Banjalučki vozovi

Zanimljivi filmski materijali vezani za železnice
Pošalji Odgovor
barac
Ložač
Poruke: 79
Pridružen: 02 Apr 2012, 09:12
Kontakt:

Banjalučki vozovi

Poruka od barac »

Sve do kraja šezdesetih godina prošlog vijeka željezničke kompozicije su ulazile u strogi centar Banje Luke. Ovi kadrovi banjolučkog foto- i kino-amatera Ljubinka Bate Smoljanovića, načinjeni na 8mm filmskoj traci u januaru 1963. godine, su podsjećanje na te slavne dane...

https://www.youtube.com/watch?v=QvtftAe2Vts

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1855
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Banjalučki vozovi

Poruka od mali.paja »

barac piše:Sve do kraja šezdesetih godina prošlog vijeka željezničke kompozicije su ulazile u strogi centar Banje Luke. Ovi kadrovi banjolučkog foto- i kino-amatera Ljubinka Bate Smoljanovića, načinjeni na 8mm filmskoj traci u januaru 1963. godine, su podsjećanje na te slavne dane...

https://www.youtube.com/watch?v=QvtftAe2Vts
Tko bi znao zašto serija 22 gura onu putničku garnituru?

barac
Ložač
Poruke: 79
Pridružen: 02 Apr 2012, 09:12
Kontakt:

Re: Banjalučki vozovi

Poruka od barac »

Tih šezdesetih godina glavna banjolučka željeznička stanica bila je u predgrađu, dok su samo putnički vozovi (i izuzetno rijetko, teretni, da dostave robu) dolazili u centar grada da pokupe putnike. Pretpostavljam da je ova lokomotiva dovukla voz iz predgrađa u centar, pokupila putnike i onda odgurala kompoziciju u predgrađe, a odatle nastavila "kljunom" ka Doboju (ili Sarajevu) ili je kompoziciju predala drugoj lokomotivi, koja je okrenuta "kljunom" odvukla voz ka Prijedoru (Dobrljinu, Zagrebu)...

cvijic
Šef stanice
Poruke: 426
Pridružen: 31 Mar 2012, 16:56
Kontakt:

Re: Banjalučki vozovi

Poruka od cvijic »

U st.Banja Luka predgradje je bila lozionica i tu bi se formirale garniture putnickih vozova.Voz koji je isao za Doboj lokomotiva bi dovukla iz Predgradja do centra i iz centra se vracala kao gurani voz od centra do Predgradja i odatle normalno dalje za Doboj.Kod vozova za pravac Prijedor-Sunja je islo obratno.Lokomotiva dogura voz od Predgradja do Centra i iz centra s lokomotivom napred ide za Predgradje i dalje Prijedor-Sunja.Teretne vagone prazne i tovarene za potrebe stanice u Centru gurala je i odvalacila do Predgradja manevarka kao manevarski sastav.

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1855
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Banjalučki vozovi

Poruka od mali.paja »

Malo mi je čudno da bi putnički vlak bio gurani. Nisam primjetio konduktera ili vlakovođu da daju kakve signale. Po snimci bih rekao da je vlak dosta brzo išao kod guranja. Trebalo bi možda negdje potražiti KVR i PTU (STU) za tu prugu i vidjeti da li je bilo predviđeno guranje putničkih vlakova. Isto mi je malo čudno da u stanici ne bi bile 2 skretnice da lokomotiva može otići okolo.
Znam da je putnički iz Z.Mosta za Zagreb sa lokomotivom po dolazu na Glavni kolodvor priman na VD kolosijeke. Lokomotiva bi se otkopčala i otišla okolo na drugi kraj garniture. Isti vlak po dolazu u Z.Most je po KVR priman u teretnu stanicu (skretao prema Mariboru), odmah je potom bio guran u putnički dio sa putnicima. Kondukter se obavezno vozio na čelu te gurane garniture i davao signale strojovođi. Samo ovo guranje je bilo jako kratko, možda samo dvjestotinjak metara. Ovo u B.L. mi je bilo dosta dugačko za gurati?
Za one koji nisu željezničari i čitaju ove skraćenica napisat ću objašnjenja:
KVR-Knjižica voznog reda
PTU- u Hrvatskoj: Prometno transportne upute. PTN- u Sloveniji: Prometno transportno navodilo. STU-ostatak JŽ-a: Saobraćajno transportne upute.
KDK- Kondukter
VV- Vlakovođa ili vozovođa.
SV- u Hrvatskoj i Sloveniji strojovođa. MV- u ostatku JŽ-a mašinovođa.
Sve te skraćenice koje sam nabrojao su se pisale velikim slovom.

cvijic
Šef stanice
Poruke: 426
Pridružen: 31 Mar 2012, 16:56
Kontakt:

Re: Banjalučki vozovi

Poruka od cvijic »

Probaj potraziti Vozni red,gledao sam ga davno bili su upisani kao gurani.Film je dosta star i pomalo ubrzan pa izgleda da ide brzo.a na celu garniture tesko primjetiti ima li koga od vlakopratnje.

barac
Ložač
Poruke: 79
Pridružen: 02 Apr 2012, 09:12
Kontakt:

Re: Banjalučki vozovi

Poruka od barac »

Dvostruko duža verzija filma banjalučkog kino-amatera Ljubinka Bate Smoljanovića, čiji je link prije skoro tri godine postavljen na ovaj forum...

https://www.youtube.com/watch?v=DC1z0FUrxCw&t=1s

Ubačeni su kadrovi sa željezničke stanice Banjaluka Grad iz 1964. godine, a kompletan film je ponovo digitalizovan, i to u 720p HD formatu...

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1855
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Banjalučki vozovi

Poruka od mali.paja »

Po otvorenju normalnotračne pruge Ploče-Sarajevo 1966. manevarske lokomotive su u početku bile parnjače. Mostar Teretna je imao 24 sata lokomotivu serije 20. Luka Ploče je imala svoju lokomotivu serije 731. Možda nakoin godinu dana ili manje manvriranje u luci preuzima željeznica sa parnom lokomotivom serije 20. Ta serija je bila i na manevri odmah od početka po kolodvoru. Čak je glumila i u filmu ako se ne varam Bate Čengića, "Horoskop". Glumila je Milena Dravić glavnu žensku ulogu dok su muške uloge imali Miša Janketić, Pavle Vujisić i Dragan Nikolić. Čini mi se da su se poslije ovog filma Milena i Dragan zbližili i kasnije postali muž i žena. Osim u Pločama film je sniman i u Čapljini na obalama Neretve. Lokomotiva serije 20 je glumila kao vlak za Dubrovnik. Osim ove serije na manevri je bila i 1 lokomotiva serije 12x(ne sjećam se točno serije). Ova lokomotiva je posluživala Čapljinu i Metković. U Metković su brodovima dopremali iz Albanije lubenice koje su kasnije otpremali vlakom. U Čapljini je posluživala pretovarni normalni/uzani kolosijek. Posebnost ove serije 12x je bila ta da nije imala kočnice. Imala je samo lokomotivsku. Zimi su znale uskočiti parne lokomotive serije 20 kada bi na lokomotivama serije 642 došlo do kvara parnog generatora. Lokalne vlakove su vukle lokomotive serije 642. Kad bi vukla parnjača onda su bila velika kašnjenja. Lokomotive su se mogle namirivati samo u Čapljini i Mostar Teretnoj. Jedno vrijeme je dole bila i 1 lokomotiva serije 22 na manevri. Dole je bila negdje 1968. ili 1969.? Možda je čak i mjesec dana ili možda malo manje ili više vukla 1 lokal. Čak je i moj pokojni otac vozio na njoj 2-3 lokala. Sjećam se da je rekao da nije bila loša lokomotiva. Moj otac je imao ispite za dizel lokomotive serija: 661, 662, 642, 643, šinobuse 812 i negdje u sedamdesetim kad su došle manevarke serije 733 i za njih. Parnu je vozio jer je imao ispit i za nju pošto je vozio za Dubrovnik, Zeleniku, Titograd (danas Podgorica) i Konjic. Čak je vozio i Sarajevo-Stambulčić kad je išao na probu sa lokomotivom koja je bila iz Mostara na popravku u radionici Vaso Miskin Crni.
Zašto ovo sve pišem? Kad sam vidio u filmu lokomotive serije 22 odmah mi je srce zaigralo. Kad sam ja počeo dežurati na veliko su još iz Zagreba prema Varaždinu putničke i teretne vlakove vukle parnjače serije 22. Sad kad bih mogao znati :?: od kud je je ta serija 22 bila dole u Hercegovini. Možda prijedorska ili banjalučka?

Pošalji Odgovor

Povratak na “Železnica na filmu i televiziji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 7 gostiju