Pozdravljeni,
za vrijeme Austo-ugarske je bila izgrađena ova pruga 1898. godine sa strane konzorcija austrijske banke Union i firme Morpurgo & Parente iz Trsta. Ali po konzorcijskom ugovoru prešla je pruga odmah u vlast države, tako, da je ovu prugo upravljala BiH šumska uprava.
Pošto se na ovoj pruzi pojavljaju lokomotive iz preduzeća, koje se je posle 1920 zvalo Destilacija drva, Teslić (u početku Bosnische Holzverwertung AG Teslić (BHAG), posle drugog svetskog rata: Drvna industrija Borja, Teslić), potrebno je zapisati, koje lokomotive su bile u vlasti državne željeznice Usoratalbahn ( uradni naziv je bio u početku: Landesärerische Usoratalbahn Usora -Pribinić, posle 1918: Državna šumska železnica Usora-Pribinić), a koje od BHAG.
Najprije ćemo pogledati, koje lokomotive je imala u vlasti državna pruga Usoratalbahn.
Prvih 10 godina posle izgradnje pruge 1898 bile su na pruzi 3 lokomotivefirme Krauss, Linz:
-jedna starija, broj
828, izgrađena 1879. godine
- 2 nove iz
1889. godine:
-broj
2411: ime
BOSNA
-broj
2412: ime
USORA
Kako su izgledale ove nove lokomotive vidimo na fotografiji, koju je stavio alend:
Ove lokomotive prevezle su u 1891. godini već 34.000 tona drva i koksa. U početku su bili vagoni za 3 tone, ali su jih brzo zamenjali za 10 tonske.
Osobni vagoni bili su: jedan II. klase, dva III. klase i dva IV. klase. Za posebne goste imali su specialno luksuzno opremljen salonski voz.
Preduzeće za destilaciju drva u Tesliću upotrebljavao je svoje lokomotive za dovoz drveta do tvornice i po pruzi Usoratalbahn. Zbog toga nabavio je već u
1898. godini kod firme Krauss,Linz dve lokomotivi:
- broj
3581/98, koja je imala na tablici broj:
3581, posle 192 dobila je nov broj
1-DD (destilacija drva), posle kod Borje skinuli su DD i ostao je samo broj
1, danas je muzejska lokomotiva u Tesliću
-broj
3838/98, koja je imala broj 2 i posle 1920:
2-DD, a kod Borje:
2-3838
Godine
1900 zemaljska vlada poručila je dve lokomotivi kod firme
Orenstein & Koppel AG (O & K), Berlin-Drewitz dve lokomotive sa snagom
50 KS:
- broj
527/00. kojoj su dali broj
1 i imao je posle kod Borje u Tesliću
broj 10(?)
- broj
528/00, koji je dobio broj
528 i posle 1920 u Tesliću broj
4-DD
Chester je stavio lokomotivu broj 527, koju je fotografirao Alfred Luft 11.8.1959 u tvornici u Tesliću u knjigu: The Narrow Gauge Railways in BiH:
Svi podaci prema Chesterovoj knjizi i Pospichalovoj statistici.
pozdrav
Darko