Sipska vuča

Sve vezano za istoriju železnica u Srbiji
Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Sipska vuča

Poruka od ivanjz »

Na sajtu mojaladja.com skipper je napisao:

"Nastojanje da se ovaj sektor Dunava ucini plovnim i bezbednim za plovidbu datiraju jos pre nase ere, za vreme Cezara, a docnije za vreme Trajana. Radovi na uredjenju djerdapskog sektora Dunava obuhvatili su uklanjanje stena sa plovnog puta i podizanje hidrotehnickih gradjevina (Sipski kanal i dr.), kako bi se sto vece kolicine vode prebacile u plovni put i time povecala njegova propusna moc.
Izgradnja Sipskog kanala zapoceta je 1890. godine, a zavrsena 1896. godine. Kanal je bio izgradjen na desnoj obali Dunava. Kanal je bio dug 2000 m a sirok 80 m.Uvedena je dopunska vuca plovila, pomocu snaznih lokomotiva i tegljaca. Iako je Dunav u ovom delu bio sirok 1000 m, ove mere i pored svih napora i znatnih investicija nisu mogle znacajnije izmeniti osnovne karakteristike plovnog puta - do 5 m u secundi; ceste prekide plovidbe, koje su u susnim godinama trajale po nekoliko meseci, kao i ceste havarije plovila.
Svi problemi radikalno su reseni izgradnjom djerdapske brane i brodskih prevodnica. Sve brane na Dunavu i uopste na plovnim rekama predstvljaju smetnju za plovidbu. Suprotno tome, ova brana, prestavlja tehnicko resenje za plovidbu kroz ovaj sektor Dunava.

Strateško mesto I za Hitlera. Prva akcija 2. armije trebalo je da bude usmerena na osvajanje Sipskog kanala. Sustina ovog poduhvata bila je da se osigura veza Nemacka (Austrija) - Madjarska - Rumunija - Bugarska - Crno more i obezbedi stalno dopremanje nafte iz Rumunije u Nemacku. Kako su rumunske naftne kompanije uglavnom bile pod upravom Britanaca (najvece preduzece „Astra Romana” bila je deo koncerna „Sel”).

Lokomotivom uz reku

Iz priprema za napad na Jugoslaviju uocljiv je znacaj koji su Nemci pridavali borskom rudniku. Ovo je sasvim razumljivo jer je bakar u ratu bio jedan od dragocenih strateskih metala, kome je pridavan znacaj koliko i rumunskoj nafti. Jos jedna od slicnosti ogledala se u tome sto su borskim rudnicima upravljali Francuzi, pa su se Nemci plasili da ce nakon okupacije Jugoslavije postrojenja preuzeti ili unistiti britanska tajna sluzba.

S druge strane, logicna je i nemacka briga za Sipski kanal. Dunav je bio jedna od najvaznijih medjunarodnih saobracajnica koju su koristili i Nemci. Ovo je bio najkraci i najjeftiniji nacin prevoza rumunske nafte i borskog bakra za potrebe nemacke vojske i industrije.

Medjutim, sve do kraja 19. veka Djerdapska klisura, poznata po opasnim podvodnim stenama i brzacima, znatno je otezavala i usporavala plovidbu rekom. U zelji da poveca propusnu moc i plovidbu ucini bezbednijom, ugarska tehnicka komisija je od 1889. do 1900. godine uredila djerdapski deo. U recnom koritu iskopano je sedam kanala ukupne duzine 16,9 kilometara. Tada je izgradjen i najvazniji regulacioni objekat - Sipski kanal. Svecanom pustanju u rad, 27. septembra 1896. godine, prisustvovali su austrougarski car Franjo Josif, rumunski kralj Karol i srpski kralj Aleksandar Obrenovic.

Sipski kanal je od recnog korita bio odvojen severnim nasipom, dok je juzni bio sastavni deo desne obale uzvodno od sela Sipa. Bio je dug 2133 metra, sirok 73 metra, najvece dubine do 3,9 metara. Zbog brze matice, koja je na severozapadnom delu dostizala pet metara u sekundi, pri uzvodnoj plovidbi morala je da se uvede i pomocna vuca. Zato je tadasnji administrator djerdapskog dela, Ugarska, u brodogradilistu „Danubius Senisen-Hartman”, izgradila remorker „Vaskapu” („Gvozdena vrata”), koji je u koriscenje pusten 2. novembra 1899. godine.

„Vaskapu” se kretao navijanjem celicnog kabla (duzine 2 km i precnika 33,5 mm), polozenog na dno reke, koji su okretale dve parne masine.

U prvim danima rata 1914. godine, srpska vojska zaplenila je brod i sprovela ga na Donji Dunav, a kasnije i u Crno more. Tako je Sipski kanal, bez pomocne vuce, bio van upotrebe, sto je dovelo do velikih zastoja u saobracaju. Da bi se to prevazislo, nemacka Transportna komanda je 1916. godine pristupila postavljanju lokomotivske vuce.

Tada je na obalnom nasipu izgradjeno 1800 metara koloseka, kao i postrojenja za lokomotive. Ispomoc brodovima pruzale su tri lokomotive, tegleci ih pomocu celicne uzadi. Prilikom povlacenja, 1918. godine, Nemci su minirali sva izgradjena postrojenja. Uprava pomorstva i recnog saobracaja Kraljevine SHS tek 1928. godine obnovila je lokomotivsku vucu u obimu u kome su je postavili i Nemci, a tri godine kasnije kolosek je produzen za jos 400 metara."

HTTP://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Sipska vuča

Poruka od ivanjz »

Lokomotiva sa sipske vuće iu stanici u Kladovu.

http://www.google.com
Prilozi
SipsjaVuca1.jpg
SipsjaVuca1.jpg (180.74 KiB) Pregledano 5318 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Sipska vuča

Poruka od ivanjz »

Prilozi
Sipski kanal (1).jpg
Sipski kanal (1).jpg (267.53 KiB) Pregledano 5315 puta

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Sipska vuča

Poruka od cira-1 »

Sipska vuča - Sa foruma spijo.
25.jpg
25.jpg (74.28 KiB) Pregledano 5308 puta
Parobrod "Srbija" plovi kroz Sipski kanal na Dunavu. Uskovitlane vode Dunava brodovi su ovuda uspevali da savladaju tek uz pomoc jakih lokomotiva koje su ih vukle prugom uz obalu, poput jedne koja se ovde vidi. Ovaj deo reke bio je specificno bojiste tokom veceg dela rata. Ovuda su prve grupe nemackih diverzanata usle u Kraljevinu Jugoslaviju u noci 5. aprila i napale ove instalacije, a u kasnijim danima na citavom potezu su se vodile intenzivne borbe. Tokom 1944. godine ovaj za Treci rajh zivotno vazan plovni koridor su ucestalo minirali i britanski avioni, i istovremeno napadali brodove, a zatim je tuda napredovala sovjetska ratna mornarica. Na dnu Dunava kod Kladova i danas leze olupine brodova nemacke crnomorske flote, kao i ove lokomotive koje je prekrila voda prilikom izgradnje brane Djerdap, 60ih.

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Sipska vuča

Poruka od cira-1 »

Serija fotografija sa izgradnje Sipskog kanala.Sve fotografije su sa nekog foruma koje je postavio Dule.

01 - korito.jpg_thumb. Sa foruma Dule
01.jpg
01.jpg (72.23 KiB) Pregledano 5308 puta
02 - Kralj Aleksandar Obrenović, Kraljica Natalija i ministar Spasić u poseti radovima na izgradn
02.jpg
02.jpg (121.98 KiB) Pregledano 5308 puta
03 - kopanje-sipskog-kanala
03.jpg
03.jpg (145.42 KiB) Pregledano 5308 puta
Nastavak sledi

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Sipska vuča

Poruka od cira-1 »

04 - radovi
04.jpg
04.jpg (45.76 KiB) Pregledano 5294 puta
05 - sipski-kanal-gradnja
05.jpg
05.jpg (111.27 KiB) Pregledano 5294 puta
06 - radovi5
06.jpg
06.jpg (28.6 KiB) Pregledano 5294 puta

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Sipska vuča

Poruka od cira-1 »

07 - radovi6.
07.jpg
07.jpg (60.06 KiB) Pregledano 5294 puta
08 - radovi7
08.jpg
08.jpg (40.05 KiB) Pregledano 5294 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Sipska vuča

Poruka od ivanjz »

Sa izgradnje sipskog kanala.

http://www.google.com
Prilozi
SipskiKanal.jpg
SipskiKanal.jpg (260.6 KiB) Pregledano 5276 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Sipska vuča

Poruka od ivanjz »

Izgradnja sipskog kanala.

[url]http:/w/www.google.com[/url]
Prilozi
Sipskikanal2.jpg
Sipskikanal2.jpg (386.42 KiB) Pregledano 5257 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Sipska vuča

Poruka od ivanjz »

Prilozi
Sipska.jpg
Sipska.jpg (153.43 KiB) Pregledano 5243 puta

Pošalji Odgovor

Povratak na “Istorija pruga normalnog koloseka u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 6 gostiju