Lokomotive serije JZ 92

Lokomotive, motorni vozovi, vagoni...

Urednik: ivanjz

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Lokomotive serije JZ 92

Poruka od ivanjz »

Ove moćne lokomotive pojavile se se na prugama uskog koloseka u Bosni i Srbiji u vreme I svetskog rata. Proizvedene su u nemačkoj fabrici Henšel. Za vreme rata pristiglo je 19 ovih lokomotiva, da bi 1922. godine bilo naručeno i isporučeno još 30 ovih lokomotiva.

Tehnicki podaci:

Slika

U Srbiji su ove lokomotive vozile na pruzi Paraćin - Zaječar i Metovnica - Bor, gde su vukle teške teretne vozove. Dugo vremena sve do početka šesdesetih godina vozile su i na pruzi Lajkovac - Aranđelovac - Mladenovac.

Na slici dole lokomotiva 92-015 snimljena u stanici u Zaječaru.

Slika

Lokomotiva 92-044 i 92-047 na svom poslednjem odredištu takođe u Zaječaru.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 92

Poruka od ivanjz »

Lokomotiva 92-047 snimljena 1936. godine u Metovnici.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 92

Poruka od ivanjz »

alend piše:Ova fotografija je snimljena u Boru.

Slika

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 92

Poruka od cira-1 »

Da dodam tekst gospodina SDŽ361 o ovoj parnoj lokomotivi :

Poštovani gospodin ivanjz je pomenuo lokomotive serije 92. Ova impozantna lokomotiva takozvana "Germanka" zaista zaslužuje da se malo detaljnije pomene, pogotovu što nju vezuju uglavnom za pruge u istočnoj Srbiji. Međutim lokomotive ove serije su skoro četrdeset godina bile u sastavu ložionice u Lajkovcu u priličnom broju. Inače radi se, uz sličnu seriju 93, o najačim parnim lokomotivama ikad napravljenim za kolosek 0,76 m.

Prvo ćemo pomenuti kako je nastala ova serija lokomotiva. Ta konstrukcija je nastala za vreme I svetskog rata od lokomotive serije 91 pojačanjem i dodavanjem posebnog tendera. Iako se u mnogim izvorima pominje da su tu lokomotivu naručile kukHB (Carske i Kraljevske Vojne Železnice/Austro-Ugarske) to nije tačno. Ovako jaka lokomotiva je bila potrebna Nemcima za teške vozove na prugama u istočnoj Srbiji gde su oni eksploatisali mnogobrojne značajne rudnike. Posle rata još 30 su nabavile Železnice Kraljevine SHS na račun reparacija. Iako se već videlo da ova konstrukcija ima određene probleme svojstvene svim Malet lokomotivama ipak tada nisu imali ništa bolje pri ruci. I pored tih mana ova lokomotiva se pokazala bolje od serija 91 i 93 tako da je ostala u saobraćaju sve do sredine sedmdesetih godina tj. do pred sam kraj postojanja uzanih pruga. Pored Srbije bile su u upotrebi i u Bosni, posle 1945. godine čak i na bivšim ŠIPAD-ovim prugama, na pruzi Split - Sinj a pred drugi svetski rat nekoliko lokomotiva je neko vreme bilo iznajmljeno BDŽ-u. Srećom jedna od ovih impozantnih lokomotiva je sačuvana i nalazi se u muzeju u Požegi.

U Lajkovcu su se ove lokomotive pojavile stigle sa reparacionim isporukama oko 1922. godine. Kao što sam već pisao iz ovog perioda ima malo sačuvanih podataka. Srećom jedna od retkih sačuvanih lokomotivskih knjiga iz tog perioda od lokomotive 92-025 (SHS 14325) može da posvedoči o ovome.

Slika

Kao što se vidi ova lokomotiav je između 1923 i 1929 sa kraćim gostovanjima u Užicu bila u domicilu u Lajkovcu. Pored ove lokomotive zna se da su pre II sv. rata u Lajkovcu stalno ili povremeno bile i sledeće lokomotive ove serije: 92-044, 92-014, 92-005, 92-011, 92-024, 92-032, 92-034, 92-040. Lokomotive koje su posle rata bile u domicilu u Lajkovcu su već pomenute. Tokom dvadesetih radile su uglavnom na pravcu prema Mladenovcu i prema Čačku. Od 1929. godine pa do kraja njihovog rada u Lajkovcu korišćene su isključivo za vuču na pravcu prema Mladenovcu jer na njemu zbog malih radijusa krivina između Darosave i Kopljara nije bio dozvoljen saobraćaj lokomotiva serije 83 (po predratnim pravilima ona nije mogla da se koristi na prugama sa krivanima radijusa manjeg od 90 m). To je dozvoljeno tek početkom šezdesetih ali samo zbog nedostatka adekvatnih lokomotiva.

92-014 u stanici zaječar- Iz arhiva Kluba ljubitelja timockih pruga.
Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 92

Poruka od ivanjz »

Kompozicija na pruzi Lajkovac - Mladenovac. Na čelu lokomotiva 92-039

Slika

http://wwww.google.com

alend
Vozovođa
Poruke: 239
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:00
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 92

Poruka od alend »

Putnički voz napusta Bor krećući se prema Metovnici. Na čelu lokomotiva serije 92.

Slika

Korisnikov grb
presa
Šef stanice
Poruke: 378
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:15
Mesto: Мали Борак
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 92

Poruka od presa »

Lokomotiva 92-022 na nepoznatoj lokaciji.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 92

Poruka od cira-1 »

Lokomotiva 92-022, na prethodnom postu snimljena je u Zajecaru 16.09.1966. godine.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 92

Poruka od ivanjz »

Lokomotiva 92-017 snimljena u stanici u Aranđelovcu.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 92

Poruka od ivanjz »

Lokomotiva 92-044 snimljena u ložionici u Zaječaru.

Slika

http://www.google.com

Pošalji Odgovor

Povratak na “Vučna i vozna sredstva sa nekadašnjeg uskog koloseka”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 7 gostiju