Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Srbiji
admin
Site Admin
Poruke: 40
Pridružen: 29 Mar 2012, 18:07
Kontakt:

Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poruka od admin »

Sve vezano za ovu prugu

jovanla
Ložač
Poruke: 97
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:28
Kontakt:

Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poruka od jovanla »

.

18.07.1910. ( po novom kalendaru ) godine puštena je u saobraćaj i pruga
uzanog koloseka Šabac-Banja Koviljača, koloseka 0,76 m, duga 54 km,
čiju je gradnju finansirao Podrinski okrug. Minijaturni voz na ovoj relaciji
bio je uvek pun putnika i stoke i kretao se brzinom od 20 kilometara na
sat. Pruga je ukinuta 1950. godine.

Železnička stanica ŠABAC - godina 1937:
1937_sabac.jpg
1937_sabac.jpg (113.47 KiB) Pregledano 5812 puta
Odmah po oslobođenju, 11. novembra 1918. godine, počela je rad
Podrinska okružna železnica. Na pruzi Šabac-Banja Koviljača privremeni
saobraćaj uspostavljen je 16. novembra 1918. godine, a redovan
svakodnevni saobraćaj na ovoj liniji, jednom dnevno u oba pravca,
uveden je 15. maja 1920. godine. Veliki interes Šapca i okoline bio je da
se izgradi drumsko-železnički most preko Save. Zahtev je istaknut 1919.
godine, projekat izrađen 1922. a gradnja je počela 1923. godine. Most je
završen i pušten za drumski saobraćaj 15. jula 1923. Izgradnjom
železničkog kraka Šabac-Klenak u dužini od četiri kilometra i
postavljanjem železničkih tračnica, most je osposobljen za železnički
saobraćaj i osvećen 31. maja 1934. godine, da bi 3. juna preko njega
prešao šetni voz, a odmah za njim dvorski, kojim je doputovao kralj
Aleksandar sa pratnjom. Time je otvoren redovni železnički saobraćaj na
pruzi Ruma-Šabac.

Svečani doček prvog voza u Loznici 18.06.1910.godine.
loznica.jpg
loznica.jpg (92.2 KiB) Pregledano 5812 puta
Karta sa ucrtanom trasom ove pruge.
kartasabac.jpg
kartasabac.jpg (220.98 KiB) Pregledano 5812 puta
Red vožnje na pruzi Šabac - Loznica - Banja Koviljača sa kraja 30-tih
godina.
RedvSabac.jpg
RedvSabac.jpg (121.75 KiB) Pregledano 5812 puta
Nedeljom i praznikom saobraćao je "čuveni" motorni voz dok je običnim
danima saobraćao putnički voz. Svaki dani je vozio mešoviti voz. Putovanje
je trajalo najmanje dva sata a mešoviti voz je ove rastojanje od 58 km
savlađivao za skoro tri sata.

U redu vožnje date su veze sa Beogradom.

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poruka od cira-1 »

U lepotama Banje Koviljače, između ostalih, uživali su i Dositej Obradović i Vuk Karadžić, a svoje rane u banji vidao je i srpski Vožd Karađorđe. Na raskošne balove dolazio je i Kralj Aleksandar Karađorđević. Banja Koviljača postaje banjsko lečilište u vreme Kralja Petra I Karađorđevića koji, 1908.god., uz svoju rezidenciju, podiže savremeno sumporno kupatilo. Zato su i građani Podrinjskog okruga želeli svoju prugu koja bi povezala Šabac sa Loznicom i Banjom.

„Na pruzi do Koviljače su najčećše saobraćala dva mešovita voza svakog dana a vikendom, praznicima i tokom letnje sezone je zbog Banje saobraćao i isključivo putnički voz koji nije stajao u svim stanicama. Vozovi su naravno imali vezu u Šapcu i sa normalnim JDŽ vozovima i sa brodovima rečene plovidbe.

Što se tiče voznog parka POŽ je u početku iznajmljivao lokomotive i vagone od SDŽ-a. Lokomotive su bile standardne
SDŽ serije 360 tj. kasnije JDŽ 72. Posle I svetskog rata su na račun reparacija nabavljene dve nove lokomotive tog tipa (Š1 i Š2) kao i jedna lokomotiva ista kao JDŽ 83 (Š3).“ ( citiran deo posta g sdz361-a objavljen na forumu Railserbia ).

Lokomotiva SOŽ Nr. 3 u Šabcu.Foto A. Luft.
Slika

Korisnikov grb
jagafoto
Vozovođa
Poruke: 288
Pridružen: 01 Apr 2012, 20:24
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poruka od jagafoto »

Mislim da je ovde pravo mesto za ovu staru razglednicu šabačke železničke stanice:

Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poruka od ivanjz »

Motorna kola sa pruge Šabac - Banja Koviljača odmah su posle II svetskog
rata prebačena na prugu Zagreb - Samobor.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poruka od ivanjz »

Sdž361 je napisao:

"U žargonu se i pruga Šabac - Koviljača naziva privatnom prugom jer (istina samo do 1945. godine) nije pripadala državnim železnicama. U stvari ova pruga nije bila privatna jer nije bila vlasništvo nikave kompanije ili društva već Podrinjskog Okruga (do 1929. a zatim Drinske Banovine). U Kraljevini Srbiji kao i u mnogim drugim zemljama pored države i lokalne samouprave su mogle da grade železnice (naravno kao i centralna država novcem svojih poreskih obveznika). Tako su sagrađene Požarevačke i Podrinjske Okružne Železnice a izgradnju Beogradskih Okružnih Železnica (pruga Beograd - Lazarevac) je sprečilo izbijanje I svetskog rata. Ovakve železnice je gradio i eksploatisao okrug ali su za njih važili propisi i tehnički normativi državnih železnica a i tarifa je morala da bude usaglašena.
Podrinjske Okružne Železnice sa sedištem u Šapcu (zgrada bivše direkcije postoji i danas pored same stanice) su imale samo prugu Šabac - Koviljača koja je sagrađena 1910. godine. Pored toga postojao je kolosek od stanice Šabac (koja se i danas koristi) do stanice Šabac Sava koja se nalazila na tadašnjem šabačkom pristaništu. Postojao je i direktni kolosek iz ove stanice u pravcu stanice Štitar (praktično to je bila trijangla) dosta korišćen za teretne vozove koji su prevozili mačvanske svinje i podrinjske šljive i pekmez za izvoz preko Save i Dunava. Kada je tridesetih godina u Šabac uveden normalni kolosek iz pravca Klenka JDŽ su izgradile samo normalne koloseke a koristile su staničnu zgradu uzane pruge (plaćale su kiriju okružnik železnicama za kancelarije svog osoblja).
Na pruzi do Koviljače su najčećše saobraćala dva mešovita voza svakog dana a vikendom, praznicima i tokom letnje sezone je zbog Banje saobraćao i isključivo putnički voz koji nije stajao u svim stanicama. Vozovi su naravno imali vezu u Šapcu i sa normalnim JDŽ vozovima i sa brodovima rečene plovidbe.
Što se tiče voznog parka POŽ je u početku iznajmljivao lokomotive i vagone od SDŽ-a. Lokomotive su bile standardne SDŽ serije 360 tj. kasnije JDŽ 72. Posle I sv. rata su na račun reparacija nabavljene dve nove lokomotive tog tipa (Š1 i Š2) kao i jedna lokomotiva ista kao JDŽ 83 (Š3). Poseban kuriozitet su bila troja dizel motorna kola (mot 1,2 i 3,nažalost nije poznat proizvođač) nabavljena 1936 i 1937. godine. Dvoja ovih kola su preživela II sv. rat i nakon normalizacije ove pruge su prebačene u Zagreb na "Samoborčeka" gde su bila poznata pod imenom "ajncer" i "zvajer" tako da je jasno koja su stradala tokom sukoba."

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poruka od ivanjz »

Železnička stanica Šabac na staroj razglednici.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poruka od ivanjz »

Današnji izgled železničke stanice u Loznici sa uskog koloseka.

Slika

Fotografiju je snimio GANZ. Nadam se da se neće ljutiti na njenom objavljivanju.

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poruka od ivanjz »

Problemi putnika koji su putovali iz Valjeva za Šabac.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Šabac-Loznica-Banja Koviljača

Poruka od ivanjz »

Železnička stanica Šabac na staroj razglednici.

Slika

Pošalji Odgovor

Povratak na “Nekadašnje pruge uskog kolose u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 13 gostiju