Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Srbiji
Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 4740
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 25 Jul 2016, 17:28

Lep prilog g. Pecelj. Sada vidimo da je zgradu železničke stanice Mokra Gora izgradila Austrougarska u vreme okupacije. Inače se ona po svom obliku razlikuje od drugih stanica na pruzi do Užica.

http://www.google.com

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3731
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod PECELJ » 27 Jul 2016, 10:57

Da se malo podsetimo šta je to sve urađeno na trasi Vardište-Uzice tokom WW I :

"У току Првог светског рата, по окупацији Србије крајем 1915, Аустро
-Угарска је убрзо организовала градњу пруге Вардиште – Ужице како
би добила железничку везу на ширем простору Балканског
полуострва. Радови су почели почетком марта 1916, а главна радна
снага су били руски и италијански заробљеници.


Према доступној архивској грађи, радови су отворени на целој траси
од Вардишта до Ужица, а главно градилиште је било смештено у
Мокрој Гори у подножју Шаргана. И поред тога што су радови добро
напредовали, изграђена је била и железничка станица у Мокрој Гори,
а започете на Шаргану и Кремнима, завршен је био и доњи строј до
деветог километра од Вардишта, радови су прекинути септембра 1916."

Znači na deonici Vardište-Mokra Gora (to je oko 9 km) se mogla postaviti pruga. Na ostalom , težem delu, skoro ništa nije urađeno a i vrlo rano su prekinuti radovi.

Evo još par slika sa izgradnje nekih od mostova :

AT-OeStA_KA_BS_I_WK_Fronten_Serbien,_3147 most 5.26 km.jpg
AT-OeStA_KA_BS_I_WK_Fronten_Serbien,_3147 most 5.26 km.jpg (168.3 KiB) Pregledano 356 puta


Uzice-vardiste WW I.jpg
Uzice-vardiste WW I.jpg (164.45 KiB) Pregledano 356 puta

Ozvor : arhiva AUT

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 4740
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 26 Avg 2016, 16:49

Jedan od tunela u kanjonu reke Đetinje.

http://www.google.com
Prilozi
Uzice2.jpg
Uzice2.jpg (89.58 KiB) Pregledano 308 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 4740
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 07 Sep 2016, 17:40

Austrougarski zarobljenici rade na izradi pruge u kanjonu reke Kamišine u I svetskom ratu.

Izvor: Austrijski arhiv OSTA

http://www.google.com
Prilozi
Kamisina1.jpg
Kamisina1.jpg (98.26 KiB) Pregledano 269 puta

Korisnikov grb
cira-1
Direktor železnice
Poruke: 1255
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod cira-1 » 08 Sep 2016, 20:02

Ako ne grešim, razlog prestanka radova na izgradnji pruge, možda jedan od najpresudnijih je bio što pri izgradnji jednog tunela došlo je do obrušavanja gde jedna cela smena bila zatrpana.
Zamolio bih g SDŽ-a sa nam to bolje razjasni.

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3731
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod PECELJ » 13 Sep 2016, 11:56

Pogled na varoš Uzice i tvrđavu Stari grad.
Ispod tvrđave se vidi ulazak pruge u tunel kao i izlazak.

Uzice g.grad.jpg
Uzice g.grad.jpg (230.49 KiB) Pregledano 314 puta

Izvor : Fb Uzice

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 4740
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 15 Sep 2016, 11:53

Izgradnja pruge u rejonu reke Kamišine za vreme okupacije u I svetskom ratu.

Izvor: Austrijski arhiv OSTA

http://www.google.com
Prilozi
Kamisina2.jpg
Kamisina2.jpg (93.76 KiB) Pregledano 402 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3731
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod PECELJ » 20 Sep 2016, 17:24

Prenosim ovaj zanimljiv članak iz Politike od juče :

100 ГОДИНА ОД ВЕЛИКОГ РАТА
Век страдања руских и италијанских градитеља тунела на Шаргану



Мокра Гора – Ко данас, тачно 100 година од тог догађаја, зна за трагедију са мноштвом страдалих кад се приликом градње обрушио пружни тунел „Будим” на Шаргану? Пробијали су га усред Великог рата заробљени руски и италијански војници, под присилом Аустроугарске која је тада намерила да кроз ове окупиране крајеве направи пругу.

Па ратне заробљенике гурнула у најопасније послове. А кад се брдо приликом копања захтевног тунела „Будим” изненада сручило, затрпана је у њему цела смена руских и италијанских заробљеника, око 200 људи. Радове на градњи ове пружне трасе Аустроугарска је потом обуставила, а несрећу која се ту догодила временом је прекрио заборав.

У савремено доба Шарганом вијуга туристичка „ћирина” пруга и многе љубитеље железница из целог света музејски возови њоме превозе. У близини те „осмице” налази се излетиште Јатарице, а у њему невелика капела, подигнута пре пет година у знак сећања на страдале приликом градње тунела „Будим” 1916. године.

Једино она сведочи о страдању заробљеника-градитеља, с тим што у овој години овде није било званичног подсећања на стогодишњицу те несреће.

И сада има непознаница о дешавању код тунела „Будим”, који се градио када је Аустроугарска приликом окупације Србије у ратно доба железницом хтела да повеже Босну са Србијом, Вардиште са Ужицем. Била је то прва, и то неуспела, градња шарганске пруге.

О томе је у својој књизи „Пругом преко Шаргана” (издање 2006) сликовито писао најпознатији ужички етнолог др Раде Познановић (1924–2014).

Та трећа година Великог рата, наводи аутор, била је време насиља окупатора над нашим народом, терора и безнађа. Траса пруге коју су пројектовали Аустријанци ишла је од Вардишта ка врху Шаргана кроз кањоне и теснаце.

Окупатору се много журило, а Шарган се испречио као упоран горштак, па је ваљало копати тунеле и увлачити се у утробу планине. Свуда је био голи камен, кремењак на коме крамп при удару ствара лук варница. Та стара траса није се свуда поклапала са данашњом трасом обновљене шарганске пруге.

А овде су још видљиви трагови подзида око речице Камишине, која је на неколико места несвакидашњом градњом подзидана.

Те зидове на свој начин градили су заробљени руски и италијански војници под контролом аустроугарске војске, у данима окупације 1916. године.

„Има овде једно брдо звано Будим, чудан имењак велеграда на Дунаву. Код једва приступачног шарганског Будима, подаље од садашње пруге, били су остаци давнашњег споменика од грубо тесаног камена. Нешто је писало на немачкој готици, али нечитко. При дну споменика у бетону били су урезани бројеви – 1916. Дуго је у овом крају живела прича да су Аустроугари веће групе заробљених Руса и Италијана тада довеле у окупиране крајеве Балкана да их као радну снагу употребе за пробијање пруге”, пише Познановић и наставља:

„Тако су у току 1916. Марково поље и пропланке испод Шаргана притисли заробљенички логори. Заробљени руски и италијански војници становали су по шаторима и баракама, налик на земунице. Од јутра до мрака колоне заробљених, у ритама и са дрвеним кломпама на ногама, кретале су се падинама Шаргана и лагано укопавале у дубину шарганског масива испод брда Будима. Ту је, по цртежима аустријских градитеља, требало пробити велики тунел”.

Из брда су тешким радом изваљиване огромне стене. „Једног дана у току 1916. године, нико не зна тачно којег, опет је мина потресла брдо Будим на Шаргану. На улазу у тунел подигла се велика прашина.

Читав облак. Камење се кршило, огроман брег је пошао низ падину. Улаз у тунел више није постојао. На том месту стајала је огромна гомила камена. Цела једна смена градитеља тунела, руских и италијанских заробљеника, која се налазила унутра, остала је затрпана”, наводи аутор књиге „Пругом преко Шаргана”.

С обзиром да нема поузданих података о броју страдалих у дубини шарганског масива, кружиле су претпоставке да их је у тој смени било између 150 и 200. Стари Мокрогорци су се сећали да је у пословима било више Руса него Италијана, али опет тачан број нису знали.

Радови на прузи су после тог обрушавања тунела обустављени, а нову пружну трасу кроз ову планину направила је Краљевина СХС три године после Великог рата. И ту градњу, зна се то, помагали су руски неимари, избегли из своје домовине након Октобарске револуције.

Због свега тога 2011. подигнута је у подножју обрушеног тунела „Будим” на Шаргану та невелика спомен капела, руска капела како је тада названа. Учињено је то напорима Завичајног удружења Мокрогораца и уз подршку руске амбасаде, с тим што је главни донатор градње био Фонд „Андреј Првозвани” из Москве. Капелу су тада освештали великодостојници Српске и Руске православне цркве.

Korisnikov grb
cira-1
Direktor železnice
Poruke: 1255
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod cira-1 » 29 Sep 2016, 21:22

Pruga UŽICE - VIŠEGRAD -tunel,predratna foto, železni

155.jpg
155.jpg (40.28 KiB) Pregledano 356 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3731
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod PECELJ » 26 Okt 2016, 14:20

Detalj sa nezavršene žel.stanice Stapari iz aprila 1920.godine.
Fotografija je bila postavljena na pogrešnoj temi i sa pogrešnim objašnjenjem.

Fotografija je nastala 16. aprila 1920. godine kada je cira  tek poceo da purnja od Stapara, niz i uz DJetinju do UZica i nazad kasnije sve do Visegrada.jpg
Fotografija je nastala 16. aprila 1920. godine kada je cira tek poceo da purnja od Stapara, niz i uz DJetinju do UZica i nazad kasnije sve do Visegrada.jpg (137.14 KiB) Pregledano 389 puta


Povratak na “Nekadašnje pruge uskog kolose u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost