Rudnik uglja Jelašnca
Poslato: 19 Maj 2012, 14:52
Rudmik uglja Jelašnica imao je vrlo kvalitetan mrki ugalj. Eksplatacija uglja počela je
krajem 19. veka. U vreme I svetskog rata njegovu ekspolataciju su preuzele Nemci.
1927. godine pronađen je ugalj na drugo lokaciji, a novo okno otvoreno je 1929. godine.
Uoči drugog svetskog rata prozvodnja je dostizala i do 120 tona dnevno. Za prevoz su
se korstile volovske zaprege i dva kamiona za transport do Niške Banje gde se pretovarao u
vagone.
Nakon drugog svetskog rata rudnik je nacionalizovan. Kako bi se rešio problem transporta
izgrađena je pruga koloseka 0,60 do Niške Banje, dužine oko 4,5km, koja je ostala sve do zatvaranja rudnika
1967. godine. Saobraćaj na ovoj pruzi počet je sa dve polovne dvoosovinske UNRRINE
lokomotive. Ove lokomotive su bile dosta slabe pa 1952. godine preuzete dve lokomotive od
rudnika "Jerma". Ove lokomotive bile su serije 99.3. Jednoj su dali naziv "Baba Kata" a drugoj
"Baba Milka". Sredinom 50-tih nabavljene su još dve troosovine lokomotive proizvedene
u fabrici "Đuro Đaković". Lokomotiva "Baba Milka" danas je izložema u Niškoj Banji
kao muzejski ekspona.
Na slici dole rudni uglja Jelašnica na početku svoga rada.
krajem 19. veka. U vreme I svetskog rata njegovu ekspolataciju su preuzele Nemci.
1927. godine pronađen je ugalj na drugo lokaciji, a novo okno otvoreno je 1929. godine.
Uoči drugog svetskog rata prozvodnja je dostizala i do 120 tona dnevno. Za prevoz su
se korstile volovske zaprege i dva kamiona za transport do Niške Banje gde se pretovarao u
vagone.
Nakon drugog svetskog rata rudnik je nacionalizovan. Kako bi se rešio problem transporta
izgrađena je pruga koloseka 0,60 do Niške Banje, dužine oko 4,5km, koja je ostala sve do zatvaranja rudnika
1967. godine. Saobraćaj na ovoj pruzi počet je sa dve polovne dvoosovinske UNRRINE
lokomotive. Ove lokomotive su bile dosta slabe pa 1952. godine preuzete dve lokomotive od
rudnika "Jerma". Ove lokomotive bile su serije 99.3. Jednoj su dali naziv "Baba Kata" a drugoj
"Baba Milka". Sredinom 50-tih nabavljene su još dve troosovine lokomotive proizvedene
u fabrici "Đuro Đaković". Lokomotiva "Baba Milka" danas je izložema u Niškoj Banji
kao muzejski ekspona.
Na slici dole rudni uglja Jelašnica na početku svoga rada.