Stranica 2 od 7

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poslato: 21 Sep 2012, 10:20
od ivanjz
Jovanla je napisao:

OKRUŽNE ŽELEZNICE U KRALJEVINI SRBIJI

U Kraljevini Srbiji pored države i lokalne samouprave su novcem svojih
poreskih obaveznika gradile železničke pruge. Tako je i Okrug
Podrinjski, želeći da izgradi svoje okružne železnice, načinio zajam kod
Uprave Fondova za izgradnju pruge uskog koloseka Šabac- Loznica –
Banja Koviljača. Na taj je način, davanjem koncesija lokalnim
samoupravama Vlada Srbije želela da ubrza građenje železnica u Srbiji.

Železnička stanica u Šabcu marta 1942 godine:

Slika


Kao i Podrinjski Okrug svoju okružnu železnicu je izgradio Požarevački
Okrug.

Trasiranje, obeležavanje i izradu projekta za prugu Dubravica –
Požarevac – Malo Crniće – Petrovac u dužini od 64 km Požarevački
okrug je ustupio privatnim inženjerima Đ. Zlatkoviću i J. Obradoviću i
oni su uz nadzor samoupravnog inženjera P. Rakića pristupili poslu
aprila 1907. godine.

Ministar građevine odobrio je 22. jula 1907. godine planove za građenje
okružne požarevačke železnice Požarevac – Dubravica a licitacija je bila
22 .oktobra 1907 godine i ostala je na najnižem ponuđaču Savi
Novakoviću. Ministar građevina odobrio je licitaciju 4. novembra 1907.
godine a Novaković je otpočeo radove marta 1908. godine.


Za deo pruge Požarevac- Petrovac – Gornjačka klisura odobreni su
planovi 13. marta 1908. godine i poslednja licitacija je održana 6.
septembra a dobio je i nju Sava Novaković.

Građenje ove pruge izvršeno je pod rukovodstvom inženjera Jovana
Obradovića a finansirano je zajmom koji je okrug požarevački zaključio
kod Uprave Fondova.

Pruga Požarevac – Dubravica u dužini od 16.2 km predata je saobraćaju
avgusta 1910. godine.

Pruga Požarevac – Petrovac predata je saobraćaju 1. juna 1912. godine.

Železnički Dom u Banji Koviljači:

Slika

Kraljevska Banja – Banja Koviljača, gradsko i poznato banjsko lečilište,
nalazi se na desnoj strani Drine u podnožju Gučeva, na 125m nadmorske
visine , 6 km jugozapadno od Loznice.

U lepotama Banje Koviljače, između ostalih, uživali su i Dositej Obradović
i Vuk Karadžić, a svoje rane u banji vidao je i srpski Vožd Karađorđe. Na
raskošne balove dolazio je i Kralj Aleksandar Karađorđević.
Banja Koviljača postaje banjsko lečilište u vreme Kralja Petra I
Karađorđevića koji, 1908.god., uz svoju rezidenciju, podiže savremeno
sumporno kupatilo. Zato su i građani Podrinjskog okruga želeli svoju
prugu koja bi povezala Šabac sa Loznicom i Banjom.

Železnička restauracija u Banji Koviljači ( preuzeto iz posta g Topčiderca na forumu
Railserbia ):


Slika

Trasiranje podrinjskih železnica počelo je 4. marta 1907. godine a izvršio
ga je privatni inženjer Svetozar Matić. On je izvršio obeležavanje sa
izradom planova i celokupnoh elaborata po ceni od 685 dinara po
kilometru. Pruga je bila dugačka 54 km i koloseka 76 cm.

Podeljena je prilikom gradnje u dve sekcije. Licitacija je održana za jednu
sekciju 12. novembra 1907. godine a za drugu 16. decembra. Odobrene
su obe 1. februara 1908. godine i ustupljene braći Mitrovićima iz Šabca.

Voz spreman za polazak iz Banje Koviljača prema Šabcu ( preuzeto iz posta g Topčiderca na forumu
Railserbia ):


Slika

Železnička stanica sa leve strane.

Oko tri sata 20. maja 1910. godine (po starom kalendaru ) došao je iz
Šabca železnički voz u stanicu Loznica prvi put i dovezao učenice 7. i 8.
razreda Ženske gimnazije iz Beograda.

Pruga je stigla i u Banju Koviljaču 18. jula 1910. godine ( po novom
kalendaru ). Izgradnja pruge Šabac – Loznica – Banja Koviljača koštala
je 2 500 000 dinara.

„Na pruzi do Koviljače su najčećše saobraćala dva mešovita voza
svakog dana a vikendom, praznicima i tokom letnje sezone je zbog
Banje saobraćao i isključivo putnički voz koji nije stajao u svim
stanicama. Vozovi su naravno imali vezu u Šapcu i sa normalnim JDŽ
vozovima i sa brodovima rečene plovidbe.

Što se tiče voznog parka POŽ je u početku iznajmljivao lokomotive i
vagone od SDŽ-a. Lokomotive su bile standardne SDŽ serije 360 tj.
kasnije JDŽ 72. Posle I svetskog rata su na račun reparacija nabavljene
dve nove lokomotive tog tipa (Š1 i Š2) kao i jedna lokomotiva ista kao
JDŽ 83 (Š3).“ ( citiran deo posta g sdz361-a objavljen na forumu
Railserbia ).

Železnička kompozicija u Banji ( preuzeto iz posta g Topčiderca na
forumu Railserbia ):


Slika

Pruga uskog koloseka Šabac - Loznica – Banja Koviljača je ukinuta
godine 1950.

Beogradske Okružne Železnice su takođe planirale izgradnju svojih
pruga. Planirana je izgradnja pruge uskog koloseka od Beograda do
Lazarevca ali je realizaciju prekinulo izbijanje I svetskog rata.

Nakon puštanja u saobraćaj pruge Zabrežje – Valjevo 1908. godine
građani Tamnave su pokrenuli inicijativu za izgradnju kraka ove pruge
od Malog Borka do Uba i dalje do Šabca ali ova pruga nikada nije
napravljena.

http://www.google.com

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poslato: 21 Sep 2012, 10:24
od ivanjz
ivanjz piše:Jovanla je napisao:

Železnička kompozicija u Banji ( preuzeto iz posta g Topčiderca na
forumu Railserbia ):


Slika

http://www.google.com
Na slici motorna kola sa ove pruge uvedena između dva rata.

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poslato: 24 Okt 2012, 18:33
od ivanjz
Na slici dole železnička stanica Šabac iz vremena uskog koloseka.

Slika

***

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poslato: 10 Mar 2013, 13:03
od presa
O pruzi.

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poslato: 24 Maj 2013, 13:35
od milanp
Diverzija na pruzi u Mačvi 1941. godine.

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poslato: 27 Avg 2013, 15:45
od PECELJ
Vagoni koji su se koristili na ovoj trasi :

Vagon P.O.Z. kupljen za ovu prugu :
pozvagon.jpg
pozvagon.jpg (95.04 KiB) Pregledano 4644 puta
Snimak iz Kraljevske Banje Koviljače :
koviljaca5xw4.jpg
koviljaca5xw4.jpg (35.05 KiB) Pregledano 4644 puta

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poslato: 28 Avg 2013, 13:49
od PECELJ
ivanjz piše:Problemi putnika koji su putovali iz Valjeva za Šabac.

Slika

http://www.google.com
I pored povremenih problema i putovanja skoro ceo dan, narod Valjeva je voleo da ide u ovu nekad lepu banju :
309_001.jpg
309_001.jpg (104.37 KiB) Pregledano 4633 puta
Čuveni Kur Salon :
084_001.jpg
084_001.jpg (107.77 KiB) Pregledano 4633 puta

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poslato: 07 Okt 2013, 06:28
od ivanjz
Železnička stanica Prnjavor.

http://www.google.com

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poslato: 27 Dec 2013, 11:10
od ivanjz
Jadarska Lešnica. Fotografija je verovatno iz I svetskog rata. Verovatno je nastala posle Kolubarske bitke. U prvom planu je groblje sa sahranjenim žrtvama kojih je u ovom području Mačve bilo mnogo. U pozadini železnička stanica Lešnica. Očigledno je da je stanica nova, tek joj oko 10 godina. Ispred stanične zgrade posađen drvored. Inače stanica je klasičnog tipa kakve su bile sve male stanice na mreži pruga uskog koloseka u Kraljevini Srbiji. Pruga šabac - Banja Koviljača bila je igrađena na visokom nasipu, jer su poplave Drine tada bile česte. Ne vide se stanični koloseci, ali je moja pretpostavka da ih je bilo verovatno dva.

http://www.google.com

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poslato: 05 Jan 2014, 12:43
od PECELJ
Nemačka karta trase ove pruge iz 1940.godine :
Karta Sabac-Loznica-Koviljaca.jpg
Karta Sabac-Loznica-Koviljaca.jpg (146.57 KiB) Pregledano 4557 puta