Dobirvoje Božić

Zanimljive priče o ljudima vezanim za železnicu
Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 4751
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Dobirvoje Božić

Porukaod ivanjz » 31 Avg 2013, 13:17

"(Raška, 23.12.1885. - Beograd, 13.10.1967.),
inženjer mašinstva, pronalazač i konstruktor prve savremene kočnice za kočenje železničkih vozila.
Studirao u Nemačkoj na Visokoj tehničkoj školi u Karlsrueu i Drezdenu. U Karlsrueu mu je predavao i Rudolf Dizel, čuveni konsruktor dizel motora.
Po završetku studija 1911.godine, Dobrivoje Božić se vraća u Srbiju.
Inženjerski rad započinje odmah po povratku u železničkoj radionici Niš, gde istovremeno počinje i njegov istraživački rad u oblasti kočenja železničkih vozila. Božić je znao da je kočnica, kao uređaj železničkog vozila, od samog početka, 1770.god. (pokretanje vozila na paru, francuz Nicolas Joseph Cugnot) i pojave prve lokomotive 1813.god. (George Stivenson) komplikovan problem za razvoj šinskih vozila po osnovu povećanja brzine kretanja i nosivosti. Pre njega je samo George Westinghouse 1869.god. konstruisao kočnicu na zbijeni vazduh, sa direktnim dejstvom i unapredio je 1872.god. kao jednokomornu, automatsku kočnicu sa indirektnim dejstvom.
Božić je istraživanja prekinuo za vreme prvog svetskog rata i nastavio posle okončanja rata radeći u Kraljevu, Beogradu i Zagrebu.
Međunarodnoj uniji železnica, svoje rešenje kočnice železničkih vozila, prijavio je preko železnice Kraljevine Srba Hrvata i Slovenaca 1925.godine. Posle niza testiranja, na pruzi Zagreb-Rijeka, i otpora njegovom rešenju od strane Nemaca i Francuza 1928.god. priznat je njegov patent sistema kočenja, kao čuvena kočnica «Božić».
Božić je svojim izumom razrešio do tada nerešive probleme kočenja vozova poput: rešenja rasporednika (glavni uređaj kočnice) sa tri radna pritiska, povećanje probojne brzine vazduha u glavnom vazdušnom vodu (duž voza) sa 80 na 150 m/sek, rešenje problema postepenog otkočivanja voza, rešenje neiscrpnosti kočnice voza tokom kočenja, rešenje prepunjenja radne komore, rešenje problema automatske promene sile kočenja u zavisnosti od opterećenja železničkog vozila.
Prvi je predložio kočenje putničkih vozova u funkciji brzine (kočnice sa dva radna pritiska).
Konstruisao najefikasniji kočnik (vodeći uređaj kočnice) kojim se sa lokomotive upravlja kočnicom voza. Božićeva rešenja kočnice železničkih vozila su ostala kao osnova za sve tipove do danas primenjenih vazdušnih kočnica u železničkom saobraćaju.
Kočnice, danas velikih proizvođača, su upravo usavršene kopije kočnice «Božić».
Posle drugog svetskog rata živeo je i radio u Americi, odakle se konačno vratio u Beograd 1964.godine, gde je preminuo 1967. godine."

http://www.google.com
Prilozi
dobrivojebozic.jpg
dobrivojebozic.jpg (18.11 KiB) Pregledano 616 puta

Povratak na “Priče o ljudima i železnici”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost