, koja najviše radi iznad prvog čekrka prema Paležu. Izrađena je 1923. godine u Henschelu i najmlađa (?) je.
Loži se sa mješovitom gorivom: kod uspona iz Broda do Miljevine i dalje u šumu dodaje se ugalj, inaće se upotrebljavaju samo drva.
Voz ima samo ručne bremze i to samo svaki drugi vagon.
Svaki dan se vozi po dva vlaka do Rataja. Ovdje jih sastave u jednoga, koji ima tako 20 vagona, ponekad i više.
U petak sam razgovarao sa avtorom ovog članka g. Štefanom Stepicem, ali u vezi sa time, ko je je avtor članka o poslednji vožnji iz Bijeljine do Bosanske Mezgraje 26.5.1979. Nisam ni znao, da ću nešto napisati i o ZVONARI...
Barem sam se nešto naučio. Zašto je dobila ovaj nadimak
pozdrav
Darko