Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Srbiji
Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od ivanjz »

Zarobljeni srpski vojnici u železničkoj stanici u Valjevu u I svetskom ratu.

http://www.google.com
Prilozi
Valjevo.jpg
Valjevo.jpg (81.03 KiB) Pregledano 2049 puta

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2469
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od cira-1 »

Koliko vidim ovo su vagoni na normalnom koloseku, tako da sigurno nije Valjevo.

zemunelo
Pružni radnik
Poruke: 6
Pridružen: 06 Jan 2016, 20:10
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od zemunelo »

Pozdrav svima koji prate ovu temu. :)
Evo,da počnem polako....tema je pruga Zabrežje-Valjevo ali nije na odmet reći nešto i o nastavku pruke preko Save ka Boljevcima i dalje ka Surčinu itd. Živim u mestu u okolini Boljevaca,često prelazim prugu koja je nekad vodila ka Boljevcima i od malena me je intrigiralo zašto na toj pruzi nikad nema vozova niti sam ijednog ikada video. Porastao sam,internet je ušao u živote svih nas i eto,uspeo sam da saznam neke zanimljive činjenice u vezi sa ovom prugom. Sa jednog drugog železničkog foruma sam isprva dobio smernice u kom pravcu bih trebao da istražujem i malo po malo,upornošću,došao sam do neke jasnije slike šta je nekad predstavljala ova pruga.
Prvo što mogu da kažem je da ova pruga normalnog koloseka danas postoji samo jednim delom svoje nekadašnje trase prema Boljevcima tj. samo do silosa na ulazu u Jakovo i danas je to praktično samo industrijski kolosek.... Naime,informacije koje sam dobio jesu da je ovu prugu Austrougarska izgradila negde oko 1905. godine kako bi preko Save imala vezu sa Srbijom,pruga je kao što znate do Boljevaca išla normalnim kolosekom zatim se u Boljevcima vršio pretovar na vozove uskog koloseka a oni su potom dalje išli trasom do Save i tu se skelom prevozili na drugu obalu do Zabrežja-mesta koje je u to vreme bilo veoma frekventno,sa pristaništem i veoma povoljnim geopolitičkim položajem u to vreme. Od nekih starijih ljudi iz Boljevaca koji još uvek pamte prugu i vozove koji su u to vreme saobraćali su mi rekli da se pruga aktivno koristila negde do kraja 60-ih godina gde potom prestaje bilo kakav saobraćaj na njoj. Do neke '67 godine putnički voz ka Boljevcima je saobraćao ujutru i uveče ali to ostaje poslednja godina za koju znam da je voz redovno saobraćao jer je tada počela da saobraća Lasta i autobusi su preuzeli saobraćaj i prevoz putnika....postoji mogućnost da je i nakon toga postojao neki vid saobraćaja,verovatno neredovan do samog ukidanja. I dan danas postoji zgrada železničke stanice u Boljevcima ali je preuređena i pretvorena je u stambeni prostor. Iza nje a paralelno sa glavnim drumom, u pojasu od nekoliko stotina metara a širine nekoliko desetina je veliki prostor koji nagoveštava da se tu nalazilo nekoliko koloseka...po nekim pričama boljevčana,čak osam koloseka je postojalo i to je bila jedna od većih pretovarno/ranžirnih stanica u to vreme. Naravno,sve ovo treba uzeti sa rezervom jer u sećanjima ljudi uvek ostane ono najbolje koje je vremenom sklono glorifikovanju i ulepšavanju. :D
Ono što mene zanima da li neko od vas ima sledeće informacije: iz kog razloga pruga više fizički ne postoji od Silosa Jakovo pa sve do Boljevaca,da li je taj deo pruge demontiran i prenet na drugo mesto ili je u pitanju neki drugi razlog? Srećom, na google maps se i dalje može lepo uočiti trasa kojom je nekada saobraćala pruga te se steći slika o nekadašnjoj pruzi. Drugo što me interesuje, otkud razlika u širini koloseka u to vreme i zbog čega nije lepo postojao most na Savi nego se kompozicija skelom prevozila na drugu stranu Save?
Okačio sam neke slike do kojih sam došao,na prvoj slici je prikaz trase iz tog vremena a na drugoj je pružni prelaz kod naselja Bečmen koji i danas postoji.

Slika Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od ivanjz »

Pozdrav za Zemunela. Dobro nam došao na forum.

prole
Pružni radnik
Poruke: 2
Pridružen: 30 Mar 2012, 17:03
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od prole »

Zdravo Zemunelo,
Posto zivim u Surcinu i znam za stanicu Boljevci, oduvek me je zanimalo gde se vrsio pretovar sa normalnog na uski kolosek - hvala sto si to razjasnio! Inace nisam uspeo da nadjem ni jednu fotografiju ili mapu kuda je pruga isla od stanice Boljevci do Save, niti sam nasao neki trag u Boljevcima.
Pokusacu da odgovorim na tvoje pitanje a ako pogresim ispravice me neko od bolje obavestenih clanova foruma.
- Zasto pruga vise ne postoji: Naselje Boljevci, Jakovo, Surcin, vise nisu gravitirali Zemunu/Batajnici dokle ta pruga i vodi, vec vise Novom Beogradu. Kao sto si i sam rekao, primat uzimaju cesci i redovniji autobusi i pruga se gasi kao i mnoge druge...Boljevci nemaju industriju, pa vise nije postojao ni jedan razlog za postojanje pruge. Danas je stanicna zgrada renovirana, koristi se za stanovanje i izgleda veoma lepo (fotkacu je sledeci put kad budem prolazio i okaciti ovde).
- Most nije postojao zato sto je to skupo - verovatno je skela bila sasvim dovoljna, a 70tih je izgradjena zeleznicka obilaznica preko Ostruznice.
Odlicna fotografija ovog plana, predvidjao je veoma razvijenu zeleznicku mrezu na prostoru danasnjeg Novog Beograda, steta sto makar deo nije ostvaren...

Ovako danas izgleda prelaz preko pruge u Becmenu, pruga je pre nekoliko godina remontovana za potrebe skladista nafte i gasa. Prosle godine vidjao sam i vagone za zitarice. Ceo donji stroj je sredjen, ali je brzina ostala cini mi se oko 30km/h.
Becmen prelaz.JPG
Becmen prelaz.JPG (94.38 KiB) Pregledano 1954 puta

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2469
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od cira-1 »

2009 godine kolega i ja obišli smo trasu obe pruge i jedna fotografija iz stanice. Začnije ostaci koloseka u stanici.
02a.jpg
02a.jpg (212.71 KiB) Pregledano 1944 puta


i jedna fotografija iz stanice Boljevci dok se odvijao saobraćaj na toj pruzi.
17-064 Boljevci. Iz filma TRI.
10.jpg
10.jpg (228.44 KiB) Pregledano 1944 puta

zemunelo
Pružni radnik
Poruke: 6
Pridružen: 06 Jan 2016, 20:10
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od zemunelo »

Hvala na novim informacijama,zanimljivo je pročitati i videti neke nove činjenice vezane za ovu prugu. ;) Šteta što pruga više ne postoji,možda je mogao da se razvije potencijal za neki vid turizma pa da se recimo turisti od Beograda nekim starim vozom dovezu do Boljevaca u čijoj blizini se nalazi Nautičko selo na Savi a na nekoliko kilometara se nalazi i bojčinska šuma koja je lepi rezervat prirode. Postojala bi mogućnost da se turisti u povratku vrate Savom u Beograd i tako zaokruži turistička ponuda....

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8217
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od PECELJ »

Još jedna verzija fotografije železničke stanice Slovac iz perioda WW I.

Ovde se navodi 1914.godine za razliku od one fotografije gde je 1916.
Sve zavisi od ove osobe ispred stanice, da li je srpski železničar ili austrougarski vosnik, jer se slabo vidi ?
12647109_955884707825474_2605712239926847809_n.jpg
12647109_955884707825474_2605712239926847809_n.jpg (115.19 KiB) Pregledano 1873 puta
Izvor : Fb Z.Mujbegović

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od ivanjz »

Nakon ukidanje pruge uskog koloseka Beograd - Lajkovac 1966. godine "Politika" piše.

http://www.google.com
Prilozi
Stubline-problemi.jpg
Stubline-problemi.jpg (165.99 KiB) Pregledano 1839 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8217
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Puga uskog koloseka Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo

Poruka od PECELJ »

Železnička stanica Valjevo 1928.godine - za one koji vole malo kolorita :
12294722_921006677979944_655314231170591392_n.jpg
12294722_921006677979944_655314231170591392_n.jpg (199.13 KiB) Pregledano 1950 puta
Izvor : Fb Z.Mujbegović

Pošalji Odgovor

Povratak na “Nekadašnje pruge uskog kolose u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 41 gost